Kuusta puhuminen on kuin unesta puhumista: on selvitettävä
asiaansa pitkästi tehdäkseen ymmärrettäväksi jotakin lyhyttä ja ytimekästä.
(Sellaista se symboleista puhuminen on.)
Aloitan alusta.
Tehdessäni tulkintoja - esimerkiksi teksteistä, kuvista tai
unista - ajattelen asioita usein analogioina, sillä analogian logiikka on
syvällisesti johdonmukainen (toisin kuin teorioiden, aikakausittain tai
kulttuuripiireittäin tai koulukunnittain vaihtuvien). Analogian täsmällisyys
johtuu yleensä siitä, että sen johdonmukaisuus haetaan fyysisestä
havaintotodellisuudesta, luonnosta. Kukaan ei voi väittää, etteivät esimerkiksi
puut kasvaisi ylöspäin suhteessa juuriinsa, mutta taiteellisfilosofiset teoriat
voidaan helposti kyseenalaistaa.
[Tässä tulee nyt hieman vaikea
selittävä kappale, mutta kirjoitan sen silti:
Jostain syystä mieli ymmärtää
tällaiset ”luonnonlakeihin” perustuvat analogiat erinomaisesti: mieli on -
melkein huomaamatta - siirtänyt ”luonnonlait” ajattelunsa ja alitajuisten
kuviensa logiikaksi; todellisuuden luonteesta on tullut ikään kuin
intuitiivisen logiikan rakenne tai mekanismi: tietynlainen todellisuustaju,
joka tekee havaintoja ja systematisoi tietoja - siis tuottaa logiikkaa -
omaksumiensa johdonmukaisuusperiaatteiden varassa.
Voisikin sanoa, että juuri
analogiat ovat alitajunnan kieltä. Analogioiden välityksellähän myös keho
viestii (siis niitä alitajuisia totuuksia, joita muuten ei tiedosteta [eikä
niitä yleensä tiedosteta edes kehollisina manifestaatioina, niin irrallaan ihminen
on todemmasta todellisuudestaan]). Samalla tavoin myös koti ja ympäristökin ”puhuvat”:
niihin heijastuu niitä asuttavien ihmisten näkymätön dynamiikka ja kätketty mielen sisältö. Monet vanhat opit
tunnustavatkin analogioiden merkittävyyden, ajatellaanpa vaikka kiinalaisten
feng shuita tai vaihtoehtohoitomuotoja kuten akupunktiota tai refleksologiaa.
Länsimaisessakin ajattelussa käsitystä psykosomatiikasta voi pitää tästä
esimerkkinä: oletusta, jossa tunne-elämän komplikaatiot tai muut psyykkiset,
tukahdutetut ja käsittelemättömät ristiriidat manifestoituvat fyysisesti. Koko
ihmiselämä on yhtä suurta analogiaa.]
Analogia on siitäkin suloinen, että se mahdollistaa
eräänlaisen työalustan, jossa tarkasteltavia komponentteja on mahdollista
liikutella reunaehtojensa puitteissa ja tehdä niistä uusia oivalluksia.
* * *
Otetaanpa esimerkki, eli havainnollistan (ja samalla
pohjustan).
[Huomautettakoon, etten ole koskaan ennen selittänyt tätä
eksplisiittisesti: tämän tietäminen - kuten ”analogioilla ajattelu” yleensä -
on ollut minulle kuin ”unen tajuamista”: välitön ja moniulotteinen ymmärtämys,
jollaista on yleensä vaikeaa taivuttaa kieleksi ja kronologisesti
johdonmukaiseksi ajatelmaksi.]
No niin.
Kun tiedät, että ihminen voi fyysisessä todellisuudessa olla
tajunnantilaltaan valveilla tai unessa, ja että hän on valveilla yleensä
päivisin, tiedät, mitä tarkoitetaan ”päivätietoisuudella”: sillä tarkoitetaan
tiedostavien havaintojen tekemistä (vastakohtana unitilalle tai muulle
tiedostamattomuudelle ja vaistonvaraiselle reagoinnille). Toisin sanoen
”päivätietoisuus” tarkoittaa järjen
hallitsemaa mieltä ja siihen kuuluvaa tahdonalaista
ajattelua. (Ja koska on kyse analogiasta, ”päivätietoisuudella” ei tietenkään
ole mitään kirjaimellista tekemistä
vuorokaudenajan kanssa. Elät päivätietoisuudessa aina, kun olet tolkuissasi ja
ajattelet järjellä.)
Ja kun tiedät, että Aurinko valaisee päivisin, ymmärrät,
että Aurinko edustaa
päivätietoisuutta eli järkiperäistä havainnointia ja tiedostamista: järkeä ja
sen käyttöä. Kun tiedät myös sen, että luonnossa näkee päivänvalossa selkeämmin
kuin öisin, tiedät, että tiedostavia havaintoja on helpompi tehdä järjellä kuin
vaistoilla.
[Kun tiedät, että näkeminen liittyy tietämiseen – sillä
silmät auki näkee sen mitä silmät kiinni ei näe, ja että valossa näkee sen mitä
pimeässä ei näe – ymmärrät, että näkeminen
on tietämisen vertauskuva. (Siksi kuva silmästä symboloi esimerkiksi
kontrollia, sillä kontrolli edellyttää tietämistä. ”All seeing eye” näkee eli tietää kaiken, ja on siten "jumaluuden
silmä", sillä vain jumala tietää ”kaiken”.) Ja koska valolla on suuri vaikutus
näkemiseen, valo edustaa aina
tietoisuutta ja tiedostamista. Valonlähteestä puolestaan riippuu, millaista valo on: tiedostamisen
tapa ja -aste vaikuttavat siihen, mitä nähdään ja miten nähdään.
Kun siis tiedät, että valaistuksen laatu vaikuttaa
näkemiseen, ymmärrät, että valonlähde määrittää sen, miltä pohjalta tiedetään, ja millaisesta tietämisestä
on kyse:
Esimerkiksi ”öisessä valossa” näkeminen eli
”yötietoisuudella” tietäminen on toisenlaista tietämistä kuin "päivätietoisuudella" tietäminen, ja siten yötietoisuuden tieto myös perustuu
toisin tavoin hankittuun ja systematisoituun tietoon - eli erilaisiin
johdonmukaisuusperusteisiin eli erilaiseen logiikkaan - kuin
”päivätietoisuuden” tietäminen. Yötietoisuuden tietäminen on vaistojen,
viettien ja unien logiikkaa.]
Ja kun tiedät, että Aurinko ja Kuu ovat symbolisesti
toistensa oppositiossa ja keskenään erilaiset valonlähteet, tiedät, että ne
edustavat paitsi vastakohtaisia tajunnantiloja ja siten erilaisia tietoisuuksia, myös erilaista tietämistä ja
eri tavoin systematisoitua tietoa (eri "valaistuksessa" suoritetun ”näkemisen”
pohjalta).
Näitä Auringon ja Kuun edustamia tajunnantiloja ja keskenään
erilaisia tietämisen tapoja voi tarkastella luomalla analogioita Auringon ja
Kuun ominaisuuksista, etenkin
valonlähteinä:
Kun tiedät, että Auringon valo on aktiivista ja
aggressiivista, ulospäin suuntautuvaa räjähtelyä, jonka ympärille koko
Aurinkokuntamme on jäsentynyt [ja että Aurinko vaikuttaa koko painovoimilmiön]
- siinä missä Kuun valo on reaktiivista
ja passiivista, Auringon valon heijastelua,
ja että Kuu kulkee passiivisesti mukana [ja että ”kuukävelykin” on termi
painovoimaa uhmaavalle leijumiselle]
- tiedät, että Aurinko edustaa maskuliinisuutta
(ja Kuu puolestaan feminiinisyyttä).
Ja kun tiedät, että maskuliinisuus edustaa rakennetta ja
järjestystä, järkeä ja tahtoa, voimaa ja hallintaa, tiedät, millaisen valon -
tiedon ja tietämisen - varassa päivätietoisuus operoi, ja millaisten
ominaisuuksien tai kriteerien perusteella se tekee pätevinä pitämiään
havaintoja ja millä perusteilla niitä systematisoi. ”Päivätietoisuuden” tapa tietää
on siis hallitulle rakenteelle ja järjestykselle perustuvaa tahdonalaista päättelyä.
(Tästä voi päätellä myös sen,
kuinka luovaa se on - tai ei ole -, etenkin, kun luovuus liitetään
pehmeytensä, joustavuutensa, sopeutuvuutensa ja orgaanisuutensa takia feminiinisiin ominaisuuksiin, ja on
siten Kuun edustamaa – mistä voi
päätellä myös sen, että luovuus edellyttää vaistonvaraisuutta ja intuitiota, ja
että järki asettaa niille hidasteita tai esteitä.
Ja kun tiedät, että Kuu edustaa
feminiinisyyttä, tiedät, että Kuu edustaa myös tunteita ja tunne-elämää,
etenkin vaisto- ja viettipohjaisia. – Onhan tunne (emootio) asetettu järjen ja
tahdon oppositioon (samoin kuin Kuu symbolisesti Auringon oppositioon), ja
järki ja tahto liitetty maskuliinisiksi ominaisuuksiksi. Tässä yhteydessä voit
tehdä oivaltavia päätelmiä sen tiedon pohjalta, että luonnossa Kuu liikuttelee vuorovesiä – kun tiedät,
että vesi edustaa tunne-energioita, etenkin vietti- ja vaistoperäisiä,
seksuaaliseen peruselämänenergiaan pohjaavia eli syvimpiä mahdollisia. (Omalla
tavallaan Kuu ei siis olekaan niin passiivinen kuin helposti luulisi - ja tämä on vinkki, palaan siihen.)
Tästä voi puolestaan päätellä
sen, kuinka Auringon edustama tiedostavuus suhtautuu Kuun edustamaan
tiedostavuuteen. ”Järkiperäisellä päättelyllä” tai ”maskuliinisella ajattelulla”
onkin pitkät perinteet tunteiden ja viettien torjunnassa ja niiden
suoranaisessa tukahduttamisessa, sillä niiden väitetään häiritsevän ”maskuliinista tiedostamista”. Niin sanotut ”kovat
tieteet” perustuvatkin aina Auringon edustamalle tiedostavuudelle, maskuliiniselle
järkevyydelle.)
Tämän kaiken perusteella voit puolestaan päätellä, että
maskuliininen, järkiperäinen ajattelu hallitsee
havaintojen tekemistä, ja että vain maskuliinisen ajattelun hallitsemia
havaintoja pidetään tiedostavina. (Maskuliinisesta ajattelusta on tullut
käsitteiden ”tieto” ja ”logiikka” synonyymi, vaikka on olemassa muitakin
logiikoita, muitakin tietämisen tapoja ja tietosysteemejä.) Samoin tiedät, että
arkielämämme ja arvojärjestelmämme pyörivät ”päivätietoisuuden” varassa ja ensisijaistavat
sen – ainakin yleisesti ja virallisesti.
(Mutta maailmassa on myös yhteisöjä, joissa ”feminiininen
tiedostaminen” on ensisijaista, tai sen halutaan vähintään tasapainottavan
maskuliinista tiedostamista. Näissä yhteisöissä unilla ja intuitiolla - ja
siten myös symboliikalla - on suuri merkitys. Ajatellaanpa
vaikka muinaisia intiaanikansoja ja shamaaniperinnettä – tai, yllättävää kyllä,
Illuminatia. [Sanon "yllättävää" syystä, että Illuminati elää maskuliinisen prinsiipin varassa. Tosin Illuminatin vaalima feminiinisyys on luonteeltaan dualistista - aivan samoin kuin päivä-
ja yötietoisuus, tietoinen ja tiedostamaton on asetettu toistensa oppositioon -
minkä vuoksi ko. feminiinisyys on samalla tavoin ”häiriintynyttä” kuin käsitys
”pyhyydestä” tai ”hyvyydestä” tai ”valkeudesta” (mitä aihetta olen käsitellyt
jo aikaisemmin, etenkin kirjoituksessa Darkness beautified). Palaan tähän,
sillä juuri tätä aihetta kirjoitukseni käsittelee.])
Tällaisen ymmärryksen - siis "analogisen ajattelun" - perusteella voidaan ”tuottaa tietoa”
runsaasti lisää, eli tehdä uusia havaintoja, oivalluksia ja päätelmiä. Analogiset
päätelmäthän ovat yleensä haarautuvia [esimerkiksi haarat ”A” ja ”B” jakautuvat
molemmat haaroihin ”A” ja ”B”, tyyliin: ”A: A ja B” sekä ”B: A ja B], ja yhtä
haaraa [A] seurattuaan [”A: A ja B”; ”A: A: A ja B”] voi myöhemmin palata
takaisin tarkastelemaan toisen haaran
[”B”] havaintoja. Luonnollisesti yksi haara voi käsittää paljon enemmän
haaroja [”A”,”B”,”D”,”C”,”E”…], mutta minä pelkistän.
On aina yhtä jännittävää
huomata, kuinka kaikki haarat sopivat samaan puuhun.
Tässä vielä muutamia esimerkkejä siitä, millaisia päätelmiä voidaan myös tehdä:
Kun tiedät, että Kuu on yön valo, joka valaisee vasta sen jälkeen, kun
Aurinko on näkymättömissä, ymmärrät, että Kuu edustaa sellaista tietoa ja
tietämistä, joka voi ilmetä vasta sen
jälkeen, kun ”järjestä on luovuttu”. Tosin sanoen ”yötietoisuuden” tieto
ulottuu järjen yli (eikä järki ylety sinne asti).
Tästä voi päätellä esimerkiksi
sen, että luovuus kuten ”orgaanisuus” tai soveltaminen voi alkaa vasta, kun
valmiista, ehdottomasta rakenteesta luovutaan (sillä aurinko eli
päivätietoisuus eli järki eli maskuliinisuus eli järjestynyt ja joustamaton
rakenne on luovuuden este, varsinkin vaaliessaan oman järjestyksensä
loukkaamattomuutta [ja tähänhän sen käynnistämät valtataistelut aina perustuvat]).
Tässä analogiassa kuvaavaa on,
että samassa määrin kuin Auringon valo dominoi, haalistuu Kuun kyky toimia
valonlähteenä; mitä enemmän käytetään järkeä, sitä vähemmän on tilaa
luovemmille ”ajattelutavoille”, tunne-elämälle ja intuitiolle, vaistoille.
Samalla tiedät, että yönvalossa
ei voida tiedostaa, tietää ja ymmärtää samalla tavoin kuin päivätietoisuudessa
tiedostetaan, tiedetään ja ymmärretään.
Kuvaavaa Kuun valossa on myös se,
että Aurinko on aina Kuun valossa läsnä,
heijastuksena: Kuu heijastaa Auringon valoa. Kuu ei siis menetä yhteyttään Aurinkoon eikä kykene itsenäisesti
valaisemaan. Toisin sanoen Kuu tarvitsee Auringon olemassaolon ja vaikutuksen,
mistä voi tehdä ainakin kaksi päätelmää. Yksi: emme voi elää pelkän
”yötietoisuuden” tai feminiinisten ominaisuuksien varassa. Kaksi: luovuus
tarvitsee rakennetta ja järjestystä (mutta ne eivät saa dominoida luomisvaiheessa.
Sitten, kun luomus on tehty, se voidaan ”vakauttaa rakenteeseen”: Auringon
valo ilmaantukoon…Onkin kuvaavaa, että esimerkiksi unista saa suurimman hyödyn
vasta, kun ymmärtää niitä myös järjellä, ja että tunneperäiset asiat selkiytyvät, kun niistä puhuu tai kirjoittaa (eli tuo ne kielen ja konfirmaation piiriin, "vakauttaa" ne "tosiasioiksi"): tiedostamisen täyteys edellyttää yö- ja päiväpuolta, sitä, että ne toimivat
yhteistyössä.)
[Tästä huolimatta Kuu ei aina valaise yötä; Kuu on kyllä
olemassa, mutta se voi olla vetäytyneenä paksun pilvimassan taakse. (Päivänvalo
puolestaan on aina päivisin läsnä, ellei kyse ole suoranaisesta
auringonpimennyksestä.) Toisin sanoen yötietoisuus voi olla läpitunkematonta
pimeyttä, täysin tiedostamatonta pimeyttä: edes intuitio tai vaisto eivät
välttämättä kykene luomaan yhteyttä päivä- ja yötietoisuuden välille (koska
esteenä on paksu ”pilviharso”, toisin sanoen tajunnan kirkkautta hämärtävää höttöä, joka estää näkemästä eli
tiedostamasta. Kuvaavaa on, että pilvet ovat vettä kaasumuodossa: este on aina tunneperäinen luomus, Auringon valon synnyttämä, sillä Auringon
lämpöhän se saa veden kaasuuntumaan ja nousemaan taivaalle pilviksi... Elleivät
tuulet hajota pilveä, pilvestä tulee raskas, ja kun se on riittävän tiivis, se sataa pois tieltä ja voila, taivas on kirkastunut. [Pilvissä
on kuitenkin eroja: ohut harso saattaa jopa
levittää Kuun valoa ja valaista entistä paremmin.])
Tämä - säkkipimeys - lienee silti melko
harvinaista tai ainakin lyhytaikaista. (Onkohan tässä ennemmin kyse yön olemassaolon ongelmasta, vain Kuun olemassaolosta yössä...? Psyyken analogian mukaan ensisijainen ongelma on yössä itsessään, sikäli, että se edustaa alitajuntaa ja tiedostamtonta, jollaisia ei ehyessä psyykessä pitäisi siis olla lainkaan. Mutta yön mentyä Kuukin muuttuu täysin tarpeettomaksi: tarvitaan yö, jotta Kuu voisi olla asemassaan ja merkityksessään. Kuu dominoi yötä.)]
Et cetera, et cetera…
* * *
Olen usein kirjoittanut Auringosta ja Kuusta vertauskuvina:
Auringosta maskuliinisuuden ja Kuusta feminiinisyyden vertauskuvana (mikä ei
millään muotoa ole omaa keksintöäni, vaan kyse on vanhasta kulttuurisesta
kuvastosta). Tässä vertauskuvassa on siis oleellista myös niiden, Auringon ja
Kuun, ominaisuus valonlähteinä. Silloin ne ovat, kuten edellä kuvasin,
vertauskuvia myös tiedosta ja tiedostamisesta (sillä valo on tiedon ja
tiedostamisen vertauskuva). Vertauskuviensa mukaan nekin - tieto ja
tiedostaminen - jakautuvat siis maskuliiniseen ja feminiiniseen, kuten edellä
kuvasin.
Tämä analogia – Auringon ja Kuun symboliset ja metaforiset
merkitykset, etenkin myyttisissä ja mytologisissa kuvastoissa – on usein
siirretty kuvaamaan psyyken rakennetta: ihmisen mielellä on maskuliininen
puolensa ja feminiininen puolensa, tietoinen ja tiedostamaton puolensa - siis
”päiväpuoli” ja ”yöpuoli” (sillä Auringon valoa nähdään vain päivisin ja Kuu
puolestaan on yön valoa. [Toki Kuun voi nähdä myös päivällä, mutta kukaan ei
väitä sen valaisevan päivää. Lisäksi, myös jako maskuliiniseen ja feminiiniseen tehdään myös "päivätietoisuuden puolella", käsityksessä vasemman ja oikean aivopuoliskon erilaisuuksista, jotka vaikuttavat myös "päivätietoisuudessa". Mutta tämä ei liity tämänkertaiseen teemaan Kuusta.)
Selvyyden vuoksi tarkennan,
oheislukemistona, muutamaan peruskäsitteeseen:
Metafora tarkoittaa merkityslainaa: analogisesti toisiinsa
rinnastettavissa olevat ”kuvastot” lainaavat toisiltaan käsitteitä - tai
”kuvia” - syventääkseen tai monipuolistaakseen omien käsitteidensä merkitystä. Esimerkiksi psyyken
kuvasto voi lainata rakennuskuvastosta. Tällöin persoonaa verrataan
rakennukseen, ja persoonan kehittymisestä voidaan puhua talonrakennuksena. (And
vice versa: talonrakennuksesta voidaan puhua psyyken rakentamisena, ja
esimerkiksi feng shui perustuu tällaiseen oletukseen. Silloin talo ja sen
rakentaminen saavat symbolisia ulottuvuuksia, eli ne alkavat merkitä jotakin
vertauskuvallista ja alitajuista. Silloin oletuksena on, että ulkoistamme –
projisoimme – sisäisiä tilojamme ulkoiseen todellisuuteemme, ja että voimme
vaikuttaa sisäiseen todellisuuteemme manipuloimalla ulkoista miljöötämme.)
Arjessa metaforiset lainat ovat
erittäin suosittuja, suorastaan kliseitä. Ajatellaanpa vaikka seksiä koskevaa
kuvastoa (tai kuvastolainoja): äkkiä ruokailu, autoilu tai timpurintyöt saavat
seksuaalisia merkityksiä. ”Kokataan”, ja tietenkin ”kurkuilla” ja
”porkkanoilla”, ”meloneilla” ja ”persikoilla”, jotka on sitä ennen tietenkin
”kylvetty”. ”Pullatkin” saattavat olla ”uunissa”. Tai sitten ”sahataan” ja
”porataan”, ”naulataan” ja muutenkin rassataan. Sitä ennen tehdään
suunnitelmia, ja otetaan ”kynä” ”penaalista” ja ”teroitetaan” sitä. Jossain
vaiheessa lähdetään ehkä ”ajelulle”, kosketellaan ”vaihdekeppiä” ja ”ajetaan
kovaa”, ehkä ”kesärenkaat” alla.
Symboli tarkoittaa merkitystihentymää: jokin yleisesti sovittu
merkki edustaa laajaa kokonaisuutta, ja tekee sitä hyvin yleisesti tunnetulla
ja tunnustetulla tavalla. Uskonnolliset symbolit ovat klassinen ja helposti
ymmärrettävä esimerkki.
Koska symboliksi
määrittyminen edellyttää hyvin laajaa kokonaisuutta ja hyvin yleistä, hyvin pitkään
jatkunutta tunnistettavuutta, symboliksi muodostuminen vie kauan aikaa. Siksi
myös niiden mahdollinen purkaminen on hyvin hidasta.
Symbolit ovat merkityksiltään
moniulotteisia, jolloin niiden välittämä viesti saattaa siis muuntua, tarkentua
tai syventyä käyttöyhteydestä riippuen. Symboli itsessään ei kuitenkaan muutu
vain käyttöyhteyttä vaihtamalla: symboli kantaa kaikkia merkityksiään samanaikaisesti (vaikka suuri osa niistä
pysyisi piilevinä eli latentteina).
Symbolilla on aina hitaasti ja
nopeasti muuttuvat – tai paremminkin: hitaasti ja vielä hitaammin muuttuvat - merkityskerrostumansa. Esimerkiksi
ristin merkitys metafyysisenä risteysalueena ja sadistisena kidutusvälineenä ei
muutu ristin saamista uskonnollisista merkityksistä huolimatta, ja vastaavasti
ristin uskonnolliset merkitykset eivät muutu huolimatta siitä, että ristiä
käytellään populaarikulttuurissa koruna muiden korujen joukossa. (Myös ristin
kääntäminen ylösalaisin on eräs hyvä esimerkki ”kontekstin muuttamisesta” – ja
saman symbolin moniulotteisen merkityksen osoittamisesta.)
Mitä syvempi ja vanhempi symbolin
merkitys on, sitä vahvempi – ja mahdollisesti myös tiedostamattomampi – se on.
Vapauden patsas on tästä eräs hyvä esimerkki: pintatasollaan [eli syvärakenteeseen
nähden nopeammin muuttuvan merkityskerrostumansa tasolla] se edustaa vapautta
ja tasa-arvoa (jota soihtua kantava nainen on tullut yleisesti tarkoittamaan,
ajatellaanpa vaikka Delacroixin tunnettua maalausta Ranskan vallankumouksesta ["Vapaus barrikaideilla" tai "Vapaus johtaa kansaa"; "Liberty Leading the People"; "La Liberté guidant le peuple", valmistui vuonna 1830, ja on "yllättäen" taiteilijan kuuluisin työ]. Tämän kuvan käyttelyssä - siis kuvan, jossa nainen edustaa vapautta - on varmuudella kylvetty myös feminismin siemen myöhempiä aikoja ja tarkoitusperiä varten.)
Mutta syvemmällä ja vanhemmalla merkitysulottuvuudellaan patsas kuitenkin
symboloi lucifeerisuutta ja muinaisen jumaluuden palvontaa: kyse on illuminoitujen symbolista (ja tätä patsaan soihtu symboloi:
lucifeerista tiedostamista. [Tästä voi helposti päätellä, että myös feminismi sijoittuu lucifeeriseen agendaan, onhan se sijoitettu saman symbolin alle. "Institutionaalisesti" ajatellen - symbolit voidaan ymmärtää myös instituutioiden laajuisina - feminismi siis symboloi lucifeerista agendaa, ja kytkee, kuten symbolit tekevät, kaikki symboliinsa yhdistyvät edustamaansa värähtelytaajuuteen. (Palaan tähän ajatukseen, siis ajatukseen symbolista värähtelytaajuutena.) Toisin sanoen ja tässä tapauksessa on siis kyse feminiinisen kytkemisestä lucifeeriseen "värähtelytaajuuteen", minkä seurauksena feminiinisyydestä tulee negatiivinen feminiinisyys, jota Kuu edustaa. Mutta nyt menen asioiden edelle. Palaan tähän.]
Samalla Vapauden patsas toteuttaa patsaiden yleistä
symbolista funktiota: se on kunniamerkki ja aluevaltausjulistus. (Tämä onkin
hyvä esimerkki siitä, että samassa symbolissa saattavat majailla useat eri symbolit, toisiinsa
”kaatuvat”, sovittuine alistussuhteineen. Joka ikinen patsas, esimerkiksi, jäsentyy kategorisesti patsaan symbolin alle, ja joka ikinen koru, toisen esimerkin mainitakseni, jäsentyy kategorisesti
korun symbolin alle, jne jne.)
[Symboleista puheen ollen pysähdyn tässä hetkeksi kieleen, kaiken symboliikan (lucifeeriseen) äitiin. (Onkin kuvaavaa, että puhumme äidinkielestä.)
Ihmisen kognitiiviset toiminnot
- eli tiedonkäsittelyyn liittyvät toiminnot kuten muisti - operoivat symbolien
varassa. Jokainen ajattelun väline on symboli: jokainen äänne, jokainen kirjain,
jokainen numero. Jokainen sana ja jokainen kuva.
(Ja jokaisella symbolilla on oma värähtelytaajuutensa. Siihenhän se ”symbolien
magia” perustuu, mikä mahdollistaa ”energiatodellisuuden manipuloinnin”. Sitähän
se okkultiikka on. Palaan tähän.) Psyyken elämämme - ja siten koko
havaintotodellisuutemme - on symbolien rakentamaa ja hallinnoimaa.
Tästä voi helposti päätellä sen,
että jokainen ajattelun väline on tunnettu ja yhteisesti jaettu. Näin on:
ihmisellä ei ole ainuttakaan
”yksilöllistä” saat ”yksityistä” ajatusta. Kenelläkään
ei ole. ("Yksityisyyden" illuusio perustuu siihen faktaan, ettei kaikilla ole pääsyä
kaikkiin symboleihin eikä symbolien ”kaikkiin taajuuksiin”. Ajatellaanpa selvyyden vuoksi hieman metafyysisemmin: jo
mytologioissamme kerrotaan, esimerkiksi, ettei ’kukaan [tavis] tiedä Jumalan
nimeä’. (Salaisuus on siis symboleissa ja kyvyttömydessä ymmärtää niitä,) DNA –koodikin on symboli [joka siten myös lähettää omaa värähtelytaajuuttaan] - miksipä ei olisi - ja kuten Max
Spiers kommentoi, sen tuntiessaan ja hallitessaan voisi käden käänteessä
muuttaa olomuotoaan ihan miksi tahansa, kuten esimerkiksi Pindar –niminen
olento kuulemma tekee. Mutta
kuten Spidermanissa sanotaan: ”With great
power comes great responsibility.” Lukitukset - esimerkiksi kyvyttömyys tuntea symboleja omaa kypsyysastettaan korkeammissa sfääreissä - ovat joskus ihan kiva juttu,
tarpeellisia. Kypsyyden myötä - siis tietoisuusasteen suurentuessa - lukitukset napsahtavat auki automaattisesti. [Mielenhallinta puolestaan perustuu siihen, että tietoisuusastetta pidetään keinotekoisesti alhaisella tasolla, jolloin mikään lukko ei vahingossakaan napsahtaisi auki. Sitähän se "frequency control" on. - Ja siksi meillä on Kuu. Mutta nyt menen taas asioiden edelle. [Tosiaan, mielenhallinnassa kaikkein tärkeintä on "alhainen värähtelytaajuus" (minkä voi todeta jo omassa ajattelussaan: juurikin väsyneenä tai harmistuneena on altteimillaan typerille ajatustottumuksille ja ehdollistumille, kaikille huonoille "istutuksille"). Tästä voi päätellä, että vapautumisessa tärkeintä on mahdollisimman korkea värähtelytaajuus - ja siksi "love is the answer"... Ehkä tähän perustuu myös huomautus siitä, että ihminen voi "vapautua" juurikin seksuaalichakransa välityksellä: sehän mahdollistaa valtavan korkeita taajuuksia, etenkin rakkaustaajuuteen kytkeytyessään. ])
Mutta vielä siitä
yksityisyydestä (koska en malta olla spekuloimatta):
Vaikka pitäisi olla
päivänselvästi pääteltävissä, ettei ”yksityisyyttä” ja sen vaatimaa
”erillisyyttä” ole - jo kielisysteemimme ja minuutemme kietoutuminen siihen tekee erillisyyden mahdottomaksi [vaikka samalla juuri kielisysteemi, paradoksaalisesti, luo erillisyyden kokemuksen ja ylläpitäää sitä] -, jostain
syystä ajatus yksityisyydestä on modernille ihmiselle rakas, kuten
elintärkeä illuusio yleensä on. (Jostain syystä tämä illuusio "yksityisyydestä" liitetään
kokemukseen ”elämänhallinnasta”, kenties kaikuina ”paljastumisen pelosta”, sillä
”paljastettu” ihminenhän on aina ”syyllinen” ja ”häpeissään”…Ehkä tarve ”yksityisyyteen”
– ja yksityisyyden harha – heräsi jo silloin, kun Aatami ja Eeva söivät tiedon
puusta ja ”häpesivät alastomuuttaan” ja väistelivät ”Jumalan katsetta”.
Sellainen valvotuksitulemisen tunnehan saattaa häiritä kokemusta omasta
elämänhallinnasta ja "itsenäisyydestä". No joo.) Niin tai näin, moderni ihminen on rakastunut
ajatukseen ”ainutlaatuisuudestaan”, vaikka ahdistuukin sen aiheuttamaa
kokemusta ”yksinäisyydestä”. (Ehkä erillisyyden harha on syötetty ihmiselle egon hivelyn kautta [sillä juuri egon tarpeet altistavat ihmisen manipuloiduksi ja alistetuksi tulemiselle]: kuinka ihanaa olla "ainutlaatuinen"...[Tokihan ihminen on ainutlaatuinen, mutta ei millään sellaisella tavalla, jolla hän kuvittelee sitä olevansa. Ihminen on ainutlaatuinen sillä olemustasollaan, jota hän ei edes tunne. Kuinka hän silloin voisi ilmentää ainutlaatuisuuttaan?])
Psykologia ja psykiatria
osallistuvat tähän "yksityisyyden" hekumaan väittämällä, ettei kukaan voi todella tietää, mitä
jonkun muun päässä liikkuu, tai ettei ihmistä voi koskaan tuntea perin pohjin
(ja jos kukaan koskaan saa harha-aistimuksia siitä, että tuntee toisen
ihmisen tunteita tai kuulee hänen ajatuksiaan - tai koko kollektiivin ajatuksia
-, tai kuvittelee tuntevansa toisen, on parasta konsultoida asiantuntijoita...)
Ihminen tunnetaan perin pohjin,
mutta koska hän ei itse sitä tiedä
(eikä esimerkiksi tunne yhteyttään kollektiivitietoisuuteen), hänen päänsä
menoksi voidaan helposti ylläpitää kuvitelmaa ”yksityisyydestä”, ihmisen tai
ihmisyyden ”perimmäisestä tuntemattomuudesta” – ja manipuloida symbolien
hallitsemaa todellisuuskokemusta ja -konsensusta kaikessa hiljaisuudessa.
Yksityisyyden illuusiossa elävä
ihminen on yksityinen vain toiselle yhtä syvällä samassa illuusiossa elävälle –
ja sehän tekee kaiken entistä hauskemmaksi, siis niiden silmissä, jotka
tietävät paremmin ja ylläpitävät aktiivisesti kuvitelmaa.
(Joskus suututtaa tietää, kuinka
huonosti ihminen tuntee itsensä, ja kuinka laiska hän on itsensä tuntemaan
opettelussa, ja kuinka helposti hän turvautuu helpottavaan ei-voi-tietää -argumenttiinsa.)]
No niin, takaisin käsitteisiin.
Mytologian kerrotaan usein tarkoittavan ”jumaltarustoa” (à la Antiikin mytologia), mutta se
tarkoittaa kaikkia tarinoita, joiden juoni ja rakenne, sisältö ja teemat,
motiivit ja henkilögalleria ovat toistuneet niin usein ja niin kauan, että ne
ovat saaneet symbolista vakautta ja arkkityyppisiä ulottuvuuksia. – Tai
vaihtoehtoisesti voimme ajatella, että jokaisessa tarinankerronnassa toistuu
jumaltarustoista tuttu kaava sisältöineen ja elementteineen.
[Onhan nimittäin niin, ettei
ihminen kykene tuottamaan mytologioiden ulkopuolisia tarinoita sen
enempää kuin puhumaan ilman kielisysteemiä. Tämä johtuu tietenkin siitä, että ”myytit
ajattelevat meissä”, kuten eräs konstruktionismin oppi-isistä, Claude Lévi-Strauss,
sen muotoili. (Toisaalta hän oli, Wikipedian mukaan, ”strukturalistisen
paradigman perustaja”, mikä tarkoittaa niin vankkaa rakennekeskeisyyttä, että
siihen tekee mieli puhaltaa hieman, hmm, ”ontologian mysteeriä” ja huomauttaa, että laatikoiden ulkopuolelle voi päästä...)
Koska mytologiaksi muotoutuminen
on yhtä hidas ja pitkä prosessi kuin symboliksi muodostuminen, kyse on hyvin
vanhoista ja perustavanlaatuisista tarinamallieista. Sikäli, että ne
hallitsevat ihmisen alitajuntaa - ja näin ainakin mainosteollisuus ajattelee
puhutellessaan kuluttajan alitajuntaa jatkuvasti myyttien kautta -, voidaan
puhua ”myyttisestä tietoisuudesta” eli myyttien hallitsemasta psyyken elämästä,
kuten esimerkiksi kulttuuriantropologiassa tehdään.
Voidaan sanoa, että nämä
käsitteet ovat alitajuntamme käyttämän kielen peruskäsitteitä ja
peruskielioppia, ja alitajuntamme hallitsee ne täydellisesti. Se lukee tätä
kieltä sujuvasti ja salamannopeasti, ja myös puhuu sitä virheettömästi. Tämä
kieli on kytkeytynyt suoraan emootioihin, vaistoihin ja intuitioon, ja
puhuttelee ihmismielen perimmäisiä ja vaistonvaraisimpia osia, myyttien ja
unien kieltä ymmärtävää tajuntaa. (Tästä syystä intuitio voi, alitajuisten
virhe-ehdollistumiensa takia, olla myös epäluotettava, puhumattakaan
emootioista ja tunne-elämän dynamiikasta. Näin on etenkin tapauksessa, jossa
oletamme, että ihmisiä hallitaan ja manipuloidaan symbolien välityksellä.)
Toisin sanoen unien, uskontojen ja taiteen kuvastot ovat alitajunnan kieltä,
”unohdettu kieli”, kuten Erich Fromm muotoilee.
Luonnollisesti tämä kieli,
symbolien kieli, on myös mielenhallinnan
kieli, sillä keskeisin mielenhallinta tapahtuu aina näkymättömissä –
alitajunnassa. Mielenhallinta alkaa siitä mistä tiedostamattomuus alkaa ja
päättyy tiedostamiseen.
* * *
No niin, eli analogiassamme Aurinko siis on valo, joka
hallitsee päivää: se ymmärrys (järki), joka hallitsee valvetodellisuutta. Kuu
puolestaan on valo, joka hallitsee yötä: se ymmärrys (vaisto- ja viettielämä
sekä intuitio) joka hallitsee alitajunnan tiedostamattomassa (ja
tiedostamattomasta).
Tällä tiedolla mennä porskutin pitkän aikaa tyytyväisenä. Ja miksipä en olisi porskuttanut: tämähän on se tietämys, jota myös taiteessa, uskonnossa ja ylipäätään vanhassa
kulttuurisessa kuvastossa toistellaan.
Jossain vaiheessa aloin kuitenkin tykönäni pohtia sitä,
miksi Kuu on sekä feminiinisen että alitajunan symboli, jos kerran tiedetään,
että alitajunta - eli ”yötietoisuus” - myös ohjaa
(jopa dominoi) päivätietotiusuutta,
ja on siten sitä voimakkaampi.
Jokin analogian sujuvuudessa – tai lähinnä analogian
tulkinnassa ja soveltamisessa – ei siis täsmännyt.
Tämä valmisti minua kuuntelemaan lisää tarinoita Kuusta.
Niissä väitetään, että Kuu onkin keinotekoinen,
eikä ainakaan luonnollisesti kulkeutunut Maata kiertävälle radalleen. Esimerkiksi Max Spiers kertoo
seuraavaa: "[The moon] is an unnatural
object. [...] It was then moved into this specific spot now to be used for
number of different reasons. The
moon is the false light.”
Kiehtovaa…. Kuinka tällaiset väitteet vaikuttaisivat
Kuun symboliikkaan ja sen analogiaan todellisuuden kuvaajana? Olen mietiskellyt tätä kiinnostuneena.
(to be continued)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti