keskiviikko 10. helmikuuta 2016

P: Bum Fatal(e)

Talking of music…

Olen ihmetellyt Britney Spearsin kappaletta Criminal (levyllä Femme Fatale).

Jos oletamme Britneyn edustavan ns. "prinsessan prototyyppiä" - kuten niin monet MK-ultra -teemasta ja ns. betaohjelmoinnista kirjoittavat tekevät - ja prinsessojen olevan "palkintoja", kuinka Britney voi laulaa viehättymisestä pummiin [eli antaa populaarikulttuurin massamanipulatiivisessa viitekehyksessään ymmärtää, että pummit ovat ihania, ja siten suostutella ihastumaan heihin]? Eikö pummi ole sellainen henkilö, joka pummailee toisilta ja jopa elättää itseään heidän kustannuksellaan? Kyllä on. Miksi heitä siis haluttaisiin palkita, vieläpä "prinsessoilla"?!

Taannoisessa kirjoituksessani pohdin "prinsessoja", ja heidän yhteyttään "pyramidin malliseen valtahierarkiaan" ja siihen kuuluvaan palkitsemisjärjestelmään. Ajatus ”luuseripummista” ei ole ottanut istuakseen tähän ajatukseen, jossa oletuksena on, että ainoastaan valtahierarkian agendaa palvelevat palkitaan. [Heidät siis palkitaan rahalla ja sen kautta naisilla, sillä naiset on ehdollistettu viehättymään ”rahan indeksistä” miehiä katsellessaan (kuten taannoisessa kirjoituksessani pohdin).] Kuinka kummassa pummi siis istuu tähän malliin? Pumminhan voisi äkkiseltään väittää jopa häiritsevän palkitsemisjärjestelmää (varsinkin, jos pummi vie myös naiset).

Mutta ei, ”systeemissä” ei ole aukkoa: ainoa tapa, jolla palkinnot saavutetaan, on palvella agendaa. Piste. Siksi on pakko tarkastella sitä, kuinka pummi palvelee agendaa.

Nykyiset maailmankirjat ovat avanneet silmäni. Vallitsevissa olosuhteissa [paavihan kuulemma julisti viime syyskuussa New World Orderin aloitetuksi, Simon Parkesin mukaan] tuskin enää epäilee ”pummin” funktiota tai sitä, miksi nuoret tytöt on haluttu ehdollistaa viehättymään heistä [eli ”ohjelmoitu” nuoret tytöt asettumaan ”palkinnoiksi”, mitä (subliminaalia) tehtävää esimerkiksi Britneyn musiikki toimittaa, toki vain pisarana meressä, mutta kaltaisensa pisarat näkyviksi tehden. (Britneyn laulussa vielä äitinsä hoteissa kasvava tyttö kertoo huoltajalleen: "But mama I'm in love [...] Mama please don't cry, I will be alright")]. Vanha sanonta, "Go west, young man", näyttää tarkoittavan tällä vuosisadalla jotain muuta kuin ennen.

Kuten Matti ja Teppokin tietävät, kaiken takana on nainen - ja kolme sanaa: Ordo ab chao.

Mutta ei tämä näin lyhytnäköistä ole ollut. Valmistelua on tälläkin saralla tehty vähintään viimeiset viisikymmentä vuotta: naisten kioskiromanttisen lukemiston sankari on ollut lähes poikkeuksetta ”tummahipiäinen” ja ”karkeaotteinen” nuori mies (joka useimmiten on narsismia hipovan egosentrinen tyyppi, jolla on keskiaikaiset käsitykset sukupuolten tasa-arvosta). Tätä voisi kutsua myös indoktrinaatioksi.

[BTW on keskeistä, että tämä sankari on nimenomaan kioskiromanttisen kirjallisuuden tyypillinen sankarihahmo, sillä kioskiromantiikan keskeisin kuluttajaryhmä on aivan tietty sosioekonominen ryhmä; vain tietyt naiset on haluttu "valmistaa".]

Mutta vieläkin laajempaa ja perusteellisempaa työtä on tehty sen hyväksi, että pätevänä argumenttina ”rakkaussuhteelle” voidaan pitää toteamuksia kuten: ”this type of love isn't rational, it's physical” (kuten Criminal –biisissä todetaan).


Kuunnellaanpa nyt tarkemmin Britneyn mainittua biisiä:

He is a hustler, he's no good at all
He is a loser, he's a bum, bum, bum, bum
He lies, he bluffs, he's unreliable
He is a suc
ker with a gun, gun, gun, gun

I know you told me I should stay away
I know you said he's just a dog astray
He is a bad boy with a tainted heart
And even I know this ain't smart

But mama I'm in love with a criminal
And this type of love isn't rational, it's physical
Mama please don't cry, I will be alright
All reason aside I just can't deny, I love the guy

He is a villain by the devil's law
He is a killer just for fun, fun, fun, fun
That man's a snitch and unpredictable
He's got no conscience, he got none, none, none, none

All I know, should've let go, but no

'Cause he's a bad boy with a tainted heart
And even I know this ain't smart

But mama I'm in love with a criminal
And this type of love isn't rational, it's physical
Mama please don't cry, I will be alright
All reason aside I just can't deny, I love that guy

And he's got my name,
Tattooed on his arm his lucky charm
So I guess it's okay he's with me
And I hear people talk
Trying to make remarks keep us apart
But I don't even hear
I don't care


* * *

Jos pohdiskelemme ajatusta - asiakokonaisuutta - vielä hetken, ja yhdistämme sen väljästi - mutta periaatteellisesti - BDSM -teemaan, päädymme koskettelemaan seuraavanlaista, hmm, ilmiötä: ['Ilmiö' on sopiva käsite syystä, että tämä kaikki näyttäytyy maallikolle kuin ilmiönä, mikäli hän ei ymmärrä itseään liikuttelevia naruja ja käsiä.]

Sikäli, että "orjat" ovat aina "isäntien" "omaisuutta", kuvioon kuuluu, että isännät voivat "myöntää" orjien käyttöoikeuden kenelle haluavat. (Tämä periaatehan tehtiin selväksi jo O:n tarinassa.) Ja isännät myöntävät sen aina, kun se palvelee heidän agendaansa, joko manipuloiden tai palkiten.

Tuleepa siis mieleeni - yllä kuvailtuun siis väljästi (ja hypoteettisesti...) liittyen - seuraava katkelma Anne Ricen BDSM -romaanista:

"'Now, as I told you,' the Prince said softly to Beauty, 'all here admire you, and they enjoy you, the sight of you [...] But there is no one here, not the lowliest, who is not better than you, my Princess, if I command you to serve him. [...] These townspeople hunger for you, hunger for more of your loveliness,' the Prince continued. 'And I think they deserve a little taste of it that will delight them[...] I should use this opportunity, both to reward their devoted attention and teach you that punishment will come whenever I desire to give it. [...] 'Here,' he said [to a peasant], 'I give you permission if you like just to feel her treasures'". (Rice 1983; 2012 reprint 25,21.)

On merkillepantavaa, että köyhälle maallikolle suotu oikeus koskea neitoon kuvataan tässä Prinsessan kannalta rangaistukseksi [sillä kyse on periaatteessa jostakin Prinsessan arvolle sopimattomasta tapahtumasta, jonka sadistinen funktio liittyy nöyryyttämiseen juurikin syystä, että se on "arvolle sopimatonta" (eikä Prinsessalle muutoin varsinaisesti tehdä mitään "pahaa")]. Tämän "sallimuksen" merkittävin tehtävä Prinsessan kannalta on muistuttaa häntä asemastaan ja ilmaista alamaisuutta oikealle isännälleen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti