Huomasin tässä ohimennen, että Fifty Shades Of Grey –elokuvan virallinen teatteritraileri on
julkaistu.
Mielenkiintoista!
FSOG on saavuttanut sen kaltaisen suosion ja aseman, että
siitä kertova elokuvakin valmistetaan (tai on jo varttia vaille valmistettu) takuuvarmasti mistään pihistelemättä,
varsinkaan ammattitaidosta; tällaista tilaisuutta ei totisesti jätetä hyväksikäyttämättä.
(Enkä tarkoita ainoastaan rahaa.)
Koska elokuva on suunnattu jättisuurelle yleisölle, BDSM
–viittaukset eivät voi missään tapauksessa olla hyökkääviä tai pelottavia.
Päinvastoin. Niinpä esityksessä korostetaan herkkyyttä, hienostuneisuutta,
vähäeleisyyttä. (Osa trailerin nähneistä onkin juo tuominnut elokuvan
”tylsäksi”.) Edes Herra Grey ei ole lainkaan pelottava, ei ollenkaan mikään ”pahis”. Hän
on kirkassilmäinen unelmapoikaystävä/-vävy.
Traileri tulee tavoittamaan suuren joukon myös niistä, jotka
eivät ole jaksaneet tai halunneet lukea kirjaa (saatikka koko kirjasarjaa), ja
myös ne, joille ei tulisi missään nimessä eikä tapauksessa mieleenkään olla
missään nimessä tai tapauksessa missään tekemisissä BDSM –aiheiden kanssa, ei
missään nimessä eikä tapauksessa! Niinpä tämä ohikiitävä mahdollisuus on
käytettävä tehokkaasti hyväksi.
(Huh! Muutamassa tunnissa trailerin katsojaluku on noussut
reilusta kolmesta sadasta lähes kolmeen
miljoonaan!)
Eniten minua siis kiinnosti nähdä, millaiseksi tämä, hmm, little peak rakennettaisiin ja millaisiin
triggereihin siinä turvauduttaisiin.
Triggerit kulkevat, ihan yleisesti ottaen, niin monella
tasolla*, että kuvaan tässä vain hyvin yleisen, suorastaan ylimalkaisen tason.
[*…kuten värimaailman, äänen, kuvamanipulaation,
leikkauksen/yhdistelyn/vihjailun, eleiden, symbolien, sanavalintojen etc etc
tasolla. Kaikkia tasoja en edes tunne, ja osaa niistäkään tasoista, jotka
tunnen, en rekisteröi. Joskus rekisteröiminen on täysin mahdotonta
”luonnollisin menetelmin” (ajatellaanpa vaikka ääniä, joita ei voi havaita
paljaalla korvalla, tai pelkkää esityksen tempoa: koko informaatiotulvan
analyyttinen suodattaminen on täysin mahdotonta, myös sen laajuuden takia, ja
havaittavissakin olevan ”viestintäkerroksen” ohittaa helposti sen nopeuden
takia). Joskus puolestaan ainoa ”tunnistin” on oma reaktio, jonka syntyä voi
lähteä jäljittämään – mutta legitiimi perustelu voi olla hankalaa. Joskus
perusteleminen on mahdotonta, etenkin silloin, kun ei tunne ”triggerin”
mekanismia. ”Tota, öh, musta vaan tuntuu siltä…Tai mä vaan sain sellasen idiksen jostain...”]
Mitä minä siis näin? Katsotaanpas.
Tumma tausta, jota vasten terävöityy elokuvan nimi,
metallinhohtoisena. Korostettuina ovat sanat ”fifty” ja ”grey”. (Tietenkin.)
Äänimaiseman täyttää pelkistetty, kaunis pianomusiikki, sekä
Anastasian herkkä ääni. Hänen äänensä tuo kerrontaan välittömän asiallisuuden,
tietynlaisen vakavasti otettavuuden. (’Näille asioille ei naureta. Nämä ovat
oikeastaan aika herkkiä asioita.’)
So this is just an
interview for the newspaper, hänen äänensä kertoo katsojalle voice-over
-tyyppisellä kerronnalla, sanoilla, jotka on lainattu edessä häämöttävästä
tapahtumasta ja kertovat katsojalle, mistä on kyse. Samalla kuvaan ilmaantuvat
Anastasian kasvot. Hän seisoo valaistussa hississä, valkeiden paneelien edessä
ja silmäilee ilmeisesti haastattelukysymyksiä. Valo on aavistuksen sinertävää.
Hissi saapuu perille, kerrokseen numero kaksikymmentä.
Kuulemme merkkiäänen. Anastasia säpsähtää. Teräksenharmaat ovet avautuvat. Hän
vilkaisee hissinoven ylänurkkaa kuin hämmästyisi perillä olostaan tai
ihmetelläkseen, onko kerros varmasti oikea. Niin tai näin, Anastasia vaikuttaa
melko epävarmalta nuorelta naiselta. (Helposti samaistuttava henkilö siis.)
I just have a couple
of question, hänen äänensä jatkaa samalla, kun hänen näytetään etenevän
vastaanottotiskille.
Mister Grey will see
you now, kertoo vaaleahiuksinen, siististi pukeutunut vastaanottovirkailija.
Anastasia kulkee naisen perässä. Nyt taustalla kuuluvaan pianomusiikkiin
yhdistyvät rummut: hidas, raskas rytmi. (”Tästä se alkaa…!”) Pian he ovat Herra
Greyn työhuoneen ovella.
[Kaikki tämä kertoo siitä, ettei esitystapa ole brutaali
in-you-face (kuten roisimmassa erotiikassa tai pornografiassa). Tämä onkin
tärkeää, mikäli BDSM -suuntausta lanseerata heille, joiden ennakkoluulot
liittyvät etenkin suuntauksen maineeseen ”perverssinä”, ”brutaalina” ja
”likaisena” – suoranaisena ”pahuutena”.]
Herra Greyn työhuone on suuri ja tilava, ja hän itse seisoo
selin Anastasiaan (ja katsojiin).
[Hmm…’Otan sinut nyt vastaan, mutta käännän sinulle
kuitenkin selkäni’? Viesti on ristiriitainen – mutta toisaalta, kirjan mukaan, Herra Grey
oli melkoisen haluton haastateltavaksi. Hänen kerrotaan tehneen sen vain
”palveluksena liikeveljelle”.
Mutta on tässä kuvassa muutakin kiinnostavaa: Herra Grey
katselee kaupunkinäkymää suuresta, koko seinän levyisestä ikkunastaan. Mister Grey will see you now. Oh,
really… You mean the whole town? From
his tower? Ehkä Grey ”näkee sinut” siksi, että hän seisoo niin korkealla ja
hänellä on niin edullinen asema tarkkailla kaikkea.]
Herra Greyn henkilöä ei paljasteta heti. Ensinnäkin hän siis
seisoo selin katsojaan. Toisekseen hänen hahmonsa on epätarkka. Kolmanneksi
hänet leikataan hartioista ylöspäin piiloon. Neljänneksi hän on liian kaukana
yksityiskohtaiseen tarkasteluun. Ennen kasvojen paljastamista kuulemme hänen äänensä.
Herra Grey tulee siis esiin vähitellen. Häneen on tutustuttava erityisesti ja erikseen, jos
haluaa tietää hänestä mitään. Tai paremminkin: hänestä ei voi tietää mitään,
ellei hän ensin tiedä sinusta kaikkea. He’s
in control. He sees, not you. (He
sees you, you don’t see him. Hence the blindfold he so fancies on you…)
Kun Anastasia saapuu Herra Greyn työhuoneeseen, kuulemme
jonkun kysyvän: What was he like?
Tämä on jälleen voice-over kerrontaa, joka on lainattu jostakin tulevaisuuden
keskustelutapahtumasta. (Kysyjä on mitä ilmeisimmin Anastasian paras ystävä,
jonka puolesta Anstasia on tullut tekemään haastattelua, ja jonka takia hän ylipäätään
nyt seisoo Herra Greyn työhuoneessa.)
He was…polite. Intense. Smart…. Anastasian
ääni kuvailee.
Tämän luonnehdinnan aikana näemme, kuinka Anastasia istuu
Herra Greyn edessä pää nöyrästi kumarassa ja katselee syliinsä. Herra Grey
kulkee hänen editseen kiertäessään pöytänsä ympäri ja istuutuakseen. Mennessään
hän antaa sormiensa kosketella (suorastaan hyppelehtiä - seksikkään hitaasti
totta kai - pitkin) pöydän pintaa.
…Really intimidating, Anastasia
summaa.
Musiikki taukoaa hetkeksi. Näemme lähikuvan Herra Greyn lantion
seutuvilta. Hän nojaa rennon oloisesti puiseen kaiteeseen jolle on laskenut
kätensä.
Sitten hän napauttaa etusormellaan puuta.
Hyvin triggeröivä ja dominoiva ele - minkä voi päätellä jo siitä tilasta ja huomiosta, jonka ele saa; se ladataan Merkityksellä.
Musiikki jatkuu napautuksen
kanssa simultaanisti, suoraan rumpuäänillä. (Herra Grey saa siis ”musiikin
soimaan”, oikein rumpumusiikin.
Kuinka primitiivistä. Varsinainen paukuttaja.)
[Kuvassa Anastasian taustalla on muutama taideteos. Niistä näkyvimmät
ovat merimaisemaa esittävä taulu (ainakin laivoista päätellen – vaikka
voivathan laivat levätä vaikkapa haaksirikkoutuneina tai lahoavina jossakin
rannalla) sekä ruskea pallo (hienosti sanottuna, heh), joka edustaa ilmeisesti
kuvataidetta. Laivataulu on täynnä pelkkiä harmaan sävyjä (tietenkin), ja
teokseen kuvatut laivat ovat sankan sumun keskellä kallellaan. Kaltevuus
saattaa johtua siitä, että joko merenpinta tai kuvaajan näkökulma (ja siten
horisontti) on kallellaan. Niin tai näin, meininki on siis sangen ”vinoa”.
”Ruskea pallo” puolestaan koostuu sirpaleista: eheys on rikottu, kokonaisuus on
pienten, toisiinsa suoraan liittymättömien osiensa summa, jonka näkee vain
etäältä.]
Do you have any interests outside of work? Anastasian
kysyy.
What about you?, Herra Grey vastaa. I’d like to know more
about you, hän jatkaa tiedusteluaan tultuaan pöytänsä takaa ja istuutuessaan
Anastasian viereen.
There’s really not much to know about me. Look
at me, Anastasia naurahtaa.
Herra Grey tuijottaa Anastasiaa intensiivisesti ja silmiään
räpäyttämättä. Vasta nyt näemme miehen kasvot. I am, hän vastaa. [”I am”… mikä esittäytyminen, suorastaan jumalan
nimi.]
[Kun kuulemme Anastasian pyynnön ”Look at me”, katsomme Herra Greyn kasvoja ensimmäisen kerran. Tässä on käänteisen motiivin makua: Herra Greytä pyydetään katsomaan, mutta juuri silloin häntä katsotaan; look at me onkin tavallaan Herra Greyn katselua. Tämän voi tulkita viestittävän esimerkiksi siitä, että näemme Herra Greyn vain silloin kun hän itse katsoo takaisin; vasta katsoessaan jotakuta hän menettää - tuon jotakutan edessä - kasvottomuutensa, tulee joksikin, joksikin hänelle, jota katsoo. (Tästä reflektiosekamelskasta tulee mieleen jo Britneyn laulama ”I like it and I do what I like and then you do what I like and you like it”…)]
Anastasia tuijottaa Herra Greytä poistuessaan hissiin. Herra Grey on tullut saattamaan, ja näemme hänet takaa päin (tai osan hänestä). Hissin ovet alkavat sulkeutua. Viimeisenä näkynä oven raosta pilkistää Anastasian yhä Herra Greytä tuijottava silmä (vasen silmä). Musiikki on hetken pelkkää riipivää rautalangan venyttämistä (sekö se ääni on?), aivan kuin molempien hermot olisivat koetteilla, ja aivan kuin jokin metallista valmistettu lähtisi käyntiin (The Grey-Steele –function?). Ääni enteilee jotakin repäisevää, ja se suorastaan ”kerää voimaa” ennen ”purkautumista”. Kun ”purkautuminen” tapahtuu, kuva välähtää esiin ylivalottuneen valkoisena – ilmeisesti illuminoituna – ja melodia lähtee uudelleen käyntiin, tällä kertaa aivan toisella teholla ja laulun saattelemana. (Mainittu valon väläys on peräisin salamavalosta.)
So what to you owe your success?
Herra Greyn vastatessa näemme montaasin. Ensin Herra Grey on kuvattavana (eli harjoittaa imagonsa ja median hallintaa). Seuraavaksi hän kävelee Anastasian kanssa metsäisessä maisemassa, ja heidän välissään paistaa hyvin kirkas aurinko, joka melkein sokaisee koko näkymän. (How very, hmm, illuminating.) Sen aikana hän toteaa: I exercise control in all things, Miss Steele.
It must be really boring, Anastasia kommentoi. Tällä kertaa he istuvat kahvilan pöydän äärellä toisiaan vastapäätä. Herra Grey ei vastaa mitään. Hän tietää, ettei Anastasialla ole käsitystä. Hän vain tuijottaa Anastasiaa paljon puhuvalla ja intensiivisellä katseellaan (tai peräti ilmeellä; koko kasvoilla näkyy tunnelmaa).
Kuva katoaa ja mustalle ruudulle ilmaantuu teksti: This Valentine’s Day. (Tämä kertoo ensi-illan ajankohdan, mutta samalla se sopii trailerin kerrontaan: ”Tämän Valentiinon päivä…” Anastasian nimittäin kerrotaan ihastuvan Herra Greyhin - tai tiedostavansa ihastumisensa tähän - juurikin heidän kahvilakäyntinsä aikana.)
Seuraavaksi näemme, kuinka Herra Grey sujahtaa samaan hissiin Anastasian kanssa juuri kun hissin ovet ovat sulkeutumassa. Anastasiaa näyttää hengästyttävän. Tilanne ei kuitenkaan keskeydy sulkeutuviin hissinoviin, vaan äkkiä olemme kaikki sisällä hississä. [Jos pysäyttää trailerin kohtaan 1:04, näkee Herra Greyn takaa jotakin subliminaalia: someone blowing something (rather phallic). Mutta sehän onkin pelkkä Jazz –trumpetisti.]
Kun ovet sulkeutuvat – tai jo vähää ennen – Herra Grey on tarttunut Anastasian kasvoihin [ele peittää Anastasian korvat; hmm…] ja suutelee tätä, melkoisen omistavasti totta kai; Anastasian kädet on nostettu ylös ja vangittu. [Aivan kuin Herra Grey pakottaisi Anastasian antautumaan…]
Taustalla Beyoncé alkaa laulaa: Got me looking so crazy right now...
The worldwide phenomenon, ruudulle ilmaantuu – enkä usko, että tässä viitataan pelkästään kirjaan ja sen tarinaan (vaan sadomasokismiin yleensä – mutta toki vain vihjaillen).
Your love got me looking so crazy right now, Beyoncé toistelee. Sen aikana Anastasia kävelee tietäväisesti hymyillen kohti kameraa, mutta ei katso kohti – sillä hän katsoo Herra Greytä, joka seuraavassa kuvassa odottaa häntä helikopterin luona.
Ja sitten mennään.
Kuva - ja Anastasian maailma - alkaa pyöriä. Äkkiä liidetään korkealla, hyvin korkealla maan kamaran yläpuolella. Ja yössä.
I’m incapable of leaving you alone, Herra Greyn ääni toteaa samalla, kun mies puristaa kätensä nyrkkiin Anastasian ranteen ympärillä. Talking of possession… (Only…which one is possessing? Which one gets possessed?) Seuraavassa kuvassa käsi koskettaa hellemmin, tällä kertaa Anastasian kasvoja. [Joksenkin subliminaali viittaus rajun ja hellän kohtelun vaihteluun.]
Then don’t,
Anastasia vastaa, ja Herra Grey tuijottaa häntä suu raollaan. [Ilme tuo mieleen
vampyyrin, joka on aikeissa hieman puraista viettelemänsä uhrin kaulaa.
Tämänkin on pakko olla triggeri!]
Comes to live,
traileri julistaa jälleen mustan pohjan iskurepliikkejään. (Pitikö sen olla
”Becomes a vampire”…?)
…Your touch got me looking so crazy right now… Beyoncé tunnelmoi.
Seuraavassa kuvassa ollaan Herra Greyn kalliissa asunnossa, jälleen
suuren ikkunan edessä. Herra Grey istuu pianon äärellä kuvan vasemmassa
laidassa, Anastasia puolestaan kulkee häntä kohti kuvan oikealta laidalta.
Toisin sanoen kyse on ääripäistä, ja Anastasia on se, joka ”joustaa”, tulee
lähemmäs (eli luopuu omasta ”sijainnistaan” Herra Greyn sijainnin hyväksi).
I had a rough start at
life, Herra Grey avautuu elämästään, pianon ylle kumartuneena. (Hmm…Kuka
tietää, ehkä alussa kuulemamme pianomusiikki on ollut Herra Greyn musiikkia; ehkä hän
on sittenkin ilmaantunut kerrontaan ensimmäisenä – tosin pelkän musiikin
muodossa, mutta yhtä kaikki vietellyt katsojaa alusta asti…) Hänen äänensä
jatkaa avautumista samalla, kun hänet näytetään lenkkeilemässä sateisessa
Seattlessa. Tällä kertaa hän on kuin kuka tahansa, huppu päänsä yli vedettynä. Mustat linnut lehahtavat. You sould stay clear of me.
[Kiinnostava sanavalinta tuossa fraasissa – joka siis
viittaa etäällä pysyttelemiseen jostakin vaarallisesta: ”clear”. Jos ihminen on
”clear”, hän on puhdas tavalla, jossa on ennen kaikkea älyllistä selkeyttä.
”Clear” -tilassa oleva ei ole humaltunut tai huumautunut; mikään ei häiritse
hänen arvostelukykyään. Mutta minkäs sille voi, jos on ”so crazy in love right
now”…Silloin on lumottu, suorastaan noiduttu. Riivattu. ”Possessed” saa uuden
merkityksen…]
Seuraavassa kohtauksessa ollaan edelleen kaupungin kadulla,
tosin aivan muualla päin ja toisessa tilanteessa. Anastasia juttelee toisen
miehen kanssa. Herra Grey tulee ja työntää tämän aggressiivisesti pois. (Okay,
we've got the point; he’s possessive.)
Got me hoping you’ll
save me right now, Beyoncé jatkaa samalla, kun kuva siirtyy lähikuvaan
pariskunnan kasvoista. He ovat sängyssä ja Herra Grey - on top, of course -
suutelee Anastasiaa. Your kiss got me hoping you save me right now, Beyoncé toistaa (kuin mantraa).
Sitten Anastasia herää (tai ainakin kohottautuu) sängyllä –
yksin. Hänen peilikuvansa vilahtaa kolmiosaisessa peilissä peremmällä
huoneessa.
I don’t do…romance,
Herra Grey selittä samalla, kun näemme pariskunnan päivällispöydässä vieraiden
kanssa. Pöydän alla Herra Greyn käsi hyväilee Anastasian reittä ja nostaa
hameen helmaa. Anastasian ilmeestä voi lukea, että hän keskittyy
tuntoaistimukseensa. Huulilla on hento hymy. Kun Greyn ääni lopettaa, Anastasia
katsoo häntä hämmästyen. Hymy on poissa. Ilmeisesti hän on tajunnut, mitä Herra
Grey juuri totesi.
Äkkiä ollaan toisessa huoneessa, ilmeisesti ”leikkihuoneessa”,
sillä Herra Grey on pukeutunut ”leikkihuoneen asuun” (ainakin kirjan kuvauksen
perusteella).
My tastes are very…singular,
hän kertoo ja menee lipaston luokse. Hän ottaa sieltä silmät peittävän suojan. You wouldn’t understand. [Hence the blindfold? Ilmeisesti Anastasia ei siis
myöskään koskaan tule täysin ymmärtämään - näkemään
- Herra Greytä tai hänen ”juttuaan”.]
Seuraavaksi on lähikuva Anastasian kasvoista, niiden
alaosasta. Hän on tehnyt sormistaan kirkon ja sormeilee huuliaan.
Crazy in looooooove….Beyoncé
tunteilee, nyt jo falsetissa.
Laulun aikana Anastasia ja Herra Grey lentävät niin
korkealla ja kovaa ja ilmeisesti ylösalaisin, että ”keskipakovoima” riepottelee
Anastasiaa. Hän nauraa. Seuraava kuva on leikattu vuoteen äärelle. Herra Grey
vetää paidan päänsä yli ja tuijottaa intensiivisesti Anastasiaa samalla kun
kumartuu tämän ylle. Anastasia katsoo kulmiensa alta huuli hieman lerpallaan [aivan
kuin mököttäisi ”tietämättömyyden” tilaansa, ”ulkopuolelle sulkemista”.
Osittain ilme on myös ”sänkykamari-ilme”: silmäluomet ovat raskaat ja
puolittain kiinni].
Tässä kohdassa musiikki loppuu kumahtaen. Äänimaisemasta tulee
niin hiljainen, että hiljaisuudelle on annettu aivan oma äänensä.
Enlighten me then, Anastasia
pyytää.
Hänen ilmeestään päätellen hän on epävarman siitä, tullaanko
hänen pyyntöään täyttämään tai haluaako hän sitä edes. Kenties ilmeen on myös tarkoitus
liittyä alistuvan osapuolen elekieleen, ”ilmerekisteriin”: mitään ei vaadita, eikä edes voida vaatia; sanat
ovat pelkkä epävarma mutta halukas pyyntö.
Seuraavaksi näemme, kun Herra Grey kiertää avainta lukossa.
Äänimaisema täyttyy kulmikkaasti lukon napsahduksesta. Ovi aukeaa.
Leikkihuone.
Leikkihuone.
Anastasia seisoo huoneen ovella käsivarret ristissä, siis
varautuneena uteliaisuudestaan huolimatta. Valo kirkastuu hänen hahmonsa ylle. (She's about to get enlightened...)
Sitten näemme montaasin siitä mitä tuleman pitää.
Anastasian kädet on kahlittu korkealle hänen päänsä yläpuolelle,
eikä hänestä näy muuta kuin käsivarret. Herra Grey on painanut omat
käsivartensa niitä vasten. Hänestä näkyy kuvan alareunassa myös päälaki. Metalli
helähtää.
Seuraavassa kuvassa Anastasian sormet hivelevät piiskan
hapsuja. (Piiskalla on varmasti oma nimensä.)
Seuraavassa kuvassa katsellaan, kuinka Herra Grey liu’uttaa
raipan kärkeä hitaasti Anastasian paljasta selkää vasten.
Seuraavaksi he ovat kylpyhuoneessa peilin edessä. Herra Grey
on kääntynyt kohti peiliä, Anastasia puolestaan näkyy vain peilin kautta, ja
hän on siihen selin. (Katsoja siis näkee molempien selät mutta vain Herra Greyn
etupuolen – peilin kautta.) Anastasia on riisumaisillaan valkeaa paitaa (joka ilmeisesti edustaa hänen viattomuuttaan, puhtoisuuttaan).
Seuraavassa kuvassa Herra Grey kantaa huopaan käärittyä
Anastasiaa sylissään pitkin käytävää. (Tässä nähdään ilmeisesti session
jälkeistä hoivaa.)
Seuraavaksi näemme Anastasian käden, joka on sidottu
ranteesta punaisella köydellä. Köysi on solmittu mustan sängyn päätyyn
kiinnitettyyn kullanväriseen renkaaseen.
[Tätä viimeisintä kuvaa hallitsevat musta ja punainen.
Anastasian käsi edustanee valkoista väriä. Mustalla, punaisella ja valkoisella
värillä on yhdessä esiintyessään – toki myös yhteydestä riippuen – kuulemma
okkulttinen, ritualistinen merkitys. Vaikka FSOG tuntuu hyvin ”maalliselta” ja ”lihalliselta”
tarinalta, se flirttailee myös okkulttisten elementtien kanssa. Ilmeisimpiä
niistä ovat Herra Greyn merkilliset ”telepaattiset taidot” sekä kerronnan toistuvat
viittaukset ”seksuaali-chakraan” – vapaamuurariuselementeistä puhumattakaan. Koska
tarina kuitenkin kerrotaan Anastasian näkökulmasta, hänellä ei ole sanoja,
joilla kuvailla asioita tai kokemuksiaan. Usein hänellä ei ole ymmärrystäkään;
hän ei tiedä, mistä oikeastaan on kyse, mitä oikeastaan tapahtuu ja miksi,
oikeastaan.
Mainitussa kuvassa on mukana myös aimo kaistale vihreää.
Kuinka sopivaa; kirjassa nimittäin seikkailee tohtori Greene, jonka nimi on
melko lähellä Joseph Mengelen lempinimeä ”Dr Green”. Tämä on kiinnostavaa
syystä, että Mengelen kerrotaan olleen eräs ”mielenhallintaohjelmoinnin” isistä
– ja Herra Grey suorittaa Anastasialle toisinaan ilmeisiä
”mielenhallintatoimenpiteitä”, eikä vähiten silloin, kun luo tälle BDSM
–leikkeihin tarvittavaa seksuaali-alteria. Tämä on mielestäni kuvattu kirjassa
melko yksityiskohtaisesti, vaikkakin ulkokohtaisesti.]
Seuraavassa kuvassa Anastasia on päässyt Herra Greyn
maailmaan: hän - käsistään sidottuna - kohottautuu sängyltä, ja voihkaisee nautinnosta.
Hänen silmillään on side.
Lopuksi kuulemme Beyoncén laulavan hitaasti ja käheästi –
melkein kuin hetkeä ennen nukahtamista tai ”tajunnan menettämistä”
Uh oh, uh oh, uh oh, oh no no…
* * *
”Featuring
an exclusive version of Crazy In Love by Beyoncé”, kerrotaan trailerin lopussa.
Crazy In Love - in a very slow, sexy motion. Nice…
Kerrontaan suhteutettuna biisi viestii, että tätä hulluutta
rakennellaan siis vähitellen, hidastempoisesti – aivan kuten kirjan tarinassa. Rytmi
on hidas ja raskas mutta periksiantamaton. Se on kuin leka (jolla mitä
ilmeisimmin (uudelleen)muotoillaan The
Grey Enterprises Holdingsin omaisuutta. [”Peräänantamaton” olisi ollut
tämän elokuvan kohdalla väärä sanavalinta. Jostain syystä Herra Grey nimittäin
haluaa aloittaa juurikin toisen osapuolen peräänantamattomuuden kumoamisesta.
Ehkä se on oleellinen osa BDSM –maailmaa. Olisi kiinnostavaa pohtia miksi.])
Olisin ihmetellyt, jos tätä biisiä ei olisi valittu
elokuvaan. Kirjassa nimittäin kerrotaan Anastasian kuuntelevan sitä. Toisekseen,
biisistä on tehty mielenkiintoisia tulkintoja jonkinlaisena ”initiaatiobiisinä”.
Mutta ennen kaikkea se kuvaa anastasioiden tunne-elämää ja sen
reagointivalmiuksia: rakkaus saa heidät tekemään asioita, jotka he kokevat noloina ja arvolleen sopimattomina,
mutta ”primitiivisten voimien” takia heidän on nöyrryttävä. (Ehkä silloin, kun
laulussa puhutaan ”pelastamisesta”, viitataan juurikin ”häpeältä”
pelastamiseen. Pelastuksen eleenä on suudelma. Ehkä pelkona on siis ollut se,
ettei toinen osapuoli olisikaan kiinnostunut – mikä voisi olla noloa, jos itse
käyttäytyy ”aivan hullusti”. Kiinnostavasti Anastasia joutuukin kertomuksessa
nöyryytetyksi juuri suutelematta jäämisen takia, ja tilanteessa, jossa on
tuntenut epätoivoista halua suudella ja tulla suudelluksi – koska on
rakastunut.)
Such a funny thing for me to try to explain,
How I'm feeling and my pride is the one to blame.
'Cuz I know I don't understand,
Just how your love your doing no one else can
How I'm feeling and my pride is the one to blame.
'Cuz I know I don't understand,
Just how your love your doing no one else can
* * *
Brittiläinen poliitikko, Simon Parkes, on kohahduttanut (tai
vähintään ihmetyttänyt) puheillaan avaruusolennoista. Julkisuudessa toisinaan
esiintyy ihmisiä, jotka puhuvat sellaisia (ja heidän omissa piireissään heitä
esiintyy oikein erityisesti); tässä - näissä ihmisissä ja heidän puheissaan -
ei siis ole sinällään mitään uutta. Erikoista on sen sijaan Parkesin asema: harvoin
kuulee keneltäkään hänen asemassaan olevalta sellaista puhetta (sillä puheet
avaruusolennoista yhdistetään vakaviin mielenterveysongelmiin, eikä sellaisista
kärsivällä ole asiaa esimerkiksi toimessaan jatkavaksi viranhaltijaksi).
But so much for the introduction; ei minun siitä pitänyt
puhua, vaan siteerata Parkesia yhden virkkeen verran. Here it goes:
”BDSM is an integral element of Illuminati
Masters, whether they practise satanism or not.”
Ahaa….? No tämä
kyllä selittäisikin monta asiaa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti