Seuraavaksi näkökenttään työntyy Lila.
Lila on Dexter-sarjan toisen tuotantokauden tähdenlento, femme fatale, antagonistiksi nimetty ja taatusti toisenlainen kuin vastustajat yleensä. (Asia johtunee siitä, että tällä kertaa käytössä ovat naiselliset ja epäsuorat aseet.) Tähän alkuun en malta olla pyöräyttämättä sopivaa nimikkokappaletta.
Tulipalo (by Kuumaa)
Sanotaan vaan ett tää oli sattuman kauppaa
Miten osuttiin samaan paikkaan ja aikaan
Ei kadonnut tunteet piiskaamalla kummastakaan
Ja mä oon taas valmis lähteen sun kaa ihan mihin vaan
Mä lasken viel kerran kaiken sun varaan
Niin pysythän siin
Pysythän siin
Yö pimenee mutta meitä ei nukuta
Mä vannoin etten aio suhun rakastua
Mut tulipalo on irti ja mä haluun sua
Niinku hullu tuhlaan tulitukkuja
Kertomuksissa nimet ovat osa tarinaa. Lila on nimensä esikuvan mukaisesti yöpuolen kulkija. Hän ei pelkää vaaraa eikä rajoita itseään "päiväpuolen sääntöihin", kuten järkevyyteen, moraaliin tai yhteiskunnan normeihin. Hän kävelee kaikkien rajojen yli aina kun pimeys häntä kutsuu. Ja se kutsuu häntä usein. Hän varastaa, valehtelee ja murhaa, viettelee, hekumoi ja hurmaa. Tavallisten ihmisten maailmassa Lila ymmärretään itsetuhoisuudesta kärsivänä addiktina (niiden keskuudessa, jotka eivät vielä tiedä hänen sosiopatiastaan). Mutta Lilalle itselleen kyse on rakkaudesta pimeyteen. Tässä viehtymyksessään hän luonnollisesti tuntee vetoa myös Dexteriin.
Lilalla on peitenimi, mutta hän on vaihtanut ainoastaan sukunimensä. Tämän voi tulkita symboloivan osittaista kätkeytymistä, alkuperän häivyttämistä; sitä kätkemistä, joka liittyy tuon salaperäisen ja vaarallisen naisen todellisiin syihin.
Lila on monia asioita, mutta toimeentulonsa hän hankkii taitelijana. Hän käy narkomaanien tukiryhmässä, mutta myöhemmin selviää, että tuo vakaviin tunteisiin kykenemätön naispuolinen Jokeri käy siellä vain elvyttämässä itseään muiden synkillä tarinoilla. Ei siis "eheytyäkseen" tai "parantuakseen". Ainoastaan polttava mustasukkaisuus tai silmitön viha saa hänet lopettamaan hersyvän naurunsa, ja silloin hänen ainoa päämääränsä on palauttaa itselleen se mielihyvä, jonka kokee tulleen riistetyksi. Lilan tragedia - tai kohtalo - on tehdä Dexteristä mielihyvänsä lähde.
Lila tapaa Dexterin mainitussa tukiryhmässä ja kiinnostuu tästä heti. Melko pian Dexter huomaa tulleensa jollakin tavoin paljastuneeksi. (Lila esimerkiksi tajuaa Dexterin käyttävän peitenimeä, "Bob".) Mutta tilanne kiinnostaa Dexteriä: Lila puhuu hänen, Dexterin, tuntemasta pimeydestä kuin omastaan, ja Dexter pohtii, onko hän löytänyt ymmärtäjänsä. Lila on vakuuttunut siitä, ettei Dexterin pimeys voi olla hänen omaa pimeyttään synkempää, eikä mikään Dexterin pimeydessä varoita tai pelota häntä. Päinvastoin. Vaikka Lila ei tiedä flirttailevansa sarjamurhaajan kanssa, hän tunnistaa pimeyden ja näkee heti sen maskin läpi, joka pimeyden kätkee. Niinpä he ovat tilanteessa, jossa Lila on viehättynyt Dexterin pimeydestä, ja Dexter siitä uudesta kokemuksesta, jossa häntä ymmärretään; jossa hänestä viehätytään pimeyksineen kaikkineen.
Lila on tässä henkilögalleriassa kuitenkin harmaalla alueella. Dexter ei nimittäin paljasta itseään Lilalle puhumalla asioista niiden oikeilla nimillä. Dexter kyllä antaa Lilan tuntea hänet addiktina, jonka sisuksissa elää Dark Passenger, mutta Dexter ei koskaan nimeä addiktiotaan eikä kerro, mikä Dark Passenger todella on miehiään. Lilalle riittää, että he jakavat pimeyden ja ymmmärtävät sen vetovoimaa, ymmärtävät toisiaan.
* * *
Lila hankkiutuu pian Dexterin tavattuaan tämän tukihenkilöksi. Nyt Lilalla on syy tapailla Dexteriä säännöllisesti ja seurata hänen puuhiaan, soitella perään ja kysellä henkilökohtaisia. Dexter huomaa nopeasti, että Lila on impulsiivinen, piittaamaton, juonitteleva nainen, joka on tottunut pääsemään pälkähästä lirkutteluin ja manipuloinnein. Jopa Lilan tavanomaisin arkiminä on anarkisti, jonka rutiiniin kuuluu kierrellä naapurustossa varastelemassa materiaalia taideteoksiinsa. Se on Dexterille varoitusmerkki; hänen maailmassaan ei ole varaa kiinnittää virkavallan huomiota. Epäkohdat seuraavat toisiaan, pahimpana kaikista pohjaton huomiontarve, joka saa Lilan vainoamaan Dexteriä ja vaatimaan jakamatonta huomiota ja lopulta jopa murtautumaan hänen kotiinsa. Viimeistään silloin Lila on Dexterin silmissä liian vaarallinen ja holtiton. Niinpä Dexter päättää pysytellä erossa Lilasta.
Mutta Lila ei ymmärrä parastaan, ja tekee pian kohtalokkaan virheen: hän kajoaa Dexterin huolella rakentamaan kulissielämään ja koettaa romuttaa sen, halussaan saada Dexter kokonaan itselleen. That's a dealbreaker.
Vetovoiman sijaan Dexteriä näyttää motivoivan velvollisuudentunto sekä ajatus keskinäisestä avunannosta (sikäli että hän kokee heidän lipuvan samassa pimeyden veneessä). Niinpä Dexter arvostaa sitä tukea, jota hän saa Lilalta jäljittäessään esimerkiksi äitinsä murhaajia. Ja vastaavasti Dexter itse on valmiina auttamaan Lilaa tämän ollessa hädässä. Tästä Lila huomaa, että nimenomaan kriisitilanteet yhdistävät heitä, joten sosiopaattina hän ryhtyy tehtailemaan niitä aina kun haluaa tuntea läheisyyttä Dexterin kanssa. (Näitä tehtailuja ovat esimeriksi oman kodin tuhopoltto, raiskauksen lavastaminen ja itsensä vahingoittaminen.) Kun totuus Lilan luonteesta vääjäämättä valkenee Dexterille, hän tajuaa Lilan olevan vaarallisen holtiton ja hallitsematon, loose cannon. Tämä on äärimmäisen huono pahe Dexterin maailmassa, jonka koossapysyminen on riippuvainen hallinnasta ja kontrollista. Niinpä Lilalle on lopulta olemassa vain yksi kohtalo.
Dexter ei välitä Lilan mahdollisesta "pyyteettömyydestä" tai "rakkaudesta". (Sitäpaitsi värjätyt lasit eivät pilaa hänen näkökykynsä kirkkautta: Dexter näkee kaikkien haihattelujen läpi sen lehmän, joka Lilalla on ojassa; Lila haluaa pelastaa hänet vain saadakseen hänet itselleen.) Dexterin prioriteetit ovat toisaalla: tahattoman paljastumisen välttämisessä.
* * *
Lila pakenee Pariisiin, rakkauden kaupunkiin. Tässä voi nähdä symboliikkaa: Lilalle tuttua eskapismia fantasioihin ("unelma rakkaudesta"), joista hän etsii turvaa ja lohtua, ja joissa rakkaus on hänelle lopulta pelkkä illuusio tai kangastus, jota hän ei milloinkaan tavoita, koska ei löydä sitä itsestään. Juuri tämä lopulta koituu hänen kohtalokseen: hän kykenee heijastamaan rakkaudenprojektionsa Dexterin levittämään kankaaseen, tabula rasaan, eikä koskaan tajua, ettei mitään rakkautta ole. On pelkkä pimeys, jota hän rakasti, ja jonka kuvitteli rakastavan häntä takaisin.
Dexter seuraa Lilaa Pariisiin, salaa. Perillä Dexter viimein paljastaa Lilalle todellisen itsensä, pimeytensä oikean nimen. Tavallaan Lilan synkkä fantasia siis täyttyy. Hän saa tietää Dexterin syvimmän salaisuuden ja antautua hänelle (antautua pimeydelle). Jonkinlaisena kiintymyksen osoituksena voidaan Dexterin taholta pitää sitä, että tämä ensin puuduttaa Lilan. "No unnecessary pain."
* * *
Sidewalk - Loreen
You left me standing on the sidewalk
Waiting for you to rescue me, hmm, hmm
But you were distant and so cold
Heartless, you wouldn't even talk to me, hmm
I say no, you got no more cards to show
'Cause I've seen them.
[N]ow I know that you're the one I should run from
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti