[…jatkuu. Käsittelyssä siis kirja Jonas Sivelä: Kaiken takana salaliitto. Tutkimusmatkoja
epäilysten maailmaan 2015, Atena Kustannus Oy]
Kuten edellä kerroin, tarkastelen Sivelän tutkimusta hänen
omana matkanaan salaliittoteorioiden maailmaan, ja seuraan hänen
suhtautumistaan käsittelemiinsä aiheisiin. Tämän tehdäkseen – siis päästäkseen
selville tutkijan suhtautumistavoista – teokselle on suoritettava jonkinlainen
rakenneanalyysi, sillä tutkija pysyttelee melko hiljaa henkilökohtaisista
näkemyksistään ja tuntemuksistaan, vaikka ne selvästi leimaavat aiheen
käsittelyä.
Teos on jaettu viiteen osaan. Aluksi ollaan Matkalla salaliittojen maailmaan, jossa
pian herää Epäilyksiä. Tämän jälkeen
vuoroon pääsevät ensin Sankarit,
sitten Roistot. Kokonaisuuden päättää
mietiskelyosio Totta vai tarua.
Ensimmäisessä osiossa tutkija kertoo omasta, aikaisemmasta
tutkimustyöstään ja siitä, kuinka sen lomassa alkoi kiinnostua
salaliittoteorioista, siis ”kunnolla” (13): Etelä-Afrikassa urbaanilegendat ja
uskomukset johdattivat salaliittoteorioiden jäljille (19-21). Tälle tarinalle
on varattu kirjasta koko osio. Sitä, että tutkija kertoo asioista juurikin
omalta kannaltaan, korostaa se, ettei hänen tutkimusaiheensa - afrikkalaiset
aids-uskomukset - ole kovin keskeinen ongelma salaliittoteorioissa – ja
kuitenkin hän aloittaa juuri niistä. Tässä vaiheessa matkaansa tutkija
hämmästelee, kuinka ja miksi epärationaaliset, todellisuuden lainalaisuuksia
uhmaavat tarinat syntyvät.
Tutkija ilmeisesti tekee parhaansa ymmärtääkseen ilmiötä
eläytymisen avulla, sillä seuraavassa osiossa hän jatkaa aiheensa käsittelyä
omakohtaisuuden kautta. Hän kertoo oman elämänhistoriansa läpi tilanteesta,
jolloin tapahtui jotakin salaliittoteorioita ihmisissä sittemmin kirvoittavaa:
tapaus Estonia ja täpärä välttyminen turmalaivalta.
Tämän kuvauksen tarkoitus lienee samaistua niihin
emotionaalisiin lähtökohtiin, joista syntyy halu kehitellä kaikenlaisia
teorioita tapahtumien kulusta. Tutkija kuvailee, kuinka hetket ennen
onnettomuutta olivat poikkeuksellisia: on suorastaan käyty - oman elämäntarinan
kannalta - läpi jotain initiaation kaltaista. ”Eteläisestä naapurimaasta innostuneena päätimme muutaman ystävän
kanssa lähteä päiväksi Tallinnaan. […] Tallinnasta sai ostaa halpoja lp-levyjä
[…] Hienolta tuntui myös se, että saimme tilata olutta ruoan kanssa, vaikka
olimme alaikäisiä. […] Mieli oli korkealla koko päivän.” [31]
Onnettomuusuutisten jälkeiset tunnelmat luovatkin suuren kontrastin niitä
edeltäneisiin tunnelmiin. ”Aamulla
heräsin, kun puhelin soi. Langan päässä oli isäni: ’Ihan hyvä, ettette
lähteneet Tukholmaan.’ ’Miten niin?’ kysyin. ’Se Tallinnasta Tukholmaan
lähtenyt laiva upposi yöllä’, isäni vastasi.” (32) Ollaan siis jonkin hyvin
suuren mutta hyvin inhimillisen äärellä: Mitä
olisi voinut tapahtua? Varjeliko minua jokin korkeampi voima? Kyllä elämä on pienistä tekijöistä kiinni! Tilanne siis ruokkii pohtimaan syntyjä syviä
ja potentiaalisia mahdollisuuksia. ”Estonian
uppoaminen on hyvä esimerkki siitä, miten iso, monia koskettava ja ihmisten olemassaolon
perustoja vavisuttava tapahtuma lähes poikkeuksetta synnyttää epäilyksiä
salaliitosta.” (34) Toisin sanoen tutkija olettaa, ainakin vielä tässä
vaiheessa, salaliittoteorioiden taustalle jonkin suurta yleisöä henkisesti
ravisuttavan tapahtuman.
Katastrofista edetään toiseen, vielä suurempaan: syyskuun
11. päivän iskuihin. Tällä siirtymällä tutkija on päässyt johdattamaan
lukijansa salaliittoteorioiden hardcoreen. Niistä puuhista on lyhyt matka
kulttikamaan: kuukävelyyn, Roswelliin ja Area 51:iin.
Tässä vaiheessa kirjaa salaliittoteoriointi näyttäytyy
edelleen täysin inhimillisenä toimintana, jota tutkija jäsentää Estonia
–tapauksen jälkimaininkien kirvoittamalla ymmärryksellään. Suuret, tunteisiin
käyvät tapahtumat houkuttavat pohtimaan perimmäisiä kysymyksiä ja olettamaan
melkein mahdottomia.
Suurista tapahtumista siirrytään suuriin henkilöihin. Tämä
antaa ymmärtää, että kertomukset suurista henkilöistä jakavat samoja piirteitä
suuriin tapahtumiin liittyvien kertomusten kanssa: on noustu jonnekin arjen
yläpuolelle, lähes elämää suurempien asioiden keskuuteen, jonnekin fantasian
rajamaille. Ei siis ihme, että suuret henkilötkin ruokkivat
mielikuvituksellisia tarinoita – jopa siinä määrin, että mikäli suuren henkilön
kuolema on liian tavallinen, se pitää ympäröidä mystiikalla (eli kehitellä
erilaisia salaliittoteorioita). Henkilöissä suuret tapahtumat saavat kasvot ja
rajatun muodon, mistä syystä suuren ilmiön käsittely on helpompaa henkilökultin
kautta. Lisäksi suuret henkilöt liittyvät jo vanhastaan tuttuun idolikulttiin:
ihmisen tarpeeseen juhlia sankareita esimerkkeinä ja esikuvina. Valmiudet
tarinoille ja fantasioinnille on siis jo ennakolta olemassa.
- Tai näin tulkitsen tutkijan käsityksiä hänen
rinnastustensa ja otsikointiensa kautta, vaikka tutkija itse ei näin selkeitä
johtopäätelmiä esitäkään. Hän kuitenkin toteaa: ”Sankarit eivät ole niin kuin me tavalliset kuolevaiset. Siksi myös
heidän kuolemansa tulee olla erityinen. Ennen vanhaan hyvyydestään tunnetuista
sankareista laulettiin ja kerrottiin tarinoita. Salaliittoteoriat voivat
nykyään täyttää tämän tehtävän. […] [Sankareihin] liitettiin myönteisiä mielikuvia. […] [S]ankarimyyttiä rakennettiin
tietoisesti jo [henkilön] eläessä[..]
Sankarin kuolemaa käsittelevän myytin syntymekanismi on sama.” (91-93)
Tästä hän etenee linkittämään sankarit ikiaikaiseen tarinaan ”hyvän ja pahan
välisestä taistelusta”.
Tutkija on siis hyvässä vauhdissa ”tarinamallinnuksensa”
kanssa. John F. Kennedyn kuolemanjälkeinen mainekin saattoi perustua tutkijan
mukaan sille, että Jacqueline Kennedy keksi - miestään lehdistölle
muistellessaan - yhdistää tämän tarinaan Camelotista ja kuningas Arthurista.
Niin, näinhän tämä suureksi sankariksi muuntuminen on tavannut
kertomusperinteessä legendojen kohdalla mennä.
Mutta entä, kun salaliittoteorioiden aiheina ovat tavalliset
tai tuntemattomat ihmiset? Teoria soveltuu vain pieneen osaan henkilöihin
keskittyvistä salaliittoteorioista rajatessaan pois suuren joukon ihmisiä,
joita harva tuntee, mutta jotka kuitenkin liittyvät keskeisesti
salaliittoteorioihin. Toisin sanoen henkilön julkkis-status ei näytä olevan
vaadittu kriteeri sille, että ihmiset alkavat kertoa heihin liittyviä
salaliitoteorioita.
Kolmanteen osioon mukaan ovat päässeet JFK, Elvis ja Diana,
tässä järjestyksessä. (Järjestys implikoinee jonkinlaista suuruus- tai
tärkeysjärjestystä, ja järjestykselle johdonmukaisesti JFK –tapauksen käsittely
saa myös suurimman sivutilan.) Jotta salaliittoteoriat linkittyisivät lähemmäs
arkista ”kertomuskulttuuria” (ja tutkijan suosimaa ”tarinamallinnusta”), mukaan
otetaan pari suomalaista kansanmiestä kertomaan näkemyksiään asioista. Toinen
heistä on perehtynyt JFK:n tapaukseen, toinen Elviksen.
Tutkija ei suoraan kerro, mikä näiden informanttien merkitys
on tutkimuksen kokonaisuuden kannalta, mutta on pääteltävissä, että heidän
avullaan kerrotaan ainakin siitä, millainen elämänsisältö salaliittoteorioista
voi tulla. Esimerkiksi JFK:n tapaukseen perehtynyt lähti lopulta sukulaistensa
kanssa Ameriikan matkalle JFK:n murhapaikalle. ”Kertomansa mukaan [informantti] halusi nähdä paikan fyysiset mittasuhteet ja miljöön ymmärtääkseen
paremmin, miltä paikallaolijoista aikanaan oli saattanut tuntua” (63-64).
Elviksen tapaukseen perehtyneestä puolestaan kerrotaan, kuinka hän alkoi vähitellen
uskoa, ”todisteiden valossa”, ettei Elvis ehkä olkeaan kuollut (71-77).
Totuutta tapahtumista tutkija tuskin tavoittelee näiden
miekkosten kautta, sillä pätevämpiäkin tietolähteitä on käytettävissä.
Toistaiseksi tutkija siis pysyttelee aikeessaan olla ottamatta kantaa
salaliittoteorioiden todenperäisyyteen, ja haluaa käsitellä niitä, noh,
nykyajan folklorena.
Tähän asti on siis kerrottu tunnettuja salaliittoteorioita
todellisista tapahtumista. Se, mikä näissä kuvauksissa hieman häiritsee, on
näiden tarinoiden yksityiskohtainen selostaminen (osin jopa dekkareista tutulla
tavalla: kerrotaan ajankohta ja sijainti, jopa sääolosuhteet). Tämä on
häiritsevää syystä, ettei näitä selostuksia käytetä minkään perusteluna.
Esimerkiksi Elvistä ja Dianaa käsittelevien selostusten päätteeksi ei ole
minkäänlaista argumenttia. JFK:n tapauksen perästä löytyy lyhyt, mutta sitäkään
ei ole sidottu sitä edeltävään selostukseen tavalla, joka vaatisi tuon
selostuksen mukanaolon. Selostukset eivät myöskään pysy informanttien näkemyksissä;
ne eivät ole kuvauksia heidän kerronnastaan.
Herääkin vaikutelma siitä, että tutkija haluaa vain kertoa ”hyvän tarinan”
unohtamatta tapahtumien virallista versiota. Ja piste. Miksi ylipäätään
halutaan kerrata tapahtumien viralliset selvitykset? On perusteltua, että
kuvataan ne todelliset tapahtumat, joiden ympärille salaliittoteoriat ovat
rakentuneet, mutta tapahtumia koskevien virallisten selvitysten mukanaolo ei
ole yhtä perusteltua – ellei tarkoitus ole vertailla
selvityksiä. Tuleeko virallisen version ja salaliittoteorioiden
rinnakkaista esittämistä siis pitää jonkinlaisena kehotuksena vertailuun ja
todenmukaisuuden tai johdonmukaisuuden omakohtaiseen arviointiin? (Miksi
tutkija ei, siinä tapauksessa, esitä omaa näkemystään?) Vai haluaako tutkija osoittaa,
kuinka kauas salaliittoteoriat ovat kulkeneet totuudesta ja todellisuudesta?
Niinpä tässä vaiheessa kirjaa alkaa muodostua epämääräisiä
vaikutelmia siitä, että tutkija pyrkii, sittenkin, arvioimaan
salaliittoteorioiden mahdollista todenperäisyyttä, vaikka on johdannossa
kiistänyt tämän pyrkimyksen. ”Tarkoitus
ei […] ole tutkia sitä, onko jokin tietty salaliittoteoria totta vai ei, tai
pohtia miten vakuuttava se on verrattuna johonkin toiseen” (13). (Palaan
tähän seikkaperäisemmin edempänä.)
Eräs syy sille, miksi tutkija on selostuksissaan
yksityiskohtainen, on kenties se, että hän haluaa tarinoiden toistamisellaan
osoittaa, kuinka vakuuttavia hyvät salaliittotarinat ovat. ”Edellä käsitellyissä salaliittoteorioissa pistää silmään erityisesti
niiden vakuuttavuus” (89). (Olisi ollut kiinnostavaa kuulla, mikä tutkijan
näkemyksen mukaan saa nämä salaliittoteoriat kuulostamaan erityisen
vakuuttavilta. Yksityiskohdat? Asiallinen esitystapa? Todisteiden olemassaolo?
Jokin muu mikä?)
Osio päättyy tarinamallinnuksen mahtipontisiin sanoihin: ”Sankari edustaa jotakin täydellisen hyvää,
ja hyvän vastakohta on paha. Tämä vastapari on Raamattua myöten järjestänyt
sitä, miten ihmiset ymmärtävät maailmaa. Tällaisessa kaksijakoisessa
maailmannäkemyksessä on lopulta kyse hyvän ja pahan välisestä taistelusta.” (93)
(Pienen särön tähän teoriaan tuo Hitler, mutta hänen
tarinaansa tutkija ei liikaa keskity. Hän kuitenkin havaitsee
epäjohdonmukaisuuden: Hitlerin kohdalla ”sankarin syntymekanismi” on ”kierolla
tavalla käänteinen” [91]. Tämän tiedon hän on sijoittanut sulkumerkkeihin.)
- - - - -
Kolmannen osion sankareista päästään neljännen osion
roistoihin. Nyt mukaan otetaan myös vapaamuurarit, sionistien salaliitto ja
NWO. On siis tullut aika tarkastella salaliittoteorioiden synkkää puolta,
apokalyptiseksi nimettyä maailmankatsomusta.
Kappale alkaa lupaavasti. Tutkija saa – ”pienen
salapoliisityön jälkeen” (98) – yhteyden suomalaiseen diletanttiin, joka voisi
kertoa hänelle tarkemmin salaliittojen ihmeellisestä maailmasta. Tutkija on
löytänyt miehen internetistä tämän ylläpitämän sivuston kautta. Hän antaa
miehelle lähes koko kappaleen mittaisen puheenvuoron, eikä ryhdy arvioimaan tai
arvostelemaan esitettyjä väitteitä (ellei sitten hyvin implisiittisesti, sana-
ja aihevalinnoista pääteltävissä olevin tavoin). Sen sijaan tutkija käyttää
tapaamisen aikana saatuja tietoja ponnahduslautana seuraavalle etapille:
selviää, että ”[v]apaamuurarien ohella
myös juutalaiset esiintyvät usein salaliittoteoriassa” (107).
Tämän kappaleen varsinaiseksi sisällöksi muodostuu eronteon
rakentaminen ”hyvän” ja ”huonon” salaliittoteoreetikon välillä, sekä
”harmittoman” salaliittoteoreetikon määrittely. Sellaiseksi kategorisoituu
henkilö, jolla pysyy ”järki päässä”, mikä tarkoittaa kirjan kappaleessa samaa
kuin maltillisuus ja skeptisyys (siis suhteessa salaliittoteorioihin).
Tällainen ihminen ei loukkaa normia kiistämällä tai kumoamalla sitä, eikä siten
menetä yhteisönsä hyväksyntää. Jokainen saa toki uskoa mitä haluaa, mutta status quon on säilyttävä
koskemattomana. Tämä on kappaleen implisiittisistä sisällöistä keskeisin.
Nähdäkseni.
Salaliittoteoreetikon luota tutkija jatkaa juutalaisuuden
äärelle kappaleessa Sionistinen
salaliitto.
Fokuksen äkillisen muuttumisen kannalta on kuvaavaa, että
kappale alkaa sen kertaamisella, kuinka Magnettimeedia -niminen julkaisu on tuomittu käräjäoikeudessa kiihottamisesta kansanryhmää
vastaan, ja muistuttaa, ettei se ole ”ainoa
taho, joka välittää antisemitistisiä ajatuksia”. Myös ”[u]usnatsit ja muut äärikansallismieliset järjestöt puhuvat
juutalaisten luomasta uhasta” (111). Sikäli, että ”antisemitismi” nähdään
salaliittoteorioiden keskeisenä elementtinä, tässä tehdään se sama juttu kuin
Kaaron artikkelissa: salaliittoteoriat liitetään vaaralliseen oikeistolaisuuteen.
Tutkija myös muistelee, kuinka Ruotsidemokraattien johto on päättänyt erottaa
puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan syystä, että heillä oli yhteyksiä
”juutalaisvastaisiin salaliittoteoreetikoihin” (122).
Toisin sanoen annetaan ymmärtää, ettei salaliittoteoriointi,
edes sen kannattaminen, ole välttämättä harmitonta tarinointia ja luovaa
pohdiskelua, ei viatonta eikä vaaratonta.
Kahvin ääreen istahtaa juutalaisen kulttuurin dosentti, joka
on perehtynyt Suomen juutalaisten kulttuurihistoriaan ”erityisesti
jiddishinkielen näkökulmasta”. Sitä, millä tavalla tämä jiddishinkielinen näkökulma on tyypitelty tai poikkeava verrattuna
muihin näkökulmiin, tutkija ei selvitä, mutta saa käyttämänsä asiantuntijan
kuulostamaan erityiseltä ja pätevältä. Keskustelu kääntyy vakavaksi, ja kappale
Sionistinen salaliitto tulee
sisältämään lähes yksinomaan huokauksia siitä, kuinka väärin juutalaisia on
pitkin perintein kohdeltu, ja kuinka heitä yhä käytetään salaliittoteorioiden
syntipukkeina.
Tässä kappaleessa salaliittoteoriat ymmärretään -
antisemitismin varoittavan esimerkin kautta - tapana lietsoa ryhmien välistä
eroa ja toiseuden vierastamista, jotta oman, vielä epävarman identiteetin
rakentaminen olisi helpompaa. (Palaan tähän kappaleeseen seuraavassa kirjoituksessa.)
Palatessaan työhuoneelleen tutkija oikaisee Senaatintorin
poikki. Hänellä on mielessään muistikuva siitä, että kirkon julkisivuista
löytyisi vapaamuurareiden symboliikkaa. Hänpä käy etsimässä sen. ”Kiertelen kirkkoa ja katselen seiniä ja
kattoa kuin innokkain turisti – ja lopulta Unioninkadun puoleiselta
sisäänkäynniltä löydän etsimäni. Oven yläpuolella on salaliittoteorioiden
maailmasta hyvin tuttu symboli, kolmion keskellä oleva kaikennäkevä silmä. Tämä
symbolin ajatellaan yleisesti ottaen kuvaavan salaliittoja ja
maailmanherruuteen pyrkimistä, ja se yhdistetään erityisesti vapaamuurareihin.”
(124-125)
And?
[Mitä tutkija ajattelee tai tietää symbolin edustavan: mitä
pyramidi tai silmä hänen käsityksensä mukaan symboloi? Miksi juuri tämä symboli
on valittu kuvaamaan ”maailmanherruuteen pyrkimistä”, ja miksi ihmeessä se on
sijoitettu kirkon seinään? Miksi symboli ”yhdistetään erityisesti
vapaamuurareihin”?
Ehkä tutkija ei tiedä.
Mutta miksi hän ei ole viitsinyt
ottaa selvää? Saisiko tutkimuksessa edes mainita tuollaisia symboleja
tuollaisessa asiayhteydessä ilman, että kertoo niistä tarkemmin? Vai
ajatteleeko tutkija, että vierailu vapaamuurain luona riittää vastaukseksi
symbolin probleemiin? Seuraavaksi tutkija nimittäin aikoisi pistäytyä ihan
oikean vapaamuurarin luona. (124-125)]
”Olen hieman pettynyt,” tutkija toteaa päästessään seuraavan
informanttinsa luokse. Vapaamuurari vaikuttaa tavalliselta suomalaiselta
mieheltä, joka asustaa kerrostaloasunnossa, eikä edes sisustuksesta voi
päätellä salaseurajäsenyyttä. Keskustelu tuleekin koskemaan niitä mielikuvia,
joita vapaamuurareihin liitetään. Informantti on hieman pahoillaan salaseuransa
ryvettyneestä imagosta, ja tekee parhaansa korjatakseen sitä. Tämä näyttää
tapahtuvan tehokkaimmin paitsi poistamalla mystifiointi, oikomalla lehtien
otsikoihin päässeitä uutisia.
[Vapaamuurari kertoo, että esimerkiksi juttu 1980-luvun
”metro-oikeudenkäynnistä” oli sensaatiohakuinen, ja sen kirjoittanut toimittaja
tuomittiin sittemmin julkisesta herjauksesta. Hyvävelijärjestökin tarkoittaa
lähinnä ”veljesapua”: veljet lupautuvat auttamaan toisiaan mahdollisuuksiensa
rajoissa, mutta periaatteena on, ettei itselle tai läheisille saa tuottaa
vahinkoa. Avunanto voi tarkoittaa sellaisia asioita kuin luottamuksellinen
keskustelu ja henkinen tuki tai konsultaatioapu: juristi, arkkitehti tai
lääkäri saattavat neuvoa ammattiasioissa palkkiota perimättä. Informantin
tiedossa ei ole, että veljet antaisivat toisilleen ”merkittävää taloudellista
apua”. Ne joilla on rahaa, antavat sitä hyväntekeväisyyteen, meteliä pitämättä.
Joskus historiassa ja jossain muualla on ehkä ollut toisin, mutta nykyinen
vapaamuurarius on ”eräänlaista moraalifilosofiaa tai elämäntaidon oppia”.
Kisällijärjestelmässä satoja vuosia sitten vaalittu rakentamistaito - mistä
salailu kuulemma on peräisin - on siirtynyt henkiseksi
rakentamiseksi. ”Muurareiden suuri
keksintö oli, että […] eettisiä asioita alettiin opettaa rituaalien avulla.
Kirjoitettiin […] eräänlaisia näytelmiä, joihin loosiin tulija osallistuu.”
Toimintaan on lisätty ”alkemiaa, […]
okkultiikkaa, […] gnostilaisuutta, efesolaisuutta, kaikkea tällaista hämärää,
hermetismiä ynnä muuta”, mikä on lähinnä ”kuorrutusta vapaamuurarikakulle”. Lisäksi ”käytämme kuvaannollisesti muun muassa Salomon temppeliä”. Nykyisin
salaperäisyys liittyy kuulemma näiden rituaalien salassapitoon. Niin, jos
suhtautuu rituaaleihin kulttuuriperintönä, joka voi opettaa jotain henkisesti
arvokasta - eikä esimerkiksi magiana jolla voi manipuloida olosuhteita - ei
varmaankaan koe kätkevänsä mitään erityistä, korkeintaan jotain hieman
erikoista.
”Rituaalien
salassapidolla halutaan ylläpitää yllättävyyttä”, tutkija tulkitsee ja
tiivistää. Ja kuten informanttikin sen loppukaneetikseen lausuu: ”Ethän sinäkään aloita dekkaria katsomalla
viimeiseltä sivulta, onko murhaaja hovimestari vai puutarhuri”. (125-135)
(Niin. Jos muistan oikein, useammatkin tahot toteavat
vapaamuurareiden olevan hyviä ja ahkeria ihmisiä, jotka tekevät parhaansa
auttaakseen yhteiskuntaa. Mutta
Adampants käyttää myös määritelmää ”low-end freemasons” (who ”think they’re
getting the gift of knowledge”. Luennosta Healing beigns now.)
Niin että entä jos “low-end freemason” on eri asia kuin
Suurmestari tai joku häntäkin ylempi? Tavallaan tutkija on ilmaissut tämän
mahdollisuuden varovasti jo edellä, sillä hän on jättänyt neljännen osion
ensimmäisen informantin lausuttavaksi seuraavaa: ”Vapaamuurareissa alemmat asteet eivät tiedä, mitä ylemmät touhuavat.
Mitä ylemmäksi mennään hierarkiassa, sitä enemmän saa tietää” (100). Toisaalta
tämän voi tulkita myös pelkkänä kuvauksena vallitsevista ennakkoluuloista, joiden
paikkansapitävyyttä tutkija on lähtenyt selvittämään (vaikkei hänen pitänytkään
”tutkia sitä, onko jokin tietty salaliittoteoria totta vai ei, tai pohtia miten
vakuuttava se on verrattuna jonkin toiseen”... [13]).
Kenties tutkija on ajatellut, että mikäli rivijäsen on tuiki
tavallinen, miksi muutkaan jäsenet olisivat sen kummoisempia? Induktiivista
päättelyä!)
Mitä tulee salassapitoon, siinä saattaa olla kyse ennemmin
havaintotodellisuuden tulkitsemiseen - tai tulkitsemiskyvyttömyyteen -
liittyvästä asiasta kuin konkreettisesta, fyysisestä kätkemisestä. Väitettä
perustelkoon klassinen toteamus Hidden in
the open (tästähän tutkijan tarkastelemassa kirkonseinässäkin oli kyse,
puhumattakaan kirjan kappaleesta Näkyville
kätketty, jossa tutkija informantin avustuksella perehtyy esimerkiksi
pentagrammin muodostumiseen kaupungin asemakaavassa), sekä eräs
havaintoesimerkki vertailumahdollisuuksineen (YouTubesta löytyy kaikenlaista):
Freemason Illuminati Performance (HIDDEN
CAMERA) Erotic Dancer Inside a Masonic Lodge
versus
Hollywood Masonic Initiations The Chair Dance
Nähtävästi myös tavallista kansaa “opetetaan rituaalien
avulla” - mutta vähemmän tiedostetusti toki, alitajuisesti.]
- - - - -
Seuraavaksi onkin luontevaa edetä yhä laajemmille
kierroksille synkkien salaliittoteorioiden keskuudessa. Uusi maailmanjärjestys on tulossa, otsikko kertoo. Se ei kuulosta
kovin vaaralliselta, ainakaan silloin kun siteerataan presidentti Obamaa: ”[O]sa ihmisten huolista ympäri maailmaa
johtuu siitä, että vanha maailmanjärjestys ei enää pysy kasassa, emmekä ole
varmoja siitä, minkälaisen uuden, uudenlaisiin periaatteisiin perustuvan
järjestyksen haluamme luoda” (137).
Kappaleessa kuullaan valtio-opin asiantuntijan näkemyksiä
NWO:sta, Uudesta maailmanjärjestyksestä. Hän vahvistaa, että tutkija on
saapunut salaliittoteorioiden sateenvarjon alle (138). Keskeisimpänä pelkona
siellä pidetään suvereniteetin katoamista, kansallisen ja yksityisen.
Epäilykset NWO:sta ovat kuulemma voimakkaampia Yhdysvalloissa, ”ja siksi monet [epäilyksistä] liittyvät rapakon takaisiin asioihin”
(139). Toisin sanoen useat NWO:ta koskevista salaliittoteorioista liittyvät
Yhdysvaltoihin syystä, että siellä sellaista hanketta epäillään eniten. Näin valtio-opin professori on päätellyt. Hänen
päättelynsä antaa ymmärtää, että salaliittoteoriointi johtuu enemmän ihmisten
epäluuloisuudesta kuin siitä, että heillä olisi mitään todellisia aihesyitä
epäilyihinsä. Tämän kehitelmän mukaan NWO -teoriat ilmeisesti keskittyisivät
esimerkiksi Suomeen, jos Suomessa vain epäiltäisiin NWO:n mahdollisuutta
eniten. Se taho tarinoita taikoo, jolla suurin tarve niihin on - ja tarpeen on
oltava arkijärjellä ymmärrettävissä, sillä NWO ei itsessään sitä ole. Tämä -
siis se ettei NWO:ta voi pitää kovin realistisena pelkona - tulee esiin
tutkijan tiivistyksestä (kts alla).
Tutkijan tiivistämä käsitys NWO:sta ei ole kovin edustava
tai hienostunut näkemys asiasta, siis vallitsevien salaliittoteorioiden
kannalta:
”Järjestystä tässä
uudessa yhteiskunnassa pitäisivät salaliittoteorioiden mukaan sotilaalliset ja
puolisotilaalliset joukot. […] Taivaalla pörräisi mustia helikoptereita, jotka
kuljettaisivat maailmanhallinnon johtohahmoja ja pelottelisivat sen
vastustajia. Kaikki yksityisomistuksessa olevat aseet takavarikoitaisiin,
isänmaanystävät ja muut todelliset patriootit vietäisiin keskitysleireille.
Ihmisiin asennettaisiin mikrosiru. Heitä valvottaisiin ja heidän mieltään
ohjattaisiin teknologisin vempaimin. Kristinusko korvattaisiin uudella New Age
–uskonnolla. Ja koko komeutta hallinnoisivat tietysti keskenään liittoutuneet
salaseurat.” (139)
(Erityisesti ajatus mikrosiruista ja teknologisista
vempaimista mielenhallinnan edellytyksinä – edes teknisen mielenhallinnan –
pistää hymyilemään. Miltähän tutkijan tiivistys olisi kuulostanut, jos hän
olisi perehtynyt käsitteeseen black tech
tai lukaissut esimerkiksi Robert Duncania? Varmasti kiinnostavammalta.)
[Jos olettaa NWO:n noin ilmeiseksi - ja miksi fysikaaliseen
ja hyvin konkreettiseen keskittynyt ei niin tekisi - ei pidä sen
suunnittelijoita kovin fiksuina. Jos odottaa Uudesta maailmanhallinnosta kovin
konkreettisia ja ilmiselviä merkkejä - ja ilmiselvän absurdeja sellaisia -, ei
ole ihme, ettei näe suunnitelmasta merkin haituvaakaan. (Tämä ilmeisesti
osoittaa, ainakin salaliittoteorian katsomuksen mukaan, että kontrolli-isännät
ovat tehneet työnsä hyvin.)
NWO:ssa ei, edistyneempien teorioiden mukaan, ole
kyse siitä, että väkeä pakotettaisiin väkisin ja vastustelevat ihmiset
vietäisiin kirkuvina ja potkivina leireille. Kontrolli-isännät hallitsevat
manipuloinnin pikkuisen paremmin. Tähtäimessä on makrotasolla se sama jutska
kuin MK-ultra ohjelmissa mikrotasolla: saada kohde tekemään
se, minkä
isännät olisivat tälle tehneet (to do their master’s bidding) – ja myös haluamaan ja kannattamaan tätä.
”Suvereniteetin riisto” on ymmärrettävä hienostuneena prosessina, sellaisena,
jossa kohde ei huomaa mitä hänelle todella tapahtuu, ja kun lopulta huomaa, haluaa sitä mitä hänelle tapahtuu – tai
ei ainakaan vastustele. Tätä on
onnistunut kontrolli, mikro- ja makrotasoilla. (Ja tämä on eräs syy
transhumanistiseen agendaan.)
Tarkoitan sanoa: tutkijalta puuttuu aiheen vaatima
perspektiivi, jo salaliittoteorioiden edellyttämä. Ehkä tämä epäkohta johtuu
siitä, ettei hän usko salaliittoihin. Lisäksi hän näyttää jopa välttelevän paitsi kovin laajoja
näkemyksiä, myös yhteyksien luomista asioiden välille. (Kuinka voi tehdä
tutkimusta ilman näitä?) Kuitenkin arvostelukykyinen näkemys edellyttää, missä tahansa
asiassa, että osaa nähdä yhteyksiä eri asioiden välillä ja ymmärtää
niitä, mikä puolestaan edellyttää yleensä laajan näkökulman hallintaa. (Ei
olekaan ihme, että nykymaailmassa tieto on yhä pirstaloidumpaa ja
irrallisempaa. Näen tässä yhteyden asioiden välillä…) Mutta kuinka ollakaan,
juuri tämä tällainen on leimattu ”salaliittoteorioinniksi”, pahimmillaan
paranoidiseksi.
Kun tutkija siis edellä kertoi olevansa ”pettynyt”
saavuttuaan vapaamuurarin asunnolle, hän tuntui sanovan: ’minä en näe merkityksiä siellä missä niitä ei selkeästi ole – ja se
todistaa tervejärkisyyteni’.
Todennäköisesti tutkija ei siis ota NWO -tiivistyksellään -
satiirin puolelle liukuvasta - kantaa mahdollisten salaliittoilijoiden
typeryyteen, vaan salaliittoteoreetikon epäuskottavaan tulevaisuudennäkymään.]
Alaotsikossa Vieläkin
salaisemmat taustavaikuttajat tutkija ilmaisee salaliittoteorioiden
liukuneen hänen käsitemaailmassaan jo selkeästi fiktion puolelle viitatessaan
Dan Brownin kuuluisaan romaaniin Enkelit
ja demonit. [Romaanin nimi mukailee tutkijan teesiä hyvän ja pahan
vastakkain asettelusta osana ikiaikaista tarinaa, ja on siten implisiittisesti
tukemassa tutkijan tarinamallinnusta.] Villeimmät salaliittoteoriat, joita
tutkija kirjassaan sivuaa, jätetäänkin salaliittoteoriasivustojen vastuulle.
Kappaleen hännillä mainitaan myös Alex Jones ja David Icke.
Kappaleen keskivaiheilla, kuin pilkahduksena realismia ja
muistutuksena siitä, kerrotaan melko arkisesti järjestön perustamisesta -
Illuminati -nimisestä vuonna 1776 - ja kuvataan, että järjestöstä muutamia
vuosia sen perustamisen jälkeen kirjoitettu varoitusopus aloitti
salaliittoteorioinnit.
Toisin sanoen tutkija ilmeisesti kokee päässeensä tässä
”kaiken pahan alkujuurille” ja selvittäneensä salaliittoteorioiden
aloituspisteen ja motiivit. Syyt salaliittoteorioinnille nähdään ennen kaikkea
salailussa. Niinpä esimerkiksi Bilderberg –ryhmän esiintyminen erilaisissa
salaliittoepäilyissä ei yllätä tutkijaa syystä, että ”[r]yhmä ei liputa aktiivisesti avoimuudella” (144).
Kokonaisuus kuitataan kertaamalla tarinamallinnus: kyse on
ikiaikaisesta hyvän ja pahan välisestä taistelusta, josta ihmiset haluavat
kertoa tarinoitaan. Kun uskonnot ovat väistyneet, salaliittoteoriat ovat
tulleet tilalle. (Tässä yhteydessä viitataan Jean Francois Lyotardin klassiseen
teokseen Tieto postmodernissa
yhteiskunnassa, jossa siis argumentoidaan suurten kertomusten kuolemasta.)
Pienen intellektuellin varauksen tutkija kuitenkin jättää: ”Maailmaa ja kulttuuria voi tietysti yrittää
ymmärtää vaikka minkälaisten teorioiden kautta. Jotkin tieteellisistä
tulkinnoista voivat vaikuttaa aivan yhtä kaukaa haetuilta kuin villeimmät
salaliittoteoriatkin. Sekä salaliittoteoreetikkoja että salaliittokriitikoita
kiinnostaa kuitenkin totuus. Mutta totuudesta ollaan usein montaa mieltä.”
(148)
Tutkijan mukaan kyse siis näyttää olevan, pohjimmiltaan,
ihmisen tarpeessa tulkita ympäristöään, eikä kenelläkään välttämättä ole viime
käden oikeutta totuuteen. Kuinka diplomaattista – tai postmodernia!
- - -
Viimeisessä osiossa, viidennessä, tutkija palaa jälleen
omaan kokemuspiiriinsä. Hän kertoo kirjoittaneensa Helsingin Sanomiin ja
hämmästyneensä saamaansa lukijapalautetta. ”[Vastaanotossa] kysytään esimerkiksi, oliko kirjoittamani
artikkeli tilaustyö, jolla ’ammennetaan rahaa pönkittämään erilaisten
tieteellisten menetelmien avulla korruptiolla ostettua valtaa’” (151).
Tässä yhteydessä tutkija avautuu siitä, kuinka vaikeaa
salaliittoteoreetikon kanssa on tehdä yhteistyötä. ”Vaikka Suomessa ei ole pulaa salaliittoteoreetikoista, ongelmaksi
osoittautuu, että he eivät halua puhua ajatuksistaan. Kun yritän saada heihin
yhteyden, vastausta ei kuulu tai sitten se on lyhyt ja tyly: ’Näistä asioista
keskustelu argumenttitaidottomien kanssa on yhtä hyödyllistä kuin kiville
puhuisi.’ Yhdessä hieman pidemmässä vastauksessa minua verrattiin lauman mukana
ulvovaan suteen ja kehotettiin tutkimaan itse salaliittoja salaliittoteorioiden
sijaan.” (152) Tutkija toki tietää mistä tässä keskusteluhaluttomuudessa on kyse: ”Kukapa haluaisi vapaaehtoisesti saada hullun tai hörhön leimaa otsaansa?”
(153).
Toisin sanoen tutkija haluaa tuoda esille kohtaamansa
ennakkoluulon (jota kuitenkin kertoo ymmärtävänsä). Hän tekee tämän
esilletuomisen kertomalla itseensä kohdistuneesta arvostelusta, jota pitää
ilmeisen arvostelukyvyttömänä (päätelleen siitä, ettei itse pidä itseään ”argumentointitaidottomana” saati ”lauman mukana
ulvovana sutena”). Nämä tällaiset ”ilmiannot” ovat mielestäni kannanotto siitä,
kuinka tutkija salaliittoteoreetikoihin suhtautuu, ja millaista suhtautumista
heihin hän osaltaan tukee. (’Tollasia ne
on…’) En tiedä, kuinka tutkija on kohdehenkilöitään lähestynyt, mutta
äkkiseltään kuulostaa hieman omituiselta, ettei aiheelleen omistautunut
salaliittoteoreetikko – moderni maailmanparantaja – haluaisi keskustella
aiheestaan nimenomaan vakavasti ja saada ääntään kuuluviin ihan oikean
tutkimustyön merkeissä. Mitä tulee Helsingin Sanomiin, tutkija myöntää, että ”juttu oli tyyliltään jossain määrin
ivallinen” (151). Sitä saa miten tilaa?
Esimerkiksi Riikka Söyring on kuitenkin suostunut keskusteluun
tutkijan kanssa, ja tutkija antaakin hänelle kokonaisen kappaleen verran
kirjassaan tilaa. Söyringin väittämiä ei juuri kommentoida, mutta kappaleelle
on annettu otsikko ”Ei tolkun
hiventäkään” (153). Söyringin pitkä – ja hyvin argumentoitu – puheenvuoro
hieman kompensoi muutoin kovin toispuoleiseksi jäävää näkökulmaa (sillä Kaaron
artikkelin tapaan asiantuntijalausunnot on varattu salaliittoteoriakriitikoille).
Lopuksi vielä sivutaan ”todellisia salaliittoja” - mikä
antaa implisiittisesti ymmärtää, että kirjassa aikaisemmin kuvatut eivät
sellaisia ole - ja pohditaan virallisen totuuden vastustamiseen liittyviä
huonoja puolia (joita ovat ne perinteiset: ihmiset eivät äänestä tai ota
rokotusta tai välitä hiilijalanjäljestään, ja ylipäätään laukovat kritiikkiä
joka ei ole ”arvokasta”). ”Oikeista salaliitoista” mainitaan hehkulamput,
Mainilan laukaukset ja Tonkininlahden välikohtaus, ja viitataan myös Julian
Assangeen ja Edward Snowdeniin. (Nämä esimerkit oikeista salaliitoista antavat
ymmärtää mm. sen, että politiikassa ja markkinataloudessa ne ovat tutkijan
mielestä uskottavimpia.)
- - -
Loppukaneettina kerätään eri tutkijoiden näkemyksiä siitä,
mikä saa ihmiset kehittämään tai kannattamaan salaliittoteorioita.
Kuulemme ahdistusteorian
[l. ihminen siirtää oman henkisen pahoinvointinsa ja siihen perustuvan synkän
maailmankatsomuksensa kannattamiinsa salaliittoteorioihin], vainoharhaisuusteorian [l. ihminen näkee
syy-yhteyksiä siellä missä niitä ei ole], hysteriateorian
[l. salaliittoteoriat ovat ”ahdistuksen ja stressin kulttuurisia ilmentymiä”;
salaliittoteorioiden avulla käsitellään patoutuneita tunteita, etenkin
paniikkia ja pelkoa], elämänhallintateorian
[l. ihmiset ratkaisevat salaliittoteorioinnilla elämän suuria probleemeja ja
tavoittavat näin tunteen elämänhallinnasta], mysteeriteorian [liittyy edeltävään; tuo jännitystä elämään ja
kokemuksen ongelmien ratkomisesta, jolloin myös itsetunto vahvistuu], vastakulttuuriteorian [l. tarve haastaa
virallinen totuus] ja turhautumisteorian [l. tarve etsiä
syyllisiä koettuihin suuriin epäkohtiin ja elämän synnkkyyteen]. Jo aikaisemmin
olemme kuulleet denialismiteorian [l.
tarve torjua liian tukalaa todellisuutta ja vaikeus käsitellä sitä] (174) ja itsetunnonkohotusteorian [joka perustuu
muiden mustamaalaamiseen, jonka tarkoitus on vahvistaa omaa identiteettiä]
(113). Puolustusmekanismiteoria on
yhdistelmä edellisistä sikäli, että niistä jokainen ymmärretään
”puolustautumiseksi todellisuutta vastaan” tai haluun tulkita sitä toisin. Motiivina nähdään erityisesti ahdistuksen käsittely (197).
Jo aikaisemmin on esitetty myös tutkijan itsensä hanakasti kannattama tarinateoria [johon viittaan käsitteellä ”tarinamallinnus”: ihmiset kaipaavat Suurta Kertomusta ja kaksijakoista maailmankatsomusta, jossa hyvä ja paha taistelevat]. Kaikki edeltävät teoriat voidaan jäsennellä tarinateorian alakategorioiksi sikäli, että salaliittoteoria ymmärretään tarinana (kuten tutkija tekee. Palaan tähän.) Ja ilmeisin teoria, niin ikään jo aikaisemmin kirjassa esietty, lienee salausteoria: ihmiset kehittelevät teorioita asioista, jotka ovat salattuja.
Jo aikaisemmin on esitetty myös tutkijan itsensä hanakasti kannattama tarinateoria [johon viittaan käsitteellä ”tarinamallinnus”: ihmiset kaipaavat Suurta Kertomusta ja kaksijakoista maailmankatsomusta, jossa hyvä ja paha taistelevat]. Kaikki edeltävät teoriat voidaan jäsennellä tarinateorian alakategorioiksi sikäli, että salaliittoteoria ymmärretään tarinana (kuten tutkija tekee. Palaan tähän.) Ja ilmeisin teoria, niin ikään jo aikaisemmin kirjassa esietty, lienee salausteoria: ihmiset kehittelevät teorioita asioista, jotka ovat salattuja.
Salaliittoteoriointi itsessään tarkoittaa pyrkimystä
yhdistellä toisiinsa liittymättömiä – tai korkeintaan kyseenalaisesti liittyviä
– asioita, jolloin yhdistely nähdään epätarkoituksenmukaisena ja
henkilökohtaisten syiden motivoimana. (Näin päättelen kirjan sisällöstä.)
”Salaliittoteorioiden
suosiolle ei kuitenkaan löydy yhtä selkeää syytä”, ja niiden ”suosion takaa [löytyy] paljon erilaisia mekanismeja” (197).
[Jos jaksaisin, laskisin kuinka monta kertaa tutkija käyttää kirjassaan sanaa
”mekanismi”. Monta kertaa. Hän pitää sanasta ”mekanismi”. Sehän on vähän kuin
”systeemi”, ja yhtä tarkkakin.] Viimeinen alakappale on otsikoitu
sovinnollisesti: Vastakulttuuria
(jonka tarpeellisuus on kirjassa aikaisemmin myönnetty).
Ja vot, salaliittoteoriamietintö
on tutkijalla paketissa.
Onko tutkija tyytyväinen
teokseensa? Onko lukeva yleisö tyytyväinen?
Miltä kokonaisuus näyttää ja mistä
se kertoo? Katsotaanpas!
(Kyllä, kuorin kerros
kerrokselta.)
* * *
Tutkija siis lähtee liikkeelle omakohtaisuudesta ja kertoo,
kuinka itse kiinnostui salaliittoteorioista. Hän asemoi kiinnostuksensa
syntysijat urbaanilegendoihin ja uskomuksiin, jotka saivat hänet tiuskaisemaan:
”Mitä helvettiä!”(19-21).
Tutkijan kiinnostuksessa ei siis ole kyse ”vallitsevan
todellisuuskonsensuksen epäilemisestä” ja sen myötä ”havahtumisesta
valhetodellisuuteen”. Sen sijaan hän ihmettelee, kuinka typerästi ihmiset
voivatkaan ajatella: ”Toivoin, että
minulla olisi ollut mukanani iso sangollinen jääkylmää vettä, jonka olisin
voinut heittää hänen päälleen ja huutaa: ’Herää, lopeta, sano että vitsailet!’
[…] Mitä hän mahtaa kertoa niille nuorille tytöille […]? mietin kiukusta
pihisten, vaikka tiesin, että minun olisi tutkijana pitänyt suhtautua
kuulemaani objektiivisesti” (19-20).
Niinpä tutkija lähtee selvittämään sitä, mikä saa - otan
muotoilussani nyt hieman taiteellisia vapauksia - ihmisen ajattelemaan typerästi
ja uskomaan mielettömyyksiä, vaikka asiallista ja tutkittuakin tietoa olisi
tarjolla (13, 173-187).
[Vielä myöhemminkin tämä ajatus typeryydestä seuraa mukana,
ja vaikuttaa asenteeseen salaliittoteorioita kohtaan: ”Oman totuuden luominen – esimerkiksi salaliittoteorioiden kautta – ei
kuitenkaan aina ole harmitonta. Etelä-Afrikassa tapasin ihmisiä, jotka
kieltäytyivät käyttämästä kondomia tai käymässä hiv-testeissä tartunnan
pelossa. He pelkäsivät länsimaisen salaliiton pyrkivän tappamaan afrikkalaisia.
Vastaavia ajatuksia ja ilmiöitä löytyy lähempääkin. Salaliittoteoriat ja
erilaiset vaihtoehtonäkemykset voivat vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen ja
valintoihin hyvinkin kouriintuntuvasti. Joskus tämä voi olla hyvä asia, joskus
taas hyvinkin haitallinen – ainakin jos uskoo pahamaineiseen viralliseen
totuuteen.” (172)]
On siis tärkeää selvittää, mistä typeryys kumpuaa. Joten
mars kaninkoloon.
Kun tutkijassa lopulta itsessäänkin syntyy tutkimusretkensä
aikana vahva viehättymisen kokemus ja tunne juttujen uskottavuudesta, hän –
näin on pääteltävä vaikka sitä ei erikseen eksplikoida – kokee saavuttaneensa
tutkimuksensa erään tavoitteen: ’Tästä on
kyse! Nyt minä ymmärrän kokemusta!’
[Kyse on siten, osittain, eläytymään pyrkivästä tutkimusmetodista: asian ymmärrettäväksi
tekemisestä eläytymisen kautta. Kategorisesti teos on kvalitatiivinen (so.
laadullinen) tutkimus, jonka näkökulma on melko subjektiivinen -
subjektiivisempi kuin teoksessa päällisin puolin annetaan ymmärtää; kirjaa
lukiessaan alkaa vähitellen muodostaa päätelmän siitä, että tutkija on
tutkimusintressinsä kanssa henkilökohtaisempi kuin myöntää: häntä näyttää
kiinnostavan erityisesti sen selvittäminen, miksi salaliittoteoriat ovat hänestä itsestään niin kiehtovia.
Tästäkin syystä hänen matkansa salaliittoteorioiden maailmaan on juurikin hänen
oma matkansa. Samasta syystä tutkija
olisi voinut huomattavasti rohkeammin esittää omia kantojaan, kokemuksiaan ja
näkemyksiään, ja ennen kaikkea: argumentoida!]
Erään asian tutkija siis jakaa salaliittoteorioihin uskovien
kanssa: tunneperäisen viehättymisen kerrotusta. ”Kiinnostavaa on mielestäni se, […] miksi [salaliittoteoriat] ovat niin suunnattoman kiehtovia” (13).”Yllättävän usein […]näkemys tuntuu minusta
vakuuttavalta. Mistä se johtuu? Yllätyn joka kerta siitä, miten vakuutun juuri
kuulemastani vaihtoehtoisesta näkemyksestä.” (189)
Tämä viehättymisen kokemus ei kuitenkaan tuota tutkijalle
sen kummempaa ahaa -elämystä: hän ei edelleenkään tiedä, mistä hänen tunteensa
johtuu, eikä ole varma, millä kokemusta pitäisi selittää (189). Kirjan alussa
hän kuvailee: ”Tässä kirjassa pohdin
syitä siihen, miksi salaliittoteoriat viehättävät ihmisiä […]” (13). Kirjan
lopussa hän ihmettelee ”[Y]llättävän
usein […] näkemys tuntuu minusta vakuuttavalta. Mistä se johtuu?” (189).
Kaikki, mitä alun ja lopun välissä todella on tapahtunut, on
sen myöntäminen, että salaliittoteoriat tosiaan tuntuvat uskottavilta.
Mitä tästä ”tutkimustuloksesta” pitäisi päätellä? Sitäkö,
että tunne salaliittoteorioiden todenperäisyydestä ei ole merkki
mielenterveyden häiriöstä, sillä kuka tahansa voi - näköjään - tulla niiden
suggeroimaksi?
Kirjan edetessä tutkija ottaa tähän vakuuttavuuden
tunteeseen niin paljon etäisyyttä, että alkaa lopulta pitää sitä merkkinä sepitteellisyydestä. ”Oikea” todellisuus
sen sijaan on ristiriitaista ja jotakin sellaista, mitä ei tarvitse niin
kovasti selitellä ja todistella (190).
[Tukijan päätelmää vaivaa kuitenkin ajatusvirhe: kun on kyse
tiedosta, joka jo valmiiksi nauttii vallitsevan todellisuuskonsensuksen
hyväksyntää, todisteluntarve on olematonta. Toisin on sen tiedon kanssa, joka haastaa vallitsevan
todellisuuskonsensuksen. Näin ollen tarve selittää ja todistaa ei vielä
itsessään kerro siitä, että väitteen todenperäisyys olisi kyseenalainen –
muuhun kuin vallitsevaan todellisuuskonsensukseen nähden. Se puolestaan on
historian saatossa osoitettu moneen kertaan virheelliseksi; väitteiden
todenperäisyyteen ei voi luottaa vain siksi, että ne ovat osa vallitsevaa
todellisuuskonsensusta.
Tutkija myös puhuu vakuuttelun tarpeesta ”epätoivoisena
yrityksenä vakuuttaa muut omasta kannastaan”. No mutta, tämähän on luonnollista
muutamistakin syistä. Ensinnäkin ihmisellä on luontainen tarve saada jakaa oma
todellisuuskokemuksensa lajitovereidensa kanssa, sillä tämä on edellytys
kyvylle kokea yhteisöllisyyttä ja ymmärretyksi tulemista. Toisekseen, kun joku
näkee sellaista, mitä muut eivät vielä näe, ja pitää näkemäänsä merkittävänä,
tietysti hän haluaa jakaa tietonsa muiden kanssa, varsinkin, jos katsoo tietämättömyyden
vahingoittavan tietämättömiä ja välittää näistä tietämättömistä. Kolmanneksi,
on pelkästään luonnollista, että vallitsevan todellisuuskonsensuksen vastaisia
väittämiä torjutaan, minkä vuoksi selvittämisen ja todistelun taakka on suuri.
Näin ollen todisteluntarve kertoo ennemmin siitä ristiriidasta, joka yleisesti
hyväksyttyjen ja vielä hyväksymättömien väitteiden välillä on – ei niinkään
”epätoivosta” (vaikka se voikin olla seuraus mainitusta ristiriidasta ja siitä
juontuvasta todistelun tarpeesta, samoin kuin turhautuminen).]
* * *
Tutkija on ilmeisen hämmentynyt tutkimusaiheensa parissa.
Tutkimuskysymykset ovat tarkentumattomia ja metodit sekavahkoja.
Salaliittoteorioiden kerrotaan kiinnostavan, mutta se on vielä melko
epämääräinen lähtökohta. Niinpä myös aineiston jäsentely ja käsittely jäävät
epämääräisiksi. Väitteet ovat ristiriitaisia ja tulkinnat vaihtelevia.
Kokonaisuus on jokseenkin kyhätyn ja hieman pinnallisen oloinen, ja se on
pakotettu mukailemaan tutkijan ennakkokäsitystä salaliittoteoriasta tarinana.
(Kutsun tätä ”tarinamallinnukseksi”. Se näkyy paitsi kirjan rakenteessa myös
tavoissa tulkita mukaan otettuja salaliittoteorioita.)
Tutkija on kuitenkin yrittänyt ihan tosissaan: ”Tätä kirjaa kirjoittaessani olen lukenut
valtavan määrän salaliittoaiheista kirjallisuutta, katsonut satoja tunteja
elokuvia ja videoita sekä haastatellut ihmisiä, joiden elämä jollain tavalla
kietoutuu salaliittoteorioihin.” (189) (Olisi ollut mukavaa ja hyödyllistä
saada tästä aineistosta jonkinlainen typologia tai edes kokoanisarvio.) ”Illuminatin, Bilderbergin,
Rockefellereiden, juutalaisten, vapaamuurarien ja muiden salaseurojen kaikkien
eri verkostojen ja linkitysten ymmärtäminen vaatisi korkeamman asteen
polynomifunktioiden hallitsemista” (147).
[Niin.
Kuten Robert Duncan sen sanoo: ”Practical
advice is to show people documents but don’t flood them with information. [...][T]he average person does not have the
desire to learn physics, understand the diabolical underside[...] nor the time
in their busy lives to do it. [...] Most people strive for mediocrity and have
the need to be hearded thereby flocking
to the common sports team, political party, or popular belief such as fads.” (Duncan
2015, 21)]
Näin ollen tutkija voi tehdä aineistostaan vain sen
päätelmän, että ”hyvin kerrottu”. Samalla tämä on ainoa päätelmä, jonka hän suostuu tekemään siitä perusteesta, miksi
salaliittoteoriat vetoavat ihmisiin.
Siten tutkimustulos selviää jo kirjan takakannesta: ”Vain yksi asia on varma: kaikkein eniten
meihin vetoaa hyvä tarina.”
[Mikäli ”hyvä tarina” on siis lopullinen tutkimusvastaus,
olisin odottanut hieman seikkaperäisempää ”hyvän tarinan” määritelmää,
esimerkiksi hyvän tarinan kvaliteettien eksplisiittistä erittelyä. Nyt niitä
joutuu itse päättelemään eri asiayhteyksistä.
”Hyvän” määritelmä jo itsessään on tunnetusti suuri
filosofinen probleemi, eikä tutkija kelpuutakaan ”hyväksi salaliittotarinaksi”
sellaista tarinaa, jossa on mukana eettisesti arveluttavia piirteitä, joita hän
pitää vahingollisina, kuten ”antisemtisimiä” ja haitallista denialismia –
olkoot salaliittotarina kuinka hyvin tahansa kerrottu. Toisekseen, tarinan
perimmäinen luonne puolestaan on konstruktivistinen ongelma: missä kulkee
”tarinan” ja ”toden” välinen raja? Kuinka tutkija sen itse määrittelee? Ei ehkä
mitenkään.(”[H]arjaantuneenkin
medialukijan on lähes mahdotonta erottaa kovaa totuutta täydestä humpuukista,
saati sitten vain vähän viritetystä totuudesta.” [41] ”Totuuden arvioiminen voi olla hyvinkin vaikeaa” [187].) – Ellei sitten
fiilispohjalta. (”[T]otuus tuntuu
sitä uskottavammalta, mitä rationaalisemmalta se kuulostaa” [172].)]
Näin ollen tutkijan todellinen - mutta eksplikoimatta jäänyt
- tutkimuskysymys kuuluukin, kuten todettua: Millainen on kiehtova salaliittotarina?
* * *
Metodeista eksplikoidaan ainoastaan retoriikan analyysi, ja
sekin tehdään vasta kirjan lopussa lyhyenä mainintana: ”Salaliittoteorioiden ideologiaa voi ymmärtää niiden retoriikan kautta”
(191). Jääkin hieman epäselväksi, onko maininta pelkkä havainto aineiston
myöhempää jatkokäsittelyä ajatellen, vai kommentti tavasta, jolla aineistoa on
kirjassa tulkittu. Kirjassa aineistolle suoritettu ”tarinamallinnus” kuitenkin
tukee jälkimmäistä käsitystä.
Jos kyse on siis ollut jonkinlaisesta ideologia-analyysistä, tämän olisi voinut kertoa jo tutkimuksen
alussa ja selkeästi, sikäli, että tutkija on sen avulla määritellyt (itselleen)
tapansa käsitellä aineistoaan ja pyrkimystään tehdä siitä johtopäätelmiä. Tästä
tutkimusmenetelmästä ei ole pidetty johdonmukaisesti eikä vakuuttavasti kiinni,
mikä siis näkyy aineiston sekavassa jäsentelyssä ja vielä sekavammassa
käsittelyssä. Valitettavasti. Ideologia-analyysi olisi tarjonnut antoisan ja
selkeän näkökulman salaliittoteorioiden tarkasteluun.
Mutta hyvä on: pidetään ”retoriikkanäkökulma” mielessä ja
palataan alkuun.
Tämä ajatus, hmm, retorisen aspektin painottamisesta tekee
ymmärrettäväksi sen, miksi tutkimus lähtee liikkeelle käsitteestä: conspiracy; con ja spirare. Niitä
selvennetään ”Oxford English Dictinaryn” avulla. Aika pätevää – varsinkin kun
mukaan otetaan vielä Kielitoimiston sanakirja. Niiden avulla kerrotaan, että
salaliitto tarkoittaa laitonta, suunnitelmallista ja muilta salassa
tehtävää toimintaa, ja tutkija myös päättelee, että tällainen salahanke eroaa
kuitenkin ”perusjuonittelusta”. (9-10) Kaikki juonittelu ei siis ole
salaliittoilua, eikä kaikki kritiikki salaliittoteoriointia: ”[M]ikä erottaa terveen kritiikin
vahvistamattomiin väitteisiin perustuvasta epäilystä tai täysin holtittomasta
huuhaasta?”(8) Toisin sanoen: ’mikä erottaa todenmukaisen
epätodenmukaisesta.’ Siinäpä kysymys – tosin hieman hämmentävä sen jälkeen, kun
tutkija vielä saman kappaleen aikana toteaa, ettei hänen tarkoituksensa ole
tutkia salaliittoteorioiden todenperäisyyttä (13). (Mitä merkitystä silloin on
arvioida salaliittoteoriana esitetyn kritiikin pätevyyttä, tai ylipäätään puhua
kritiikistä? Tarinoitahan tässä ollaan tutkimassa.)
Mutta hyvä on: vaihdetaan aivan toiseen tutkimuskysymykseen.
Tutkijan muotoilema kysymys on tärkeä ja kiinnostava siksi,
että se herättää pohtimaan sosiaalisia normeja: jonkin määrittyminen
”salaliittoteoriaksi” ilmaisee kritisointiin liittyvän normatiivisuuden.
Millainen pohdinta tai aktiviteetti ylittää rajan, jonka toisella puolella asuvat
salaliittoteoreetikot (”ne”), ja millaisesta aatemaailmasta ja
kulttuuri-ilmapiiristä tällä perusteella suoritettava jako ”meihin” ja ”niihin”
viestii? Toisin sanoen, milloin kritiikki määritellään salaliittoteoriaksi?
Tutkija ei voi
olla tietämätön siitä, että käsite - salaliittoteoria - on väline leimaamiseen.
Toisin sanoen se stigmatisoi. Kuten tutkija itsekin toteaa: ”Kukapa haluaisi vapaaehtoisesti saada
hullun tai hörhön leimaa otsaansa?” (153). Sellaisen voi siis saada, jos
käsittelee ”salaliittoteorioita”. (Hän myös ymmärtää, että tämä leima on
syvästi persoonaa luokitteleva ja julkista imagoa määrittelevä, sillä hänen
kuvauksessaan tuo vertauskuvallinen leima painautuu otsaan.)
Robert
Duncan vahvistaa: ”’Crazy’ is just a
discrediting word as well as the words ‘Conspiracy Theorist’. This was
intentional to hide these secret activities from 98% of the public. [...]
Unfortunately the CIA has been very good at promoting ‘Conspiracy Theaorist’ as
crazy so the theorists’ testimony is not pondered by the general public.” (Duncan
2015, 18 ja 21).
[Kuvaavaa on, että tutkija kertoo salaliittoteorioiden
kuuluneen jo antiikkiin, mutta ei tarkastele käsitteen alkuperää tai sitä
kulttuurihistoriallista kontekstia, jossa käsite, ”salaliittoteoria”, lanseerattiin
ja jossa se yleistyi. Mistä käsite on peräisin, milloin se on ilmaantunut
puheeseen? Kuinka ja millaiseksi määritelmä on vakiintunut? Mitä ihmiset
käsitteellä tarkoittavat? Mitä kaikkea sillä voi tarkoittaa? Käsitteen semanttisen merkitystason tarkastelu
puuttuu kokonaan.
(Käsitykseni mukaan käsite lanseerattiin JFK –tapauksen
tiimoilta, minkä seurauksena ”salaliittoteorioista” alettiin siis puhua 1960
–luvun Yhdysvalloissa.)]
Näiden tietojen pohjalta - siis sen tiedon pohjalta, että
käsitteellä voidaan leimata, ja etenkin sen havainnon pohjalta, että käsitteen
selkeä määrittely on hankalaa - pitäisi voida päätellä, ettei ole olemassa
mitään valmista, automaattista ”salaliittoteorian” kategoriaa, jossa jokin
näkemys joko on tai ei ole salaliittoteoriaa. Sen sijaan kategoriaan langetaan
tietyin ehdoin, edellytyksin ja seurauksin. Näiden tarkastelu – ehtojen,
edellytysten ja seurausten – olisi ollut ensisijaista sellaisessa
tarkastelussa, josta tutkija kertoo olevansa kiinnostunut: ”[M]iksi salaliittoteoriat viehättävät ihmisiä ja miksi jotkin tietyt
tapahtumat ovat saaneet ympärilleen lukuisia salaliittoteorioita” (13).
Toisin sanoen on ajatusvirhe keskittyä käsitteen
määritelmään sellaisessa yhteydessä, jossa tulisi keskittyä määrittelyn
perusteisiin (ja pureutua semantiikkaan).
[Koska kirjassa ei tarkastella käsitteen -
“salaliittoteoria” - vaikutusta diskreditoida esitetty teoria tai sen esittäjä,
kirjassa ei myöskään problematisoida tarvetta tähän diskreditoimiseen. Tämän
pitäisi kuitenkin olla käsitteen
ydinproblematiikkaa (varsinkin kun myönnetään, että ”salaliittoteoreetikko” on
kyseenalainen leima).
Kuinka tabun käsite siis on yhteydessä salaliittoteorian
käsitteeseen? Entä kuinka tämä kaikki liittyy sanktioimiseen ja kontrolliin:
millaisia rangaistuksia salaliittoteoreetikoihin sovelletaan? On selvää, että
leiman käyttäminen – tässä tapauksessa salaliittoteoreetikoksi nimittäminen –
ilmaisee jonkin rajan ylittämistä ja siten tabun rikkomista, tabualueella
kulkemista. Kielletyn rajan ylittämisestä ja tabun rikkomisesta rangaistaan
aina, kun tarkoitus on ylläpitää niitä rajoja, jotka tabu on asettanut.
Kun käytetään käsitettä ”salaliittoteoria”, tehdään samalla
näkyväksi sosiaalinen kontrolli ja lausutaan vaatimus normissa pysymisestä.
(Tähän käsitteen käyttö on ehdollistettu; se on triggeri.) Voisi pohtia, mikä
vaikutus tällä on ollut vaikkapa uskallukselle ajatella toisin – ja tehdä
esimerkiksi merkittäviä tieteellisiä havaintoja (kuten havaintoja
subliminaaleista). Nämä ovat tärkeitä kysymyksiä. Sääli, ettei tutkija uhraa
niille kirjassaan ajatustakaan.
Jo pelkkä pelko leimasta ja diskreditoimisesta on niin
vahva, että se saa jopa tutkijan panostamaan oman asemansa ryhmittelyyn:
’kuulun meihin fiksuihin, en niihin hörhöihin’ – vaikka samalla hän näyttää
ennakoivan mahdollista hörhöksi luokittumistaan syystä, että on ylipäätään
ottanut salaliittoteoriat tarkastelunsa kohteeksi. Tätä hän käsittelee
itseironian keinoin. (Palaan tähän.)]
Tarkoitan sanoa, että olisin toivonut tutkijalta suurempaa
kriittisyyttä tutkimuksensa peruskäsitteiden suhteen ja syvällisempää
perehtyneisyyttä niihin. Olisi kenties ollut aiheellista tarkastella
salaliittoteoriasta jo olemassa
olevia määritelmiä hieman monipuolisemmin, ja tehdä tämä heti tutkimuksen
alussa. Jo tämä olisi tuonut käsitteen tarkasteluun syvyyttä sen sijaan, että
se otettaisiin suoraan sanakirjasta annettuna.
Kirjasta voi kuitenkin
implisiittisesti päätellä hieman laajemman salaliittoteorian määritelmän:
Salaliittoteoreetikoksi kirjassa tituleerattu Riikka Söyring
kuvailee salaliittoteorioita ”askeleen pidemmälle viedyksi kritisoinniksi”. ”Esimerkiksi Yhdysvaltoja ja
finanssimaailmaa kritisoivat kertovat Söyringin mielestä samaa tarinaa kuin
salaliittoteoreetikot, mutta pehmennettynä versiona: ’Toisilla väkevä romaani,
toisilla munille potkiva pamfletti, toisilla iltapäivälehden lööppiversio,
toisilla vesitetty virallisversio ja toisilla kriittinen kolumni.’
Salaliittoteoriat ovat Söyringin mukaan askeleen pidemmälle vietyä
kritisointia, pohdintaa, hahmottelua. Nämä ovat hänen mukaansa vain erilaisia
todellisuustunneleita samasta tarinasta. Mediakonsentraatio eli se, että isojen
mediatalojen omistajuus on keskittynyt harvoille, mahdollistaa Söyringin mukaan
sen, että tarinankerrontaa on mahdollista hallita hyvinkin pitkälle.” (159)
Salaliittoteoriointi voi olla myös vahvaa
yhteiskuntakritiikkiä. Historia ei yleensä muistele John F. Kennedyä
salaliittoteoreetikkona, vaikka hän on laukonut tällaista:
”For we are opposed around the world by a
monolithic and ruthless conspiracy that relies primarily on convert means for
expanding its sphere of influence – on infiltration instead of invasion, on
subversion instead of elections, on intimidation instead of free choice, on
guerrillas by night instead of armies by day. It is a system which has
conspirated vast human and material resources into the building of tightly
knot, highly efficient machine that combines military, diplomatic,
intelligence, economic, scientific and political operations. Its preparations are concealed, not published. Its mistakes are buried
not headlined. Its dissenters are silenced, not praised. No expenditure is
questioned, no rumor is printed, no secret is revealed. ”
[Waldorf-Astoria
Hotel, New York City
April 27, 1961.]
(Puheen käännös sivulla 57, kolmannen osion ensimmäisen
kappaleen johdantosanoina)
[Kuten peliin kuuluu, Kennedyn puhe on tietenkin ”debunked”:
on selitetty, että se käsittelee itse asiassa Neuvostoliiton uhkaa ja
kommunismia. ”He was referring to Soviet
Communismi, in a speech about press freedom during cold war. The speech (to newspaper publishers) was on April 27, 1961, more than
two years before his assassination. [...] The debunking is the use of the quote
[...] to make it seem like JFK was talking about some Illuminati/NWO plot.”, selvittää Mick West sivustolla
Metabunk. Samassa kommentissaan hän myös antaa ymmärtää, ettei puhe ole
yhteydessä Kennedyn murhaan, sillä tapahtumien välillä on kaksi vuotta. (Niin,
jos jokin pimeä taho haluaisi eliminoida jonkun liian vaikutusvaltaisen liian
avoimen julkisen puheen takia, se tekisikin sen hyvin pian heti puheen jälkeen
– mahdollisesti jo puheen aikana – että kaikki ymmärtäisivät paremmin mistä
eliminoinnissa on kyse. Suunnittelua tai harhautusaikaa ei tarvita.) Siten tässäkin
on, kuten pelin henkeen kuuluu, nähtävillä se sosiaalinen normi, ettei asioiden
välillä ”saa” nähdä yhteyksiä. (Muutenhan olisi kyse salaliittoteorioinnista.)
Westin
näkemystä kommentoi, osaltaan, vaikkapa tämä David Rockefellerin kommentti: ”We are grateful to the Washington Post, The
New York Times, Time Magazine and other great publications whose directors have
attended our meetings and respected their promises of discretion for almost 40
years. It would have been impossible for us to develop our plan for the world
if we had been subjected to the lights of publicity during those years. But,
the world is more sophisticated and prepared to march towards a world
government. The supernational sovereignty of an intellectual elite and world
bankers is surely preferable to the national auto-determination practiced in
past centuries.” [David Rockefeller, Council on Foreign Relations] ]
Kun pohditaan salaliittoteorioita, aiheen käsittely voisi
olla mielekästä sijoittaa esimerkiksi informaatiosodankäynnin
kategoriaan. Nähdäkseni tämä on vieläpä melko ilmeistä. (Ajatellaanpa
vaikka, jälleen, WTC –iskuja.) Ajatus
”informaatiosodankäynnistä” on kuitenkin haluttu pitää poissa, myös Kaaron
artikkelista. Nähtävästi käsite on liian asiallinen ja vakavasti otettava,
jolloin se loisi välitöntä pätevyyden hohtoa salaliittoteorioille ja
–teoreetikoille. (Miltä kuulostaisikaan määritelmä
”informaatiosota-analyytikko” vaihtoehtona ”salaliittoteoreetikolle”? Myös
artikkelissa suhtautumista kuitenkin kuljetetaan aivan toiseen suuntaan:
”salaliittoteoreetikon” korvaa vaivihkaa käsite ”salaliittouskovainen”.)
[Luodaanpa tässä yhteydessä vielä katsaus mainittuun Tiede
–lehden artikkeliin Salaliitto kiehtoo alistettua (8/2014).
Kun vaalitaan status quoa, normina on, ettei settiä
uhkaaviin teorioihin suhtauduta vakavasti - ainoastaan henkilöihin, jotka sellaisia esittelevät. ”Nämä spekulaatiot on helppo ohittaa helppoheikkien juttuina, mutta
asialla on vakavampi puoli. Salaliittoteoriat nimittäin uppoavat yllättävän
moniin ihmisiin. […]Yhdysvalloissa salaliittoteoriat koetaan jo
turvallisuusuhaksi”. Artikkelissa jatketaan, että Obaman neuvonantaja Cass
Sunstein on kuulemma ehdottanut, että hallituksen agentit soluttautuisivat
salaliittoteoreetikkojen keskusteluihin ja koettaisivat aiheuttaa hajaannusta
heidän joukossaan. (52,57)
Paitsi että salaliittoteorioita - myös keskenään
ristiriitaisia - on artikkelinkin mukaan jo valmiiksi joka lähtöön (ja
näkemyksellinen hajaannus siis taattu), hajota-ja-hallitse taktiikka olisi
turhaa myös syystä, että - kuten artikkelissa on juuri päästy perustelemasta -
salaliittoteoreetikolle tärkeintä on oletus
salaliitosta, ei salaliittoteorian sisältö: ”[S]alaliittoteoreetikoiden muuttuvasta mielenmaisemasta on saatu
viitteitä myös psykologisissa tutkimuksissa. Pitkään on tiedetty, että jos
ihminen uskoo yhteen salaliittoteoriaan, hän uskoo todennäköisesti myös
toiseen. Kentin yliopiston viimevuotisessa [2013] tutkimuksessa havaittiin, että salaliittoteoreetikot uskovat jopa
toisilleen ristiriitaisiin salaliittoteorioihin. Toisin sanoen, mitä enemmän
salaliittouskovaiset uskovat [asiaan N+], sitä enemmän he uskovat myös [asiaan N-]” (56).
Näin ollen mikään uusi sepite ei vähentäisi
salaliittoteoriauskovaisuutta, päinvastoin. Toisin sanoen on epäjohdonmukaista
ajatella salaliittoteoreetikoista edellä kuvatulla tavalla, ja sen jälkeen
pyrkiä toimimaan Sunsteinin ehdottamalla tavalla. [Mitä tulee Sunsteinin
ehdotukseen, salaliittoteoreetikkojen keskuudessa lienee yleisesti tiedetty se
tosiasia, että liikkeellä on paljon mis- ja disinformaation levittäjiä –
”soluttautuneita agentteja” –, ja on jo yleistietoa, että tämä tällainen on
informaatiosodankäynnin perussettiä.] ]
* * *
Ehkä tämä kaikki ristiriitaisuus ja pinnallisuus johtuu
siitä, että tutkija on epävarma omasta suhtautumisestaan. Kenties hän on
jossain vaiheessa salaliittoteorioiden maailmassa vaellettuaan havainnut,
etteivät ne sittenkään ole ymmärrettävissä kertomuksina aivan niin
ongelmattomasti kuin hän oletti.
Niinpä väite salaliittoteoriasta tarinana on siten ennemmin
tutkimushypoteesi kuin tutkimustulos.
Kirjansa lopussa tutkija kirjoittaa: ”Mutta ovatko salaliittoteoriat tarinoita? Eivät sanan kapeimmassa
merkityksessä. Niissä ei ole tarinoille ominaista alkukohtaa, keksikohtaa, jossa
jännitys huipentuu, ja loppua jossa kaikki selviää. Salaliittoteoriat ovat
kuitenkin tarinoiden tavoin loogisia, puhuttelevia ja uskottavia.” (197)
Harvat tarinat nykypäivänä sisältävät ”loppua jossa kaikki
selviää”. Siksi on olemassa käsite: avoin
loppu tai avoin kertomus.
Klassinen tarinankaari ei ole enää pitkään aikaan ollut täysiveriseksi
tarinaksi määrittymisen edellytys, ja toisaalta asiapitoisissakin esityksissä
on tapana noudattaa tiettyä tarinan kaarta - kuten kaikessa kerronnassa;
vakiintuneet tavat kertoa edellyttävät sovittuja, tuttuja muotoja ja
formaatteja. (Jos näin ei olisi, pitäisimme kerrontaa päämäärättömänä ja
epäymmärrettävänä. Puhumme esimerkiksi omasta elämästämme ja sen tapahtumista
tarinoiden kaavoja väljästi mukaillen.) Jos puolestaan ”loogisuus,
puhuttelevuus ja uskottavuus” riittävät tarinaksi määrittymiseen, siinä
tapauksessa lähes mikä tahansa kerronta on ymmärrettävä tarinana.
Tarkoitan siis sanoa, että salaliittoteorian määrittely väljästi tarinaksi ei kerro salaliittoteoriasta vielä mitään sellaista, mikä erottaisi sen mistä tahansa muusta kerronnasta.
Tarkoitan siis sanoa, että salaliittoteorian määrittely väljästi tarinaksi ei kerro salaliittoteoriasta vielä mitään sellaista, mikä erottaisi sen mistä tahansa muusta kerronnasta.
Lisäksi tutkijan väite salaliittoteoriasta tarinaksi
palautuvana kerronnanmuotona on ristiriitainen hänen aikaisemman pohdintansa
kanssa: kirjan neljännen osion yhteenvedossa, Kaksijakoinen maailmankatsomus, hän perustelee, että
salaliittoteoriat ovat tulleet korvaamaan postmodernin ajan hylkäämät Suuret
Kertomukset. Tässä tulkinnassa salaliittoteoriat luovat pelkistyksillään
selkeyttä siihen kaaokseen, jonka moderni maailma infoähkyllään ja kirjavilla
uskomuksillaan aiheuttaa. (148) Kuitenkin, vasta edellisellä sivulla, tutkija
on kuvannut, kuinka ”[i]lluminatin,
Bilderbergin, Rockefellereiden, juutalaisten, vapaamuurarien ja muiden
salaseurojen kaikkien eri verkostojen ja linkitysten ymmärtäminen vaatisi
korkeamman asteen polynomifunktioiden hallitsemista” (147).
Salaliittoteoria ei siis sittenkään selkiytä maailmankatsomusta? (Onhan tämä
näkyvillä jo yksittäisissä teorioissa: niissä monissa tulkinnoissa, joita
yksittäisiin tapahtumiin liittyy, ajatellaanpa vaikka JFK:ta, Marilyniä tai
Elvistä.)
Vai onko tutkijan hämmennyksessä kyse siitä, ettei hän itse ole vielä tavoittanut
salaliittoteorioiden The Big Picturea?
Toisinaan vaikuttaa siltä, että tutkija on tästä puutteesta
jopa ylpeä, sillä suuret kertomukset kuuluvat hänen näkemyksessään
vanhentuneeseen maailmankuvaan, naiivin kaksijakoiseen, johon tarpeeseen
salaliittoteorioita hänen erään teoriansa mukaan siis kehitellään (147). Tämän
voi päätellä myös siitä, että salaliittoteorioiden perusasetelmat palautetaan
toistuvasti ”hyvän ja pahan taisteluksi” ja mallinnetaan Raamatullisen
konservatiiviseksi ja klassiseksi. (93, 147-148, 197)
[Mitä sinällään tulee dualismiin: hieman epäilen, että tutkija olisi omassa ajattelussaan päässyt sen yläpuolelle. Pidetään silti peukkuja.]
[Mitä sinällään tulee dualismiin: hieman epäilen, että tutkija olisi omassa ajattelussaan päässyt sen yläpuolelle. Pidetään silti peukkuja.]
* * *
Tutkija näyttää sulkevan lähtökohtaisesti pois
salaliittoteorioiden todenperäisyyden niiden vakuuttavuuden selittäjänä; vaikka
oikeitakin salaliittoja on, vakuuttavuus ei vielä itsessään kerro mitään
salaliittoteorian mahdollisesta todenperäisyydestä. Tutkija kuitenkin kertoo
kirjansa alussa, ettei tämä ole hänen tutkimukselleen ongelma. ”Tarkoitus ei […] ole tutkia sitä, onko
jokin tietty salaliittoteoria totta vai ei, tai pohtia miten vakuuttava se on
verrattuna johonkin toiseen” (13).
Väitteestään huolimatta juuri sitä tutkija tekee.
Jos tutkija ei sitä tekisi - ja muutenkin kokisi mahdollisen
todenperäisyyden arvioinnin oman tutkimuksensa kannalta mielenkiinnottomana -,
miksi hän pitää salaliittotarinoiden uskottavuutta, ja myös uskottavuuden
arvioimista, läpi kirjan niin merkittävänä? Hän toteaa esimerkiksi: ”Yllättävän usein […] näkemys tuntuu minusta
vakuuttavalta. Mistä se johtuu?” (189), ”Edellä käsitellyissä salaliittoteorioissa pistää erityisesti silmään
niiden vakuuttavuus. […] Monet salaliittoteoriat ovat jossain määrin
mahdollisia ja ehkä jopa uskottavia.”(89) ja ”Erilaisten olosuhteiden ja yksityiskohtien tai todisteiden
paikkansapitävyydestä voi kiistellä loputtomiin. […] On myös lähes mahdotonta
yrittää arvioida, mitkä esitetyistä todisteista ovat uskottavia ja mitkä eivät.
Internet on niin täynnä tietoa, että harjaantuneenkin medialukijan on lähes
mahdotonta erottaa kovaa totuutta täydestä humpuukista, saati sitten vain vähän
viritetystä totuudesta.” (41)
[Vai tarkoittaako tutkija, että uskottavuus on tärkeä
kvaliteetti hänen käsityksessään ”hyvästä tarinasta”: onko mahdollisimman hyvä
salaliittotarina sellainen, joka on mahdollisimman uskottava, ja juuri uskottavuuden vaikutelmasta herää
viehättyminen, jota tutkija pitää ”hyvän tarinan” indikaationa?
Toisaalta hän
käyttää samaa perustetta myös salaliittoteorioinnin vastustamiseen: ”[M]itä nuivemmin ja kyynisemmin [sanoma
esitetään], sen uskottavammalta se
kuulostaa […] Ehkä kriittinen suhtautumisemme salaliittoteorioihin johtuu
siitä, että elämme paitsi epävarmoja myös hyvin kyynisiä aikoja. Silloin
totuus tuntuu sitä uskottavammalta, mitä rationaalisemmalta se kuulostaa,
ja […] herkkäuskoisia on mukava pilkata” (171-172) (Myös
salaliittoteoreetikot ivaavat, turhautuessaan, juurikin ”herkkäuskoisia”. Kuten Adampants sen sanoo: ”Everybody is calling everyone else a sheep…”)
Tutkija ei juuri eksplikoi näkemyksiään ja johtopäätelmiään,
ja jättää lukijan itsensä pääteltäväksi - tulkittavaksi - niin paljon, niin
paljon. Tällaista epäselkeyttä ja väljyyttä ei yleensä pidetä hyvän tutkimuksen
tunnusmerkkinä. Tutkija rinnastaakin jo kirjansa johdannossa tutkimisensa
”pohtimisen” kanssa (13).]
Eräänä osoituksena tästä pyrkimyksestä - siis pyrkimyksestä
todenperäisyyden arviointiin - voi pitää salaliittoteorioiden vertailua
valtavirtatieteen näkemysten kanssa. Alakappaleessa Ilmastonmuutoshuijaus tutkija selvittää yksityiskohtaisesti, mitä
ilmaston lämpenemisellä ”tieteellisen konsensuksen eli virallisen totuuden
mukaan” tarkoitetaan.
[On ajatusvirhe päätellä tai olettaa, että ”virallinen
totuus” tarkoittaisi automaattisesti samaa kuin ”tieteellinen konsensus”, edes
länsimassa, ajatellaanpa vaikka maailmankatsomuksellisia kysymyksiä
asiayhteyksissä, joissa tiede tarjoaa pelkän maailmankuvallisen näkökulman. Virallinen totuus esimerkiksi on, että
pakolaisena maahan saapunut on aina hädänalainen, vaikka tieteellinen konsensus pitäisi väitettyä hädänalaisuutta monissa
tapauksissa kyseenalaisena – ja esimerkiksi kutsuu ilmiötä ennemmin
siirtolaisuudeksi.]
”Ilmaston lämpeneminen
on pääasiassa ihmisen aiheuttamaa ja johtuu lähinnä kasvihuonepäästöjen
pääsystä ilmastoon. Kasvihuonekaasut päästävät lävitseen auringon säteilyn,
mutta sulkevat maapallon lämmön sisäänsä. Kasvihuonekaasuja ovat esimerkiksi
hiilidioksidi ja metaani, joiden pitoisuudet ovat lisääntyneet teollistumisen myötä.
Hiilidioksidipäästöjä tulee esimerkiksi fossiilisten polttoaineiden, öljyn,
kivihiilen, maakaasun ja turpeen käytöstä. Metaania pääsee ilmakehään, kun
eloperäinen aine hajoaa hapettomassa tilassa, esimerkiksi kaatopaikoilla ja
karjaeläinten suolistossa.” (174-175).
[Tutkija ei käytä tässä yhteydessä lainkaan lähdeviitteitä.
Hän siis olettaa, että tämä tieto on yleissivistystä tai väittää, ettei
yksikään tämän teorian kiistävä teoria ole ”tieteellinen” tai ainakaan
”tieteellisen konsensuksen” mukainen. - Tai sitten hän haluaa pysytellä
johdonmukaisena näkemykselleen ja välttelee viitteitä syystä, että on juuri
todennut niiden runsaan käyttelyn ilmaisevan ”epätoivoista” halua kuulostaa
uskottavalta ja vakuuttaa lukijat totuudesta.]
Tutkija on myös omistanut kokonaisen kappaleen - ”Minä kiellän kaiken” – denialismille,
jonka hän määrittelee virallisen totuuden kieltämiseksi. (174) Miksi
tämän tarkastelu olisi kiinnostavaa silloin, kun ”Tarkoitus ei […] ole tutkia sitä, onko jokin tietty salaliittoteoria totta
vai ei ” (13). Noh, tutkija haluaa tietenkin osoittaa, että
salaliittotarinoinnin eräs funktio on virallisen totuuden kieltäminen. Mutta
mitä väliä on ”virallisella totuudella” silloin, kun metsästetään hyviä
tarinoita, eikä ainakaan välitetä niiden todenperäisyydestä?
[Kappaleensa alussa tutkija tulee puoli huomaamatta
määritelleeksi fiksuimpana pidetyn kaverin virallisen totuuden vastustajaksi, ja virallisen totuuden
puolestaan ignorantiksi sepitteeksi. Tämä tapahtuu muistelemalla tarinaa
Galileo Galileistä inkivisition edessä. Onko rinnastus tietoinen vai tahaton?
Kuten edellisessä postauksessani kuvasin, tapa, jolla tutkija käsittelee
aihettaan, antaa ymmärtää, että hän samaistaa Galilein näkemyksen tiedeyhteisön
näkemykseen, eli ajattelee Galilen edustavan tiedettä yleisesti. Hän toteaa
tämän myös suoraan: ”Sekä Galileon että
nykytiedemiesten havainnot perustuvat tieteellisin menetelmin saavutettuihin
tuloksiin” (177-178). Tällöin rinnastus olisi tahaton (ja siis
mahdollisesti alitajuinen, eli ilmaisisi torjuttua kokemusta:
’salaliittoteoreetikko on oikeassa’).]
Myös käsitellessään ”sionistista salaliittoa” tutkija
keskittyy salaliittoteorian merkitykseen ja vaikutukseen tiettyä ihmisryhmää
syyllistävänä rasistisena ongelmana. Pohdinnat koskevat kulttuurihistoriallista
näkökulmaa ja pyörivät ihmisarvokysymyksen ympärillä. Tässä kappaleessa on
kuljettu jo kauas salaliittoteorioiden arvioimisesta hyvinä tarinoina, ja sen
sijaan arvioidaan niiden vaikutusta juurikin suhteessa totuuksiin sekä todellisuuskäsitysten
rakentumiseen.
Toisessa yhteydessä hän pitää salaliittoteorian ongelmana
juurikin sitä, ettei väite pitänytkään todellisuuden kanssa paikkaansa:
”Vähän aikaa New
Yorkin tapahtumien [9/11] jälkeen sain sähköpostiviestin, jossa minua
kehotettiin kirjoittamaan tekstinkäsittelyohjelmalla toiseen torniin törmänneen
lennon numero Q33NY. Kun muuttaa fontin Microsofitin tekstinkäsittelyohjelmassa
Wingdingsiksi, muodostuu numero- ja kirjainyhdistelmästä lentokone, kaksi
tornia, pääkallo ja daavidintähti […] Ongelmana on se, ettei Q33NY
ollut yhdenkään syyskuun 11. päivän iskuihin liittyvän lennon numero.
Kirjain-numeroyhdistelmä ei itse asiassa liity päivän tapahtumiin mitenkään.
(36-37, 42)
[Tutkija on aloittanut kappaleen 11. syyskuuta 2002 lupaavasti. Hän poimii populaarikulttuurista
hätkähdyttäviä - kuitenkin jo yleisessä tiedossa olevia - esimerkkejä, joita
pidetään kätkettyinä ennakkovaroituksina tulevasta iskusta. Hän luettelee
tapauksia kuten Larry Silverstein ja American Airlinesin lento 77, pohtii Patriot Actin kyseenalaisuutta ja
myöhempää vaihtumista Freedom Actiksi,
sekä pysähtyy käsitteeseen false flag.
Vakuuttavina pidettävät todisteet näyttävät puhuvan varsin ansiokkaasti
salaliiton puolesta. (Tämä kaikki antaa ymmärtää, että tutkija on jo
aikaisemmin tykönään pohtinut tämän tapauksen mysteeriä.)
Tästä huolimatta tutkija on kappaleen loppuun mennessä
onnistunut vakuuttamaan - tai ainakin vakuuttaa vakuuttaneensa - itsensä siitä,
ettei esimerkiksi Microsoftin tekstinkäsittelyohjelmaan koodatulla kuvalla
lentokoneesta ja kahdesta tornista, salaseuratunnuksesta (Skull and Bones) ja
uskonnollisella tunnussymbolilla (Daavidin tähti) ole mitään tekemistä lentokoneen, kahden tornin, salaseuran ja
uskonnollisen tunnussymbolina kanssa (ainakaan jos ne yhdistetään mainittuun kaksoistorni-iskuun). Tämä johtopäätelmä - ’ei mitään tekemistä
salaliiton kanssa’ - on ristiriitainen suhteessa kappaleen argumentointiin.
Kuvaus siis mukailee salaliittoteorioiden logiikkaa aina
siihen asti, kunnes tutkija toteaa ongelmansa: lennon numero ei ollutkaan Q33NY
– ja kas, kaikki muukin menettää samassa merkityksensä.
[Mistä tutkija voi tietää, ettei mainittu lentonumero kuulunut alkuperäiseen suunnitelmaan, tai ollut ehkä
ennakoitua hämäystä, tai peräti ”damage controllia” sikäli, että
”wingdings-viesti” levisi yleiseen tietoon? Entä mistä tutkija voi tietää, että
mainittu koodi viittaa juuri torniin törmänneeseen koneeseen? Onhan numero 33
esimerkiksi kriittinen asteluku vapaamuurariudessa. Ja liittyyhän kuvioon
muitakin teorioita, kuten väitteitä siitä, että iskuisssa käytetty matkustuskone oli törmätessään tyhjä ja matkustajat kuljetettu jonnekin muualle… Villeimpien
teorioiden mukaan mitään konetta ei edes ollut, vaan kyse oli Suuresta
Illuusiosta (jota esimerkiksi nimimerkki Shahzwar Bugti käsittelee vaikuttavin
argumentein videosarjansa, The Illuminati
& Dajjal, osissa 4-14:
osa 4: No
Planes On September 11
osa 5: The
Plane Myth
osa 6:
Hidden In PLANE Sight
osa 7: 9 11
TV Fakery
osa 8:
Video Trickery
osa 9: The
Stage Is Set
osa 10: The
Biggest Fraud
osa 11:
Selling A Lie
osa 12: The
Grand TV Illusion
osa 13:
Appearance Vs. Reality
osa 14: All
The World’s A Stage
(osassa 2 käsitellään populaarikulttuuriin kätkettyjä
viestejä tulevasta iskusta)
Nämä pätkät käyvät mainioksi opetusvideosarjaksi siitä, kuinka
argumentoidaan mallikkaasti visuaalisen aineiston avulla. Yllätyin iloisesti
monien havaintojen oivaltavuudesta. Kaiken kaikkiaan oikein näppärä setti.
Sarja sopii opetusvideoksi myös siitä, kuinka suurta yleisöä voidaan huijata megalomaanisesti sen kautta, minkä varassa se käsitystensä muodostamisen suhteen riippuu, ja mihin sen päättelytketjut perustuvat - siis on ehdollistettu perustumaan.)
Sarja sopii opetusvideoksi myös siitä, kuinka suurta yleisöä voidaan huijata megalomaanisesti sen kautta, minkä varassa se käsitystensä muodostamisen suhteen riippuu, ja mihin sen päättelytketjut perustuvat - siis on ehdollistettu perustumaan.)
Tarkoitan sanoa, että tutkija kumoaa melko vähäisin ja
hätäisin perustein käsissään olevat todisteet (tai vähintään argumentit). Entä, jos se on vinkki, ettei maintun koodin nimistä lentoa lennellyt missään? Toisekseen, tutkijan tiedossa olevasta "koodista" puuttuu yksi kirjain: C. Q33NYC
(Viittauksesta Wingdingsiin tuleekin mieleeni, että
Adampants kehotti ihmisiä pysyttelemään Microsoftin tuotteista erossa,
muistaakseni vielä huudahduksella ”my god!”)]]
* * *
On ymmärrettävää, että pyrkimyksessä olla näkemättä
toistuvia kaavoja (”patterns”) ja merkityksiä ”siellä missä niitä ei ole” - eli
pyrkimyksessä olla kokematta itseään paranoidiksi sekä halussa olla tulematta
pidetyksi sellaisena (”Kukapa haluaisi
saada hullun tai hörhön leiman otsaansa?” [153]) - haluaa ajatella sattuman
pyörittävän maailmaa.
Mutta juuri tähän ehdollistumaan, auktoriteettiuskoiseen,
mielenhallinta osittain perustuu. En ymmärrä, kuinka kukaan ajattelijana itseään pitävä
voi olla valmis tosissaan julistamaan: ”En halua nähdä asioiden välisiä
yhteyksiä enkä ymmärtää liian laajoja kokonaisuuksia!”
On yksinkertaisesti typerää ja naiivia – ja taatusti
tarkoituksellisen ehdollistuman tulos – sabotoida omaa arvostelukykyään siten,
että sotkee mahdollisuutensa pitkällisiä päättelyketjuja edellyttävien
kokonaisuuksien hahmottamiseen vetoamalla siihen, että on ’on paranoidia nähdä
kaavoja ja merkityksiä’.
(Samojen ehdollistumien kategoriassa sijaitsee myös
kärsimättömyys ja levottomuus [seurausta etenkin aktiivisesta sosiaalisen
median käyttelystä sekä pilkotun päivärutiinin aiheuttamasta sisäistetystä
”olemisen tavasta”; siitä, että arkielämä rakentuu hyvin lyhyistä jaksoista ja huomio on jatkuvasti hajakeskitetty. Esimerkiksi Foucault argumentoi myös tällaisesta, sisäisen
kontrollitilan vangiksi jäämisestä, kirjoittaessaan vankilan historiasta
teoksessaan Tarkkailla ja rangaista:
rutiinit sisäistyvät vähitellen kehon ”luonnollisiksi” rytmeiksi].
Listaan voi lisätä myös tarpeen – vaatimuksen – saada kaikki
helposti ymmärrettävänä ja viimeisen päälle lyhennettynä ja tiivistettynä. Tätä
vaatimusta mahdollisesti säestävät huomautukset siitä, ettei asian esittäjä ”ole
sisäistänyt asiaansa”, mikäli ei osaa tiivistää vuosikymmenten pohdintaansa
selkeästi ymmärrettävällä tavalla kahteen virkkeeseen. [Toki osaa – mutta
henkilö, joka ei itse ole perehtynyt, ei ymmärtäisi sellaisia tiivistyksiä.
Tiivistysten ymmärtäminen edellyttää pätevää tulkintakompetenssia: being in the know. Esimerkiksi
symbolit ovat tällaisia tiivistyksiä.
Onkin kuvaavaa, että niiden tuntemus on niin olematonta, että Jordan Maxwell
puuskahtaa turhautuneena: ”People are so stupid!”] (Adampants puhuu tästäkin
ilmiöstä luennossaan Knowledge – eikä
pidä ehdollistumaa ihmisten omana syynä. Päinvastoin: Adampants on sitä mieltä,
että ihminen on kaikkea muuta kuin luonnoltaan typerä.))
Koska tämä – salaliittoteorioiden todenperäisyyden arviointi
ja niiden keskinäinen vertailu – on kirjan alkuväitteistä huolimatta juuri sitä
mitä tutkija tekee, läpi kirjan, hänen ajatuksensa tullee ymmärtää kokemuksena
siitä, ettei hän kykene arvioimaan
väitteiden todenperäisyyttä (vaikka haluaisi): retoriikka-analyysi ei riitä
muuhun kuin vakuuttavuuden
arviointiin.
* * *
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti