Aluksi muutamia mielessä pidettäviä suuntaviivoja. En
nimittäin halua karauttaa sellaiseen ”ymmärryksen matalikkoon”, johon tämä
”liikkuva prosessini” voisi jumittua kiinni siten, etten enää pääse etenemään
aiheen käsittelyssäni mielekkäästi.
Eräs sellainen matalikko on aina ja perinteisesti ollut
aiheen kaunistelu. BDSM -tematiikan kohdalla tällaista on esimerkiksi
suuntauksen liiallinen ”henkevöittäminen” tai - mikä pahinta - sadismin
perimmäisen luonteen unohtaminen kaikessa hyvää tarkoittavassa ymmärtämisen
halussa.
Joten ihan vain suunnan tarkistamiseksi:
(Jos kuitenkin haluaa jatkaa siitä mihin jäin ja edetä
seuraavan elokuvan tarkasteluun, asteriskit ohjaavat, jälleen.)
So, let’s
make no mistakes;
YKSI:
Sadisti on henkilö, joka nauttii aiheuttamastaan kärsimyksestä - ei siitä nautinnosta, jota hänen
aiheuttamansa kärsimys toiselle mahdollisesti tuottaa. Osa sadistin henkilöstä
eittämättä nauttii myös siitä, mutta varsinaisia sadistisia tarpeita se ei tyydytä.
(Koska voin helposti uskoa, että sadisti nauttii - tai
kykenee nauttimaan - myös
tuottamastaan mielihyvästä, kieltäydyn siis ajattelemasta, että kukaan voisi
olla puhtaasti sadisti. Jo psyyken
olemus tekee sen mahdottomaksi. Ihminen ei koskaan, ei ikinä ole pelkästään
yhtä asiaa. Ei sadisti, ei narsisti, ei mitään pahaa. – Mutta ei puhtaasti
mitään hyvääkään. Sellainen olisi epäinhimillistä ja kaiken kukkuraksi
stereotyypittelyä. [”Inhimillisyys” tarkoittaa tässä siis kaikkea ihmisyyttä koskevaa, mitä tahansa ihmisyyteen kuuluvaa ja
ihmiselle luonteenomaista - ei ainoastaan sitä humaaniutta, jota, humanismin
perinteen mukaan, inhimillisyydellä yleensä tarkoitetaan.])
Tästä syystä - siis siitä syystä, että sadisti nauttii
aiheuttamastaan kärsimyksestä - sadisti haluaa, että alistuva osapuoli
vastaanottaisi myös sellaisen kärsimyksen, josta tämä ei nauti. Itse asiassa sadisti reagoi kiihkeimmin juuri tällaiseen:
toisen aitoon kärsimykseen. Jos sadistilta anelee armoa, ei suinkaan herätä
hänen myötätuntoaan vaan kiihottaa
häntä. Vastaavasti alistetun osapuolen reagoimattomuus turhauttaa sadistia; kärsimys on merkki sadistin
vaikutuksesta, voimasta ja vallasta.
Pohjimmiltaan tässä - siis tarpeessa aiheuttaa henkistä tai
fyysistä kärsimystä - on tietenkin kyse vallasta, sen käytöstä: kun hallitsee
toisen osapuolen kokeman kärsimyksen toteutumista, intensiteettiä ja kestoa,
hallitsee koko toista ihmistä. (Tuskin mikään keskittää ihmisen huomion kipua
tehokkaammin – ellei kipu sitten lähetä kivun kokijaa dissosiatiivisiin
mielentiloihin, mikä tuskin vähentää sadistin kokemaa voiman tunnetta,
päinvastoin.) Lisäksi ihminen, joka haluaa vapautua kokemastaan ankarasta
kärsimyksestä, antautuu ehdoitta hänelle, jolla on valta lievittää tai poistaa
kärsimys – jos sellainen taho vain löytyy. Ja sellainen löytyy takuuvarmasti
silloin, jos kärsimyksen lievittäjä on sama taho, joka myös aiheuttaa kärsimyksen.
Tämän vuoksi sadisti kokee tärkeäksi osoittaa myös hellyyttä.
Hän haluaa muistuttaa, että hänellä on valta poistaa kärsimys tai lievittää
sitä. Juuri tämän seikan takia alistettu voi kiintyä paitsi alistajaansa myös
kärsimykseen – ja muotoutua masokistiksi; oikeanlainen kipu itsessään tuo
masokistille monistakin syistä nautintoa, mutta sitä tuo varmasti myös kivun lakkaaminen. ”On ihanaa, kun kipu
vähitellen lakkaa”, todettiin jo aikoinaan vitsissä, jossa miekkoselta
kysyttiin, miksi tämä hakkaa päätään seinään. Niin. Kivun lakkaaminen on
ihanaa; se tekee kivuttomuuden näkyväksi, suorastaan ihanuudeksi, ja herkistää
kaikelle sille hellyydelle, joka seuraa tai lomittaa kipua. (Jos kykenee
nauttimaan kivuttomuudesta, voi tuntea melkein onnellisuutta. Tällaiseen
tyytyväisyyteen masokisti kuitenkin tarvitsee kipua: kipu on silloin väline, tie
tunteisiin ja koko olemassaoloon. [Toki kipu voi olla väline - "tapa varmistua olemassaolostaan" - myös toisin: joskus kuulee kerrottavan, että silloin kun ei enää kykene tuntemaan muuta, voi tuntea edes kipua. (Kipuhan muutoinkin, jo minuuden kehittymisen alkuvaiheissa, osoittaa fyysisen olemassaolomme reunat ja ehdot. Ei siis ihme, että juuri kivun tunne voi assosioitua keskeisesti kokemukseen olemassaolosta ja minuudesta: kivusta tulee oman minuuden muodon ja omaa olemassaoloa koskevien ehtojen "varmistus". Tämä ilmiö tai periaate kehittyy henkilön mukana. Niinpä tällaisella "kiputunnistuksella" on myös "henkistyneempi", abstraktimpi versionsa, jossa "kivun problematiikka" on luikerrellut tunne-elämään ja moraalikoodeihin - ajatellaanpa vaikka "synnintuntoa" tai syyllisyyttä ylipäätään. [Ei ihme, että sadisti pitää näiden tunteiden koskettelusta, taivuttelusta niiden avulla.]) Tällaisessa - siis siinä että kipu on ainoa elävöittävä tunne - kuitenkin lienee kyse hieman toisenlaisesta problematiikasta (joka sekin voi toki sekoittua edellä kuvatun kaltaiseen masokismiin, joka sinällään kuvaan masokismin mekaniikkaa yleensä, ei pelkästään seksualisoitunutta. Niinpä kuvailtu mekaniikka on mainiosti esillä myös, esimerkiksi, perinteisessä kasvatuksessa, myös instituutioiden tasolla, ajatellaanpa vaikka kirkkolaitosta tai koulua ennen vanhaan, miksei myös armeijaa, kasvatuslaitoksia ylipäätään. Kärsimystä vastaanottamalla saa nautintoa ja hyväksyntää... Silloin esimerkiksi "jalostuu" tai "kasvaa" ja "oppii kunnioitusta" ja "oman asemansa", ja osoittaa olevansa "arvoinen". (Eikös "miehuuskin" ole melko keskeisesti sidottu kivunsietoon? Kyllä on.) Tarkoitan sanoa, että kivun problematiikka koskee jokaista, tavalla tai toisella: meidät kaikki väännetään kivulla vinoon, ja siitä rakennetaan huomaamattomia normeja, suorastaan dogmeja. Kivun problematiikka sisäistetään meihin.])
[Jatkaakseni vielä edeltävää ja jotta ilmiön laajempi yhteys tulisi näkyväksi:
Pohjimmiltaan esimerkiksi koko länsimainen kulttuuri
perustuu tällaiseen dynamiikkaan (sillä länsimainen kulttuuri perustuu kristinuskoon,
joka puolestaan perustuu siihen ajatukseen, että ”Jumalan Poika” poisottaa
kärsimyksen. Toisin sanoen tarvitsemme aina jonkun
muun rakastamaan (tai rankaisemaan) meitä, ja tuo ”joku muu” on aina
sellainen, joka edellyttää kunnioitustamme, suoranaista antautumistamme. En tässä
tarkoita ottaa mitään uskonnollista kantaa vaan osoittaa, että kärsimys on
tärkeä ”dogmatiikan väline”: omistamisen, alistamisen ja ohjailun väline. (Onko
olemassa ainuttakaan uskontoa tai ideologiaa, joka ei pyrkisi kärsimyksen poistamiseen? Tai ainuttakaan kasvatuslaitosta, joka ei pyrkisi kasvattamaan kivun avulla? Ja eikö suurimpana palkintona luvata aina Täydellistä Kivuttomuutta (Taivasta)...?)
Oleellista tässä on, että
kärsimys poistetaan ”Mestarin ohjauksessa”, hänen ehdoillaan ja säännöillään.
Kärsimyksen poistaminen edellyttää toisin sanoen sääntöjen noudattamista ja
oikeanlaisia rituaaleja. Tämä voi toteutua vain, jos ”Mestari” hallitsee myös
kärsimyksen synnyttämistä. Koko
ajatus kärsimyksen poistamisesta
edellyttää siis ensin taustalleen kärsimyksen (tai ajatuksen, kokemuksen, uskomuksen
kärsimyksestä). Ihmisparka on siis laitettava kärsimään.
Perinteisesti tämä
on esimerkiksi kristinuskossa tehty istuttamalla ihmiseen hermoja raastava
synnintunto. (Tosiuskovainenhan ei voi elää ilman synnintuntoaan. Juuri
synnintunto tekee hänet ”otolliseksi jumalalleen”, koska se kertoo siitä, että
hän muistaa asemansa jumalansa edessä ja on siten ”pelastuksen tilassa”.
Synnintunnosta poikkeaminen olisi siten monin verroin ahdistavampaa ja
sietämättömämpää kuin synnintunto itsessään. ’Jos ei ole synnintuntoa, on syytä
huolestua’; ’jos ei tunne kipua, on lakannut merkityksellisen olemassaolonsa.’) Vielä
nykyäänkin jopa kaikkein ”maallisin” ihminen tunnistanee itsessään jonkinlaisen
syyllisyyskompleksin, vähintään ”puutteellisen itsetunnon” – vaikka se ilmenisi
”vain” kyvyttömyytenä ”rakastaa itseään”, eikä varsinaisesti tuntuisi juuri miltään, eli
jonkinlaisena ”itsensä (emotionaalisena) hylkäämisenä” siis.
Samaa periaatetta
toteutetaan kaikkialla autoritaarisia hierarkioita suosivissa instituutioissa
(kirkko, koulu, armeija); myös kasvatus - ihmisen ”sosiaalistaminen” - toimii
aivan samalla periaatteella kuin sadomasokismi. Meidät on otettu haltuun. (Vapaus
on illuusio.)
Tällä menetelmällä on siis pitkät perinteet, ja se ulottuu
seksualisoitua sadomasokismia huomattavasti laajemmalle.
(”Abstrakti kärsimys”, ”eksistentiaalinen tuska”,
”syyllisyyskompleksi”… metafysiikka! Kuulostaa vaikealta. Pitääkö tästä
päätellä, että sadomasokismi on syvällisten - ja siksi pohjimmiltaan myös
sensitiivien - ihmisten seksuaalinen suuntaus… Vai pitäisikö ajatella, että minä itse ajattelen tästä kaikesta
”liian vaikeasti”. [Tosin, kuinka se edes olisi mahdollista… Ei ihminen osaa ”ajatella vaikeasti”! Epäselvästi ehkä, mutta ei vaikeasti.]
Niin tai näin, kaikki BDSM –suuntauksen pariin
ajautuneet eivät kuitenkaan ole siellä syystä, että heissä itsessään olisi
mitään erityistä sadomasokistista psykodynamiikkaa. (Paino sanalla ”erityistä”,
sillä ajattelen, että meissä kaikissa on jonkinlainen sadomasokistinen
dynamiikka jo pelkästään siksi, että elämme keskenämme, ja ihmiset ovat aina
keskeneräisiä ja haavoilla, ja keskeneräiset ja haavoilla olevat ihmiset
kohtelevat toisiaan enemmän tai vähemmän julmasti – vaikka totta kai myös
hellästi. Enemmän tai vähemmän vinoksihan siinä kasvaa.) Palaan tähänkin
tuonnempana. Nyt koskettelen jälleen liian montaa asiaa samaan aikaan.)]
Masokistin kannalta tässä konkreettisen kivun – fyysisen ja/tai psyykkisen kivun – tarpeessa voidaan nähdä myös eräänlaista ritualistista tai symbolista maailmantuskan haltuunottoa: abstrakti kärsimys, kuten eksistentiaalinen tuska, on muodoton ja vaikea hallittava, ja saattaa siksi olla myös sietämätön. Mutta jos tällaisen kärsimyksen voi konkretisoida, silloin siihen saa otteen ja voi käsitellä sitä, lievittää sitä, tulla sen kanssa toimeen. (Sadistin kannalta tässä ”kärsimysnäytelmässä” voi puolestaan nähdä oman kärsimyksen projisointia.) Tällähän usein perustellaan sadomasokismin mielekkyyttä; sadomasokismi on ”outlet” jollekin sellaiselle, mitä muutoin on vaikeaa tai mahdoton käsitellä. Jos sadomasokismissa halutaan nähdä periaatteellista vastuullisuutta, se perustuu juurikin tähän: vaikean tai vaarallisen asian hallittuun käsittelyyn. (Samaa alleviivataan myös Shadesissa.) Näin ollen sadomasokismi onkin eräs harvoista ”sallitun väkivallan” käyttömuodoista. Palaan tähän myöhemmin.
Voi siis sanoa, että sadomasokistisen kärsimyksen tarkoitus on piirtää esiin valta ja sen käyttäjä.
Toisin sanoen, tämä valtajuttu on kärsimysjutun takana. Siksi valtajuttu on myös tärkeämpi, oleellisempi asia. Kärsimyksellä on siten ”pelkkä” funktionaalinen merkitys, ja tämä merkitys palvelee varsinaista asiaa: valtasuhdetta.
(Ehkä Shadesissakin viitattiin juuri tähän siinä kohdassa, jossa todettiin, melkoisen mystisesti, että BDSM is a distraction from the real issues. Uskon, että myös seksuaalivietillä tai ”seksuaalienergialla” on tässä oma tärkeä funktionsa - onhan kyse seksuaalisesta suuntautumisesta (eli ”seksuaalienergian kanavoimisesta”, seksualiteetin saamasta muodosta) - mikä tekisi myös ”seksuaalienergiasta” lähinnä funktionaalista. Pohdin tätä tarkemmin jossakin myöhemmässä kirjoituksessani.)
KAKSI:
Kuten jo edeltävästä voi päätellä, sadomasokismissa on ensisijaisesti kyse psykodynamiikasta, siitä psyykkisestä ja emotionaalisesta varauksesta tai jännitteestä, joka perustuu alistamiseen tai alistumiseen ja herättää seksuaalisia tuntemuksia tai haluja. Ilman tätä kokemusta, siis kokemusta alistamisesta tai alistumisesta, seksuaalista halua ei välttämättä synny lainkaan.
[Tästä kaikesta voi päätellä myös sen, että sadomasokistisen jännitteen/halun kokeminen edellyttää taustalleen jo ennakolta tietyllä tavalla kehittyneen psykodynamiikan. Toisin sanoen sadomasokistinen psykodynamiikka ei synny tyhjästä tai itsestään, vaan edellyttää seksuaalisuuden ja nautinnontunteiden ”piuhoittumista” – ehdollistumista – tietyllä tavalla.
Mikäli tämä ehdollistuminen ei ole ”geneettistä” - enkä ajattele että se olisi -, siinä tapauksessa kenestä tahansa voidaan periaatteessa tehdä jonkinlainen sadisti tai masokisti tai sadomasokisti.
(Jos esimerkiksi viihdeteollisuutta liikuttelevat tahot eivät ajattelisi näin, miksi pyörittää sellaisella volyymilla ja sellaisilla rahoilla BDSM –suuntauksen lanseeraamista, jopa lobbaamista? Tämähän olisi ristiriitaista jo siihen ajatukseen nähden, että sadomasokistit ovat ”vähemmistö”; miksi suuren yleisön pitäisi yhä enenevässä määrin nähdä asiat ”sadomasokistin silmin”, jos tämän ei ajatella vaikuttavan suuren yleisön omaan seksualiteettiin? Palaan tähän kysymykseen.)
Siitä, kuinka tämä ”piuhoittuminen” tapahtuu, on olemassa useampiakin teorioita, jotka eivät välttämättä sulje toisiaan pois. Osaa olen jo käsitellyt, osaan palaan myöhemmin.]
Niinpä oleellisinta eivät ole välineet tai teot itsessään. Oleellisinta on sadomasokistisen dynamiikan läsnäolo, sen tunnistaminen ja siihen reagoiminen, ”triggeröityminen”. (Tässä on siis jotakin samaa kuin pedofiliassa – anteeksi vain rinnastus.) Tästä syystä sadomasokismi ei myöskään välttämättä tarvitse mitään tiettyjä välineitä tai tekoja toteutuakseen (joskin välineitä ja tekoja – eräänlaisia rituaaleja – on tarvittu silloin, kun sadomasokistista dynamiikkaa on rakenneltu).
Vastaavasti - ja tämä on kenties kaikkein kiinnostavin sadomasokismin piirre - sadomasokistinen kokemus tai nautinto ei välttämättä edellytä mitään fyysistä konkretiaa. (Tästä on osoituksena esimerkiksi se, kuinka pelkkä oletettu ”uhkaavuus” - muille näkymätön - saa alistuvan osapuolen reagoimaan. Alistaja puolestaan reagoi aivan vastaavalla ”kätketyllä taajuudella”.) Ylipäätään sadomasokismi on hyvin paljon psyykkistä mittelyä ja henkisen sietokyvyn koettelua (myös silloin kun käytetään fyysistä kärsimystä). Tässä mielessä sadomasokismi on melkoisen ”henkistä” tai ”hengellistä”, jopa ”metafyysistä” luonteeltaan – minkä vuoksi sitä on lähes mahdotonta ymmärtää vain ”ulkoapäin katseltuna” eli menemättä pintaa syvemmälle.
Toki on olemassa ihmisiä, joita viehättää erityisesti ja ensisijaisesti sadomasokismin esteettinen puoli rekvisiittoineen ja rituaaleineen. Silloin saattaa kuitenkin olla ennemmin kyse fetisismistä kuin varsinaisesta sadomasokismista. Eittämättä myös sadomasokistinen juonne on silloinkin olemassa, mutta kärsimys itsessään – sen aiheuttaminen tai vastaanottaminen – ei välttämättä ole seksuaalisen tyydyttymisen ehto (mitä se on ”varsinaisilla” sadomasokisteilla).
(Joskus tuntuu, että osa BDSM –suuntauksen kannattamisesta on lähinnä erikoisuuden tavoittelua ja väline erottautua ”taviksista”, saada jonkinlaisia ”tyylipisteitä”. Varsinaiseen sadomasokistiseen dynamiikkaan ei kuitenkaan tunnu istuvan ajatus siitä, että ”piirien olisi pysyttävä pieninä.” Todellinen sadomasokisti haluaisi kaikkien olevan sadomasokismille avoimia, eikä vähiten syystä, että siinä tapauksessa sadomasokismi olisi täysin laillista, julkista, hyväksyttyä ja sallittua, suorastaan ”maailman tapa”, ja sadisti voisi kohdistaa sadistista vallanhaluaan kehen tahansa ilman arvostelua. Päättelen näin siitä, että jos katsomme vaikkapa populaarikulttuuria, sillä alkaa olla tilillään jo kokonainen historia ihmisten tutustuttamisessa sadomasokismiin – vaikkakin kätketysti. Erikoisuudentavoittelija ei ikinä peittelisi ”erilaisuuttaan” eikä pyrkisi ”normalisoimaan” sitä. Päinvastoin. Erikoisuudentavoittelun motiivin tunnistaa siitä, että sitä mukaa kun ilmiö yleistyy, kiinnostus lopahtaa. On vaikeaa kuvitella sadomasokistia, jonka kiinnostus sadomasokismiin olisi lopahtanut. Todellinen sadomasokisti on sitä tyytyväisempi, mitä useampi hakeutuu suuntauksen piiriin. Tästä huolimatta BDSM –suuntauksen esittely ”erikoisuutena” on silti ”tarkoituksenmukaista”: erikoisuudentavoittelijoita voidaan käyttää ilmiön pioneereina. Toki, niinhän se kait myös on, ettei ole ’yhtä ainoaa oikeaa tapaa kokea BDSM:ää, eikä mitään ainoaa oikeaa motiivia pitää siitä, tarvita sitä ja suosia sitä.’)
KOLME:
Sadistin todellinen valta on masokistin todellista valtaa suurempi; sadomasokistinen suhde perustuu vallanriistoon. Näkyvimmillään juuri sadisti käynnistää tapahtumat ja suorittaa ne. Tästä pitäisi seurata, että myös hänen vastuunsa on suurempi. Yleensä tätä ilmennetään intensiivisellä alistuvan osapuolen kontrolloinnilla. Voisi jopa sanoa, että jos kontrollointia ei ole, silloin ei myöskään ole sadomasokistista kiinnostusta. (Tosin myös harkittua välinpitämättömyyttä voidaan käyttää kontrollin ja hallinnan välineenä.)
Usein kuulee sanottavan, että alistuvalla osapuolella on todellinen valta (koska hän voi keskeyttää sessiot sovitusta merkistä). Tästä huolimatta on tosiasiassa niin, että viime kädessä sadisti päättää, noudattaako hän pyyntöä vai ei. Todellinen valta on nimittäin aina sillä taholla, joka kykenee käyttämään sitä. (Muunlainen valta on kuvitteellista ja abstraktia, ja perustuu sopimuksiin ja niistä kiinnipitämiseen, eli viime kädessä osapuolten yhteistyöhalukkuuteen. Jos se lakkaa, valta on luonnollisesti vahvimmalla.) Tässä kykenemisessä, ”vahvimman oikeudessa”, periaatteet tai sopimukset saattavat olla ”pelkkää paperia”. Masokisti voi nimittäin olla sellaisessa pinteessä, että hänen on vain luotettava sadistin yhteistyöhalukkuuteen. Sitähän se toisen armoilla oleminen on. Mitä konkreettisia mahdollisuuksia masokistilla silloin on pakottaa sadisti noudattamaan pyyntöään, käskeä häntä?
(Olen kuullut, että toisinaan keskeytysoikeus on saatettu viedä alistuvalta osapuolelta ja luovutettu ulkopuoliselle auktoriteetille – kuten lääketieteen asiantuntijalle – joka tarkkailee, onko alistujan terveys tai henki todella vaarassa, hänen mielestään. Toisin sanoen, pelkkä alistuvan osapuolen epämukavuus tai halu lopettaa eivät välttämättä takaa keskeyttämistä. Tätä voidaan, ilman muuta, pitää vastuuttomana ja ihmisarvoa kunnioittamattomana sadomasokismin harjoittamistapana. Mutta sadomasokismi ei perustukaan ensisijaisesti ihmisarvon kunnioittamiselle. Riski on siis olemassa.)
Valtaan ja sen käyttelyyn liittyvät tarpeet ovat niin keskeinen osa sadistin ajatusmaailmaa, sen dynamiikkaa, että voidaan puhua jonkinlaisesta valtasuhdekompleksista (tai tutummin sanottuna ”kontrollifriikkiydestä”). Tästä syystä sadismi edellyttää myös egosentrisyyttä (joka ei kuitenkaan ole vielä sama asia kuin narsismi). Sadistilla on iso ego, on pakko olla. (Masokistin ego puolestaan on häivytetty taustalle, pakotettu alistumaan – mutta voi sekin olla iso [tosin luonteeltaan aivan toisella tavalla]: on nimittäin mahdotonta kokea esimerkiksi tulleensa loukatuksi tai henkisesti satutetuksi - mikä on eräs kärsimyksen muoto, sellainen, johon sadisti myös pyrkii - ellei ole egosentrinen.)
[Tavasta, jolla käytän sanaa ”egosentrinen”, voi päätellä, etten käytä sitä moittivaan sävyyn. Sen sijaan ilmaisen, että egon avulla koetaan minä-tunteeseen liittyviä tarpeita, ja egosentrisellä nämä tarpeet ovat korostuneita, hyvinkin voimakkaita. Silloin omaa egoa ilmaistaan ja sen tarpeita tyydytetään yleensä toisen osapuolen egon kustannuksella (mikä tulee selkeästi esiin sadomasokistisessa suhteessa).
Egosentrisyys itsessään ei ole välttämättä huono asia: ego opettaa ihmiselle paljon hänestä itsestään. Egohan on ihmisyyden ja inhimillisyyden ”käyttöliittymä”, suoranainen ihmisyyteen perehtymisen väline… Kukaan ei ”kehity” tai ”jalostu” kohtaamatta ensin kaikkia mahdollisia egon asettamia haasteita. (Vain pyhimyksillä - tai erittäin kehittyneillä olennoilla kuten Kristuksella… - ei ole egoa, sillä he ”eivät ole tästä maailmasta” ja muutenkin ihmisyyden yläpuolella.) Ego tekee ihmisestä vajavaisen – ja myös jättää hänet vajavaiseksi. Mutta nytpä pysähdyin taas filosofoimaan…Eteenpäin!]
Tästä - myös tästä - seuraa, että sadistin halusta on tehty masokistin halua tärkeämpi.
Sadistin halu - ellei sen ilmentäminen ole hyvin hienovaraista, lähes huomaamatonta - on myös yleensä masokistin halua näkyvämpää. Aktiivisen osapuolen toimintahan on aina ilmeisempää kuin passiivisen, vaikka molemmat olisivat yhtä osallisia. Tämäkin, osaltaan, lisää sadistin suurempaa vastuuta tapahtumista.
Sadisti on siis etusijalla. Tästä seuraa sekin, että sadistin halu tyydytetään ensisijaisesti, masokistin halu vasta toissijaisesti. (Tämä johtuu jo pelkästään siitä, että masokismi voi ylipäätään syntyä vain sadistisesta kohtelusta.) Näin ollen - huolimatta siitä, kuinka asiaa käännellään ja väännellään - masokisti on olemassa sadistia varten, ei päinvastoin. Jos sadisti on masokistia ”varten”, tämä on lähinnä ”oheisilmiö”.
[Mitä tulee masokistiin, hän yhtä kaikki kasvaa tarvitsemaan sadistia. Masokisti, joka ei löydä sadistia, turvautuu joko itsetuhoisuuteen tai sadismiin (mikä voidaan ymmärtää ”projektiivisena identifikaationa”). Ensin mainittu on feminiininen ja passiivinen tapa, jälkimmäinen puolestaan aktiivinen ja maskuliininen. Näin ollen riippuu myös ihmisen omasta luonteesta, johtaako sadistisen kohtelun vastaanottaminen hänet itsensä sadismiin. Sadistiksi kehittyminen on todennäköisempää sellaisen henkilön kohdalla, jonka psykodynamiikassa on enemmän maskuliinista kuin feminiinistä varausta, ”energiaa” - mistä syystä todennäköisin sadisti on mies, heteromies.]
Tällä - sadistisen halun näkyvyydellä ja ensisijaisuudella sekä sadistin suuremmalla vallalla - on, kaikesta päätellen, niin pitkät perinteet ”sadomasokistisessa kulttuurissa”, että masokismiin kuuluu, jopa elimellisesti, masokistisen halun tai tarpeen kätkeminen. (Lukuun ottamatta erityisiä tapahtumia kuten varsinaisia sessioita, edes ajatus siitä, että masokisti norkoilisi sadistin läheisyydessä ja vonkaisi saada remmistä, ei sovi kuvioon, ja sellainen tuskin stimuloisi sadistia. Masokistin on toimittava epäsuorasti.) Joskus sadistinen halu suorastaan vaatii kokemusta siitä, ettei alistuva osapuoli koe kärsimystään masokistisesti eli nautintona. - Ei ainakaan tapahtumahetkellä tai suoraan, mutta myöhemmin kyllä, esimerkiksi tietoisuutena siitä, että alistaja on tyytyväinen; että alistettu on kärsimystä kokemalla tehnyt alistajansa tyytyväiseksi itseensä*. Nautinto, nimittäin, vaikka kivun avulla koettu, ei ole kärsimystä per se. (Kenties tästä syystä Herra Greykin haluaa rankaista Anastasiaa myös epäsensuaaleilla tavoilla, siis tavoilla, jotka ovat Anastasialle kaikkea muuta kuin nautinnollisia. Jonkinlaisen nautinnon Anastasia kuitenkin voisi – kuten Herra Grey opastaa häntä ajattelemaan – löytää kurituksen kontekstista tai jälkimainingeista: ’siinä on jotakin vapauttavaa tai puhdistavaa’ tai ’sinä ilmaiset rakkautesi ja välittämisesi ja omistautuneisuutesi minulle alistumalla kärsimään takiani.’)
[*Sadisti tietää, että alistuva osapuoli tarvitsee tällaista ”tukea”, ja kannustaa tätä kärsimään ’hänen [sadistin] vuokseen’. Ero sensuaalin (tai muutoin seksualisoidun) ja väkivaltaisen alistamisen välillä lienee juurikin tämä kannustuksen tai ”tukemisen” mukanaolo. Toki jo tämä tyydyttää masokistia: hän saa kaipaamaansa hyväksyntää, huomiota, tunnustusta ja palkintoja (ja kenties myös sisäistä tyydytystä sille, mikä ikinä ylläpitääkään hänen haluaan tulla rangaistuksi; sille, mikä saa hänet kokemaan masokismin palkitsevana. Ehkä se on syyllisyys. Ehkä se on pelkkä oman olemassaolon intensiivisempi kokeminen, sillä kipu tekee olemassaolon todellise(mma)ksi.)]
NELJÄ:
Sadisti on itse kärsinyt paljon;
Sadismi edellyttää ”sadismin tajua”. Se puolestaan edellyttää melko sofistikoitunutta - analyyttistä ja älykästä, hienovaraistakin - ymmärrystä paitsi vallankäytön dynamiikasta myös siitä, mikä aiheuttaa toiselle kärsimystä ja miksi se niin tekee. Tästä syystä sadisti on lähes poikkeuksetta ollut ensin itse sen kärsimyksen kohteena, jota pyrkii toisille aiheuttamaan. (Näin on myös Herra Greyn kohdalla. Tästä syystä hänessä on edelleen myös ns. alistuva seksuaali-alter.)
Tätä tietämyksen hyötykäyttöä voi pitää manipulointina; sadistinen kohtelu ja -hallinta edellyttävät kykyä manipuloida. Tästä johtuen alistava osapuoli on yleensä alistuvaa osapuolta älykkäämpi. Toisaalta alistuvan osapuolen voisi olla vaikeaa alistua, mikäli hän tuntisi ylemmyyttä tai etevämmyyttä alistajaansa nähden. (Esimerkiksi Shadesissa on itsestään selvää, että Herra Grey on Anastasiaa mennen tullen älykkäämpi ja kyvykkäämpi – mitä on tarinan arvostelijoiden keskuudessa pidetty eräänä perusteena sille, miksi suhde on epätasa-arvoon johtavalla tavalla epäsuhtainen.)
VIISI:
Sadomasokistinen halu ei välttämättä koske kumpaakin/kaikkia osapuolia, eikä sadistinen tai masokistinen tapahtuma ole välttämättä seksualisoitunut. Tästä huolimatta seksuaalivietin yhdistyminen alistamiseen tai alistumiseen - valtasuhteeseen - on aina olemassa. (Tästä pitävät huolen paitsi kasvatus myös peri-inhimillinen psykodynamiikka.) Tämä yhdistyminen ei, kuten todettua, tapahdu kuitenkaan itsestään.
Mitä tulee mainittuun epäseksuaalisuuteen: sadisti voi tietämättään tuottaa nautintoa masokistille - joka siis reagoi kohteluun ehdollistumiensa mukaisesti -, tai vaihtoehtoisesti kärsivä osapuoli saattaa tietämättään aiheuttaa nautintoa sadistille. Lisää twistiä tähän ilmeisen/näkyvän seksuaalisen sävyn puuttumiseen tuo se, että todellinen emotionaalinen kokemus voi olla tukahdutettu ja tiedostamaton, mikä tarkoittaa sitä, että sadisti tai masokisti ei välttämättä osaa tai halua myöntää saavansa kokemuksestaan seksuaalista nautintoa – tai nautintoa lainkaan.
[Toistuva kärsimystä aiheuttaviin tilanteisiin hakeutuminen voi silti puhua omaa selkeää kieltään, sillä ihminen toistaa juuri sitä käyttäytymistä, jonka kokee syystä tai toisesta palkitsevana. Joskus tämä ”palkitsevuus” liittyy pelkkään tuttuuden tuomaan ennakoitavuuden tunteeseen (joka virheellisesti yhdistyy turvan tunteeseen), tai siihen, ettei tarvitse kokea muutoksen tuskaa ja vaivaa: ehkä henkilö ei koe ”ansaitsevansa parempaa”, jolloin hänen käsittelemätön syyllisyyskompleksinsa ylläpitää noidankehää, ja henkilö voi esimerkiksi kokea (salaista) nautintoa ”sovittaessaan syyllisyyttään” kärsimyksellään. Länsimaisella ihmisellähän on tällaiseen käytökseen syvät juuret.
Sadistin kohdalla kyseessä saattaa puolestaan olla käsittelemätön aggressio, jota projisoidaan loputtomalla kierteellä, eikä addiktiosta pääse eroon ennen kuin varsinainen syy on tiedostettu ja käsitelty. [Jos addiktion – minkä tahansa addiktion – alkusyy tiedostetaan ja käsitellään, addiktiota ylläpitävä jännite lässähtää. Se vain lässähtää. Silloin esimerkiksi addiktion kohteena ollut asia ei enää tuo nautintoa eli palkitse. (Toleranssin kasvaminen nautinnon "lässäyttäjänä" on eri asia.) Mutta milloinpa ihminen olisi halunnut ”omaa parastaan”: jo pelkkä ajatus tällaisesta saattaa olla kauhistus monelle, joka on rakentanut elämänsä addiktion ympärille - mistä syystä addiktiota ylläpitäviä jännitteitä vaalitaan ja ruokitaan. ”En ole koskaan halunnut parantua tunteistani”, kuvaili Kerron sinulle kaiken –elokuvan sankaritar itseään, ja viittasi sillä haluunsa vaalia juuri sitä seksuaalista suuntautumista, jonka koki tyydyttävimpänä ja palkitsevimpana. (Hmm… Ehkä myös pettämisestä kiksinsä saavat ylläpitävät pettämisen kierrettään juuri tästä syystä: pettäjä pettää, koska juuri pettäminen tuntuu tyydyttävimmältä. Kaikki pettäminen ei tietenkään lankea tähän samaan kategoriaan.)
Ihminen haluaa mielihyvää. Niin yksinkertaista se on. (Se puolestaan ei ole yhtä yksinkertaista, mikä mielihyvää kenellekin aiheuttaa.)]
Esimerkkinä tästä – siis siitä, ettei nautinto välttämättä koske kaikkia osapuolia – käy erityisesti BDSM –bisnes (tai –pornoteollisuus). Silloin alistajan ja alistetun halua keskeisempää on kuluttajan halu. (Sama koskee lähes mitä tahansa teollistettua/kaupallistettua seksuaalielämää, eikä vähiten koko pornoteollisuutta, jonka alle BDSM:kin bisneksenä sijoittuu.)
Tämä tällainen luo BDSM:n ylle kenties sen synkimmän varjon.
* * *
Kas noin. Tällaisen ajattelutavan pohjalta siis kirjoitan. (Aina on tietysti mahdollista, että jokin uusi ajatus muuttaa tätä ajattelutapaa.)
* * *
Tässä kirjoituksessani pelkistän ja yleistän melko paljon,
mutta teen niin selkeyttääkseni asian käsittelyä.
Olen siis tarkastellut sadomasokismia (tai laajemmin BDSM
–ilmiökenttää) tarinateollisuuden avulla: elokuvien, kirjallisuuden ja muun
”populaarikerronnan” (kuten popmusiikin) kautta, sitä, millaisena ilmiönä ne
BDSM:n esittävät.
[Kun puhutaan fiktiosta, tulee helposti mieleen kysyä,
kuinka todenmukainen sen esittämä kuva todellisuudesta on (tai edes voi olla)?
Entä kuvaako fiktio välttämättä lainkaan
todellisuutta? Palaan tähän kysymykseen myöhemmässä tekstissäni, jonka
kirjoitan eräänlaiseksi alaviitteeksi molemmille The Dark Matter -osioille.]
Se, mikä tässä tarkastelussa on erityisesti kiinnittänyt
huomioni, on tarinoissa esiintyvä maailmankatsomus: siinä tapahtunut muutos aikaisempaan nähden.
[Maailmankuvahan tarkoittaa tietoa maailmasta, maailmankatsomus puolestaan niitä uskomuksia ja käsityksiä, jotka
jäsentelevät saatua tietoa. Voidaan esimerkiksi tietää, että aurinkokuntamme on
heliosentrinen (”maailmankuva”), ja sitten pohtia, mistä tuo heliosentrisyys
johtuu ja mitä se tarkoittaa (”maailmankatsomus”). Hyväksi esimerkiksi käyvät
myös astronomia ja astrologia: ensin mainittu edustaa maailmankuvaa,
jälkimmäinen katsomusta. Toki katsomuksen luonteeseen kuuluu, ettei se ole
käyttäjälleen koskaan pelkkä ”katsomus” vaan totuus.]
Sanoakseni sen jälleen vertauskuvin: olemme kuulleet, miltä
tuntuu kohdata vampyyri. Kaikki perinteiset vampyyritarinat kertovat tästä
kohtaamisesta kuolevaisen näkökulmasta. Mutta sittemmin olemme saaneet kuulla
myös siitä, miltä tuntuu olla
vampyyri, ja miltä asiat näyttävät ja tuntuvat hänen näkökulmastaan. Tämä maailmankatsomuksen muutos ihmetytti
minua erityisesti Stoker –elokuvan
kohdalla.
Seuraavassa tarkastelen mainittua muutosta Hostel –kauhutrilogian kautta, keskittyen etenkin sen kahteen ensimmäiseen osaan. Läpi
trilogian aihepiiri ja maailmankuva pysyvät periaatteiltaan samana - mutta
trilogian edetessä maailmankatsomus
muuttuu melko radikaalisti.
* * *
Katsoin Eli Rothin ohjaaman elokuvan Hostel (2006) vuosia sitten. Se oli mielestäni tyypillinen lajinsa
edustaja: inhorealistinen [eli puistattavia tapahtumia läheltä ja graafisesti
kuvaava] kauhuelokuva, fantasia, jossa leikittiin ihmisen äärimmäisillä
peloilla.
Kauhuelokuvahan on se paikka tai tila, jossa saa käsitellä
ne kaikkein hirvittävimmät, pelottavimmat ja omituisimmat ilmiöt, joita
mielikuvitus ikinä keksii. Näin on ilmeisesti syystä, että fantasiaa pidetään harmittomana; fantasiat eivät ole uhkaavia, eivät oikeasti ja todella.
Fantasioiden keskuudessa kauhuelokuvat ja sadut ovat oikein erityisesti
fantasiaa (ainakin verrattuna esimerkiksi draaman ja realismin tyylilajeihin;
näissä genreissä saattaa olla kiellettyä olla edes poliittisesti epäkorrekti,
saati rikkoa tabuja. Tämä sääntö ei kuitenkaan koske kauhuelokuvia). Niinpä
kauhuelokuva on voinut ottaa suuria vapauksia, kertoa kaiken eikä oikeastaan
mitään.
Juoni oli jo siihen aikaan tuttu ja usein toistettu: ryhmä
nuoria lähtee pois kotoa, ja tavoitellessaan astetta hevimpää irtiottoa
tutuista kuvioista ja lapsuudesta, he joutuvatkin pahan maailman kynsiin. (Paha
maailma tarkoittaa tässä yhteydessä kylmäverisen julmaa tahoa, jolla on pahat
mielessään, ja aivan erityisesti halu kiduttaa nuoria ja tappaa heidät.)
Tällainen juoni sisältyy tyypilliseen varoitus- tai
opetuskertomukseen. Se on tuttu jo saduista: varo rajojen ylittämistä; älä riko tabuja – tai paha noita tulee ja
syö. (”Whatever you do, just don’t eat the fucking candy”, varoittelee Jeremy Rennerin esittämä hahmo
vielä uusimmassakin Hannu ja Kerttu
–elokuvassa.) Jos varoitus on annettu, seuraukset ovat sitten oma vika – aivan
huolimatta siitä, kuinka suuria houkutukset ovat ja kuinka vähäiset ihmisen
mahdollisuudet vastustaa niitä.
Tällaista varoittavaa viestiä alleviivaa kauhuelokuvissa myös se, että
yleensä ”paheellisimmille” nuorille käy ensimmäisenä kalpaten. Jos joku
selviytyy tarinassa elossa, se on yleensä se porukan tavalla tai toisella arvostetuin
yksilö, yleensä hyveellisin ja kunniallisin.
Näissä asetelmissa hirmuisinkaan hirviö ei uhkaa tunnettua
maailmanselitystä ja -järjestystä, päinvastoin: hirviön kautta tulee näkyväksi
se, mikä on poikkeuksellista, kiellettyä ja pahaa (jotka siis pysyvät "ulkopuolisen" kategoriassaan); hirviö piirtää rajat hyvän
ja pahan, sallitun ja kielletyn, tunnetun ja tuntemattoman välille. Hirviö
vaanii vain pimeydessä tai kielletyllä/paheellisella alueella.
Murhatarinat itsessään ovat vanhoja ja tuttuja jo
dekkareista, ja kuvaavat sitä ihmiselämän marginaalialuetta, jonka viranomaiset
pitävät aisoissa. Dekkareissa tuo synkkä marginaali on lähes poikkeuksetta
luokiteltu pahaksi, joten maailmankuvaa ei niissäkään pyritä rikkomaan tai
muuttamaan. Myös kauhuelokuvissa murhaajana on yleensä ollut yksittäinen psykopaatti
tai häiriintynyt luonnonoikku, jonka olemassaolo ei sinällään uhkaa tunnettua
maailmaa, koska ’pahuutta nyt vain sattuu olemaan olemassa, vähän, jossakin’.
Äärimmäinen pahuus on poikkeuksellista, ja lopussa se vangitaan tai tuhotaan.
Näin ollen pahan kohtaaminen ja käsittely on tällaisissa
elokuvissa yleensä yksiselitteistä: on hirviö - yleensä brutaali ja
eläimellinen - joka tekee mitä tekee ainoastaan siksi, että on paha. (Pahuutta
ei siis tarvitse selittää tai ymmärtää millään tavalla.) Kun hirviö elokuvan
lopussa kuolee - ellei tiedossa ole jatko-osaa - paha on kukistettu ja maailma
jälleen turvallinen.
Mutta aihepiirin käsittely on, etenkin kauhuelokuvassa, kuten todettua,
muuttunut.
Yhä useammin näissä elokuvissa on vallitsevana teemana
ihmisten verenhimoinen jahtaaminen olosuhteissa, joissa jahtaaminen on enemmän
tai vähemmän yhteisöllistä, jopa organisoitua. Enää hirviö ei siis
olekaan ”yksittäistapaus” tai ”häiriintynyt mielipuoli yksilö”, vaan kyse on harkitusta ja järjestäytyneestä toiminnasta.
Silti näissäkin elokuvissa ihmisjahti yleensä esitetään,
kaikesta huolimatta, edelleen pahana tai vähintään vaarallisena: asiana, jota
vastaan uhrien on taisteltava, ja mikäli he kukistavat vastustajansa, oikeus on
tapahtunut. (1990-luvulla - silloinko se oli? - elokuviin hiipineet ns. avoimet loput sekoittivat
kuitenkin pakkaa. ”Kukistuiko vastustaja? Voittiko sankari?” Katsoja haastettiin pohtimaan.)
Kauhuelokuvan lajityyppiin kuuluu perinteisesti, että paha
kuuluu ”niihin”, ei ”meihin”, jolloin se taho, johon katsojaa kutsutaan
samaistumaan (eli jota hänet kutsutaan ymmärtämään),
asettuu pahan oppositioon.
Juuri tähän seikkaan tai asetelmaan on tullut muutos. Hostel –trilogia on yksi niistä viime
vuosina suurelle yleisölle suunnatuista kertomuksista, joka liikuttelee rajoja
ja kääntelee asetelmia.
* * *
Muistan kun näin Hostelin
ensimmäisen kerran, enkä ollut tajuta, mistä juonessa oli kyse – tai lähinnä en
ollut tajuta, ettei juoni ollut perinteisen kaavan mukainen. (Tapa nähdä istuu
syvällä, ja opitut tulkintavalmiudet käynnistyvät kuin itsestään. Aina ei ole
nähdä metsää puilta.)
Kaikki oli sujunut tarinassa tutun kaavan mukaan elokuvan
jälkipuoliskolle asti. Tiedettiin, että tarinassa on paha mies, joka teurastaa
nuoria, ja että tuo paha mies piilotteli raunioituneessa tehdashallissa, ja
että pahalla miehellä oli juonittelevat ja ahneet apurinsa.
Merkkejä tutun kaavan rikkomisesta alkaa kuitenkin näkyä
kohtauksessa, jossa paha mies alkaa kesken pahojen tekojensa asioida
kuin…kuin…kuin konsumeristi! Hän kutsuu paikalle tyypin, joka käyttäytyy kuin
mikäkin asiakaspalvelija. Uhri puolestaan on se ”hyödyke”, jonka paha mies on
tilannut. Häh?
Lopullisesti kuvio paljastuu vasta, kun nuorisoporukan
viimeisin elossa oleva jäsen on päässyt pakenemaan. Hän etsiytyy huoneeseen –
muihin olosuhteisiin nähden varsin mukavaan majoitustilaan – jossa paha mies on
käynyt vaihtamassa vaatteitaan. Hetkinen…
Milloin tuollaiset teurastajat ovat alkaneet välittää vaihtovaatteistaan? Ja
milloin heidän vaihtovaatteensa ovat olleet samanlaiset kuin pukumiehillä?
Silloin vaihtovaatteiden – siis pahan miehen
siviilivaatteiden – taskusta putoaa käyntikortti. ”Elite hunting”, kortissa lukee.
Kortin kääntöpuolelle on listattu ”artikkeliluettelo”: ”$ 5,000 Rsn [Russian], $
10,000 Eur [European], $ 25, 000
Amr [American].” (Miksihän, muuten, amerikkalaisella on tässä katalogissa korkein arvo?)
Totuus alkaa valjeta.
* * *
Tällä kertaa ihmispoloa kaltoin kohteleva taho ei siis
selitykään yksiselitteisesti pelottavaksi hirviöksi, jolla ei ole mitään
tekemistä ihmiskunnan kanssa.
Päinvastoin! Kertomuksen nuoret - ja samalla katsojat heidän kanssaan -
viedään kulissien taakse ja näytetään, kuka, mitä ja millainen heidän kaltoin
kohtelijansa on.
[Sama teema on sittemmin tuotu entistä näkyvämmin esille.
Samassa genressä tästä on hyvänä esimerkkinä vaikkapa The Cabin in The Woods, 2011.
Myös elokuva Never let me go
on omanlaisensa variaatio ihmisuhraamisen teemasta, tällä kertaa draaman
genressä. (Elokuvassa ihmisiä synnytetään ja kasvatetaan elintenluovuttajiksi.
He saavat elää niin pitkään kuin kykenevät, kunhan hoitavat
”luovutustehtävänsä”: osa kuolee jo ensimmäisen luovutuksen jälkeen, osa
puolestaan jaksaa jopa neljä luovutusta ennen kuin keho luovuttaa. Jos
elintenluovuttaja on muulla tavoin hyödyllinen, hän saa jonkin verran lisää
elinaikaa, eli hän saa aloittaa luovutusoperaatiot hieman myöhemmällä iällä.)]
Toisin sanoen, näiden elokuvien ihmisiä kohdellaan puhtaasti
resursseina ja omistettavina esineinä. Taustalla ei siis olekaan enää
”yksiselitteinen pahuus” vaan omalaatuinen hyötyajattelu – johon, yllättävää
kyllä, sisältyy jopa ajatus siitä, ettei uhreille pidä tuottaa ”tarpeetonta
kärsimystä” (näinhän myös Hannibal Lecterin hahmo ajattelee – ainakin
toisinaan). Tarpeet - ja samalla resurssien käyttötavat - ovat kuitenkin
monenlaisia, joten ajatus ”tarpeettoman kärsimyksen tuottamattomuudesta” ei
tietenkään koske Hostel –trilogian
maailmaa. Siellä uhrien tehtävänä on tyydyttää toisten tarpeita juurikin
kärsimyksellään: auttaa ”kuluttajia” käsittelemään ”erityisiä tarpeitaan”.
* * *
Yhteistä näille ”kulissien takaa” tuleville selityksille tai
kuvauksille pahuudesta on se, ettei pahuus (jota raaka väkivalta näissä
elokuvissa edustaa) ehkä olekaan niin mielipuolista (lue: tarkoituksetonta,
merkityksetöntä ja kontrolloimatonta), kuin elokuvassa (kertomuksissa) aiemmin
on esitetty.
Tämä kutsuu katsojaa määrittelemään pahuutta
toisin, uudella tavalla. Tällä kertaa pahuuden edustaja haluaa itse kertoa,
mistä on kyse; maailma esitetään myös hänen näkökulmastaan – joskaan siihen ei
vielä pyydetä samaistumaan. (Sankarit ja sankarittaret ovat yhä edustaneet
oppositiota. Seuraava askel tulee olemaan yhä näkyvämpi sijainti jossakin
näiden maailmojen välimaastossa, kunnes voidaan siirtyä kokonaan toiseen
maailmaan.)
Samaa teema on viime vuosina toistettu myös muiden
lajityyppien elokuvissa, ajatellaanpa elokuvia kuten The Purge (suom. Puhdistuksen yö, 2013). [Pidän tätä Funny Games –elokuvan ”edistyneenä
versiona”. Funny Games –elokuvassa
tunkeudutaan tavallisten ihmisten koteihin ja tyydytetään väkivaltaisia ja
perverssejä mielihaluja. Sama teema on ollut näkyvillä jo elokuvassa Clockwork Oringe, jossa kauhuefekti on
helppoa ymmärtää. Mutta entä elokuvassa The
Purge?] The Purge –elokuvassa
väkivaltainen leikki ei enää olekaan esitetty yksiselitteisen ”sairaana”,
”pahana”, ”mielivaltaisena” tai ”vain joidenkin harvojen psykopaattien
harjoittamana hirveytenä, häiriökäyttäytymisenä”. Sen sijaan väkivallan – tai
väkivaltaisen leikin ja viihteen – motiivi on sama kuin Hunger Games –trilogiassa:
Ihmisten jahtaaminen ja tappaminen esitetään eettisesti oikeutettuna ja loogisesti
argumentoituna asiana järjestäytyneessä
sivilisaatiossa rauhan aikana. Motivaatioksi kerrotaan kaikenlaisen
häiriökäyttäytymisen kurissa pitäminen. Toisin sanoen, murhaajat eivät enää
olekaan lain ja järjestyksen oppositiossa,
vaan itse laki ja järjestys.
[Yllä mainituissa tarinoissa tappamisen seksualisoiminen ei kuitenkaan ole ilmeistä. Toisaalta seksuaalinen
motivaatio saatetaan jättää myös monissa rikostarinoissa yleensä huomiotta:
murha on murha ja vain murha. Samaa ohitus koskee paikoitellen esimerkiksi
historiankirjoitusta: tapauksista, joissa lienee ollut kyse sadomasokismin
äärimmäisistä muodoista, kirjoitetaan pelkistävästi murhina ja murhanhimona,
ajatellaanpa vaikka muutamiakin historiankirjoihin jääneitä aatelismiehiä, kuten Gilles de Raisia – tai
naisia: Erzébet Báthory käy esimerkistä (varsinkin, kun hänen hahmoaan on
käytetty esikuvana muutamassakin kauhuelokuvassa, jossa hänet on myös
erotisoitu esimerkiksi vampyyriaiheen alla).]
Hostel, kuten
todettua, osallistuu asetelmien kääntämiseen.
* * *
Palataanpa mainitsemaani kohtaukseen, siihen, jossa totuus
alkaa valjeta elossa säilyneelle nuorelle miehelle.
Paennut nuorukainen yllätetään; teurastajan vaatteisiin
pukeutunut mies ilmaantuu hänen selkänsä taakse ja lähestyy juuri silloin, kun
nuorukainen on lukemassa käyntikorttia. O’ou…!
Mitähän nyt tapahtuu… Kaikeksi onnekseen nuorukainen on pukeutunut
löytämiinsä vaatteisiin, joten häntä ei tunnisteta. Teurastaja pitää häntä
”yhtenä heistä”.
Seuraavaksi saamme kuulla, kuinka paha mies itse kertoo
asiastaan:
“What do you think? How do I look?”, paha mies kysyy. “ I feel like a butcher or a surgeon or some sh*t, know what I mean? I
feel so f*cking ridiculous in this thing, but I guess you need it, huh?”
[Nuorukainen on aikeissa poistua paikalta sen enempää
aiheesta keskustelematta, mutta mies pysäyttää hänet. Mies haluaa välttämättä
kuulla, ’millaista se oli’, sillä hän pitää nuorukaista ”klubiveljenään”.
Häkeltynyt nuorukainen näyttää etsivän oikeaa vastausta, kunnes vastaa häkeltyneenä
ja epävarmasti: ”Good…” Bingo!]
”Well, g*ddamn, mutherf*cker, for this money,
it better be. Sh*t. What did you go for, a local? What, European?”
“An American.”
“An Amer-. Ain’t that a bitch. Big spender. I
f*cking -. I love. I just f*cking love that sh*t. You know what they got for
me? They told me they lined up something real special. […] For fifty grand she
better be worth it. But it’s supposed to be a real rush, right? It’s like -
They told me it’s like a real f*cking rush, right? […]I’v been all over the
world. You know, I’ve been everywhere. And the bottom line is, pussy’s pussy…
You know, every strip club, every whorehouse, every… It’s all the same sh*t. I
just f*cked a girl two days ago and I don’t even remember the colour of her tits.
But this, this is something you never forget, right? […] Can I ask you
something personal? Do you mind? How’d you do it? I mean, did you do it real
slow…Or did you just get it over with right away? That’s why I asked for the
f*cking gun because I just wanted to f*cking do it quick, you know what I mean?
I just wanted to get it over with. But now I’m thinking maybe I wanna feel it,
you know what I mean? I just wanna f*cking feel that sh*t. […] F*ck this [the gun], too f*cking American, dude. I\m going f*cking old school.”
Tappamisesta puhutaan tässä kokemuksena tai elämyksenä, joka
aiheuttaa – tai jonka toivotaan
aiheuttavan – adrenaliinivirtauksen [”rush”].
Lisäksi tästä puhutaan ikään se olisi luonteva jatko seksuaalisille
kokemuksille, mikä antaa ymmärtää, että tappaminen on seksuaalisten elämysten
äärimmäisin muoto (ellei vaihtoehtoisesti väitetä, että ’seksi on rajua, mutta
tappaminen on vielä rajumpaa’ – mitä tulkintaa etenkään elokuvan jatko-osat
eivät tue): ”You know, every strip club,
every whorehouse, every… It’s all the same sh*t. I just
f*cked a girl two days ago and I don’t even remember the colour of her tits. But
this, this is something you never forget, right?” Lisäksi tapa, jolla pahis
haluaisi tulevasta kokemuksestaan keskustella, muistuttaa keskustelua
seksikokemuksista: ”Can I ask you
something personal? Do you mind? How’d you do it? I mean, did you
do it real slow…Or did you just get it over with right away?”
On hämmentävää tajuta, että tarinan henkilön suuhun -
ainakin jos Brenda Lovea on uskominen - on aseteltu todellisia kuvauksia niistä kokemuksista, joihin henkilö on
ryhtymäisillään. (Minusta olisi ollut paljon mukavampaa ajatella, että henkilöt
vuorosanoineen ja tapahtumat karmeuksineen ovat silkkaa mielikuvituksen
tuotetta, joilla ei ole mitään suoraa tai konkreettista yhteyttä
todellisuuteen.)
Tarina pysyttelee silti perinteisen kauhuelokuvan lähellä,
sillä sessioissa itsessään ei ole selkeästi tunnistettavia merkkejä
seksuaalisesta motiivista tai nautinnosta (ellei ensimmäisen, kasvonsa kokonaan
näyttäneen teurastajan kiihkeää katsetta haluta sellaiseksi tulkita: hän
näyttää kiihottuvan erityisesti uhrinsa armonanelusta). Seksuaalisuutta on
kuitenkin aseteltu tarinan viitekehyksiin runsaasti - myös selkeää
sadomasokismia sitomisineen ja lyömisineen. (Sekin on kuvaavaa, että
nuorisoporukan on houkuttanut satimeen juurikin seksuaalinen halu tai
seksuaalisten kokemusten jano, sillä houkuttimena on käytetty prostituoituja (joiden ei aluksi tiedetä sellaisia olevan). Prostituoituja
puolestaan on houkutellut – mikäpä muu kuin raha.)
* * *
Tarinan maailmassa Hostel on siis majoituspaikka, jota ei
ole virallisesti edes olemassa, siellä tapahtuvista asioista puhumattakaan.
Paikka on ylipäätään muulta maailmalta kätketty; osallistuakseen on oltava
klubin jäsen.
Klubin jäsenellä on tunnusmerkkinä tatuointi ja runsaasti
rahaa. Paikka - Hostel - mahdollisuuksineen on vain harvan ja valitun tiedossa.
Jatko-osissa paikan eliittiyhteys tulee näkyvämmin esiin. (Trilogian ensimmäisen
osan ”puhelias teurastaja” ei vaikuta kovin ”elitistiseltä”, ainoastaan
rikkaalta. Ehkä juuri siksi hän ei tunnistakaan ”aidosti oikeita” klubin
jäseniä, vaan tulee kertoneeksi suuren salaisuuden täysin ulkopuoliselle. Tästä
syystä hänen kohtalonsa elokuvassa on kuolla.) Jatko-osassa saamme tietää lisää
myös klubin toimintaperiaatteista: jäsentatuointi on pakollinen, eikä
sessioista saa poistua tappamatta uhria.
Jäsentatuointi on kuva ajokoiran päästä. Ajokoirahan on
laji, jota käytetään metsästyksessä. Tatuointi puolestaan on – kuten
esimerkiksi O:n tarinasta voi muistaa – orjan (luokittelu)tunnusmerkki. Ovatko
klubin jäsenet siis itse asiassa jonkinlaisen ajokoiran asemassa siinä
brutaalissa metsästyskuviossa, josta ajokoirien isännät ovat viime kädessä vastuussa? (Keitä nämä isännät
olisivat?)
Kenties Hostel on paikka, jossa ”ajokoirat” voivat ”purkaa
paineitaan”. Klubin jäsenellä on nimittäin lupa tehdä saaliilleen mitä ikinä haluaa. Trilogian
ensimmäisessä osassa saaliita ”vain” kidutetaan eri välineillä - elokuvan
alkuosassa käydään myös kidutusmuseossa, mikä valmistaa katsojaa siihen mitä
tuleman pitää (ja johon "puhelias teurastaja" viitannee puhuessaan old schoolista, "vanhasta koulukunnasta") -, mutta jatko-osassa repertuaaria laajennetaan. Silloin
näytetään, kuinka osa klubin jäsenistä raiskaa uhrejaan. Osa haluaa tehdä
sessiosta brutaalin estetiikan groteskin performanssin, ja esimerkiksi kylpeä kynttilöiden
loisteessa uhrinsa veressä (kuten Erzsébet Báthory historiankirjojen mukaan) –
mikä myös esittelee teurastajien naispuolista jäsenkuntaa. Osa puolestaan syö
uhrejaan (sivistyneesti katetussa pöydässä ja kynttilän valossa kuten Hannibal
Lecter konsanaan). Uhri on siellä kirjaimellisesti ruokaketjun alapäässä.
Kannibalismi on kuitenkin tuotu mukaan jo trilogian
ensimmäisessä osassa, ja siihen viitataan aivan alussa:
Kolmikon junahyttiin istahtaa vanhempi herrasmies, joka
alkaa tehdä tuttavuutta poikien kanssa. Pian hän kaivaa eväänsä esille, ja syö
vapisevin sormin kinkkuviipaleita (?) salaattirasiastaan. Poikia etoo:
“You need a fork there, chief?”
”No, no, no. I prefer to use my hands. I believe
people have lost their relationship with food. They do not think: ‘This is
something that gave its life so I would not go hungry.’ I like to have a connection with something
that died for me. I appreciate it more.
[…] I am a meat eater. It s human nature.”
Juuri ennen kuin hän poistuu hytistä, hän laskee kätensä
erään nuorukaisen reidelle - myöhemmin saamme tietää, että tämä poika tulee
olemaan hänen uhrinsa - aivan kuin merkiksi valinnastaan. ” I like to have a connection with something that
died for me. I appreciate it more.” Teossa on myös seksuaalinen
säväys homoerotiikka vihjailun kautta.
Ajatus uhrin ”arvostamisesta” on hämmentävä, ristiriitainen
– ellei taustalle oleteta jonkinlaista ritualistisuutta, jonkinlaista
uskonnollisuutta. Tämä ”uhrin arvostaminen” on teema, jota on alettu kuljetella
mukana yhä sinnikkäämmin. (Mitä sillä halutaan sanoa? Sitäkö, että on
jonkinlainen ”kunnia-asia” uhrautua? Vähän kuten masokistille voidaan antaa
kunniaa hänen kyvystään sietää kärsimystä?)
Trilogian toisessa osassa kannibalismiin viitataan jo
suoraan. Se on tässä yhteydessä itsessään viittaus - tai sitä voidaan pitää viittauksena -
äärimmäisestä seksuaalisuuden ilmaismuodosta. Brenda Love (1992), kuten
todettua, on listannut kannibalismin myös yhdeksi ”epätavallisista
seksuaalisuuden harjoittamismuodoista” (teoksessaan The Encyclopedia of Unusal Sex Practices).
”People who have consumed human blood and flesh
reportedly claim to experience an intoxicating euphoric effect. This reaction
is similar to that experienced by anyone who satisfies a strong sexual craving
that’s not considered normal”. Love kirjoittaa (26). Eikö tämä ole juuri sitä, mitä “puhelias
teurastaja” kertoo trilogian ensimmäisen osan sankarille.
Jo alussa junanvaunussa poikakolmikon kohdannut vanhempi
mies on kertonut vihjailevasti: “You can
pay to do anything. Anything.”
* * *
Ensimmäisellä katselukerralla elokuvan, hmm, ”seksuaalinen
taso” meni minulta ohi; en ymmärtänyt sen vihjattua yhteyttä sisältöön.
[Viattomilta ihmisiltä menee paljon ohi – ajatellaanpa
vaikka lastenkulttuurin seksualisoitumista. Pikku-Lolitat keikistelevät autuaan
tietämättöminä siitä, mitä itse asiassa tekevät ja keitä viihdyttävät. Ei ole
pelkästään veikeää ja herttaista, jos pikkutytön alushousuin, siihen
etupuolelle, on kirjoitettu ”pussy”. Aikuiset
toki tietävät, että ”mirri” tarkoittaa muutakin kuin pehmoista kissanpentua.
Teini-iän saavutettuaan monet näistä tytöistä ovat jo aivan saturoituja
seksuaalisilla innuendoilla - lähes vastustamaton kiusaus miessukupuolelle - ja
myös helposti triggeröitävissä, kiitos vuosikausia jatkuneen subliminaalin
manipuloinnin. (Ajatus tai teoria niin kutsusta ”prinsessaohjelmoinnista” on
minusta mielenkiintoinen. ”Kisumirriohjelmointi” on hieman ”halvempi versio”.
Molempien ”ohjelmointien hyötykäyttäjille” on olemassa oma kohderyhmänsä.)
Tarkoitan sanoa, ettei ”seksuaalinen vapautuminen” ole välttämättä seksuaalista
vapautumista. Seksuaalinen vapautuminen edellyttää oman seksuaaliviettinsä
itsenäistä hallintaa, erityisesti ymmärtämällä
seksuaalisuuttaan, sen alkuperää, merkitystä ja vaikutusta. Triggerien mukaan
sätkiminen on tästä melko kaukana. Silloin ihminen on pelkkä sätkynukke, jolla
puppet masterit leikkivät.]
Kuittasin elokuvassa näytetyn ilmeisen seksin pelkkänä
genreen kuuluvana roisina mutta pakollisena asiana: ’kun halutaan näyttää ihmisyyden paheellista ja pimeää puolta, on pakko
heittää sekaan myös lihallisia himoja’. Sitä paitsi kauhuelokuvissa on
ollut tavallista käsitellä sekä seksiä että väkivaltaa, ja tehdä tämä tavalla,
jossa ne voidaan helposti tulkita toistensa vastapareiksi
(ei siis toistensa täydentäjiksi);
seksi ja väkivalta ovat silloin kuin yö ja päivä, jossa kylmää aggressiota
tasapainotetaan kuumalla eroksella, freudilaisilla vastapareilla.
En siis osannut yhdistää
väkivaltaa ja seksiä, ja saada niistä
yhtälön lopputuloksena väkivaltaista
seksiä. Tämä yhtälö väitteineen
esitetään siis vihjauksin ja triggerein, joihin todennäköisimmin reagoivat vain
ne katsojat, joilla on käytössään - syystä tai toisesta ja enemmän tai vähemmän
tiedostetusti - ”sadomasokistinen tulkintakompetenssi”.
[Tässä yhteydessä mieleeni muistuu Richard Starretin tarina,
jonka käsittely, Muukalainen perheessä,
on itse asiassa yhä kesken. Starret itse laittoi oman kehityksensä ja
kohtalonsa tulkitsemisessa hyvin suuren painon sadomasokistisen pornografian
vaikutukselle ja kuvaili, kuinka sen tavat yhdistää seksi ja väkivalta
ruokkivat hänen ”pimeitä puoliaan”. Starretin selitys kuulostaa äkkiseltään
mustavalkoiselta, tyyliin blame it on
something else. Mutta hänen väitteessään lienee vinhaa perää:
sadomasokistinen pornografia vaikutti häneen hyvin voimakkaasti; se triggeröi
hänen taipumuksiaan ja muokkasi hänen mieltymyksiään. BDSM oli Starrettille
tuli, joka karkasi hänen otteestaan sen tähden, millaisia valmiuksia hän
itseensä kätki – myös itseltään salaa.
Starrettin
”salainen puoli” saa myös erittäin vahvoja alter egon piirteitä. Tähän kuvioon
liittyy voimakas dissosiaatio: tarinasta voi selkeästi päätellä Starrettin
etääntyneen asioista, joita hän ei kykene hyväksymään tai käsittelemään. Siksi
se pimeä puoli, jonka hän on tuntenut itsessään jo lapsuudessa, mutta jota hän ei
kykene hyväksymään osaksi ihannepersoonaansa - ehkä osittain juuri syystä, että
tuon persoonan on oltava niin ihanteellinen -eikä siten myöskään integroimaan
itseensä, alkaa elää omaa elämäänsä ja kehittyä täysin erilliseksi puoleksi
hänen mieltään. Tästä syystä hän mm. aika ajoin unohtaa koskaan tappaneensa
ketään.
Starrettin tarina
yhdistyy joiltakin teemoiltaan myös Stoker
-elokuvassa kuvattuihin ilmiöihin: aivan kuten India, myös Starrett kuulee
”jonkun ulkopuolisen olennon” äänen päänsä sisällä.]
Tämän asianlaita - siis se, etten hoksannut elokuvassa
kuvailtua ”yhtälöä” - muuttui nähtyäni elokuvan jatko-osan. Siinä väkivallan ja
kuoleman kytkös seksuaalisuuteen on tuotu huomattavasti näkyvämmin esiin.
Kolmannessa osassa uhrin tappamisesta on tehty suoranainen snuff performanssi,
joka esitetään lasin takaa esitystä seuraavalle eliitille. (Nämä voivat
napeistaan painelemalla käydä huutokauppaa siitä, mitä seuraavasi tapahtuu.)
Pysäytän hetkeksi ja tarkastelen aihetta Hunger Games –trilogian valossa.
Tämäkin asetelma muistuttaa Hunger Gamesista tuttua tilannetta: eliitin ylläpitämässä,
järjestämässä ja rahoittamassa tapahtumassa seurataan, kuinka ihmisiä tapetaan:
ihmisjahdista ja ihmisten tappamisesta tehdään reality-viihdettä. Hunger Gamesin erona Hostelliin on kuitenkin se, että tällä
kertaa julma leikki on legitimoitu ja
moraalisesti hyväksytetty myös tavallisella kansalla – joka on vedetty
mukaan seuraamaan kuolemanpeliä. (Myös
Saw –elokuvasarja käsittelee samaa teemaa: ”Live to play, play to live”;
’jos arvostat riittävästi oikeuttasi elää, saat ehkä jatkaa sitä – mutta hinta
on nyt kallis’.)
Hunger Games
esittelee myös pelin ritualistisia
merkityksiä. Elokuvassa koko vuosittainen ”pelitapahtuma” on jonkinlainen
”sovintorituaali”, jonka eliitti on kehitellyt ja asettanut syystä, että
muinainen kapina heitä vastaan tulee korvatuksi. (Armo ei koskaan käy
oikeudesta, ainoastaan kosto ja sovitus kelpaavat. Jos ”armoa” osoitetaan,
siinä on aina mukana jokin twisti.) Samalla tuon pelin pelaamisella on yhä
edelleen myös pelotevaikutin kansalaisten kurissa pitämiseksi. Tähän
ritualismiin kuuluu ajatus siitä, että ”on kaunista hyväksyä kohtalonsa
urhollisesti.”
Koska on kyse
laeista ja säännöistä sekä näitä ilmentävistä rituaaleista, kaikki vaatii
protokollien tarkkaa noudattamista. Tämä tarkoittaa myös sitä, että uhrit
valitaan tiukkojen ehtojen ja kriteerien mukaisesti, ja heidät valmistellaan tulevaan koitokseensa.
(Aina on siis olemassa myös palkituksi tulemisen mahdollisuus, mikäli osoittautuu
”riittävän kelvolliseksi”: hyväksyntä on tarjolla, mutta se on ankarasti
ehdollistettua. [Tässä kaikuu sadomasokistinen psykodynamiikka.])
On jollakin tapaa
irvokasta, että kaikesta tästä kylmäverisyydestä ja tahallisesta kärsimyksen
tuottamisesta huolimatta myös surun ja
myötätunnon kokemukset ovat sallittuja, jopa toivottuja ja provosoituja:
uhrien kohtaloa seurataan myötätunnolla ja kiihkeydellä. ”Myötätunto” tuntuu
suorastaan kuuluvan protokollaan,
sillä sitä osoitetaan silloinkin, kun se jää pelkkien ulkokohtaisten eleiden
tasolle, jotka ovat räikeässä ristiriidassa toiminnan motiivien kanssa. (Ehkä
tämä tällainen on sitä ”uhrin kunnioittamista”. Tavallisella ihmisellä on
taipumus pitää tällaista psykopatiana.)
Kuvioon kuuluu,
kuten todettua, että uhreilla on myös hieman pelivaraa: he voivat yhä voittaa
eliitin edustajien suosion ja lunastaa näiltä itseään suojelevia etuja, kuten
hyvää koulutusta ja kunnollisia varusteita. Oikeudenmukaisuuden illuusion
luomiseksi on myös olemassa jonkinlainen armo: urhein on ansainnut oikeutensa
elää.
Kaikessa tässä
kaikuu sadomasokistinen dynamiikka. Onkin kuvaavaa, että tällaisessa
järjestelmässä valta säilyy yksinoikeudella isännillä, mikä tarkoittaa jatkuvaa
mielivaltaisuuden uhkaa, sillä isännillä on oikeus myös muuttaa sääntöjä.
(Orjat eivät siis voi käyttäytymisellään kontrolloida lopputulosta, vaikka noudattaisivat jokaista sääntöä pilkkuineen.) Niinpä esimerkiksi Hunger Games
–trilogian toisesta osasta näemme, että suuri uhrauksin ansaittu voitto onkin
ehdollinen myös voiton jälkeen: jopa armon oikeuttavat säännöt voidaan kumota
tarvittaessa, eli tilanteessa, jossa alamaiset eivät alistu täydellisesti
eliitin valtaan ja sen osoittamaan järjestykseen. Katniss Evergreenin voitossa
ja henkilössä on kapinan siemen, joka vaikuttaa suureen yleisöön, eikä
järjestelmä voi sitä sallia.
Jonkinlainen bottom
line näissä kertomuksissa on se, että tavalla tai toisella ylempäänsä
ärsyttäneen ihmisen on ansaittava oikeus jatkaa elämäänsä, ja jotta tämä voisi
tapahtua, on vuodatettava paljon verta. Harmi, että jo pelkkä ”alemman ihmisen”
olemassaolo saattaa ärsyttää
”ylempiä”. (Myös The Cabin in The Woods
perustuu tällaiselle juonelle ja motiiville, mutta se vie alkusyyn syvästi
ritualistisiin yhteyksiin, tyyliin: ’jumalat tarvitsevat ihmisen verta’.)
Takaisin Hostelliin.
* * *
Trilogian ensimmäisessä osassa paha saa palkkansa: junahytissä
kannibalistisia vihjailujaan nuorukaisten keskuudessa esittänyt mies tuhotaan.
Myös poikakolmikon päänmenoksi juonitellut naiskaksikko saa rangaistuksensa:
sankari ajaa autolla heidän ylitseen.
Trilogian toisessa osassa voittajaosapuoli ei enää ole yhtä
selkeä. (Palaan tähän kohta.)
Trilogian läpi kulkevana juonena on siis näkökulman vaihdos:
tavallisen - ja samalla ulkopuolisen - ihmisen (”saalis”) näkemys ja kokemus
liukuvat vähitellen kulissien takana häärivän eliitin edustajan (”saalistaja”) näkemykseksi
ja kokemukseksi. Kenties juuri tästä syystä myös väkivallan ja kuoleman yhteys
seksuaalisuuteen korostuu trilogian aikana, ja mukaan tulee yhä ilmeisempää ja
äärimmäisempää sadomasokismia.
Trilogian ensimmäisen osan päähenkilö on nuori amerikkalainen,
joka on lähtenyt kahden ystävänsä kanssa interrailia muistuttavalle matkalle.
Yksi ystävistä on eurooppalainen. Trilogian seuraavassa osassa kolmikko koostuu
nuorista naisista, jotka niin ikään
ovat lähteneet reissuun selkäreppujensa kanssa. Jälleen yksi jäsen kolmikosta
on eurooppalainen. Tämän lisäksi molemmissa kolmikoissa on sekä kiltin nörtin
että villin ja huolettoman stereotyyppi. Päähenkilö on näiden välimaastosta, ja
hänet kuvataan porukan fiksuimmaksi.
Trilogian toisen osan päähenkilö – joka on elokuvan tuleva
selviytyjä – on fiksuutensa lisäksi myös jotain muuta: hän on ökyrikas
perijätär. Hänellä olisi kuulemma varaa ostaa vaikka koko se saari, jolla
kolmikko lomailee. ”Ahaa”, ajattelin. ”Häntä ei siis elokuvassa voida tappaa.” (Päättelin näin syystä,
että elokuvan esittämässä maailmankatsomuksessa ja sen noudattamassa logiikassa
raha nostaa ihmisen toisten
yläpuolelle, asemaan, joka tekee hänet tavalla tai toisella koskemattomaksi:
hän ei ole enää käytettävissä kuten orjat, ne, joita voidaan ostaa ja myydä.
Tähän – vaurauden varjelevaan voimaan – viitataan jo trilogian ensimmäisessä
osassa: tarinan päähenkilö on turvassa heti, kun hän on pukenut päälleen eliitin vaatteet. Mutta koska hän
kuitenkin teeskentelee, hän on turvassa ainoastaan siihen asti, kunnes hänet
trilogian toisen osan alussa löydetään ja tapetaan: hänellä ei ollut
mitään legitiimiä syytä käyttää ”rikkaan miehen vaatteita”. Toisen osan
selviytyjä sen sijaan saa pitää henkensä, sillä hän on oikeasti vauras, ja lisäksi rahat ovat hänen omiaan. Kuvaavaa on, että se eliitin jäsen, jonka sankaritar
lopulta päihittää ”rankkausasteikossa”, on eliittiporukan köyhin ja
velkaantunein: hänet voidaan siis myydä suuremman edun takia. Palaan pian
kyseiseen hahmoon, sillä hänen kauttaan kerrotaan jotakin mielenkiintoista
tarinan maailmasta.)
Raha on kuitenkin pelkkä ”suodatin”: ratkaisevinta on olla
”yksi niistä”.
Niinpä onkin epäselvää, kuka lopulta on trilogian toisen
osan selviytyjä: edustaako hän ”tavallista ihmistä” vai eliittiä? (Onko hän
ollut ”alusta asti” eliitin edustaja, vähintään potentiaalisesti? Vai onko hän
kertomuksen kuluessa muuttunut?)
Sankaritar nimittäin joutuu henkensä säilyttämiseksi
liittymään klubiin: hän voi ”ostaa itsensä ulos” vain ostamalla itselleen uhrin
(tällä tavoin hän voittaa vastustajansa: hänellä on enemmän rahaa, joten hän
voi ostaa ja tappaa miehen, joka oli ostanut ja aikeissa tappaa hänet). Lisäksi
sankaritar joutuu myös ottamaan tatuoinnin; nyt hänet omistetaan. Tällä myös turvataan sankarittaren vaitiolo: hänestä on
tullut ”yksi niistä”. Tärkeintä tässä kaikessa lienee se, että hänen voi nyt
luottaa säilyttävän salaisuuden. Näistä syistä hän saa elää.
* * *
Tähän juoneen liittyen – siis kun näkökulma vaihdetaan uhrin
näkemyksestä saalistajan näkemykseksi – trilogian toisessa osassa
”saalistajien” henkilöihin keskitytään huomattavasti enemmän. Heitä pyritään
jopa ymmärtämään. (Esimerkiksi kuvaillaan sitä, kuinka erään klubijäsenen
henkisesti ahdistava arkielämä ja avioliitto selittävät hänen julmia halujaan:
sen sijaan, että hän pahoinpitelisi tai tappaisi vaimonsa, hän etsiikin sijaiskärsijän.)
Trilogian toisessa osassa keskitytään paitsi tyttökolmikkoon
(”saaliit”), myös mieskaksikkoon (”mestästäjät”): myös uhrien vastapooli
muodostaa siis ”kaveriporukan”, ja nämäkin ystävykset aikovat ”kokea jotakin
erityistä yhdessä”. Niinpä tarinan alussa tytöistä käydään huutokauppaa
salaisilla nettisivuilla.
Kaksikon ”päämies”, ihmishuutokaupan voittaja, haluaa
tarjota kaverilleen ”elämyksen”. Hänet esitetään egosentrisenä
maailmanomistajana, joka lähestyy murhaa uholla ja aggressiolla. Hän on varma
itsestään ja haluaa vakuuttaa kaikki muutkin.
Toisin on kaksikon toisen osapuolen kohdalla: hän vaikuttaa
alusta asti kiltiltä, kunnolliselta ja empaattiselta. Hän on pidättyväinen,
kohtelias, melkein pehmo ja ”pelkuri”: häntä ahdistaa ajatus kenenkään
tappamisesta, minkä osoituksensa hän lopulta itkee ja oksentaa. (Tästä voi
päätellä, että ”kokemuksen” olisi tarkoitus myös karaista häntä tai ainakin selvittää,
mikä hän on miehiään: ”jyvät” on eroteltava ”akanoista”.)
Mutta sitten tapahtuu jotakin.
The switch.
Tositilanteessa asiat siis muuttuvat ja asetelmat
kääntyvät.
”Pehmo”
onkin varsinainen wolf in sheeps clothing. (Only he’s not aware of his
wolf-part - until it’s triggered into surface). Kuinka ollakaan,
triggerinä ovat uhrin kärsimys ja armonanelut. Ne aiheuttavat “pehmossa” niin
suuren sisäisen ristiriidan ja ahdistuksen, että lopulta hänessä tapahtuu switch. (Tässä kohden juoni ja henkilöhahmo
ovat psykologisesti melkoisen kunnianhimoiset - mikä on melkeinpä harvinaisuus
kauhuelokuvassa - , ja siksi tätä tapahtumaa voisi tarkastella lähemminkin.)
Käy myös ilmi, että näkyvästi murhanhimoaan julistanut
uhoilija ei kykene tappamaan toista ihmistä. Väkivalta on ollut hänelle
fantasiaa; hän on luonut itsestään ja ”pahuudestaan” illuusion, johon on
halunnut uskoa. Tositilanteessa uhrin kärsimys kuitenkin kauhistuttaa häntä.
Koska tämä mies ei lopulta olekaan ”yksi niistä”, on selvää,
että hänelle käy köpelösti.
* * *
Kolmannessa osassa ollaan jälleen miesseurueessa. Tässä
osassa kiduttamisen ja tappamisen seksualisoiminen on räikeää.
Erikoisuutena on sekin, että tällä kertaa yksi uhreista
alistuu kohtaloonsa – ei kuten kaiken toivonsa heittänyt vaan kaiken anteeksi
antava. ”It’s ok”, hän kuiskaa, sidottuna ja keho täynnä nuolia kuin Pyhä
Sebastian. Tämä kohtaus tuo kerrontaan mielestäni ritualistisia tai
uskonnollisia piirteitä tai kerrostumia. Silloin viestitetään, että ”peli” voi
ritualisoitua myös uhreille, ei ainoastaan pelaajille – aivan kuin
kerrottaisiin, että uhri on osa ”suurempaa kokonaisuutta”, ei suinkaan
ulkopuolinen: ainoastaan hänen asemansa
ja merkityksensä on erilainen kuin pelaajien.
Yhtä kaikki: alistumista toivotaan ja vaaditaan (vaikka
haasteista - uhrin vastustelusta - pidetäänkin. Siksi pelottelu tai ”toivon”
ruokkiminen [koska uhri vastustaa tai anelee vain kokiessaan voivansa vielä selviytyä].)
Kolmannessa elokuvassa tapahtumapaikkana ei enää ole tuntematon
taajama jossakin jumalan selän takana, vaan suurkaupungin keskus: right under your nose. Underground
kulttuuria, todellakin.
* * *
Synkkiä kuvia. (Vain SRA -teema puuttuu...)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti