Tiedän jo, mikä on seuraava uudenvuodenlupaukseni. Se on se, etten
pelaa bingoa. Tämä on tyhmää, pöh: se että on saatava joka kuukaudelle jokin
merkintä, saa olon tuntumaan velvoitetulta ja velalliselta, eivätkä sellaiset
tunnelmat ole koskaan olleet innoituksen ystäviä saati äitejä.
[Huomaan, että
”bingoa” pelatessani olen toisinaan vain käynyt valtaamassa tontin oikeasta sijainnista - ajasta ja paikasta - ja odottanut sitten ehtimystä ja inspiratsioonia. Sellainen
on melkein huijaamista: kirjata merkintä muodon vuoksi. Nytkin olin elokuun viimeinen päivä käynyt naputtelemassa, että Kirjoitan tähän viikon aikana. - Ja nyt on jo 16. päivä seuraavaa kuuta. Ei tällainen peli vetele.]
Ihaninta ja vapainta on kirjoittaa innoituksesta. Se
kuulukoon seuraavan vuoden bloginpitoaikomukseeni – ja kuitenkin vasta seuraavan vuoden aikomukseen,
sillä onhan tämä bingo pelattava loppuun. (Ensi vuotta seuraavana vuonna voinkin tehdä
vertailevaa tutkimusta kahden edeltävän vuoden merkintöjen välillä ja päätyä
itsestään selvään tutkimustulokseen. Se on se että bingo on tyhmää.)
* * *
Pari yötä sitten puhuin unessani puhelimessa. Teen sitä
verrattain usein, unissani siis. Tällä kertaa sain kaksi puhelua, molemmat
lehtimyyjiltä. Jälkimmäisen soittajan kanssa naureskelimme ensimmäisen
soittajan juttuja: kerroin nimittäin jälkimmäiselle, että ensimmäinen soittaja
oli päästänyt freudilaisen lapsuksen ja nimittänyt ’valoa’ ’valeeksi’ - ja
samalla puhunut vahingossa totta, paljastanut petolliset huijausaikeensa.
En oikein muista tai ymmärrä, miksi tämä oli jälkimmäisen
soittajan kanssa niin kovin hauska juttu, mutta kovasti me nauroimme.
(Nauroimme myös siksi, että hänenkin
myyntiaikeensa olivat menneet myttyyn, eikä hän lopulta voinut muuta kuin tulla
pois kaupallisen naamionsa takaa, heittäytyä omaksi itsekseen.)
Tähän teemaan - hassujen unien näköön - soveltuen kaivelin
pöytälaatikostani erään keskeneräisen kirjoitukseni. Se on keväältä. Päätin
poimia sen tämänkertaiseksi merkinnäksi. Jätin sen jokseenkin avoimeen ja
jutustelevaan muotoon. En tiedä, onko kerrotulla varsinaista pointtia. Ainakin
unet ilmentävät esimerkiksi sitä, kuinka syvästi olen kuulemaani pohtinut ja
kuinka paljon kuultu on minuun vaikuttanut – ja aihepiiri, se alitajuntaan asti
imetty, selviää lukiessa.
Kas tässä.
* * *
Unessa minulle ennustettiin. Ensin neljän kuparikolikon
avulla, seuraavaksi ilmeisesti kortein, sillä muistan viimeisimmän kortin
symbolin merkityksen. Herättyäni en muista symbolia itsessään enkä tiedä, onko se todellinen symboli - kait se
on, periaatteessa, jos se unessani sitä minulle oli -, mutta unessa symboli kuitenkin viittasi
seuraavaan kahdenkymmenen vuoden jaksoon elämässäni.
[Uniini on alkanut ilmaantua
selkeitä symboleja. Tässä eräänä yönä näin unta, että olin veden äärellä, ja kivisessä
rantamatalikossa aaltoili pallo. Se oli mariininsininen (navy blue), sellainen
pehmeä ja kiiltävä pallo, vähän kuin lentopallon kokoinen muovinen lasten sählypallo,
se hieman lötkö, jotta se ei niin kovasti kimpoilisi. Pallo oli kuvioitu
heksakuutioin, joiden sisällä oli se unen kannalta tärkeä symboli – jota en
pian herättyäni (jos edes herättyäni) enää muistanut. (Hö!)]
The dream gets even weirder. Unessani minun oli myös
juotava spermaa. [En ole koskaan aikaisemmin nähnyt sellaista unta, en ainakaan
muista nähneeni. Uni oli siten melko poikkeavaa settiä tavanomaisemmasta.]
Vaikka join ”luomutilanteessa”, kyse ei ollut suuseksistä, sillä uniminäni
asetti suun elimen kärkeen ainoastaan juodakseen sperman. Hyvin funktionaalista
siis.
Unen tilanne tuntui ylitodelliselta: purkautuminen suuhun, suun
täyttyminen (korkeintaan puolilleen) ja nieleminen. (Tällä ei voi olla mitään vastetta valvetodellisuuteeni.)
Uneni oli myös naamioinut - erittäin kuluttajaystävällisesti - peniksen
omistajan henkilöksi, jonka kanssa koin seksuaalissävytteisen kanssakäymisen
luontevaksi.
[Tämäkin - tämä ”naamioiminen” - on
unielämäni kannalta kiinnostava piirre: unimaailmani tarjoilee minulle
aikaisemman elämäni ihastuksen kohteita pyrkimyksessä vaikuttaa jollakin
tavoin. Mutta miksi tässä tarjoilussa ei ymmärretä, että ihastuminen saattaa
olla jo auttamattomasti vanhentunut? Luulisi että unimaailmassa jos missä tämä tiedettäisiin.
Brad Pittiä kokeiltiin vain kerran. Kun ei tehonnut. (Tulkitseeko unimaailmani kenties, että Brad Pitt on yleismaailmallisesti naisten mieleen, ja siksi hänen pitäisi olla myös minun mieleeni?)]
Uneen, sen erääseen jaksoon, liittyi myös rituaalitehtävä:
olin eräs ringissä seisovista samalla, kun ringin keskellä oli aikeissa
tapahtua jotakin oleellisempaa (kuin se kehällä seisoskelu). Unessa kuitenkin
vasta asetuin paikalleni, enkä muista varsinaista rituaalia. Tilanne oli kuitenkin todella kepeän ja leikkisän oloinen, melkein kuin jossakin lastenleirillä.
Rituaaliteeman takia unesta tuli - sitä jälkikäteen,
herättyäni, kontemploidessani - spontaanisti mieleen tv-sarja The Magicians, etenkin siksi, että uneni
tapahtumissa oli mukana spermaa: sarjan Alice nimittäin juo spermaa saadakseen
suuremmat voimat (jotakin sellaista tehtävää varten, jota hänen kaltaisensa
taikurit tekevät). Sperman vaikutuksen alaisena ollessaan Alicesta käytetään
hieman humoristista ilmausta: [being] juiced
up.
Kyseinen sarja, muuten, esittää -
nykytietämykseni valossa - häkellyttävän totuudenmukaisia väitteitä magiasta.
Varsinkin seksuaalimagia on näkyvästi esillä, ja sarjassa tiedetään
esimerkiksi, että (sopivan) parin harrastaessa seksuaalimagian mukaista seksiä,
tuotetaan ”valoa”.
[Liittääkseni tuon valon tässä
tarinalliseen kontekstiinsa, ja muutenkin sarjaa tai ainakin sen henkilöitä ja
ilmiömaailmaa hieman esitelläkseni, muutama nopea vilkaisu (joissa on mukana
myös muutama spoileri):
Sarjassa kyseinen valo ohjaa välitilaan juuttuneen Pennyn oikean suihkulähteen luo, jonka kautta hän voi
palata omaan todellisuuteensa.
Penny on ”matkaaja” [”traveller”], joka
hallitsee sekä teleporttaamisen ja aikamatkustamisen että OBE:n [out of body
experience], ja voi siksi seikkailla sekä astraalitodellisuudessa että ihmisten
unissa (ja esimerkiksi harrastaa seksiä fyysisesti kaukana olevan
tyttöystävänsä kanssa).
Erään kerran Penny on vähällä kuolla
teleportattuaan itsensä tulivuoren sisälle, eikä hän muutenkaan pidä siitä,
ettei hän, taitoaan vasta opetellessaan, voi ennakolta tietää minne tulee
itsensä siirtäneeksi. Aluksi teleporttaukset tapahtuvat muutenkin vahingossa.
Tapaus - tulivuoren sisään joutuminen - esitetään humoristisena asiana, ja
Pennyn auktoriteetit naureskelevat asialle. (He ovat naureskelleet sille jo
ajatuksena, siis silloin kun vasta varoittelivat Pennyä teleporttailun
mahdollisista seurauksista, siitä, että tämä saattaisi joutua minne tahansa.)
[Mitä tulee todellisuuden kuvaukseen, tämäkin asia on, ainakin Swerdlow puheissa Montauk –projektiin liittyen, hyvin
totuudenmukainen. Swerdlow mainitsi kauhuesimerkeistä erityisesti juuri tulivuoren, sekä kallion ja rakennuksen seinämän
sisään materialisoitumisen.]
Muuta kiintoisaa: Sarjan Margo puolestaan menettää
elinvoimaansa siksi, että sitä riistetään klooniin
hänen tietämättään. (Osa hänen sielustaan on istutettu siihen.)
Demoniset voimat [tai noh:
interdimensionaaliset negatiiviset energiakeskittymät, olivatpa ne personoituja
ja älyllisiä tai eivät] puolestaan asettuvat
tatuointeihin tai kävelevät peilien
läpi. [Okkulttisessa mielenhallintatematiikassa peilit liittyvät
oleellisesti demonisiin olentoihin sekä ohjelmointeihin yleensä, esimerkiksi
Springmeierin ja Swerdlowin mukaan. Peili on myös symboli rajapinnalle eri
ulottuvuuksien ja todellisuuskerrostumien välillä. Peili edustaa portaalia, ja
peilimaailmaan astuminen on toiseen todellisuuteen astumista, esimerkiksi
paralleeliin (käänteis)todellisuuteen astumista (kuten Liisa Ihmemaa
–tarinasarjassa kuvataan. Alice [in Wonderland:] Through the looking glass.)]
Alicen vanhempien järjestämät
orgiat puolestaan hätkähdyttävät sarjan päähenkilöä, Quentinia, mutta Alicen
isä vakuuttelee, että menot ovat hyvin laimeat ja vaatimattomat, eivät mitään verrattuna Saturnalia –juhlien menoihin. (Saturnusta, sen merkitystä, kulttia tai muutakaan saturniaalista ei sarjassa sen kummemmin avata. Mutta
tietysti Saturnuksen on oltava kuviossa mukana silloin kun pyritään
totuudenmukaisuuteen, edes tarinan merkeissä.)
Sarjan henkilöillä on myös
altertiloja ja -egoja, esimerkiksi animal-alter, jonka avulla kosketellaan myös
shapeshiftaamista.
He kaikki - Alice, Penny, Margo ja Quentin - ovat ”taikakoulun” oppilaita ja maagikko-kokelaita, jotka on tahtomattaan
kutsuttu opiskelemaan noituuden taidetta: eräänä päivänä he vain löytävät itsensä merkillisistä pääsykokeista. Moni kutsuttu, mikäli läpäisee
pääsykokeen, kokee paikan kuitenkin omakseen, alkaa ymmärtää omaa omituista
itseään ja haluaa lopulta jäädä kaltaistensa seuraan harjaannuttamaan piileviä
kykyjään, joita muu maailma ei ymmärrä.]
Sarjassa myös käsitys
paralleelitodellisuudesta on mukana kahdella tavalla (joista toista ennätin jo
hipaista). Ensinnäkin on muulta ihmiskunnalta
pimitetty oppilaitos, Brakebills. Se sijaitsee fyysisessä todellisuudessa,
mutta on salaisuutena pidetty ja loitsuin suojattu (jolloin tavalliset ihmiset
eivät yksinkertaisesti tiedosta sen
olemassaoloa).
Tämän lisäksi koulun olemassaoloon liittyvää tietämystä
hallitaan mielenhallinnan keinoin
kuten muistinpyyhinnän avulla. Jos on esimerkiksi käynyt koulun pääsykokeissa
eikä ole tullut valituksi, ei muista tapauksesta mitään. Tai jos on tavallinen
maallikko, ei kykene havaitsemaan laitoksen olemassaoloa tai uskomaan sen
opetuksia todeksi. [Tästä kumpuaa aina hauskaa satiiria, esimerkiksi sellaista,
jossa mytologiset hahmot eivät ole enää vuosituhansiin yrittäneet todistaa
olemassaolostaan tai aitoudestaan, päinvastoin, ja paljastuessaan edustavat itseään
hyvin mutkattomasti ja arkisesti.]
Kenties jännittävin havainto -
ainakin tarinanäkökulman kannalta - tässä on kuitenkin se, että Brakebills on kuin
Harry Potterin Tylypahka - mutta
suunnattu huomattavasti vanhemmille opiskelijoille. Siinä missä Tylypahka oli
peruskoulu ja ehkä lukiokin, Brakebills on yliopisto hieman varttuneemmalle
väelle paheellisuuden kertoimineen.
Toisin sanoen ”Harry Potter –sukupolvi”
siirretään tässä taikuuskäsityksissään ja mielikuvituksessaan ”aikuisverisoon”.
[Tämä ajatus on käsitellään sarjassa epäsuorasti ja osittain intertekstuaalisesti: myös sarjassa leikitellään ajatuksella, että
se kirjasarja, jota velhokokelaat lapsina
lukivat ja pitivät satuna, kertookin todellisista paikoista todellisine
tapahtumineen. [Tätäkin voi pitää eräänlaisena viittauksena Harry Potter
–kirjasarjaan. On yleisesti tiedossa, että mainittu
sarja esittelee oikeiden velhojen
käsityksiä magiasta, toki satuun ja fiktioon käärittynä.]
Tai kuten Wikipedia sen kertoo: ”Quentin
Coldwater enrolls Brakebills University for Magical Pedagogy to be trained as a
magician, where he discovers that the magical world from his favorite childhood
books is real [...].”
Lisäksi sarjan tunnusmusiikin melodia ("openin
credits") on lähes suora kopio Harry Potterin tunnusmusiikista, vain hieman
vinompana ja tummasävyisempänä.]
Sitten on - palatakseni
ajatukseen sarjan maailman paralleeleista - kokonaan toisessa ulottuvuudessa sijaitseva
todellisuus, useitakin. Sarjassa keskeisin niistä on Fillory –niminen paikka
(jonne käydään kuin Narniaan: kaapista. [Kaapit ovat, jostain syystä,
suosittuja portaalipaikkoja, siis todemmassa todellisuudessa, siis Swerldowin
ja kumppaneiden mukaan.]). Sarjan alussa Fillory on pelkkä paikka lasten
satukirjasarjassa, mutta yllättäen käy siis ilmi, etteivät satukirjat olekaan
sepitettä.
Myös erilaiset portaalit kulkureitteinä eri todellisuuksien välillä kuuluvat tietysti kuvaan, kuten jo mainitut suihkulähteet ja peilit. Oma suosikkini sarjan paralleeleista todellisuuksista on kirjasto, jonne on koottu paitsi jokaisen ihmisen tarina, myös jokainen ajallisessa ulottuvuudessa koskaan kirjoitettu kirja (koskipa ajallinen ulottuvuus mennyttä tai tulevaa, sillä ajan hallitsema todellisuushan on vain eräs todellisuuden kerrostumista tai ulottuvuuksista, sellainen, jossa mainittu kirjasto ei sijaitse). Minusta tämä ajatus oli erityisen viehättävä.
Sarjan fiktiotodellisuuden -
(Mikä sanapari! Varsinainen oksymoroni.) - kannalta kenties yllättävintä on
okkulttisen salaseurakulttuurin todellisen raadollisuuden sisällyttäminen
tarinaan, pedofiliaa ja lasten pahoinpitelyä myöten. Esimerkiksi Fillory
-kirjasarjan luoja onkin ollut sukulaispoikaansa hyväksikäyttävä pedofiili
(samalla kun toinen holhottavista sukulaislapsista on pahoinpidelty kuoliaaksi
ja kolmas myrkytetty).
Hyväksikäytetystä sukulaispojasta on sittemmin
kasvanut sarjan Peto ja antisankari – hän, jonka identiteetti on sarjan alussa
tietysti täysin hämärässä (kuten Tom Riddlen henkilöllisyys Harry Potterissa).
[Yhtymäkohtia Potteriin löytyy muistakin henkilöhahmoista, ovathan tarinamaailmojen tyypit usein stereotyyppisiä
hahmoja, sellaisia, jotka edustavat ”tietynlaiseutta”. Esimerkiksi Alice on
sarjan Hermione, tunnollinen nörtti.
Näyttelijävalinta Aliceksi on samalla
kertaa epäonnistunut ja onnistunut: tv-sarjan Alice ei välity katsojalle
sellaisena herkkänä, tunnollisena ja kovia kokeneena puhtoisena neitosena, joka
hänen hahmonsa ilmiselvästi on. Sen sijaan tv-sarjan Alicella on liian lyhyt ja
lepattava hame, liian muhkeat rinnat, liian vaaleat, suorat ja vapaat hiukset.
[Hiukset jo sinällään kantavat seksuaalisuuden konnotaatiota: suorasukainen ja
vapautunut blondi, jonka hiuksiin tuuli voi tarttua miten haluaa ja pörröttää ne sotkuun.]
Tähän mielikuvaan olisi, niin halutessaan,
voinut merkittävästi vaikuttaa jo pelkällä hiusten kiinnisitomisella ja
vaatevalinnalla. Mutta ei, sillä sarjan Alice on luotu vetoamaan epäsuorasti,
jopa subliminaalisti, siihen mikä on tukahdutettua – sen lisäksi että
korostamaan seksuaalisuutta ristiriidalla. [Tavanomaisessa
seksuaalikuvastossahan seksuaalista latausta nostetaan esimerkiksi nunnan tai
kiltin koulutytön olemusta lainaamalla, koska seksuaalisuus ei ”kuulu” niihin. Niinpä nunnassa ja kiltissä koulutytössä ilmenevä seksuaalisuus muuttuu välittömästi lähes tabuja rikkovaksi ja
rivoksi.]
Tv-sarjan Alicesta ei siis tosiasiassa haluta
välittää sitä hillittyä kuvaa, jollaisena hänet ollaan esittävinään. (Tämä on
ristiriitaista, ja ilmiselvänä manipulointina pelkästään ärsyttävää.)
Tarkoitan
sanoa: Alice olisi ollut mielenkiintoinen ja monin verroin puhuttelevampi hahmo, ellei hänen habitustaan olisi
sidottu pornoteollisuuteen.
Mutta toisaalta ymmärrän, että näyttelijävalinta ja tapa esittää
Alicen hahmo on myös onnistunut: ehkä hänen hahmollaan nimenomaan halutaan viitata kaksijakoisuuteen –
”tukahdutettu/hillitty ja hillitön” -, onhan Alice kuitenkin se, jota sarjassa
toistuvasti käytetään seksuaalimagiaan. Alicesta on siten löydyttävä uskottavaa ja uskaliasta seksuaalisuutta.
[Alice nimenä on tietysti
viittaus Alice in Wonderland –teemaan
(ja ohjelmointiin) ja triggeri jo itsessään. Sellaisia, siis selkeitä ja teemallisia triggereitä, sarjassa ovat myös lukuisat viittaukset itsetuhoiseen käyttäytymiseen, kuten
viiltelyyn ja syömishäiriöön, joihin Julian hahmo sarjassa liitetään. Toisin sanoen sarjassa puhutellaan epäsuorasti ja vaivihkaa niitä tulkintakompetensseja, joiden ohjelmointeja sarja konfirmoi ja virittelee.
[Tämä on eräs keskeisimmistä tarkoituksista pyörittää tarinateollisuutta ja toistella samoja tarinoita ja teemoja. (Ajatellaanpa klassikkoja kuten Wizard of Oz tai Star Wars, tai juurikin tarinaa Alice in Wonderland. Näitä kertomuksiahan yleensä käytetään esimerkkeinä tarinoista, joilla ohjelmoidaan. Disneyn prinsessatarinmoista puhumattakaan. Mutta sama funktio koskee jokaista tarinateollisuuden tuotosta, varsinkin suurella rahalla tuotettuja. Esimerkiksi Batman puolestaan liittyy End time -ohjelmointiin (Omega -programming), kuulemma. [Swerdlowilla ja Elisa E:llä on valaisevia näkemyksiä myös tästä aihepiiristä. Elisa puhuu siitäkin, kuinka mielenhallintaan kuuluu ohjelmoida henkilö tiettyihin näyttelijöihin ("programmed to [an actor X]"), jolloin näistä näyttelijöistä tulee ikään kuin tahattomasti handlereita tai jopa programmereita. Elisa E. itse oli ohjelmoitu Christian Baleen. (Tämä ajatus - se kuinka tähdestä tulee esikuva, roolimalli ja omaksuttu identiteetti - on tutumpi ja maanläheisempi ajatuksessa pop-idoleista - mutta aivan yhtä tarkoituksellinen ja suunniteltu. Erona on ainoastaan volyymi ja intensiteetti: massoille suunnattu, and not so unbreakable.)])]
Mitä tulee Julian hahmon kautta kuvattuun itsetuhoon, itsetuhoisuus on
MKultra –ohjelmointeja tutkineiden käsityksissä perusohjelmointia muun
ohjelmoinnin turvaamiseksi, ja esimerkiksi Serenty Rayne onkin käsitellyt lukuisia
suicide altereitaan. (Serenity kirjoittaa nykyään nimimerkillä Shine Your Light Collective.)
Mielenhallintateeman näkökulmasta on kuvaavaa, että tehtävissään epäonnistuminen laukaisee
Juliassa aina itsetuhoisen käyttäytymisen - siis toisin sanoen se, kun hän
poikkeaa ohjelmointinsa vaatimuksista.
Tämä itsetuhoisuus on Juliassa kuitenkin
ohjelmoitu ennemmin rankaisemaan ja ohjaamaan häntä kuin tuhoamaan hänet,
sillä Julia on sarjan hahmoista maagisesti keskeisin: hänellä on suurimmat kyvyt
ja voimat.
Tästä syystä Julia saa myös käydä kovimman ja itsenäistävimmän
koulun, ja esimerkiksi luulla, ettei häntä hyväksytä Brakebillsiin: Julia
jätetään kylmästi ulkopuolelle ja hankkimaan koulutuksensa suoraan kentältä,
esimerkiksi kohtaamisissaan pimeiden voimien kanssa. (Myöhemmin käy ilmi, että
tämä - Julian jättäminen ulkopuolelle - kuuluu suureen suunnitelmaan, siihen,
jossa on pitänyt kokeilla lukuisia eri muuttujia lukuisissa eri paralleeleissa
ja selvittää, missä yhtälössä maailma pelastuu. Ja Julian siirtäminen ikään
kuin pelin ulkopuolelle on ollut ainoa toimiva ratkaisu, jotta hänen voimistaan
ja kyvyistään saadaan maksimaalinen hyöty.)]
Noh, se The Magiciansista.
* * *
Takaisin uniin ja nukkumiseen.
James Bartley kertoo eräässä radio-ohjelmassaan, että
tietyistä aihepiireistä luennoiminen tai tiettyjen henkilöiden kuunteleminen –
sain käsityksen että radiosta tai nettitallenteilta kuunteleminen – triggeröi
hänet uneliaaksi. Triggeri liittyi hänen puheissaan ohjelmointiin. Toisin
sanoen Bartleyä alkaa nukuttaa silloin, kun hän kuulee tai pohdiskelee asioita,
joiden parissa hänen ohjelmointinsa ei haluaisi hänen mielensä askaroivan.
Eräänlainen blokkaus tai sabotointia siis (Bartleyn pyrkimyksessä tulla
tietoisemmaksi ja käsittää laajemmin, paremmin).
Väite on mielenkiintoinen kommentti siihen, mitä kaikkea
triggeröityminen voi tarkoittaa: kuinka se voi ilmetä ja mikä sen voi
laukaista. [Swerdlow esimerkiksi huomauttaa erään luentonsa aikana, kuinka eräs nainen siellä luennolla on toistanut sama fraasin puheensa lomassa jo kaksi kertaa. Niinpä Swerdlow havahduttaa naisen tarkkailemaan puhettaan ennen kuin tämä ehtisi toistaa fraasiaan kolmatta kertaa: kolmesti toistaminen aktivoi yleensä ohjelmoinnin, ja nainen saattaa tietämättään - oman ohjelmointinsa mukaisesti - toimia muiden ihmisten ohjelmointien laukaisijana sitä itse tajuamatta.]
Tieto tällaisesta triggeröitymisestä ei sinällään ole minulle uusi. Muistelen muutaman muunkin
asiantuntijan puhuneen samantyyppisestä ilmiöstä triggerinä kuvatessaan
ohjelmointia: että jokin laukaisee mielen uneliaaksi tai vaivuttaa sen jonkin
osa-alueen uneen silloin, kun ohjelmointi haluaa estää johonkin asiaan
keskittymisen tai siitä kuuntelemisen.
Bartleyn väite on kiinnostava myös siksi, että ilmiö on
itselleni hyvin tavallinen: kuuntelinpa lähes mitä tahansa syvällistä puhetta
”salaliittoteorioihin” luokiteltavista asioista, minua alkaa armottomasti
nukuttaa. Parin tunnin luennon tai haastattelun aikana nukahdan jossain
vaiheessa varmuudella – mutta kuuntelen luennon sen jälkeen uudelleen, ja sillä
kerralla tarkoituksellisen keskittyneesti.
[Toisena samaan kategoriaan liittyvänä ilmiönä voi pitää
sitä - tämän olen itse havainnut ja edeltävän kaltaisen tietämyksen perusteella
päätellyt - että joskus luennossa on jokin kohta, joka minulta menee täysin ”ohi” huolimatta
siitä, kuinka monta kertaa ja kuinka tietoisesti siihen uudelleen palaan: se on
melkein huvittavaa, kuinka edes kykenee,
kerta toisensa jälkeen, vain ”jättää kuulematta ja ymmärtämättä”, vaikka tarkoituksellisesti
ja keskittyneesti, uudelleen ja uudelleen kuuntelee mainittua kohtaa. Silloin
asian kuuntelemisesta, siihen keskittymisestä ja asian ymmärtämisestä tulee
lähes urheilusuoritus.
Ilmiö on omalla
tavallaan hupaisa, sillä en voi käsittää, kuinka ihminen pystyy olemaan ”kuulematta” ja ”tajuamatta” jotakin kohtaa puheesta
(tai tekstistä), vaikka kuuntelee (tai lukee) sen uudelleen ja uudelleen.
Niinpä havahdun nykyään aina kun huomaan ”ohittaneeni” jonkin kohdan, ja
palaan erityisesti siihen – vain huomatakseni, ettei asiassa olisi pitänyt olla
kerrassaan mitään vaikeasti ymmärrettävää (vaikka minulta menikin useampi
tarkastelukerta kyseisen kohdan ”havaitsemiseen”).
Mielenkiintoinen
ilmiö siis. [Vähän kuin ”freudilainen lukihäiriö” – itsekeksitty käsite,
mielestäni sangen kuvaava -, jossa luetaan tai ymmärretään jokin asia oman (tiedostamattoman) mielenmallin
ohjaamalla tavalla ennen kuin tajuaa, ettei aivan siitä ollutkaan kyse.]
Niinpä olen nukahdellut myös Swerdlowin luentoja
kuunnellessani. Eräs kerroista oli poikkeuksellinen, sillä hänen luentonsa tuli unen läpi: kuulin kaiken kuten
valvetilassa, mutta samalla näin
unta.
Unessa Janet - Swerdlowin puoliso - ohjaa väkeä laiturilta junaan, joka –
junaan päästyäni – onkin suuri matkustuslaiva, jossa on suuren suuri auditorio.
Janet ohjaa ihmisiä – yleisöä – omille paikoilleen auditorion penkkiriveille. Tämä unennäkö ei kuitenkaan ollut niin kiinnostavaa tai merkittävää kuin se, että kaiken aikaa kuulen selkeästi sen, mitä Swerdlow ”todemmassa
valvetodellisuudessa” luennoi kuulokkeissani. (Jännittävä ilmiö tämäkin. Normaalistihan ääni olisi vähitellen häipynyt, enkä olisi kuullut tai muistanut sitä, ainakaan tietoisesti.)
Swerdlowin luennoissa on toinenkin jännä piirre. Swerdlow teettää
kuulijoillaan paljon harjoituksia, joihin kuuluu paljon erilaisia symboleja väreineen – ja nämä harjoitukset symboleineen ilmaantuvat uniin mukaan!
Swerdlow opettaa
esimerkiksi symbolista ja väristä, jonka on tarkoitus vaikuttaa
”maaduttavasti”. (”Maaduttaminen” on hänen opetuksissaan tärkeä elementti, mikä
on ymmärrettävää, sillä hän pyrkii auttamaan erilaisista dissosiaatiohäiriöistä
kärsiviä ihmisiä.) Swerdlow opastaa, millaisissa tilanteissa tätä maaduttavaa
ruskean väristä symbolia pitäisi käyttää oman itsensä eduksi ja hyväksi, ja erityisesti esimerkiksi kiperissä tilanteissa.
Noh, unessani sitten jouduin jonkinlaiseen kiperäksi kokemaani tilanteeseen – ja kuinka ollakaan, turvaudun oitis hiljattain oppimaani
”Swerdlowin menetelmään”, ja juuri siten kuin hän opettanut, kaikkine eleineen ja
sanoineen ja symboleineen. – Ja sillä seurauksella, että symbolilla todella oli ”maaduttava” vaikutus: juuri tämä kohta unestani tulee lähelle
valvetodellisuuttani, ja herättyäni muistan ainoastaan tämän kohdan ja hetken.
Toisin sanoen ”maadutan itseni” lähes hereille ja uneni muistin piiriin.
Jännittävänä elementtinä tähän liittyy myös hyvin voimakas sähköisyyden tunne:
kuin siirtäisin itseäni liian nopeasti tajunnan tilasta toiseen (tai
energiakehoani ulottuvuuksista takaisin).
[Swerlowin opastamia harjoituksia
on ollut mukavaa tehdä myös siksi, että tietää, että paikalla - siis
tallenteille taltioituna aikana yleisössä - on aina joku jolla on sama vastaus kuin minulla, ja – tadaa – saan itsekin tietää
mitä oma vastaukseni ”tarkoittaa”. (Kollektiivitietoisuus on mukava asia: emme
me niin erilaisia ole tai ajattele keskenämme kovin poikkeavasti,
perimmiltään.) Harjoituksissa esimerkiksi tutkitaan kolmannella silmällä – siis
keskitytään käpylisäkkeeseen ja kuudenteen chakraan ja kuunnellaan sitten intuitiota
– DNA:n rakennetta, selvitetään hybridiastetta ja muuta sen sellaista
jännittävää… (Minusta on aina mieltälämmittävää ja virkistävää, kun
tällaisista asioista puhutaan tuosta noin vain, aivan kuin ne olisivat arkista
peruskauraa. Sellainen antaa ikään kuin henkistä liikkumatilaa, myös
mielikuvitukselle.)]
* * *
Swerdlow ja unet liittyvät pohdinnoissani paljonkin yhteen.
Ensinnäkin hän luennoi paljon unista. Toisekseen hänen muu opetuksensa tarjoaa
sopivia tulkintavaihtoehtoja muutamille unistani. Yksi niistä on uni
tietokoneesta, toinen rituaalista.
Unessani rituaalista - tai paremminkin: uneni kohtauksessa rituaalista, sillä muistan
vain kohtauksen - on seksiä harrastava pariskunta ja ympyrämuodostelma, ehkä
kivin rajattu. Ympyrä on hyvin tumma, lähes musta, ja unessa minulla on
vaikutelma siitä, että se on jonkinlainen aukko, siis kehä jolla on syvyyttä.
(Aukkoa kuvaisi hyvin englanninkielen sana pit.)
Pariskunta harrastaa
seksiä aukon vierellä lähetyssaarnaaja-asennossa, nainen alla ja mies päällä.
Unessa näen naisen hyvin stereotyppisenä noitana, kasvoiltaan vanhana naisena
jolla on väkäleuka. Toisin sanoen uneni kertoo minulle kuvastolla jota osaan
tulkita, että unikuvan nainen on
noita, mikä osaltaan korostaa tilanteen rituaaliluonnetta. (Samalla uni ehkä
korostaa naisen suurempaa merkitystä tilanteessa suhteessa mieheen, sillä mies
ei erotu unessa millään erityisillä attribuuteilla.)
Tässä unessa oma
tehtäväni puolestaan on nostattaa tummasta aukosta jotakin tai manipuloida
energioita (”invoke, invocation”). Tehtävä (teko) vaatii paljon vaivaa ja
energiaa, ja tunnen sen hengitysrytmissäni (joka tuntuu hyvin todelliselta,
fyysisesti. Vähän samoin kuin silloin, kun unessaan itkee lohduttomasti.)
Muistankin tämän unen kohdan erityisesti siksi, että siihen liittyi niin suurta
”henkistä voimankäyttöä” hengitysrytmeineen kaikkineen: unennäön aikana tulen
jonkin verran tietoiseksi unta näkevän kehoni fyysisestä ponnistelusta liittyen
hengitysrytmiin.
Ties mistä kollektiivitietoisuudesta tai tarinoiden
kuuntelusta olen uneni imaissut, mutta tämä uni on myöhemmin saanut uudenlaista
johdonmukaisuutta ja järkeä lukiessani Swerdlowin kuvauksia rituaaleista.
Niissä keskeisessä roolissa on kuulemma juurikin pariskunta, ja heidän kanssaan
on myös kolmas osapuoli, jolla on oma funktionsa.
(Olen siis pohtinut näitä juttuja melko syvällisesti päätellen siitä, että ne ilmaantuvat uniini. Olen ehkä alitajuisesti tiedostanut tällaisen rituaalin olemuksen syvällisemmin tai samaistunut siihen – siis unissani. Kollektiivitajunta on jännittävä paikka seikkailla… Jokaisen alitajuntahan on siihen kytköksissä. Juuri siksi ”myytit ajattelevat meissä”, kuten Claude Lévi-Strauss kuuluisasti lausahti.)
Monissa asiantuntijoiden kuvauksissa seksuaalimagiasta
interdimensionaaliset olennot myös ottavat juurikin naisen kehon hallintaansa välittääkseen sen kautta energiaansa
miehille, joiden kanssa nainen parittelee.(Tämä olisi eräs sopiva tulkinta sille, miksi unessa keskitytään juuri naisen kasvoihin, ja miksi ne ovat unessa stereotyyppiset noita-akan kasvot.)
Toisaalta myös miehen keho voi
olla ”kanava”, ja etenkin siemenneste on Swerdlowin mukaan tärkeä tapa välittää
energiaa. (”Imprinting” on tässä oleellinen käsite.) Kuinka ollakaan, minulla
oli myös tällaiseen puuhaan sopiva uni. (Kerroin siitä kirjoitukseni alussa.)
Swerdlowin
omassa kuvauksessa ”kolmen koplasta” - siis kun kaksi parittelee ja kolmas
tekee jotain muuta - myös se kolmas osapuoli on tärkeä ”vessel”. [Kirjassaan True Blood, Blue Blood Swerdlow kertoo
kuudesta eri hierarkian tasosta, joita rituaalien ”performanssiosioon”
osallistuvilla miehillä ja naisilla voi olla. (Muut osallistujat kuuluvat
yleisöön.) Swerdlow keskittyy kuvailemaan lähinnä miehen rituaalikäyttöä,
oletettavasti siksi, että se on Swerdlowille tutumpaa aihepiiriä. Sekä naisella että miehellä
voi olla kuusi eri hierarkkista tasoa, ja ”vessel" sijaitsee niistä eräällä.]
Kiinnostavaa tässä kuvauksessa on uneni
kannalta se, että tällainen ”kolmen kopla” istuu myös uneni asetelmaan: kaksi
parittelee - ehkä myös antaakseen tilanteelle lisää ”virtaa” - ja kolmannella
on jokin muu tehtävä, johon liittyy interdimensionaalisia olentoja… Hmm. No joo.
Toinen ”rituaaliuni” liittyy rituaaleihin vain epäsuorasti,
ja myös se on ”kohtausuni”. [”Kohtausuni” ja ”tilanneuni” ovat siis pidemmän
unijakson lyhempiä jaksoja tai yksittäisiä osia tai elementtejä: en muista unta
kokonaisuudessaan, mutta tietyn kohtauksen tai tilanteen kyllä.]
Unessa tapahtuu valinta: unessa meitä on yhteensä kuusi
naista, joista tarvitaan kolme. Olemme kai jonkinlaisia noitia. (Jännittävää.)
Olemme pienehkössä huoneessa, ehkä muodoltaan pyöreässä, kalustamattomassa.
Ovensuusta aukeaa käytävä, jota pitkin mies kulkee luoksemme. Äkkiä kaadumme
maahan – meidät kaadetaan maahan –
kuin kuolleina samalla, kun kookas miespuolinen hahmo lähestyy. (Hän siis
tarvitsee meistä kolme.) Miehen saapuessa huoneeseen makaamme kaikki maahan
laonneina. (Tämä on siis meitä lähestyneen miehen tekosia, ilmeisesti syystä,
että hän voisi paremmin hallita meitä ja tilannetta.)
Unessa ajattelen,
että tietysti hän valitsee minut yhdeksi, koska en mitenkään voisi jäädä kuolleeksi. Siksi olen hieman pettynyt - tai
ehkä äimistynyt - kun niin ei tapahdukaan. Mutta sitten tajuan että minun on
herättävä: minua ei valittu koska en voi jäädä yhtään pidemmäksi aikaa.
Ja sitten herään.
Myös eräässä toisessa ”kohtausunessa” on meneillään
jonkinlainen valinta. Sillä kertaa en halua
tulla valituksi.
Jälleen valintaa
suorittaa mieshahmo. Sillä kertaa hänellä on mukanaan assistentti, sillä meitä
on paljon enemmän. (En tiedä kuinka monta.) Assistentin on tarkoitus kaitsea
toista ryhmää: jokainen meistä – siis muut kuin mies assistentteineen – on
tarkoitus jakaa kahteen ryhmään.
Kyse on jonkinlaisten
orgioiden alkamisesta, mutta tilanne muistuttaa koulun liikuntatunneilta tuttua
ryhmiin jakamista En haluaisi osallistua – ajatus orgioista on vastenmielinen –
mutta minuun suhtaudutaan tilanteessa tavalla joka tekee minut hieman
myöntyväisemmäksi ajatukselle.
Mutta kun huomaan jääväni viimeiseksi valittavien joukossa, motivaationi katoaa täysin. Ei,
en halua – enhän saa vastineeksi edes arvostusta.
Mies ja hänen assistenttinsa valitsevat ryhmiinsä jäseniä vuoron perään, ja viimeinen
valinta jää miehelle: minä olen ainoa jäljelle jäänyt ja olen joutumassa hänen
ryhmäänsä. (Unessa miehen rooli tuntuu jonkinlaiselta ryhmänohjaajan roolilta, kuten
liikuntatunnin opettajan, paitsi että mies on vastuussa paljon enemmästä
kuin liikunnanopettajat olisivat.)
Kun miehen on
ilmaistava valintansa - käytännössä siis kutsuttava minut ryhmäänsä kun kaikki
muut on jo jaettu -, mies ei kuitenkaan kutsu minua nimeltä, vaan katsoo
suoraan silmiin ja sanoo: ”Sinä.”
Mutta ei kiitos. Poistun paikalta hieman egosentrisesti
tuohtuneena, silti sielussani helpottuneena.
Se on oikeastaan jonkinlainen pakeneminen, se tilanteesta
poistuminen, sillä pelkään että minut tullaan hakemaan takaisin. Pääsen
rakennuksen aulaan asti, lähelle ulko-ovea (poistumisreittiä). Mutta ennen
poistumista minun onkin äkkiä pakattava. [Pakkaustilanteet ovat unissa aina
hankalia. Aika tai pakkaustila tai voimat eivät riitä. Kaiken tarvittavan
pakkaamiseen tuntuu menevän loputtomasti aikaa: miten ennätän kerätä kaiken
tarvittavan ja miten saan sen mahdutettua laukkuihini? Ja varsinkin: kuinka
saan kannettua kaiken!?]
Uni päättyy johonkin tähän, mutta tiedossa siitä, että mies
ei ole huolissaan eikä suutuksissaan poistumisestani, sillä paikka on kuin
Truman showssa: minne edes voisi mennä
tavoittamattomiin. Siten hän ei varsinaisesti lähde perääni, mutta lähestyy
minua kaikessa rauhassa, luo yhteyden luottaen vetovoimaansa. (Tunne seuraa
minua valveeseen ja vaikuttaa pitkälle päivääni.)
Pääsiäisenä puhuin unessani myös kielillä. (En ymmärrä puheen sisältöä, mutta tunnen unen läpi suussani kuinka kieli muotoutuu
itsekseen. Se on hyvin todellinen tunne - vähän samoin kuin ne edellä mainitut intensiiviset ja ponnistelevat hengitysrytmit.) Unessa kielilläpuhuminen ei
kuitenkaan liitty herätysliikkeiden kielilläpuhumiseen (johon olen ilmiön
tosielämässä yhdistänyt), vaan johonkin, hmm, ”käänteiseen”…johonkin tummempaan
okkulttiseen: unessani tiesin mitä on ”kielilläpuhuminen”, ja samalla
tiedostin, selkeästi, asiayhteyden toisenlaisuuden, käänteisyyden. Unessa nimittäin ajattelin
itsekseni, että Kappas vain, nyt tätä
pyhää kielilläpuhumista käytetään myös tällaiseen.
Unessa ”rukoilin” jonkun edessäni makaavan naishahmon
puolesta, ja olin tilanteessa ikään kuin tukena tai oppaana muille: näytin että
tällä tavalla. Samalla osallistuin näyttämiselläni jonkinlaiseen ”energian
vahvistamiseen” – mikä johti siihen, että ”päärukousvastuu” jäi siinä
tilanteessa lopulta minulle. Unessa nuori nainen vaaleine hiuksineen, kuultavine
ihoineen ja hohtavan sinisine silmineen makaa edessäni silmät kiinni - jostain
syystä tiedän hänen silmiensä värin -, ja olen kumartuneena hänen pääpuoleensa.
[Jossain vaiheessa tämän saman unennäön aikana olen myös
jonkinlaisessa ravintolan ja aulan yhdistelmän tapaisessa oleskelu- ja
virkistystilassa, ja näen ystäväni joka tosielämässä harrastaa OBE:tä. (Hän on
kuitenkin omissa menoissaan eikä kiinnitä minuun juurikaan huomiota. Hän taitaa
kuitenkin tiedostaa läsnäoloni, mutta ei, muistaakseni, esimerkiksi tervehdi minua.)]
Edeltävänä yönä olin puolestaan ollut jonkinlaisena
”sulhasmorsiamena” jonkinlaisissa häämenoissa, omissani, mutta seremonia ei
kuitenkaan päässyt unen aikana alkamaan (tai ainakaan en muista seremoniaa. Sen
sijaan muistan epämääräisen epämukavuuden, ihmetyksen siitä, mitä ihmettä minä siellä tein. Pidin sitä kaikkea lopulta kuitenkin vain kaavaan kuuluvana leikkimisenä.)
Unessa jokin viivästytti
seremoniaa, kovasti.
Sanon tässä ”sulhasmorsiamena”
syystä, että vaikka unessa olin selkeästi nainen ja morsiamen roolissa, olin
kuitenkin pukeutunut herrasmiehen asuun silintereineen kaikkineen. [Ehkä olen
mennyt itseni kanssa naimisiin ja sitoutunut syvästi henkilööni, täydellistynyt
tai kokonaistunut ihmisenä, haha.]
Muistan tämän pukeutumiseni
erityisesti syystä, että yritin ennen juhlahetkeä kurotella silinteri päässäni
ja jokseenkin tiukat kuosit ylläni postikortteja
eräästä metallikorista, ja kiikuin sen laidalla ojennellessani kättäni korin
pohjalle. Korin reunat painoivat tukalasti rintakehää ja kylkiä, ja minun oli
muutenkin poimittava kortteja nopeasti, sillä niitä ei ehkä olisi saanut ottaa
– vähän samoin kuin roskia ei saisi tonkia: ne itsessään olivat unessa
arvottomia (muille kuin minulle), mutta samalla jonkun muun - kuten jätelaitoksen
- omaisuutta ja siksi ”kiellettyjä”.
Kukaan ei silti estänyt
dyykkaamistani tai edes kiinnittänyt siihen juuri huomiota, mutta lähistöllä
seisoskelevan vanhemman herrasmiehen - hääseremoniaan osallistuvan - läheisyys
häiritsi minua, sillä hän saattoi potentiaalisesti puuttua puuhasteluuni,
ainakin moralisoivasti. En siis tonkinut koria kovin näkyvästi hänen nähtensä.)
Minkähänlaisia symbolisia tulkintoja näistäkin unista saa,
psykoanalyyttisesti toki mielenkiintoisia – muista tulkinnoista puhumattakaan.
Swerdlowilla esimerkiksi on käsityksensä ”roskakoriunista”. Ne liittyvät
jotenkin ohjelmointiin, ja Swerdlow on sitä mieltä, että juuri unen
roskakoreista löytyy tärkeitä tietoja ”deprogramming” –prosessia ajatellen.
Ehkä työstän näitä teemoja mielessäni - näitä puheita
mielenhallinnasta kaikkine tummuuksineen -, jossakin alitajunnan syvänteissä,
niin intensiivisesti, että näen vastauksia tai ratkaisuja unikuvina. Samaistun
ja eläydyn, oivallan ja syvennyn.
* * *
Tällainen logiikka unennäössä alkaa jo olla aika
jännittävää:
Unessani kerron eräälle uneni hahmolle jotakin todella
tärkeää, ja teen sen todella keskittyneesti, syvästi silmistä silmiin
katsellen. (Suoriuduin niin keskittyneesti, että pystyn palauttamaan unen
ajatuksen helposti mieleeni vielä kauan heräämisen jälkeen, vaikka en ole aktiivisesti muistellut unta heti herättyäni.)
Unessa kerron jotakin rakkaudesta, siitä, kuinka sen jokin
kaksoisperiaate on kaikkein tärkein. Ja että muu tulee vasta sitten, eikä
muuhun sääntöviidakkoon edes tarvitse
keskittyä niin kovasti kunhan muistaa sen kaikkein tärkeimmän.
Puheeni on ennemmin
muistutus jostain yleisesti tiedossa olevasta kuin opetus mistään uudesta.
Ajatus liittyy etenkin siihen kuinka kohdella muita, varsinkin lapsia. (Hän, jolle
tämän muistutuksen annan, on unennäkijäminää suoremmassa tekemisissä lasten
kanssa: hänen statuksensa on jonkinlainen kontrolloija, ja hänen
toimivaltuutensa olivat laajemmat kuin minulla.)
Hetken kuluttua - ja tämä on se unen kannalta kiinnostava
ilmiö - näen saman kohtauksen uudelleen,
sillä kertaa jonkinlaiselta tallenteelta ja ikään kuin ulkopuolisen silmin:
tilanne on taltioitu ja se näytetään minulle nyt uudelleen. Kuvaamisessa on keskitytty erityisesti silmiini.
Tässä unen
tilanteessa on kokemus jonkinlaisesta kontrolloinnista ja siitä, että minulle
halutaan osoittaa jotakin: minut halutaan saada uskomaan jotakin mitä minun on vaikeaa uskoa. ”Tallenteen” alussa, kuvan kohdistuessa silmiini -
hyvin kiiltäviin ja intensiivisiin -, näen niiden ”hakevan” hetken
keskittymistään: näen niissä sen, mitä voisi englanniksi kuvailla sanalla
”flicker”. Aivan kuin vaihtaisin alteria, tai jotain.
Jänskää. Ja ehkä
pikkuisen karmivaa.
[Unissa katselen silmiäni verrattain usein. (Ja kasvojani.
Peilistä.) Aivan hiljattain näin pupillini vieressä toisen, pienemmän pupillin, ja sen vieressä vielä pienemmän kolmannen pupillin. Näin ne molemmissa silmissä. Pupillit
olivat asetteluiltaan symmetriset: ylimääräiset pupillit olivat näkyvillä silmien ulkoreunan ylänurkassa, isompi vierellään pienempi (se pienempi oli isomman vierellä alhaalla, ulkosyrjällä).
Se oli aika
vastenmielisen näköistä. Creepyä.]
* * *
”Rituaalityyppisistä unista” muistan vielä erään. Matkustin
reellä Narniasta tutussa lumisessa metsässä [haha! Muistan ihastelleeni metsän
majesteetillista kauneutta ja lumisadetta. Näkymä oli hyvin todentuntuinen korkeine havupuineen kaikkineen, ja saatoin
ihailla maisemaa niin yksityiskohtaisesti kuin halusin. Erityisesti lumisade kiehtoi minua.]
Olin menossa
tapaamaan jotain ”mestaria”, en ketään tiettyä mutta korkeinta mahdollista
jonka saatoin turvallisesti tavata. (Unessani tosiaan pidin omaa turvallisuuttani erittäin tärkeänä.)
Mutta ennen kuin tiesin pääseväni kyseiselle matkalle –
hänen luokseen piti tosiaan oikein matkustaa
–, jouduin viettämään aikaani odotustilassa kertoakseni ensin mitä haluan. Kun
asiaani lopulta tultiin käsittelemään, pyyntöni käännettiin tulkin
välityksellä. (Huomasin, että tulkin tehtävä oli muotoilla pyyntöni sisältö ja sanavalinnat, ei käyttää toista kieltä.)
Tämän jälkeen sain
jälleen odotella. Odotushuoneessa oli muitakin, ja siinä odotellessani heidän asiansa edistyivät: osaa heistä
tultiin noutamaan ja ohjaamaan eteenpäin. Lopulta myös minun asiani eteni:
minua lähestyi nuori mies, ja ajattelin että Tuoko? Mutta ei, hän oli pelkkä kuski, joka veisi minut mestarin luokse.
Ja sitten ajelimme
reellä Narnia-metsän halki. En muista unen aikana päässeeni mestarin luokse,
sillä heräsin ennen tapaamista. Bugger. Ehkä uni on jatkis.
* * *
(Huomasin, että olen jättänyt "tietokoneuneni" kertomatta. Teen siitä pienen syyskuisen kirjoituksen.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti