Luin pari vuotta sitten artikkelin Salaliitto kiehtoo alistettua (Tiede
-lehti nro 8/2014, sivut 50-57, kirjoittanut Jani Kaaro). Se hykerrytti minua
siinä määrin, että aloin pian naputella kommentaariani merkinnäksi asti.
Keskeneräinen pohdinta jäi kuitenkin pöytälaatikkoon hautumaan, kunnes vasta
nyt olen kaivanut sen uudelleen esiin.
Tänä aikana salaliittoteorioinnista on ennätetty tehdä
suomalaisissa piireissä myös tutkimusta. Yritin sisällyttää tähän kirjoitukseen
kommentaarini myös siitä, mutta tajusin lopulta jättää sen omaksi tekstikseen
(joka seuraa perässä).
Joka tapauksessa viivästys on siis ollut hyväksi: kuvio
täydentyy, siis kuvio siitä, millaisia käsityksiä salaliittoteorioinnista vaalitaan yleisessä näkemyksessä: arjessamme, julkisesti ja virallisesti.
Asiaan.
Mainitun lehtiartikkelin otsikko on tarkoituksella provosoiva. Tästä
kertoo kahden erittäin latautuneen sanan käyttö: ”salaliitto” ja ”alistettu”.
Mutta mitä artikkeli haluaa provosoida? Se on malliesimerkki
propagandaretoriikasta, kokonaisuudesta, joka on rakennettu läpensä täyteen
ladatuista käsitteistä, argumenteista ja argumentointistrategioista.
Kokonaisuus on taitava ja sitkeä rastatakku, jota on hidasta ja työlästä
selvittää ja silotella auki. (Tekee mieli irvistellä, huokailla ja vaihtaa
tiuhaan asentoa tuolillaan ennen kuin kykenee päättämään, mistä alkaisi.) Alku on
siis hieman kankeaa, mutta jossain vaiheessa pääsen hieman parempaan vauhtiin...
* * *
Aloitetaan käsitteistä. Käsitteet ovat hyvä paikka aloittaa,
sillä ”alussa oli sana”. Ajatus - ja siitä rakennettu käsitys josta rakennettu
totuus josta rakennettu todellisuus - alkaa sanoista.
Siispä: salaliitto.
Salaliittohan on se juoni,
jonka ”liittoutuneet” juonivat muiden selän takana omien etujensa
edistämiseksi, yleensä toisten osapuolten etujen kustannuksella.
Salaliittoilussa juonen toteuttaminen edellyttää sen pimittämistä, ja
pimittäminen puolestaan salaisia liittoumia. Juuri tästä syystä on kyse
salaliitosta. Avoimessa diktatuurissa ja tyranniassa ei tarvita salaliittoja,
sillä johtajat voivat muutenkin käyttäytyä oman halunsa mukaan ja muiden pään
menoksi, kirkkaassa päivänvalossa. Voisikin kait sanoa, että salaliittoilu on kätkettyä tyranniaa, joka odottaa pääsevänsä salailusta eroon. (Toki, salaliittoilu ei välttämättä edellytä
asetelmaa herrat vs. orjat, sillä
myös johtoportaalle asettuneet voivat salaliittoilla toisiaan vastaan, á la
Roman Empire.)
Salaliittoteoria
puolestaan on spekulaatio tai päätelmä, joka käsittelee mahdollisten
liittoutumien mahdollisesti harjoittamaa salaista juonittelua.
Korjataan siis ihan aluksi artikkelin otsikoijalta
epähuomiossa syntynyt virhe: hän varmaankin tarkoittaa, että salaliittoteoria - ei ”salaliitto” - kiehtoo
alistettua.
(Salaliitto kiehtoo sen sijaan salaliittoilijoita,
jotka siis punovat juontaan – salaliittoa – edistääkseen asiaansa.
Salaliittoilijat tuskin kuitenkaan tuntevat olevansa alistettuja. Heidän
voimantunnostaan kertoo ylemmyydentuntoinen suhtautuminen salaliiton
objekteihin: ’me pystymme ja meillä on oikeus, ja sitä paitsi ne ovat niin tyhmiä etteivät tajua
meidän liittoamme tai liittoilla itse.’ Näin ollen tahot, joilla on pokkaa
salaliittoilla, harvemmin potevat kovin suuria alemmuuskomplekseja (mitä
alistetun osa yleensä edellyttää), vaikka
kokisivatkin, syystä tai toisesta, olevansa heikomman osassa (sillä mitä järkeä
on salaliittoilla, jos haluttu vallankäyttöikeus ja –mahdollisuus on muutenkin
taattu?) Niinpä ainoat alistetut, joita salaliitto kiehtoisi, löytyisivät
tyrannimaisesta diktatuurista (jonka kumoamiseksi he siis liittoilisivat
salaa). Periaatteessa otsikon väite voi siis pitää kutinsa: ehkä alistettua
tosiaan kiehtoo salaliitto – mutta tämä sisältäisi implisiittisen väitteen
siitä, että elämme jo nyt
tyranniassa, josta vapautuakseen on liittoiltava salaisesti. (Tai voihan se
olla niinkin, että salaliittoa koskeva
tieto kiehtoo alistettua, mutta siinä tapauksessa otsikko tulee vahingossa
väittäneeksi, että alistetuilla olisi tietoa – ei pelkkää teoriaa –
salaliittoilusta; he puhuvat oikeista salaliitoista, eivät spekuloi niitä
koskevilla olettamuksilla.) Koska artikkeli ei kuitenkaan käsittele tällaisia asiantiloja,
ei edes hipaisten - siis että eläisimme tyranniassa tai että
salaliittoteoreetikoilla olisi tietoa oikeista salaliitoista -, ainoa
johtopäätelmä on, että kirjoittajalle on käynyt pieni fiba. Mutta ei anneta sen
häiritä. Tämän enempää.)
”Salaliitto kiehtoo
alistettua” on merkillinen, vaikea muotoilu. Otsikkona se on
provokatiivisen ja kärjistetyn väitteensä takia onnistunut, mutta sellaisena
pelkkä sirkustemppu. Alkuihastumisen jälkeen seuraa hämmennys: ’Kukapa meistä ei olisi alistettu? Kenellä meistä ei
muka olisi arjessaan yhtään pakkoa tai yläpuolista auktoriteettia, vaikka
kuinka muodollista (kuten laki ja viranomainen) tai abstraktia (kuten jumala
tai omatunto)? Ja eivätkö juuri pakot ja alamaisuudet tee meistä ”alistettuja”?
Vai onko kyse itsensä alistetuksi kokevasta
henkilöstä? Tekeekö pelkkä kokemus alistetuksitulemisesta alistetun, vaikka
henkilö ei olisikaan - sinällään tai varsinaisesti - alistettu?
Entä onko
alistumiskokemuksen oltava häiritsevä?
[Koska ”alistettu” on objekti eli teon (”alistamien”) kohde, objektille tehdään
jotakin subjektin eli tekijän (”alistaja”) toimesta. Onko teko silloin objektin
oman tahdon vastainen? (Voiko alistettu koskaan olla subjekti, tekijä: voiko
oma-aloitteisesti alistuva olla oikeasti alistunut saati alistettu, jos hänellä
ei ole mitään yläpuolista voimaa, joka hänen alistumistaan vaatisi tai voisi
vaatia (mikä lienee alistumistapahtuman ehto, sillä alistumisessa on kyse voimasuhteista: oikeasti voimakkaampi ei
koskaan voi olla vähemmän voimakkaan alamainen. Sellainen olisi pelkkää
näytelmää ja luonnonlakien vastaista [vrt. diffuusio].))]
Entä voiko olla
alistettu vaikka ei tuntisi itseään
alistetuksi? Ehkä juuri silloin on kaikista alistetuin (ja höynäytetyin)?) [Ja tarkoittaako ”alistuminen” tässä psyykkistä tilaa vai asiantilaa, eli sisäistä vai ulkoista olosuhdetta? Ehkä alistuminen on illuusio, jota ylläpitää jonkinlainen psyykkinen
häiriötila, sisäistetty itserangaistusjärjestelmä…]
Tai ehkä on kyse
henkilöstä, joka tiedostaa alistetun
asemansa – ja haluaa selvittää, kuka häntä alistaa, miten ja miksi. Eikö hän
silloin ole hieman vähemmän alistettu kuin muut?
[Pitääkö tästä kaikesta
johtaa se päätelmä, että otsikko väittää: ’Salaliitto
kiehtoo jokaista’? Tuskin, sillä artikkelin pääasiallisin tarkoitus näyttää
olevan rakentaa ero ’meihin jotka
emme usko’ ja ’niihin jotka
uskovat’.]
Noh, kysymys alistumisen perimmäisestä luonteesta on
akateeminen. Sen sijaan artikkeli otsikoineen on tarkoitettu arkijärjellä
luettavaksi, ja siinä tapauksessa ”alistettu” tarkoittaa henkilöä, jolla on
vain vähän mahdollisuuksia vaikuttaa edes omaan saati muiden ihmisten elämään,
ja hän kokee tilanteen epämukavaksi. Otsikon synti on se, että se ratsastaa
tällä epämukavuudella ja ryhtyy tökkimään eli triggeröimään emootioita – oman
agendansa vuoksi. Katsotaanpa tarkemmin.
Alistuminen on dominoinnin [tai poliittisemmin lausuttuna hallitsemisen] oppositiossa. Alistuminen
mielletään passiiviseksi, dominointi puolestaan aktiiviseksi. Edelleen:
passiivinen on luonteeltaan feminiinistä, aktiivinen maskuliinista (sillä
feminiininen on vastaanottavaa ja sisäänpäin kääntynyttä, ja maskuliininen
ulospäin suuntautunutta ja hyökkäävää). Niinpä alistuminen siis on feminiinistä
ja suorastaan tekee alistuvasta
osapuolesta feminiinisen. Feminiinisyys yhdistyy yleisesti tunteellisuuteen,
pehmeyteen, joustavuuteen, luovuuteen ja intuitioon, rumasti ja väheksyen
sanottuna kaikkeen ”irrationaaliseen”. Maskuliinisuus puolestaan yhdistyy -
kuten sen oppositioasemasta feminiiniseen voi hyvin päätellä - rationaalisuuteen, kovuuteen, ankaruuteen, rakenteiden merkitysten
painottamiseen ja laadituista säännöistä kiinni pitämiseen, tunteista viis
(paitsi aggressiosta ja sen johdannaisista).
Tiede –lehti
edustaa - kuten hyvin voi päätellä - maskuliinisia arvoja. Tämän haluaa kertoa jo lehden nimi: tiede edustaa järjen ja ratinalisoinnin, systematisoidun tiedon ja
tutkimuksen ääntä. Oletettavasti suurin osa lehden lukijakunnastakin on miehiä
tai vähintään ”maskuliinisesti orientoituneita”.
Näin ollen Tiede
-lehti on arvoineen ja pääasiallisine lukijakohderyhmineen ”alistuville
osapuolille” jotakin täysin vastakkaista. (Tai näin siis halutaan antaa
ymmärtää.)
Lisäksi alistuvuuteen viitataan otsikossa ja artikkelissa
tavalla, joka vihjaa alistumisen sijoittavan ihmisen johonkin vähemmän pätevään ja vähempiarvoiseen
asemaan kuin ne, jotka eivät
”alistu”. [Toki tämä tehdään ilman suoria
syytöksiä. Kuten manipulointiin kuuluu.] On selvää, ettei kukaan itseään
kunnioittava ihminen (varsinkaan maskuliinisesti orientoitunut) halua tulla
pidetyksi muita vähäarvoisempana. Tiede
–lehdessä tämä ymmärretään varmasti hyvin, päätellen mm. nokkelista
sanavalinnoista.
Niinpä lukija tehnee parhaansa, jotta voisi - edes omissa
mielikuvissaan - sijoittaa itsensä johonkin muuhun viiteryhmään kuin
”alistetut” – ja haluaa siksi luopua sellaisesta toiminnasta - tässä tapauksessa
salaliittoteorioiden pohtimisesta ja kannattamisesta -, joka on vaarassa
luokitella hänet nöyryyttävästi ”alistetuksi”, vieläpä todistetusti, koska itsessään Tiede –lehdessä niin väitetään. Tämä
prosessi - kongitiiivinen dissonanssi - tapahtuu kuitenkin alitajuisesti.
[Kyse
on kognitiivisesta dissonanssista, koska lukijalle ei sallita samanaikaisesti
oletusta salaliitoista (jollaisia jokainen kriittinen, omaa arvostelukykyään
käyttävä ajattelija osaa tosiasiassa olettaa) ja järkevänä pidetyksi tulemista: ”järkevänä” ja omaa elämäänsä
hallitsemaan kykenevänä pidetyksi tuleminen edellyttää tässä siis ”salaliittoteorioiksi” luokitelluista pohdinnoista luopumista, koska sellainen
ilmaisisi, että henkilö tuntee itsensä ”alistetuksi” (mikä implikoisi, ettei
hän ole niin järkevä ja kyvykäs, että kykenisi tyydyttävään
elämänhallintaan).
On selvää, että matti
meikäläinen haluaa mieluummin tulla pidetyksi ”järkevänä” kuin harjoittaa
itsenäistä mutta kyseenalaista arvostelukykyä.]
Sikäli, että juuri tähän lehti argumentoinnillaan tähtää -
siis ”auttamaan” lukijaa luopumaan ”salaliittoteorioinnista” - artikkeli
osallistuu lukijansa tarkoitukselliseen manipulointiin.
Tämä puolestaan tarkoittaa sitä, että kirjoituksen taustalla
on agenda.
Koska käsite, ”salaliitto”, siis yhdistetään käsitteeseen
”alistua”, tällä ilmaistaan, kuinka Tiede
–lehden lukijan halutaan salaliittoteorioihin suhtautuvan. Toisin sanoen jo
otsikko ehdottaa, ettei ”salaliittoilu” kuulu Tiede -lehden lukijoille, etenkään lehden varsinaiselle
kohderyhmälle: järkeville, asiallisille, tavallisille ja kunnollisille
ihmisille. Lehti halunnee kantaa kortensa kekoon sen hyväksi, etteivät ihmiset
ajattelisi tai suosisi salaliittoteorioita.
* * *
Vetoaminen lukijan järkeen ja järkevyyteen on kuitenkin näennäistä, sillä
tarkemmin katsottuna argumentointi pyrkii vetoamaan juurikin lukijansa tunteisiin.
”Se alkoi melkein heti
[…] Sieltä täältä alkoi tippua tiedonmuruja […] Kyseessä olikin salajuoni”,
artikkeli alkaa. ”Ensimmäisenä huijausta
ehtivät epäilemään […] Sitten tulivat […] Vai oliko kysymys sittenkin […]
Seuraava salaliittoilijoiden aalto väitti, että […]”, artikkeli hekumoi jäljitellen kliseisen jännityskertomuksen kerrontatyyliä, häpeämättömästi ja pihtailematta.
”Jos edellä mainitut ajatusrakennelmat
tuntuvat kaukaa haetuilta, se johtuu siitä, että ne ovat sellaisia”, teksti
jatkuu.
Lukijaa siis pyydetään tukeutumaan tuntemuksiinsa – ei esimerkiksi ’kuulostelemaan ajatuksiaan’ tai arvioimaan väitteiden järkevyyttä.
Kirjoittaja ei kysy ’Kuulostaako kaukaa
haetulta?’ tai ’Vaikuttaako kaukaa
haetulta?’ [sillä nämä ovat muotoiluja, joissa pohdinnalle jäisi aikaa ja
tilaa]. Sen sijaan hän kysyy: ’Tuntuuko
kaukaa haetulta?’ Toisin sanoen
lukija suostutellaan suhtautumaan artikkelin perusteluihin tunnepohjaisesti, ei älyllisesti – mutta tämä tapahtuu häneltä (lukijalta) salassa. Onnistuneen suostuttelun takuuksi lukijaa vakuutellaan ehdotetun
suhtautumisen nimenomaisesta ”järkevyydestä” (ja vedotaan, tietenkin, uudelleen lukijan
tunteisiin). Samalla tunnepohjainen päätöksenteko yllyttää nopeisiin ja hätiköityihin johtopäätelmiin.
Tämä tällainen, siis vaivihkainen tunteisiin vetoaminen,
johtuu siitä, että salaliittoteoriointia vastaan on helpompi argumentoida
mielikuvapohjaisesti kuin asiapitoisesti ja johdonmukaisesti.
[”Mielikuvapohjaisuus” tarkoittaa tässä tukeutumista valmiiksi
ehdollistettuihin, voimakkaasti ladattuihin mielikuviin ja niiden triggereihin.
Ne saavat meidät esimerkiksi tuntemaan vastenmielisyyttä ”hulluja
salaliittoteorioita” ja ”vielä hullumpia salaliittoteoreetikkoja” kohtaan.
Tähän strategiaan kuuluu, tietenkin, keskeisesti se, että huomio on salaliittoteoreetikoissa
ja heidän touhuissaan (siis salaliitteorioinnissa), ei teorioiden sisällössä itsessään. [Vrt. esimerkiksi jo
aikaisemmin puheena ollut Adampantsin uutisanalyysi, joka löytyy You Tubesta
nimillä The Media Using Mind Control And
NLP On The Unsuspecting Contributor ja Neuro-Linguistic
Programming in the News Media.]
”’Crazy’ is just a discrediting word as well as
the words ‘Conspiracy Theorist’. This was intentional to hide these secret
activities from 98% of the public. [...] Unfortunately the CIA has been very
good at promoting ‘Conspiracy Theorist’ as crazy so the theorists’
testimony is not pondered by the general public.” (Robert Duncan 2015, 18 ja
21.)
Ja sitä paitsi, johdattelu on väärässä:
”Jos edellä mainitut ajatusrakennelmat tuntuvat kaukaa haetuilta, se
johtuu siitä, että ne ovat sellaisia,” artikkelissa kerrotaan.
Ei.
Sen sijaan ”kyseiset ajatusrakennelmat tuntuvat
kaukaa haetuilta” siksi, että ne kerrotaan sellaisina: tarkoituksellisen
irrallisina, kärjistettyinä, perustelemattomina ja suorastaan koomisesti
liioiteltuina. Mikä tahansa huonosti tiedetty ja tunnettu asia saadaan
mainitulla metodilla ja kylmiltään lauottuna kuulostamaan ”kaukaa haetulta”.
Strategiaan myös kuuluu, että kaikista mahdollisista
asiantuntijapuheenvuoroista käytetään ainoastaan niitä, jotka tukevat
kirjoittajan kantaa ja salaliittoteoreetikoihin kohdistuvaa kritiikkiä.
”Tutkimukset osoittavat ja todistavat” vain kirjoittajan puolustaman kannan
puolesta, siinä missä
salaliittoteoreetikkojen tiedot perustuvat artikkelin maalaileman kuvan mukaan pelkästään ”kotikutoisiin selityksiin”, jotka on kyhätty ”irrallisista tiedonpätkistä” ja
väritetty itse kunkin ikiomalla maailmankuvalla.
Toisin sanoen esitetään, että
asiantuntijat ja pätevät tieto kuuluuvat ”meille”, hurupellet huuhaatietoineen
”niille”.
Kirjoittaja jättää myös mainitsematta, että maailmankatsomuksen
antama väritys koskee kaikkea argumentointia;
jokainen näkemys perustuu tietynlaiseen maailmankuvaan ja maailmankatsomukseen.
Yhtäkään näkemystä ei voida lausua eikä kannanottoa tehdä irrallaan arvoperustasta
ja maailmankuvasta.
Koska ”väritys” kuitenkin mainitaan ainoastaan
salaliittoteorioiden kohdalla, luodaan entistä vahvempaa mielikuvaa siitä,
että ainoastaan salaliittoteoreetikkojen
vastapuolen näkemykset olisivat ”objektiivisia” ja siten etevämpiä,
perustellumpia, tieteellisempiä.
Tätä mielikuvaa ja erontekoa luodaan paitsi
yllä kuvatulla tavalla argumentoida, myös sanavalinnoilla:
salaliittouskovaisilla on parhaimmillaankin kyse pelkistä teorioista, siinä
missä vastapuolella tarjotaan tutkimuksia ja todistusaineistoa; vastakkain ovat siis ”teoriat” ja ”todistusaineisto”. ”Tutkimukset
ovat osoittaneet, että salaliittoteoriat johtavat vain…”
(57). Todistusaineisto ylipäätään luokitellaan salaliittoteorioiden vastustajien yksityisomaisuudeksi: ”Salaliittoteoreetikoille tämä
todistusaineisto ei merkinnyt mitään. Sen sijaan, että olisivat hyväksyneet
selvitysten tulokset, he väittivät, että…”(52-53). Lisäksi muotoilu antaa ymmärtää, ettei
salaliittoteoreetikoilla olisi lainkaan todistusaineistoja teorioidensa tukena,
kunhan spekuloivat - vaikka artikkelissa on juuri edellä puhuttu WTC –tornien
lujuuslaskelmista, siis kovista faktoista. (Jos artikkelin kirjoittaja olisi
oikeasti ”objektiivinen”, hän olisi tässä yhteydessä voinut yhtä hyvin todeta: ’Virallisen selityksen puolustajille nämä
lujuuslaskelmat eivät merkinneet mitään….’ Mutta sen sijaan hän ivaa
ihmisten äkillistä kiinnostusta lujuuslaskelmista, aivan kuin ne olisivat olleen heidän WTC –tragedian
käsittelynsä pointti.)
Artikkelissa ei oteta yhtäkään legitiimiä asiantuntijaa tai
statukseltaan vakavasti otettavaa henkilöä mukaan puhumaan
salaliittoteoreetikkojen puolesta. Voimasuhteet ovat siis harkitut ja
tahallisen alistavat. Ainoiksi tiedon auktoriteeteiksi salaliittoteorioista
tarjotaan Alex Jonesia, joka kuulemma ”on
äärikoikeistolainen, mutta itse hän pitää itseään konstitutionalistina eli
Yhdysvaltain perustuslain puolustajana”, sekä David Ickeä, joka esitellään
entisenä urheilijana, joka ”on
inspiroitunut new age –liikkeestä”. On selvää, että nämä henkilöt halutaan
asetella Tiede –lehden arvomaailmassa
sen täydelliseen oppositioon.
(Yleisesti ottaen on sekä huvittavaa että
ärsyttävää, että valtavirtamedian diskreditoimat asiantuntijat eivät saa kertoa
edes sitä, mitä he edustavat. Jos Alex Jones on valtavirtamedian mukaan
oikeistolainen, hän on oikeistolainen ja piste. Viis siitä, että Jones itse
kertoo olevansa konstitutionalisti. Mutta niinhän se homma toimii:
valtavirtamedian on varattava itselleen oikeus ja mahdollisuus kiistää ja diskreditoida,
mikäli se haluaa kontrolloida yleistä mielipidettä. Ja tavallaan on kuluttajan
omakin vika, että hän on niin helposti vietävissä.)
* * *
Tämä tällainen on varsin voimakasta mielipiteen
muokkauspyrkimystä, ja sitä voidaan pitää tieteellisille periaatteille
vastakkaisina tai niille vähintään ristiriitaisina. Poliittisina. Tämän tyyppisen kirjoituksen ei pitäisi kuulua
Tiedettä nimenään kantavaan lehteen.
Toisaalta tässä ei
ole mitään ihmeellistä: Tiede
–lehdellä on valtavirtatiedettä palveleva agendansa, jossa tieteestä
väistämättä tehdään politiikkaa. Valtavirtamedian
edustajana lehdestä tulee vähän enemmänkin.
[Onkin kuvaavaa, että heti
artikkelin jälkeen lehden sivulla komeilee suuri monarkkiperhonen. ”Miten korkealle perhonen voi lentää?”
kysytään. (Jo ennen Kaaron artikkelia, edeltävällä sivulla, seisoo keskellä punaisin kirjaimin: "Mielikuvitus auttaa näkemään, mitä muuten ei näe." Ja tämän jälkeen seuraa siis salaliittoteoriointia kritisoiva artikkeli. Eihän kenellekään nyt vain tule mieleen, edes alitajuisesti, laskea yhteen yksi plus yksi: että mielikuvitus ja salaliittoteoriat kuuluisivat yhteen? [Tai ehkä on käytettävä mielikuvitustaan voidakseen uskoa, että salaliittoteoriat ovat huuhaata - ja monarkkiperhonen triggeröi tällaiseen fantasiatilaan...]])
Palatakseni vielä monarkkiperhoseen. Minusta olisi kiinnostavampaa kysyä: ’Miksi kuvituksena on juuri monarkkiperhonen, etenkin, kun tiedetään sen
symbolinen painolasti?’
Mutta ei se mitään: klassisen perhossymbolin
”syvempää merkitystä” ei uskalla enää spekuloida tultuaan manipuloiduksi
salaliittoteorioinnin vastaisella propagandalla. Torjunta ja dissosiaatio
saavat tuulta perhossiipiensä alle, ja maailma on taas juuri sillä tavalla
järkevä kuin sen kerrotaan olevan. Kuvassa aukeaman vasemmalla puolella joku
nauraa katketakseen, kuvittaakseen toimituksen vastausta kysymykseen ”Miksi väsyneenä naurattaa”.]
”[M]edia on tietysti
itse mukana salaliitossa”, artikkeli kuittailee (53). ”[V]äitteet salaliittoa vastaan kääntyvät todisteeksi salaliitosta. Jos
joku väittää, että [taho X ei ole mukana] salaliitossa, se on vain entistä voimakkaampi todiste salaliiton
puolesta” (53). Artikkelin kirjoittajan mukaan tässä näkyy se, kuinka
salaliittoteoreetikoilla on kyky kääntää asetelma ”sujuvasti päinvastaiseksi”,
ja kertoo tämän olevan salaliittoteorioille tyypillinen piirre.
Sitä hän ei kuitenkaan kerro, ettei tällaisessa ”asetelman
kääntämisessä” ole kyse salaliittoteorioinnista per se, vaan yleisestä argumentointistrategiasta.
Näin ollen strategian voi nähdä kenen
hyvänsä väittelijän menetelmissä – myös hänen omissaan. Menetelmä on niin
hyvin tunnettu, että siitä on sukeutunut kansan suussa näppärä sanontakin: Hullu ei tiedä olevansa hullu. [Sanonta
ilmaisee surkuhupaisasti sen, kuinka hulluna pidetyn yritykset puolustautua
virheellisenä pitämäänsä väitettä vastaan vain vahvistavat sitä entisestään,
koska muilla on hänen tilastaan jo valmis määrittely – ja jos hulluna pidetty myöntää olevansa hullu, se ei
tietenkään todistaisi siitä, ettei hulluna pidetty olisi hullu, vaan ainoastaan
antaa asiantilasta myös hänen oman todistuksensa. Samalla, toissijaisesti,
sanonta ottaa kantaa taisteluun tuulimyllyjä vastaan. Kuten jo Einsteinin
kerrotaan todenneen: ongelmaa ei voida ratkaista samalla tasolla jolla se on
syntynyt; jos hulluna pidetty ei halua tulla pidetyksi hulluna, hänen on turha
taistella saman logiikan avulla, joka on johtanut hänen määritelmäänsä hulluna.
Sen sijaan on vaihdettava ajattelun logiikkaa – joka toki saattaa olla entistä
vahvempi merkki hulluna pidetyn hulluudesta heille, jotka ovat hulluuden
määritelmän tuottaneet eivätkä vaihda logiikkaansa.] Ylipäätään artikkeli on
laadittu tavalla, jossa jo ennakolta on oletettu mahdolliset vasta-argumentit
ja ”kumottu” ne – juurikin mainitulla metodilla. ”[S]alaliittoteoreetikoiden kyky kääntää asetelma sujuvasti päinvastaiseksi
muistuttaa psykologista suojautumismekanismia”…(53).
* * *
Tällaisia artikkeleita kuitenkin tarvitaan (siis siinä
merkityksessä, että niille on varmasti kysyntää). Ne rauhoittavat mieltä, joka
ei ole valmis käsittelemään tietoa, joka kyseenalaistaisi vallitsevan
maailmankatsomuksen liian dramaattisesti. Ihmisellä on taipumus suojella
kiihkeästi omaa uskomusjärjestelmäänsä ja sen ylläpitämää sisäistä järjestystä
ja mielekkyyttä. Tämä on yleisinhimillinen piirre, ja mielenrauha on hyvä asia.
Punaisen pillerin rinnalla on tarjottava myös autuasta sinistä. Kenenkään ei
ole pakko pohdiskella totuuksia tai
todellisuuden luonnetta.
Halu suojella omaa uskomusjärjestelmää otetaan esille myös
artikkelissa, ja asiaa toistellaan useita kertoja - tosin hieman eri
asiayhteydessä: ilmeisen infantiilina pidetty - koska vähemmän kypsänä ja
epärationaalisena pidetty - tarve suojella omaa maailmankatsomustaan halutaan
liittää pelkästään salaliittoteoreetikoihin. ”Muut ihmiset” puolestaan
ymmärtävät tarkistaa kantansa. ”[M]onet
ihmiset ovat valmiita myöntämään, ettei heidän oma selityksensä ole todisteiden
valossa uskottava. Tässä kohdassa salaliittoilijat poikkeavat muista ihmisistä.
– He ovat immuuneja sellaisille todisteille, jotka eivät tue heidän teoriaansa,
sanoo [Stephan] Lewadowsky
[psykologi, joka artikkelin mukaan on perehtynyt salaliittoteoreetikoiden
mielenmaisemaan]” (52).
Tässä kärjistetyssä asetelmassa jää näkemättä – tai jätetään
näkyväksitekemättä – se
uskomusjärjestelmä, jonka asialla artikkeli itse on. Juuri tämän
uskomusjärjestelmän puolustamisesta koko artikkelissa on kyse. Siksihän artikkeli juuri on puolueellinen ja kikkailee argumentointistrategioilla.
Näkemyksellisten puheenvuorojen esittämien on tietysti täysin oikeutettua,
mutta on manipuloivaa ja holhoavaa – suorastaan alistavaa – kätkeä näkemyksellisyys tavalla, jolla se artikkelissa
tehdään, etenkin jos oletetaan, että Tiede
–lehden tyypillistä lukijaa voidaan viedä kuin litran kannua heti, kun
vedotaan ”järkeen” ja soimataan ”irrationaalisuudesta”.
Artikkeli jatkaa kuvailemalla, että ”salaliittoilija” putoaa
kahteen tunnettuun psykologiseen ansaan: vahvistusharhaan ja motivoituun
päättelyyn, eli ottamaan huomioon vain omaa ennakkoasennettaan tukevat väitteet
ja todisteet ja selittämään pois sitä uhkaavat. ”[K]un todisteet eivät miellyttäneet, salaliitto laajeni kaikkiin
tieteellisiin organisaatioihin ja lopulta johtavien länsimaiden hallituksiin” (52-53).
Niin, kyllä kyllä. Mutta se, mitä artikkeli ei kerro, on,
että sama pätee kaikkiin katsomuksellisiin
periaatteisiin. Toisin sanoen ”salaliittoilija” ei ole tässä suhteessa
erilainen kuin muut, vaikka artikkeli pyrkii niin väittämään.
Koko artikkelin pääasiallisin pyrkimys on rakentaa me-ne
–asetelma - aivan kuin kiinnostus salaliittoteorioihin ei heijastelisi yleisinhimillistä halua saada tietää
enemmän kuin on kerrottu, tai tarvetta kyseenalaistaa alistavaksi koettu
järjestelmä. [Ja tietysti on näppärä veto puhua ennemmin "alistetusta" kuin 'alistavasta järjestelmästä', mikä samalla kääntää syy-yhteydet päälaelleen: henkilö itse on jotakin (ja tavalla tai toisella vastuussa asemastaan), ei se systeemi, joka tuottaa hänet alistettuna.] Tässä hierarkkisessa asetelmassa ”ne” ovat aina jotain muuta kuin ”me”, ja jossa ”jotain muuta” tarkoittaa kaikkea vähäisempää ja ei-toivottua.
Niinpä artikkeli soveltaa samaa taktiikka muidenkin kielteisinä
esittelemiensä ilmiöiden kohdalla: jostain syystä kaikki kuona kerääntyy juuri
”salaliittoilijoiden” niskaan. Äkkiä he
ovatkin vastuussa vaikkapa siitä, että ihmiset passivoituvat poliittisesti tai
uhmaavat auktoriteetteja eivätkä halua käyttää edes kondomia. 1950 -luvulla
syytettiin rock’n’rollia. Ehkä salaliittoteoriat ovat uuden vuosituhannen
rock’n’roll?
Tämä tällainen - hierarkkisen me-ne –asetelman rakentelu -
on osoitus sekä projisoinnista että propagandasta, jonka agenda on pitää ”fiksut ja asialliset” ihmiset erossa
salaliittoteorioista, ja salaliitot poissa vakavasti otettavien ja asiallisten
puheenaiheiden listalta.
Implisiittinen vaatimus on, että jos salaliitoista
puhutaan ”asiallisesti”, sen voi tehdä hyväksytysti vain annetussa
viitekehyksessä, siinä, joka ei uhkaa status
quota. Kuten artikkeli itsekin toteaa: ”Tutkimukset ovat osoittaneet, että salaliittoteoriat
johtavat vain yleiseen kyynisyyteen, auktoriteettien halveksuntaan ja
poliittiseen passiivisuuteen ”(57). (Aivan kuin mikään muu asia ei sitä
tekisi, vieläpä voimallisemmin. Esimerkiksi käynee vaikkapa nuorisokulttuurin kaupallistetut versiot.)
Koska kaikki
katsomukset tukeutuvat motivoituun päättelyyn (mikä luonnollisesti johtaa
”vahvistusharhaan” [mistä syystä ”objektiivisuutta” ei ole olemassa, varsinkaan
poliittisissa asioissa]), on pelkästään johdonmukaista – joskin ironista – että
artikkelin kritisoima tapa on täsmälleen sama, jolla artikkeli itsekin käsittelee aihettaan, salaliittoteoriointia (sillä muotoiluerotuksella, että päätelmät laajennetaan
salaliittoteorioista salaliittoteoreetikoihin, jotka lopulta nähdään yhtenä
monoliittisena, höynähtäneenä massana).
Lisäksi on älyllisesti kestämätöntä niputtaa salaliittoteoreetikot yhteen nippuun (varsinkin, kun otetaan huomioon myös hallituksen omat salaliittoteoreetikot [jotka artikkeli mainitsee esitellessään Obaman neuvonantajan "uutta" ideaa] ynnä muut mis- ja disinformaaatikot).
’Millainen ihminen on
salaliittoteoreetikko?’ Yhtä hyvin voitaisiin ihmetellä sitä, millaiset
ihmiset syövät mansikoita. Yhteiset nimittäjät olisivat yhtä päteviä ja
tarkkoja. Mutta kyse ei olekaan sosiaalisesta todellisuudesta tai edes
tutkimustodellisuudesta. Sen sijaan on kyse mielikuvamanipulaatiosta.
Niinpä
artikkelin varsinainen, rivien väleissään esittelemä kysymys kuuluukin: ’Millaisena ihmisenä salaliittoteoreetikkoa
tulee pitää?’ Tämä ei kuitenkaan ole kutsu keskusteluun. Kysymys on
retorinen, ja vastaus annetaan apteekin hyllyltä.
* * *
Edistystä salaliittoteorioinnin kannalta on se, ettei
alkuperäinen leimakirves ole enää yhtä tehokas kuin joskus ennen.
Artikkelin mukaan Richard Hofstadter arvioi vuoden 1964 esseessään,
että salaliittoteorioihin uskovat ovat mieleltään epävakaita. Koska
salaliittoteoriat vielä tuolloin olivat marginaalinen ilmiö, joita kannatti
hyvin pieni vähemmistö, Hofstadterin käsitys sai helposti kannatusta ja
vaikutti yleiseen käsitykseen. ”Enää
tällaista tulkintaa ei voi tehdä”, artikkelin kirjoittaja väittää. Syynä on
kuulemma salaliittoteorioiden yleinen suosio ja ”uskovien” runsaus. ”Kaikki eivät voi olla hulluja”, hän
toteaa.
Tästä huolimatta hulluus-kortti on yhä edelleen käypä, ja
sitä myös käytellään ahkerasti, erityisesti pyrkimyksissä vedota suureen
yleisöön (sillä moni salaliittoteoreetikon leiman saanut enää harvemmin välittää
siitä, pidetäänkö häntä hulluna vai ei; hänellä on yleensä tärkeämpääkin
ajateltavaa).
Artikkeli itsekin osallistuu hulluus-kortin heiluttamiseen,
sillä kahdeksan sivun aikana mielikuvaa tuetaan lukuisin sanoin ja kuvin. Syy on selvä, kuten jo edellä
todetu: ’Crazy’ is just a discrediting
word as well as the words ‘Conspiracy Theorist’ [...] so the theorists’
testimony is not pondered by the general public.” (Robert Duncan
2015, 1).
Väite hulluudesta ei siis kuitenkaan enää pure
salaliittoteorioita kuuntelevaan yleisöön samoin kuin ennen. Siksi vakuuttavia
syitä sille, miksi salaliittoteoriointi on kyseenalaista touhua, on täytynyt
etsiä muualta
Artikkelin mukaan syyksi salaliittoteorioinnille
tarjotaankin nykyisin mm. teoriaa uhriutumisesta, joka ymmärretään ihmisen
suojautumismekanismina. [Implisiittinen viesti tässä on myös se, että
”ymmärryksen” osoittaminen myös salaliittoteoreetikkoja kohtaan on humaania,
eikä humaania elettä pidä tulkita hyökkäävänä tai torjuvana. Toisin sanoen
salaliittoteoreetikoita ei siis vastusteta per
se, eikä heitä vastaan varsinkaan hyökätä.]
Teorian taustalla vaikuttava
ajatus näyttää olevan se, että jos ihminen kuvittelee jopa hallintoelimien
juonivan hänen päänsä menoksi, hänen on pakko olla hyvin syvällä
uhriajattelussaan (sillä eihän kukaan oikeasti halua hänelle mitään pahaa tai
hyötyä hänen kustannuksellaan).
”[S]alaliittoteoreetikoiden
kyky kääntää asetelma sujuvasti päinvastaiseksi muistuttaa psykologista
suojautumismekanismia, jota nimitetään uhriutumiseksi. Psykologiassa se
tarkoittaa, että uhrin asemasta tulee ihmisen keskeinen identiteetti, josta hän
saa elämälleen tarkoituksen. Tyypillisesti mikä tahansa vihjaus siitä, että
uhri olisi väärässä tai vähemmän uhri kuin hän haluaa ajatella, sysää hänet
vain entistä syvemmälle uhrin rooliin. Uhrin logiikka on: ’Jos sinä et ymmärrä
minua, sinäkin olet viholliseni, ja minä entistä enemmän uhri’.
Salaliittoteoreetikon logiikka taas on: ’Jos sinä et usko salaliittoon, sinun
täytyy itse olla osa salaliittoa, ja minä ainoana tiedän totuuden.’ Ei siis ole
sattumaa, että salaliittoteoreetikot esittävät itsensä usein uhreina ja marttyyreina,
joita valtamedia hyljeksii – koska media on tietysti itse mukaan salaliitossa.”
(53)
Kyllä, uhriutuminen on varmasti suojautumismekanismi (sen
lisäksi että myös manipulointimenetelmä: laskelmoitu, jopa aggressiivinen
pyrkimys herättää syyllisyyttä ja vaatia huolenpitoa).
Mutta mikä saa
päättelemään, että salaliittoteoreetikko tuntisi itsensä uhriksi (siis tavalla, jossa hän kokisi olevansa alistettu, kykenemätön)? Käsitykseni
mukaan salaliittoteoreetikot ovat usein varsin vahvassa voimantunnossa ja
uskalluksessa, tuntevat jonkinlaista itsenäisyyttä ja riippumattomuutta, kokevat voivansa jossain määrin vaikuttaa maailmanmenoon ja uskovat jopa
parempaan tulevaisuuteen, ”valon ja oikeuden voittoon” jne. (Ajatellaanpa vaikka artikkelinkin mainitsemia herroja Alex Jones ja David Icke.) Pelkästään se, että he puhuvat
kurjista asioista, ei riitä perusteeksi sille, että he olisivat "kyynisiä" ja kylväisivät kyynisyyttä, saati tuntisivat itsensä uhreiksi ja
asemansa alistetuiksi. (Siinä tapauksessa myös suurin osa uutistenlukijoista kuuluisi tällaiseen joukkioon, ja olisi yleinen trendi, että lannistavista asioista ei pidä puhua.)
Mutta jos salaliittoteoreetikko onkin kyyninen, miksi syytä on etsittävä salaliittojen teorioinnista eikä salaliittojen olemassaolosta? Toisin sanoen esitetään, että salaliittojen ajattelu, ei salaliitojen olemassaolo, tekee ihmisen kyyniseksi; 'älä ajattele ikäviä asioita, tulet vain vihaiseksi tai surulliseksi ja tajuat kuinka alistettu olet'...
En myöskään pidä johdonmukaisena tapaa, jolla
salaliittoteoreetikon kohtaamasta näkemystensä vieroksunnasta tehdään se
päätelmä, että salaliittoteoreetikko kokisi kaikkien olevan häntä vastaan. Sen
sijaan salaliittoteoreetikot puhuvat usein varsin ymmärtäväisesti (joskin
turhautuneesti) ”unessa olevista ihmisistä”, joiden herättelyä he jatkavat tai
toivovat.
Artikkelissa väite uhriutumisesta on johdettu tavasta, jolla
valtamedia (ja sen hallinnoima yleinen mielipide) suhtautuu
salaliittoteorioihin ja salaliittoteoreetikoihin. Mutta ennen kuin ryhdytään tekemään
päätelmiä salaliittoteoreetikon ”marttyyriudesta”, voisi olla asiallisempaa
tarkastella, kuinka valtamedia
salaliittoteorioihin todellisuudessa suhtautuu: pitääkö väite
valtamedian osoittamasta hyljeksinnästä paikkansa, vai onko kyse salaliittoteoreetikon omasta luulottelusta ja suhtautumisesta (eli "marttyyriudesta")? [Edellä mainittu
videoklippi uutisanalyysistä käy erääksi hyväksi esimerkiksi myös tähän.]
[Herääkin vaikutelma, että artikkelin tarjoilemat vahvat
päätelmät on tehty jokseenkin omin luvin, hieman väännellen ja perusteltu puolueellisesti, itse valituin perustein. Lisäksi on kätevää jättää huomauttamatta, että ”kyvyssä
kääntää asetelma päinvastaiseksi” - mikäli salaliittoteoriointiin
suhtauduttaisiin debattina eikä jonkinlaisena psyykkisenä häiriötilana - voi
olla kyse myös vasta-argumentoinnista, ei ”suojautumismekanismista”. Mutta
nähtävästi se halutaan ymmärtää ”suojautumisena”, kun salaliittoteoreetikko pitää kiinni omasta näkemyksestään ja yrittää perustella sitä.]
Niin kovasti kun syitä etsitään, näyttää hieman absurdilta, ettei syitä
salaliittoteorioinnille etsitä salaliittojen mahdollisuudesta itsestään. Fokus
halutaan pitää kaikessa muussa kuin salaliittoteorioiden sisällössä (sillä agendana
on saada suuri yleisö välttelemään niitä).
Vaikka artikkelissa siis päästään niinkin lähelle asiallista
salaliittoteorian käsittelyä kuin mainintaan WTC –pilvenpiirtäjien
teräspalkkien lujuuslaskelmista, oleellinen väistetään laukomalla jotain
sellaista kuin:”Ennen 9/11 –iskua kukaan
tuskin olisi arvannut, että pilvenpiirtäjien teräspalkkien lujuuslaskelmat
herättävät ihmisissä suuria intohimoja. [Iskun] jälkeen lujuuslaskelmista tuli loputon spekulaation kohde” (56).
Tämä tällainen on vähän sama asia kuin todeta, että ’Kukapa olisi arvannut, että ihmisiä kiinnostaisivat binäärinumerot,
mutta kun kaikilla on tietokoneet, he häärivät niiden parissa jatkuvasti!’
Kyse ei ole ”lujuuslaskelmista”, vaan käytettävissä olevista konkreettisista
todisteista ja kovista faktoista – juuri niistä, joita salaliittoteoreetikoilla
ei kuulemma ole.
Salaliittoteoreetikkoa ei siis suinkaan ole vapautettu
pannastaan. Sen sijaan leimaaminen ja suostuttelu ovat hienovaraistuneet, ja
fokuksessa on ennemmin salaliittoteoreetikon yleisö kuin salaliittoteoreetikko
itse. (Agendana näyttää siis olevan taistelu väestä: suuren yleisön edustaja,
”tavis”, halutaan käännyttää takaisin ”oikealle tielle”: Emme syytä sinua lankeemuksestasi helppoheikkien ansaan. Niin voi käydä
kenelle tahansa. Olet kuitenkin fiksu ihminen ja ymmärrämme sinua hyyvin. Tule,
autamme sinut pois hullusta seurasta.)
* * *
Millaisen kuvan artikkeli sitten rakentaa
salaliittoteoreetikosta? Millainen gubbe on kyseessä?
[Hmmm… Miksihän ensimmäinen mielikuva salaliittoteoreetikosta
on käsitys siitä, että hän on miespuolinen?
Oikeastaan valtamedian ylläpitämää mielikuvaa voi helposti tarkastella juurikin omaa spontaania
mielikuvaansa pohtimalla: tunnustella niitä käsityksiä ja
tuntemuksia, joita konsepti herättää. Tällä tavoinhan se mielikuvamanipulaatio
meissä vaikuttaa. Erityisen paljastavia ovat ne tunteet ja arvot, joita
salaliittoteoreetikkoon spontaanisti liitämme. (Ehkä salaliittoteoreetikko on
mielikuvissamme ensisijaisesti mies syystä, että miehen puheenvuoro on
oletusarvoisesti naisen puheenvuoroa pätevämpänä pidetty – naisethan puhuvat
muutenkin ”henkimaailman asioista” ynnä muusta irrationaalisesta. Siispä on
fiksua iskeä rankemmin ja ensisijaisesti miespuolisiin teoreetikoihin, noihin
luonnostaan ”järjen ääninä” pidettyihin.)]
Kuvan rakentumista on paikoin hankala seurata syystä, että
käsite ”salaliittoteoreetikko” saatetaan äkkiarvaamatta vaihtaa käsitteeseen
”salaliittoteoria”. Äkkiä puhutaankin siis asiasta tai ilmiöstä eikä
henkilöstä (tai subjektipositiosta), ja tutkitaan esimerkiksi salaliittoteorian eikä
salaliittoteoreetikon psykologiaa – mistä kuitenkin johdetaan
salaliittoteoreetikkoa koskevia päätelmiä.
Toisekseen salaliittoteoreetikko
saattaa äkisti vaihtua salaliittoilijaan
(siis tavallaan salaliittoteoreetikon vastapooliksi, häneksi, jonka toimintaa
salaliittoteoreetikko pohtii - mikä siis lienee fiba [joka voi hyvin olla myös tahallinen "fiba", sellainen, jolla on subliminaali funktio - onhan salaliittoteoreetikko muutoinkin, vaivihkaa, yhdistetty "kiihkoilevaan oikeistolaiseen", suorastaan "terroristiin". Ehkä artikkeli siis haluaa saada lukijansa alitajuisesti pitämään salaliittoteoreetikkoa salaliittoilijana, ja siten olemaan artikkelin kanssa samaa mieltä "turvallisuusuhasta". (Oletan fiban tahallisuuden syystä, että artikkeli vaikuttaa perin juurin harkitulta ja älykkäältä.)]).
Nähtävillä on myös hienoista erottelua
salaliittoteoreetikon ja salaliittoteoriauskovaisen
välillä, vaikka loppupeleissä nämäkin kaksi samaistetaan tai vähintään
rinnastetaan. Salaliittoteoreetikon korvaa toisinaan myös vaivihkaa salaliittouskovaisen
Yleisesti ottaen ja pelkistäen kuva salaliittoteoreetikosta
on kielteinen. Kielteisyys ilmaistaan ei-toivotuin luokituksin ja muutamin
kielteisin leimoin – ilmeisesti siinä toivossa, ettei yksikään lukija halua
samaistua sellaiseen asemaan (johon automaattisesti joutuu suhtautuessaan
vakavasti salaliittoteorioihin).
Kuva aloitetaan historiallisella kerrostumalla: tyypillinen
salaliittoteoreetikko kuului epävakaaseen marginaalijoukkoon, jonka
mielenterveys ei ollut aivan kunnossa; hänen näkemyksissään ja toiminnassaan
oli kyse psykopatologiasta.
Tämä käsitys – myytti – elää yhä vahvana. Artikkeli ei tee
mitään kumotakseen sitä, vaikka joutuukin myöntämään – tieteelliseen
katsomukseen tukeutuessaan –, että salaliittoteoreetikkojen joukko on kasvanut,
eivätkä kaikki voi olla hulluja.
Psykopatologian alueelta ei kuitenkaan poistuta: mukaan jää käsite ”epävakaa”,
jonka kautta salaliittoteoreetikkojen ajattelua ja toimintaa yhä jäsennetään,
joskin aiempaa hienotunteisemmin sekä ”humaanin liennytyksen” kera: salaliittoteoreetikolla
on ”vaihtuva mielenmaisema”, ja pohjimmiltaan on kyse elämänhallinnantunteensa
menettäneestä, tavalla tai toisella syrjäytyneestä massasta. Kysymykseen siitä,
mistä he ovat syrjäytyneet,
vastataan: luottamuksesta valtiovaltaan ja sen käyttäjiin.
Salaliittoteoreetikolla ei siis välttämättä ole varsinaisia mielenterveysongelmia – mutta ongelmia
kuitenkin. Pahin niistä on kyky muodostaa ”kansallinen turvallisuusuhka” [minkä
artikkelissa ymmärtää helposti ’valtiovaltaan
kohdistuvaksi poliittiseksi turvallisuusuhaksi’,
koska ”salaliittoteoreetikkouden” oireena nähdään konflikti virallisten selitysten
kanssa, ja parannuskeinoksi tarjotaan luottamuksen palauttamista niihin.
(Kaikki on siis hyvin, kunhan kiltisti taas uskoo sen mitä sanotaan.)
Implisiittisesti tässä heilutetaan terrorismi –korttia, sitä kuitenkaan ääneen
lausumatta. (Ennen kortin heilauttamista käsitteen (”terrorismi”)
triggeröitymistä on pohjustettu puheilla 9/11 –iskusta, ja varmistukseksi
artikkelia seuraa ”liiteartikkeli”, jossa kahta tunnettua
salaliittoteoreetikkoa kutsutaan ”kansankiihottajiksi”, jotka vetoavat
”äärioikeistolaisiin”. Ladattua puhetta siis. Ladattu puhe on mainostajan
kannalta siitä hienoa, ettei sitä tarvitse perustella, sen tarvitsee ainoastaan
triggeröidä.)]
[Tämä artikkeliin rakennettu ”implisiittinen argumentaatio”
tekee ymmärrettävämmäksi sinällään hassulta ja irralliselta kuulostavan
lausahduksen: ”Nämä spekulaatiot on
helppo ohittaa helppoheikkien juttuina, mutta asialla on vakavampi puoli. Salaliittoteoriat
nimittäin uppoavat yllättävän moniin ihmisiin” (52). Vastaavasti tämä toteamus tekee
näkyvämmäksi edellä kuvatun ”implisiittisen argumentaation”, joka siis vastaa
kysymykseen siitä, mitä vakavaa voisi olla siinä että ”salaliittoteoriat
uppoavat yllättävän moniin ihmisiin” (sillä artikkelissa ei suoraan perustella väitettä
millään tavalla, ainoastaan jatketaan prosenttilukuihin siitä, kuinka moni
kyseenalaistaa Yhdysvaltain hallituksen viralliset tutkimukset.)
Tämä päätelmä - joka on kirjaimellisesti artikkelin loppukaneetti
[’luottamus valtiovaltaan on palautettava’] - antaa selkeästi ymmärtää, että
salaliittoteoriointi nähdään ongelmana, ja että ongelma tulisi ratkaista:
salaliittoteorioinnille on tehtävä jotakin, sillä vetoaminen ”hulluuteen” tai sosiaalinen leimaaminen ei ole tuottanut toivottua tulosta:
salaliittoteoriointi ei ole vähentynyt. ”Vielä
muutama vuosi sitten tutkijat eivät olleet kovin huolissaan. […] Nykyään monet
tutkijat kuitenkin ajattelevat, että salaliittoteorioiden merkitys on
voittopuolisesti negatiivinen” (57).
Mistä tutkijat sitten ovat huolissaan?
Kansalaisten hyvinvoinnista? Ei. He ovat huolissaan salaliittoteorioiden
”yhteiskunnallisista vaikutuksista” (57). Tästä huolimatta perusteluissa
vedotaan perihumaanisti yksilöiden omaan ”hyvinvointiin” (mikä tietenkin "oikeuttaa" holhoamisen): salaliittoteoriat kuulemma
lisäävät ”kyynisyyttä”, minkä konkreettiset seuraukset ovat terveyteen käyviä:
ei välitetä enää omasta tai toisten hyvinvoinnista, kuten hiilijalanjäljistä
tai ehkäisystä tai yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta kuten äänestämisestä.
(Jos
salaliittoteoriointi perustuu ihmisen tarpeeseen lisätä psyykkistä elämänhallintaansa tai ainakin tunnetta siitä – ja artikkelissa on jo
todettu, että teoriat poistavat epävarmuutta ja antavat tunteen tilanteen
hallinnasta (52) – kuinka ne voisivat silti samalla aiheuttaa tai edes lisätä kyynisyyttä?
Eikö mahdollinen kyynisyys silloin johdu jostain muusta kuin
salaliittoteorioinnista?)
Parannuksena nähdään, kuten todettua, luottamuksen
palauttaminen valtiovaltaan ja sen käyttäjiin. Toisin sanoen
salaliittoteoreetikon tilasta on parannut, kun voi jälleen luottaa virallisiin
auktoriteetteihin ja päättäjiin, etenkin virallisia selityksiä tarjoavana
tahona. [On kiinnostavaa havaita, että menetelmä on täsmälleen sama kuin
kaikessa kasvatuksessa (ja kurituksessa), ja että se perustuu henkilökohtaisen auktoriteetin ja arvostelukyvyn
poisluovuttamiseen; ”luottamus” tarkoittaa oman arvostelukykynsä luovuttamista.]
Mutta
koska on kyse ”vakavasta asiasta”, ”tilanteen haltuunottaminen” on artikkelin
implisiittisen argumentoinnin mukaan täysin oikeutettua ja perusteltua.]
Varsinainen salaliittoteoreetikon ongelma on kuitenkin hänen
uhriajattelunsa, kuulemma. Siitä tulee hänen identiteettinsä ja elämänsä
sisältö, joka tekee hänet immuuniksi vastaväitteille. Hän on passiivinen uhri
ja piste. (Mikä, siinä tapauksessa, voisi tehdä hänestä vaarallisen vaikuttajan?)
Salaliittoteoreetikko saa hattuunsa myös vaivihkaisen, narsismilta haiskahtavan sulan: hän on kuulemma henkilö, joka pääsee jutuillaan "osalliseksi [suuriin] tapahtumiin liittyvästä loistosta" (56).
(Kuva salaliittoteoreetikosta murenee siis sieltä täältä ristiriitojen paineista - mikä kertoo siitä, että artikkelin kirjoittajalla on vaikeuksia luoda teoreetikosta yhdenlaista ja johdonmukaista kuvaa, tai laatia sellaista edes siitä suhtautumisesta, jota suuri yleisö salaliittoteoreetikon konseptiin kohdistaa.)
Hieman tahattomasti artikkeli tulee esitelleeksi
salaliittoteoreetikon henkilönä, joka ajattelee
asioita itsenäisesti – vaikka tämä itsenäisyys esitetäänkin kielteiseen ja
infantiiliin sävyyn: itsenäisesti ajatteleva on itsepäinen ignorantti. ”[I]hmiset alkavat etsiä vastauksia itse. He
yhdistelevät irrallisia tiedonpätkiä, täyttävät puuttuvat kohdat ja rakentavat
oman käsityksensä asioista – kukin omien arvojensa ja maailmankuvansa pohjalta. [...] [Salaliittoteoreetikot] ovat immuuneja sellaisille selityksille, jotka eivät tue heidän teoriaansa”
(53). Toisin sanoen artikkelin mukaan on virhe luottaa omaan arvostelukykyynsä.
Virallinen taho tietää aina paremmin.
(Eräs ratkaiseva ero
salaliittoteoreetikkojen ja virallisia selityksiä tarjoavien tahojen välillä
onkin usein se, että salaliittoteoreetikot sentään kehottavat ajattelemaan
itse, kun taas virallinen taho pyrkii tavalla tai toisella sabotoimaan tällaista
itsenäisyyttä – ajatellaanpa vaikka julkista keskustelua WTC –iskuista, jossa
virallisen selityksen kyseenalaistavat kansalaiset tuomittiin jopa
epäisänmaallisiksi. Heitä siis tökittiin arimpaan ja pyhimpään paikkaan, kun ei
muuta enää osattu ennen pakkokeinojen käyttöönottoa keskustelun
lakkauttamiseksi.)
Koska salaliittoteoreetikot luottavat omaan
arvostelukykyynsä (tai ainakin sen tynkään), tulee kiire perustella, kuinka
huono salaliittoteoreetikon arvostelukyky on, kuinka tunnepitoinen ja irrationaalinen
se on, ja että oikeastaan on kyse pelkästä lammaslaumasta: on kyse salaliittouskovaisesta, joka on uskonut
”helppoheikin” juttuja.
Tässä kohden tehdään pieni myönnytys siinä, ettei
salaliittoon uskovaa vielä välttämättä
lueta salaliittouskovaiseksi (siis kultin jäseneksi) – kunhan muistaa
”tarkistaa ja korjata” kantansa siten, ettei se ole konfliktissa virallisen
näkemyksen kanssa. Näillä ehdoilla ”epävakaus” voidaan jättää salaliittoteorian ongelmaksi, jota ei
samaisteta siihen uskoneen omaksi ongelmaksi.
”Kotikutoinen selitys ei kuitenkaan yksin
tee salaliitoteoriaa. Salaliittoteorian todellinen karva punnitaan, kun se
kohtaa virallisen selityksen. Kun viralliselle selitykselle esitetään pätevät
todisteet, monet ihmiset ovat valmiita myöntämään, ettei heidän oma
selityksensä ole todisteiden valossa uskottava” (52).
[Tässä kohden olisi samalla hyvä tarkentaa käsitteisiin ”pätevä” ja
”uskottava”: "pätevä" on se, mikä on legitimoitu, ja "uskottavaa" se, mikä perustuu
ajattelutavan perustana olevaan logiikkaan. Toisin sanoen myös sepite voi olla
sekä ”pätevä” että ”uskottava”. Toisin sanoen ”pätevyys ja uskottavuus” eivät
vielä takaa sitä, että kyse olisi todenmukaisuudesta.]
Niinpä salaliittoteorioihin myönteisesti suhtautuva
saattaakin olla vain aikansa lapsi: spektaakkeleista ja viihteestä innostunut
maallikko, joka ei koskaan vakavissaan asettaisi salaliittoteorioita
konfliktiin virallisen totuuden kanssa. (Sen edessä hän lankeaa kuuliaisesti
kyykkyyn.) ”Kun tapahtumasta tulee […]
spektaakkeli, sen pienetkin yksityiskohdat ja sivujuonteet saavat voimaa
suuruudesta […] [S]uuret ja mahtavat tapahtumat vaativat taustalleen suuret ja
mahtavat syyt.” (55-56). Mukana on ripaus myös jännittävää nuotiopiiriä: ”Jos tiedät jotakin, mitä muut eivät, onhan
se todella jotakin, sanoo salaliittoteoreetikkojen psykologiaa Westminsterin
yliopistossa tutkiva Viren Swami”(56).
Tällainen suhtautuminen
salaliittoteorioihin on sallittu siinä missä hyvä viihde ja kansantarinat aina
ovat sallittuja. ”Toimii elokuvissa ja
kirjoissa”, artikkeli myhäilee (53). Nähtävästi salaliittoteoriat eivät siis sittenkään ruoki kyynisyyttä.
* * *
Kun kuva salaliittoteoreetikosta on pakko laajentaa suurta ihmisryhmää luonnehtivaksi, on tyyppiluonnehdinnan sijasta pohdittava sitä, mikä saa ihmiset
uskomaan salaliittoteorioihin.
Niinpä taustalla nähdäänkin nyt yleisinhimillinen tarve. ”Kun jotakin pelottavaa tai järkyttävää tapahtuu, haluamme löytää selityksiä” (52).
Artikkelin me-ne –asetelman rakentelussa on tähdellistä, että ”meidän” joukosta kasvaisi mahdollisimman
suuri. Niinpä ”niistä” pitäisi saada kutsuttua mahdollisimman moni ”takaisin”.
Siksi ei ole järkeä ”hylätä” ”niitä”. Sen sijaan ”niitä” pitää ymmärtää, luoda
läheisyyttä ja luottamusta, uutta yhteisyyttä.
Nämä selitykset, joita ihmiset siis haluavat löytää kohdatessaaan "jotakin pelottavaa", kuulemma rakentuvat tavallisten ihmisten keskuudessa (eli vielä potentiaaliseen ”me” –ryhmään kuuluvien keskuudessa) siksi, että ”viralliset
selitykset viipyvät”.
Mutta palatakseni artikkelin käyttämään esimerkkiin WTC
–iskuista, esimerkiksi niitä koskeva virallinen selitys ei viipynyt. Päinvastoin. Sillä
muokattiin yleistä näkemystä välittömästi, jo tapahtuman vielä ollessa käynnissä. ”Salaliittoteoreetikot”
sen sijaan halusivat näkemystensä muodostamiseen aikalisän, sekä selvitysten ja
todisteiden harkitumpaa punnitsemista. Salaliittoteoreetikoiden
”mielenmaisemaan perehtyneen” Lewandowskyn edellä kuvattu selitys on siis torso.
[Tästä
huolimatta tutkimuksissa, joihin artikkeli vetoaa, kävi kuulemma ilmi, etteivät
ssalaliittoteorioiden kannattajat olleet kiinnostuneita selittämään, miten ja
miksi iskut tehtiin. He kuulemma vain halusivat kyseenalaistaa virallisen
selityksen ja ylläpitää käsitystä salaliitosta, eikä heille ollut tärkeää,
millainen salaliitto tapahtumien taustalla oli, kunhan siellä vain oli
salaliitto (56-57). (Mitä "epävarmuuden tunnetta" tämä tällainen poistaa, sikäli että juuri sen on esitetty motivoivan salaliittoteorioiden kehittelyä? Entä kuinka tämä muka on "omien käsitysten muotoilua virallisten selvitysten viipyessä"?)
Jos tämä on tutkimustulos, on syytä saada tietää, kuinka
tutkimus toteutettiin. Tutkimustuloksesta saa sen käsityksen, että todisteeksi haluttomuudesta
- siis todisteeksi salaliittoteorioiden kannattajien haluttomuudesta tietää
”miten” ja ”miksi” - on riittänyt heidän halunsa kyseenalaistaa virallinen selitys. Kuinka tästä voisi
vielä johtaa sen päätelmän, etteivät kysymykset ”miten” ja ”miksi”
kiinnostaneet heitä lainkaan? Kaikki ne
salaliittoteoriat, joita itse olen WTC –iskuista kuullut, käsittelevät
nimenomaan kysymyksiä ”miten” ja ”miksi”. On vaikeaa kuvitella, etteivät myös
näiden teorioiden kannattajat olisi niistä kiinnostuneita.
Saattaa toki olla,
että harva on perehtynyt niihin hemmetin lujuuslaskelmiin tai muihin
yksityiskohtiin ja vain yhtynyt kuoroon. Mutta sitähän se yleisen näkemyksen
muodostumien juuri on: harva osaa selittää kantaansa tai ymmärtää, mihin se
todella perustuu.
Jos tämä todella on
huolenaihe, sitä suuremmalla syyllä valtiovallan olisi kannustettava
kansalaisiaan itsenäiseen ajatteluun ja muistettava, ettei tällainen tapa muodostaa kantaansa ole pelkästään salaliittouskovaisten ongelma. Se on suoraa perua tavasta, jolla valtavirtamedia kansalaisten käsityksiä muokkaa ja kontrolloi, ja siinä tapauksessa ongelma on laaja ja yhteinen.]
* * *
Koska salaliittoteoriointi on diskreditoitu, on kuvaavaa,
että sikäli kun salaliittoteorioissa nähdään vakavampi puoli, sitä ei suinkaan
nähdä mahdollisissa salaliitoissa vaan niitä koskevien teorioiden mahdollisissa
vaikutuksissa. ”Nämä spekulaatiot [salaliittoteorioista]
on helppo ohittaa helppoheikkien
juttuina, mutta asialla on vakavampi puoli. Salaliittoteoriat nimittäin uppoavat
yllättävän moniin ihmisiin” (52).
Kysyn uudelleen: miksi
salaliittoteorioiden ”uppoaminen yllättävän moniin ihmisiin” olisi ”vakavaa”? (Ja kuinka esimerkiksi WTC –tornien lujuuslaskelmat osana salaliittoteoriaa
olisi helppo ohittaa ”helppoheikkien juttuna”?)
Ei kuulosta kovin älykkäältä.
Mutta koska artikkeli kuitenkin on ilmeisen älykkäästi laadittu, kyse on
tarkoituksellisesta agendasta, propagandasta.
Samaisessa lehdessä Marko Hamilo uskaltaa kuitenkin
puuskahtaa: ”Meitä seurataan tarkemmin
kuin vainoharhaisten kuvitelmissa”. Pahaksi onneksi ”petaaminen” on
kuitenkin jo tapahtunut ennen kuin Hamilolle annetaan lupa esittää
näkemyksensä (se lehden kokonaisuuden kannalta pakollinen mutta hallinnassa pidetty vastalauseensa). Taktisen petaamisen seurauksena - jossa ennakkoasenne on siis
kylvetty ja viritelty - Hamilon kirjoitus saa lukijan silmissä foliohattukimalteisia
sävyjä (myös syystä, ettei Hamilon ajatusta ole mukavaa pohdiskella. Sen sijaan
ajatus täyttyy perhosista...Tieteellinen pohdiskelu siitä, ”kuinka-korkealle-perhonen-voi-lentää”, on
huomattavasti kevyempi meditaatio.)
* * *
On kiinnostavaa ja hyödyllistä pohtia, miksi
salaliittoteorioiden kehittely tai mietiskely on paheksuttua toimintaa. Jo
niiden pelkkä kannattaminen saattaa sitä olla. Eikä tarvitse edes kannattaa
mitään tiettyä teoriaa, vaan ainoastaan teoriointia yleensä - tai pelkkää ajatusta
siitä ja sen oikeutuksesta.
Kuitenkin jo filosofisen uteliaisuuden, älyllisen
kiinnostuksen tai yhteiskuntakriittisen pohdinnan takia pitäisi olla toisin.
On
pelkästään fiksua miettiä laajoja kokonaisuuksia ja pitkälle meneviä, monipuolisia asiayhteyksiä (kuten esimerkiksi elokuva,
Now You Can See Me [ohj. Louis
Leterrier 2013], yrittää vihjata). Olivatpa salaliittoteoriat kuinka omituisia
hyvänsä, niiden pohtiminen on älyllisesti hedelmällistä jo siksi, että
sellainen auttaa tarkastelemaan yhteiskunnan liikkuvia osasia ja pohtimaan
erilaisia syyseuraussuhteita. Kaikenlaisia ajatuskokeita on lupa tehdä. Eihän
arvostelukyky muuten kehity tai ajattelu muutoinkaan veny minkäänlaiseen
joustavuuteen saati ”laatikon ulkopuolelle”.
Mutta niinhän se on aina ollut: ideologiat ja
uskomusjärjestelmät pyrkivät suojelemaan itseään ja olemassaoloaan,
”loukkaamattomuuttaan”, ja vallassa olevat ideologiat ja uskomusjärjestelmät
tekevät sitä oikein erityisesti. Keskiajalla oli kerettiläistä poiketa kirkon
maailmankuvasta, nykyään on kerettiläistä poiketa valtavirtatieteen tai
hallituksen edustamasta maailmankuvasta. (Minusta tämä näkyy karvaimmillaan
ihmiskuvassa, sen määrittelyssä ja hallitsemisessa, sillä ihmiskuvaa
hallitsemalla hallitaan koko ihmisyyttä.)
Jos ”loukkaa” valtavirtatieteen
mielipiteitä, on ”todellisuudesta vieraantunut”, ja jos ”loukkaa” hallituksen
maailmankuvaa, on ”epäisänmaallinen”. Vahingolliseksi tällainen
”loukkaantumisherkkä näkemyksellisyys” ajautuu silloin, kun se johtaa
toisenlaisia mielipiteitä elättelevien leimaamiseen jopa ”turvallisuusuhkana”. (Terveisiä Orwellin romaanista.)
Mutta näinhän se on ollut jo muinaisen Rooman ajoilta asti (ainakin sen mukaan mitä meille on kerrottu...) ”Ei mitään uutta
auringon alla.”
Mistä siis yhteiskunnallisesti puhumme - arjessa ja julkisesti - kun puhumme salaliittoteorioinnista? Emme ainakaan salaliitoista, heaven forbid!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti