[…jatkuu]
Kirjaan mukaan otettujen salaliittoteorioiden keskinäinen vertailu ja etenkin niiden
todenperäisyyden arviointi ovat siis - kirjan alkuväitteistä huolimatta -
tutkijan eräs tapa käsitellä aineistoaan.
Tuon tuosta tutkija kuitenkin toistelee samaa ajatusta pätevän arvioinnin
mahdottomuudesta. ”Aukoton
yksityiskohtaisuus ja syy-seuraussuhteiden loputon verkostoituminen
mahdollistaa sen, että [salaliittoteorioilla] voi selittää lähes mitä tahansa. Mutta niitä on samalla hyvin vaikea
todistaa vääriksi.” (11) ”Edellä
käsitellyissä salaliittoteorioissa pistää erityisesti silmään niiden vakuuttavuus.
[…] Monet salaliittoteoriat ovat jossain määrin mahdollisia ja ehkä jopa
uskottavia.” (89) ”Erilaisten
olosuhteiden ja yksityiskohtien tai todisteiden paikkansapitävyydestä voi
kiistellä loputtomiin. […] On myös lähes mahdotonta yrittää arvioida,
mitkä esitetyistä todisteista ovat uskottavia ja mitkä eivät. Internet on
niin täynnä tietoa, että harjaantuneenkin medialukijan on lähes mahdotonta
erottaa kovaa totuutta täydestä humpuukista, saati sitten vain vähän
viritetystä totuudesta.” (41)
”[Informantti] kertoo
[…] lukeneensa asiapaperin, joka oli
tuotu esiin jossain rokotehaittaoikeudenkäynnissä. Asiapaperin perusteella
[informantin] mukaan on ilmiselvää, että
lääkeyhtiö kertoo viranomaisille, mitä viranomaiset saavat kertoa julkisuuteen
haittavaikutuksista tai ylipäänsä mistään ja että rokotteet todella aiheuttavat
autismia. [Informantti] lähettää
minulle raportin. Haittavaikutuksia listaavassa osiossa todella mainitaan myös
autismi. En kuitenkaan ymmärrä tarpeeksi lähes tuhatkolmesataasivuisesta
tekstistä, jotta voisin varmuudella ottaa kantaa siihen, mikä merkitys
autismi-sanan esiintymisellä raportissa on. Oletan, että tulkinta edellyttää
asianmukaista koulutusta.” (183-184)
Mitä tämä siis on, ellei pyrkimystä todenperäisyyden
arviointiin? Ei ainakaan tarinallisten kvaliteettien arvioimista (sillä siihen tutkijalla on asianmukainen koulutus).
It gets better.
”Kaikki kiteytyy
yhteen asiaan, totuuteen. Ehkä ei ole olemassa faktoja, vain tulkintoja.
Relativistisen näkemyksen mukaan totuus on tulkitsijan omassa silmässä.”
(172 )
[Itse asiassa kauneus on
se, joka sanonnan mukaan sijaitsee tulkitsijan omassa silmässä. Totuuden
puolestaan kerrotaan sijaitsevan ”sielussa” tai ”sydämessä” (jolla yleensä
tarkoitetaan psyykeä eli mieltä). Mikäli totuuden kuitenkin kerrotaan
sijaitsevan ”silmässä”, on kyse melko pinnallisesta suhtautumisesta totuuteen
ja todellisuuteen: totta on se, mikä nähdään ja mikä näyttää
todelta. Ei ihme, että silmänkääntötemput voivat olla niin tehokkaita
ja hämmentäviä.]
”Sekä
salaliittoteoreetikkoja että salaliittokriitikoita kiinnostaa kuitenkin
totuus…
(Hyvin kerrotun
tarinan piti olla se, joka kiinnostaa kaikkia, ja tutkijan suosiman teorian
mukaan se kiinnostaa etenkin salaliittoteoreetikkoja sikäli, että hän ymmärtää heidät
nykyaikaisten kansantarinoiden kertojina.)
…Mutta totuudesta
ollaan usein montaa mieltä” (148)
(…Eikä esimerkiksi hyvän tarinan kvaliteeteista ja
funktioista?)
Hyvä on.
Mitä mieltä tutkija siis itse on totuudesta: siitä mitä hän pitää totena, tai niistä
väitteistä, joita hänelle totuutena tarjoillaan? Ja miksi tutkija ei saa
sanottua, että häntä itseään
kiinnostaa päästä totuuden jäljille?
”Vai voiko oikeasti
olla niin, että maailman hallitsijoiksi ovat pyrkimässä juutalainen rahaeliitti
salaisten yhdysvaltalaisten poliisiorganisaatioiden avulla ja että kaikesta
tästä on sovittu vapaamuurarien salaisessa loosissa? Jos tämä osoittautuu
todeksi, niin lupaan syödä foliohattuni.” (198).
[Tutkija on paitsi ristiriitainen, näköjään myös
itseironinen.”[Foil hat] discredits the
person using it” [Duncan 2015, 36] Tutkija siis diskreditoi itse itsensä.
Tuleeko tämä nähdä kommenttina tutkijan pätevyydestä vai hänen
tutkimuskohteestaan? Mitä järkeä on ensin kirjoittaa tutkimus ja sitten todeta VMP! (Ja ehkä tutkija ei tiedä, että foliohattu pahentaa sitä tilannetta, jolta sen
ajatellaan suojaavan: ”[…and] it actually
enhances the body electrical properties like an antenna” [Duncan 2015,
36])]
”Miten erottaa
huuhaa varteenotettavasta kritiikistä? Totuuden arvioiminen voi olla
hyvinkin vaikeaa.” (187) ”Internetin
salaliittosivustot ja salaliittoja käsittelevät kirjat ja elokuvat yhdistävät
ja monistavat erilaisia salaliittoteorioita siinä määrin, että parhaimmillaan
lähes kaiken takana pelätään olevan salaliitto. Tämä voi syödä uskottavuutta
vakavammin otettavalta yhteiskuntakritiikiltä.” (198)
Minusta tämä tällainen kuulostaa paitsi salaliittoteorian
todenperäisyyden arvioinnilta myös salaliittoteorioiden keskinäiseltä
vertailulta todenperäisyyden arvioimiseksi.
Tutkija on siis hivuttautunut hyvän tarinan metsästämisestä
totuuden tavoitteluun – ja huomannut sen mahdottomaksi. ”En kuitenkaan ymmärrä tarpeeksi lähes tuhatkolmesataasivuisesta
tekstistä, jotta voisin varmuudella ottaa kantaa siihen, mikä merkitys [todisteella
on suhteessa salaliittoteorian väitteeseen].
Oletan, että tulkinta edellyttää asianmukaista koulutusta.” (184)
Jo kirjan kansiliepeillä todetaan: ”[Tutkija] asuu Sipoossa vanhassa mielisairaalassa eikä
enää tiedä, mikä on totta ja mikä ei” – aivan kuin sillä olisi
jotain väliä tarinoiden maailmassa.
Vaikka kirjan kommentti on kirjoitettu pilke silmäkulmassa,
sama ”pilke” jatkuu läpi kirjan. (Myös heitossa korkeamman asteen
polynomifunktioista on klassikkoainesta.)
* * *
Sikäli, että kirjaa tulkitaan tutkijan henkilökohtaisena
matkana salaliittoteorioiden maailmaan, hänen voidaan nähdä kuvaavan tässä itseironiassaan salaliittoteorioista puhumiseen liittyvän sosiaalisen normin: se on
tehtävä hieman ivallisesti. (Tutkija ei näytä tiedostavan tätä normia, ei ainakaan
eksplisiittisesti, vaikka osaakin toimia sen mukaan.)
Ivallisuus on arvon ja pätevyyden kiistämistä ja siten
vähempiarvoisuuden osoittamista, sitä, että kiistetään kunnioitus ja vakavasti otettavuus
tai luovutaan niiden vaatimuksista. Siksi ivallisuutta käytetään myös aseena,
ja siten ivallisuuteen turvautuminen saattaa ilmaista omaan asemaan tai
merkitykseen liittyvän uhan tiedostamista. Tällöin voidaan joko ivata kohdetta,
jonka ennakoidaan tai pelätään horjuttavan omaa asemaa valtasuhdeverkostossa,
tai omaa itseä ja asemaa, jotta valtasuhdeverkosto ei kokisi niitä uhkaavina. Ivan
tarkoitus on ylläpitää asetelmaa status quo.
Niinpä esimerkiksi tutkija, joka haluaa säilyttää oman
vakavasti otettavuutensa, ei voi puhua täysin asiallisesti ja vakavasti
otettavasti asiasta, johon tietää suhtauduttavan ”humpuukina”. Myös puhujan oma
asema, sijainti ”vakavasti otettavuuden asteikossa”, vaikuttaa. Esimerkiksi folkloristin
on lähtökohtaisesti turvallisempaa tarkastella vaikkapa salaliittoteorioita
kuin luonnontieteilijän tai politiikan tutkijan – kunhan folkloristi muistaa
määritellä salaliittoteoriat kansantarinoiksi. Ratkaisevinta on kuitenkin oma
suhtautuminen aiheeseen. Niinpä esimerkiksi Sami Korvenrinteen opinnäytetyö, Uudesta maailmanjärjestyksestä ja
demokratiasta [Satakunnan ammattikorkeakoulu 2013], herätti kuulemma
jonkinlaisen haloon. (Nimimerkillä The Ruiner kirjoittanut ”Illuminati
insider” kertookin blogissaan, muistaakseni, kirjoittelunsa olevan hyväksyttyä,
kunhan hän kertoo kirjoittavansa vain tarinoita. Myös Kerth Barker on
muotoillut sanottavansa eräänlaiseksi tarinaksi elämästään (ja
myöntää, muistaakseni, pidättäytyvänsä koko tuntemansa totuuden kertomisesta
sen verran, että pysyy turvassa. Oleellisiin pointteihin tämä ei hänen
mukaansa, muistaakseni, vaikuta.))
Tähän kuuluu, että tutkijan on luotava vaadittu asetelma:
hänen on määriteltävä ”uhkaava” asia vähempiarvoiseksi suhteessa edustamaansa
kategoriaan (”tieteellinen konsensus”), ja säilytettävä jokin omaa ylemmyyttään
osoittava komponentti (kuten ”asiantuntijan status”). Näin ollen tutkija esimerkiksi
ei haastattele salaliittoteorioiden puolestapuhujina muita kuin kansanmiehiä ja
diletantteja, siinä missä salaliittoteoriakriitikot
saavat olla korkeasti koulutettuja asiantuntijoita. [Sivelän kirjassa poikkeuksen
tähän asetelmaan tekee edesmennyt Rauni-Leena Luukanen-Kilde, mutta hänen
uskottavuutensa viedään väitteillä, jotka ovat kylmiltään hyvin
epäymmärrettäviä ja mielipuolisia. ”Ruumiistapoistumisia
[OBE tai OOBE] on Luukanen-Kilden mukaan
käytetty planeettojen väliseen matkaamiseen” (152) – ja tämän tiedon kohteena
on siis yleisö, jolle pelkkä ajatus OBE:stä jo konseptina - saati kokemuksena -
on tuntematon, intergalaktisesta matkustelusta puhumattakaan.]
Tämä tällainen on alistuva ele, joka ilmaisee alamaisuutta
status quolle. Näin ollen status quo sallii tällaisen salaliittoteorioista
spekuloimisen hyväksyttynä toimintana.
Tästä alistumisen osoituksesta saa vastalahjan. Se on
sisäänkirjoitettu systeemiin, kuten tavisten palkkiot yleensä ovat: kun
salaliittoteoriointia käsitellään ivallisesti, säilytetään oma kunnioitettavuus
ja asiallisuus.
Mutta mikäli luovuttaa kunnioitettavuuden ja asiallisuuden
salaliittoteorioille, luopuu omasta kunnioitettavuudestaan
ja asiallisuudestaan. Molempia ei voi saada samaan aikaan. (Ajatellaanpa vaikka
David Ickea.) Kyse on kognitiivisesta dissonanssista par excellence, ja täysin käsikirjoituksen mukainen. Sen tehtävä on turvata se, ettei salaliittoteorioista puhuta asialliseen eikä
vakavaan sävyyn.
* * *
Mutta henkilökohtaisesti tutkijaa askarruttanee: ”Totuus voi kaikesta huolimatta olla tuolla
jossain.” (208). ”Ja entä sitten, jos
joku uskoo avaruusolioiden tai Illuminatin johtavan maailmanmenoa kulisseista?”
(172)
Koska tutkija jättää (henkilökohtaisen) totuuden ”sinne
jonnekin”, ainakin tutkimuksensa osalta, hän jättäytyy melko ympäripyöreäksi ja
kantaa ottamattomaksi. Toisaalta hän antaa salaliittoteorioiden väitteille krediittiä
jättämällä ilmaan herkullisia kysymyksiä, mutta toisaalta peräytyy niiden
mahdollisesti aiheuttamaa närää vesittämällä kysymyksensä heti perään. Myös
sanasto on ambivalenttia: toisaalta tutkija näyttää suhtautuvan aiheisiin ja
väitteisiin uteliaasti ja kunnioituksella, toisaalta pilailee niillä ja
vähättelee niitä.
Kun tutkimusta tarkastellaan ”henkilökohtaisena matkana”, siitä muotoutuu siis jokseenkin sekava ja hämmentynyt kokonaisuus, joka hioutuu varovaiseksi kannanotoksi. Mitään tämän terävämpää johtopäätelmää tutkija ei kuitenkaan päädy tekemään: ”Monet salaliittoteoriat ovat jossain määrin mahdollisia ja ehkä jopa uskottavia. […] Varmaa lienee kuitenkin se, ettei näihin kysymyksiin koskaan saada lopullista vastausta eikä kaikille huhuille pistettä.” (89-90)
(Ja tämän sanomiseen tarvitaan tutkijan status, kokonainen
tutkimus ja kokonainen kirja? - Tai ehkä kirjan tarkoitus on ollut tuoda esille se, mikä hämmennystä aiheuttaa.)
Tutkija lupasi kirjansa alussa pohtia (13). Missä se
pohdinta on?
Kirjassa esitetyt väitteet eivät yleensä ole tutkijan omia,
ja jäävät kokonaisuuden kannalta melko irralliseksi monologiksi, johon ei sen
jälkeen sanota juuta tai jaata. Koska tutkija niin usein vaikuttuu
salaliittoteorioiden vakuuttavuudesta, miksi hän ei pohdi esimerkiksi sitä,
mikä vaikuttaa käsitykseen ”vakavasti otettavuudesta”, hänen kohdallaan tai
yleisessä näkemyksessä? Tutkija ei myöskään inspiroidu pohtimaan niitä
kriteereitä, joiden perusteella päätetään jonkin tiedon määrittymisestä totuudeksi (saati kyseenalaista niitä). Tällainen
hämmennys näyttää ainoastaan ajavan hänet turvallisen, valtavirtatieteellisen
maailmankatsomuksen suojiin (jossa hän myös näyttää unohtavan
”tarinamallinnuksensa”).
Tieteellinen neutraalius tai ”objektiivisuus” ei saa
tarkoittaa näkökulman puutetta tai sitä, että voi välttyä tekemästä selkeitä
johtopäätelmiä. Ilman niitä tutkimuksen tekeminen ei ole mielekästä eikä
perusteltua. (Mikäli tutkija pelkää liiallista subjektiivisuutta ja pitää sitä
epätieteellisenä, tämä ratkaistaan kertomalla valitusta näkökulmasta ja
perustelemalla sen valinta. Näin subjektiivisesta näkökulmasta tulee tieteellinen.
Samalla tunnustetaan, vähintään implisiittisesti, että muitakin näkökulmia tai
vähintään tulkintoja samasta tutkimusmateriaalista on olemassa ja, mikä
tärkeintä, jätetään keskustelu avoimeksi.)
Terävien johtopäätelmien ja kantaaottavien näkemysten
puutteesta voi päätellä, että tutkija on hyvin, hyvin varovainen.
”En kuitenkaan ymmärrä
tarpeeksi […], jotta voisin
varmuudella ottaa kantaa […]. Oletan,
että tulkinta edellyttää asianmukaista koulutusta.” (184) ”Erilaisten olosuhteiden ja yksityiskohtien
tai todisteiden paikkansapitävyydestä voi kiistellä loputtomiin. […] On myös
lähes mahdotonta yrittää arvioida, mitkä esitetyistä todisteista ovat
uskottavia ja mitkä eivät.” (41) ”[T]otuudesta
ollaan usein montaa mieltä” (148).
Onko tutkija tahallaan vältellyt argumentointia ja näkemysten ”ehdottomuutta”? Jos on, miksi on? Antaako hän ehkä ymmärtää, että hänen tapansa esitellä ja käsitellä aihettaan kuvaa sitä rehellisimmillään: keskeneräisenä, hieman sekavana ja ristiriitaisena, juuri sellaisena, kuin salaliittoteoriointia koskeva (tutkimus)todellisuuskin on? Kenties on niin, että matka salaliittoteorioiden maailmaan alkoi yhdenlaisena ja päättyi toisenlaisena – ja jatkuu ohi tämän käsillä olevan tutkimuksen, päätellen siitä, että aihe on kaikkea muuta kuin selkeästi ja pätevästi käsitellyn oloinen.
Tämä tällainen ei kirjassa kuitenkaan tarkoita etäisyyden
ottamista tutkimuskohteeseen.
”Vielä kiinnostavampaa
[kuin salaliittoteorian vakuuttava esittäminen] on se, että monesta salaliittoteoriasta paistaa läpi kirjoittajan oma emotionaalinen
side aiheeseen”, tutkija toteaa (89). En voi olla tulkitsematta tätä
suhteessa hänen henkilökohtaiseen matkaansa salaliittoteorioiden maailmaan.
Paremmaksi vakuudeksi omasta ”emotionaalisesta siteestään” - joskin, edelleen,
jokseenkin tahattomasti - tutkija aloittaa salaliittoteorioiden puimisen omaan
elämäänsä hyvin emotionaalisesti linkittyvistä kokemuksista. Esimerkiksi
siirtyminen Estonia -laivaonnettomuudesta spekuloimaan 9/11-tapausta on
mielestäni selkeä näyttö tutkijan kuvailemasta emotionaalisesta siteestä
aiheeseensa.
Tutkija ihan oikeasti välittää aiheestaan.
* * *
Koska tutkija ei samaista itseään salaliittoteoreetikoihin
tai niiden kannattajiin, tutkimuksesta muodostuu, osittain, pyrkimys esittää
kuinka hän – hänen kaltaisensa; ”me” – eroaa ”niistä”.
Tästä pyrkimyksestä on nähtävissä merkkejä esimerkiksi
siinä, kuinka tutkija kuvailee, ettei ole viehättymisenkokemuksensa vietävissä: hän kykenee ”päättelemään”, että ”on niissä [salaliittoteorioissa] jotakin, joka ei täsmää” [189]. Tästä
pyrkimyksestä kertoo myös halu osoittaa kykynsä erotella harmiton
salaliittotarinointi vaarallisesta: hän
ei lähde pohtimaan ”antisemitistiä teorioita” vaan osoittaa, että niissä on
kyse rasismista ja vainoamisesta, ja kanta rokotteisiin ja hiilijalanjälkeenkin
tulee selväksi. Lisäksi hän kuulemma on ”hieman pettynyt” todetessaan
vapaamuurarin olevan hyvinkin arkinen olento (125). [Magneettimedia –julkaisu huomauttaa, kirjoituksessaan Magneettimedia uudessa ”salaliittokirjassa”,
että ”Hänen [Sivelä] mielestään on esimerkiksi salaliittoteoria
väittää, että Ilta-Sanomat perustettiin Lapuan liikkeen vastustamiseksi.” Torjuuko tutkija salaliittoteoriointia –
jonka tuottamat näkemykset voitaisiin jäsentää myös käsitteen, ”controversal
truth”, alle - niin kovin, että alkaa nähdä salaliittoteorioita siellä missä
niitä ei ole? Se oli paradoksaalista.]
Myös paranoian - saati hysterian -
käsitteen mukaan ottaminen ilmaisee, että salaliittoteoriat voivat tutkijan
käsityksissä liukua sairaalloisen liioittelun puolelle. ”Paranoidisuudella Hofstadter ei tarkoita […] sitä, että salaliittoon
uskovat välttämättä kärsisivät mielenterveydellisistä ongelmista. Termi
vainoharhaisuus kuvaa kuitenkin hänen mielestään parhaiten sitä liioittelun,
epäilyn ja fantasian värittämää tyyliä, joka on ominaista salaliittoteorioille.”(191)
Vaikka tutkija monessa kohdin liittää salaliittoteorioinnin
inhimillisiin piirteisiin ja näin määrittää sen inhimilliseksi
käyttäytymiseksi, jostain syystä hän ei kuitenkaan näytä lukevan itseään tähän inhimillisten toimijoiden
joukkoon.
Tämä tulee esille myös kokemuksessa salaliittoteorioiden
viehättävyydestä: tutkija kyllä kertoo omasta viehättymisestään, auliisti,
mutta ei pohdi tai selvitä sitä, miksi salaliittoteoriat
viehättävät juuri häntä, ja mikä niissä
vetoaa juuri häneen? (Tässä
viehättymisessä hän ei näe syytä itsessään vaan salaliittoteorioissa: ne ovat jotakin.
Salaliittoteoreetikoiden kohdalla asetelma kuitenkin esitetään päinvastaisena: he ovat jotakin.)
Vai pitääkö vastaus päätellä kirjan takakannesta: ”Vain yksi asia on varma: kaikkein eniten
meihin vetoaa hyvä tarina”: tutkijan kiinnostus pyörii hyvän
tarinoinnin ympärillä, eikä siinä mitään sen kummempaa.
Koska niin moni keskeisistä,
suosituista salaliittoteorioista kuitenkin saa osakseen tutkijan suoranaisen
paheksunnan, on pääteltävissä, ettei ”hyvä tarina”, sittenkään, selitä
salaliittoteorioinnin suosiota niin tehokkaasti kuin tutkija ehkä toivoisi. (Sellainen selitys sopisi parhaiten hänen omaan maailmankatsomukseensa.)
* * *
Loppukäsittelyksi vielä muutama paluu kirjan keskeisiin
kappaleisiin. Millaisiin risteyksiin tutkija on matkallaan salaliittoteorioiden
maailmassa ajautunut, ja kuinka ne tulivat hänen etenemistään johdattamaan?
Sionistinen
salaliitto.
Tämä kappale on oleellinen syystä, että sen aikana tutkijan
suhtautuminen tutkimusaiheeseensa (salaliittoteoriat) muuttuu. Katsotaanpas.
Tutkija on siis istahtanut kahville dosentin kanssa, ja tämä
kuvailee käsityksiään juutalaisvastaisuudesta. Se kuulemma on ”jotenkin
sisäänrakennettu eurooppalaiseen ja kristilliseen kulttuuriin” ja ”tulee
eurooppalaisen kulttuurin perintönä” (122-123).
Tämä saa tutkijan, kaikesta päätellen, varpailleen. Paitsi,
että tässä kappaleessa aletaan pohtia rasismia ja rikossyytteitä, tutkija
herkistyy myös synnintuntoiselta vivahtavaan itsetutkiskeluun. (Kenties synnintunto siis on ”jotenkin sisäänrakennettu
eurooppalaiseen kulttuuriin” ja ”tulee eurooppalaisen kulttuurin perintönä”.
Meitähän on helppo käyttää hyväksi ja viedä kuin pässiä narusta, kun vähän
vedotaan ”omaantuntoon” ja ”lähimmäisenrakkauteen”.)
”Miten itse ajattelen
juutalaisista? Huomaan ymmärtäväni, että juutalaisvastaisuutta esiintyy
varsinkin, kun näkee, miten Israelin valtio kohtelee palestiinalaisia tänä
päivänä. Entä jos Lähi-idän tilanne tarjoaa meille vain sopivan,
salaliittoteorioitakin hyväksytymmän tilaisuuden ilmaista vihaamme juutalaisia
kohtaan? Otammeko halukkaasti vastaan pienimmänkin tilaisuuden olla pitämättä
juutalaisista?” (123)
Tämä kaikki saa tutkijan päättelemään, että kenties
salaliittoteorioista on tullut ”osa tapaa ajatella juutalaisista”. ”Voidaanko salaliittoteoriat nähdä
hyväksytympänä tapana vihata juutalaisia […] [E]hkä salaliittoteoriat tarjoavat
sille vähemmän natsismilta ja antisemitismiltä tuoksahtavan mahdollisuuden.”
(120)
(Tuleeko tutkija tässä lausahtaneeksi, etteivät
salaliittoteoriat vaikuta - ainakaan hänestä itsestään - sittenkään kovin ”antisemitistisiltä”? Vai kuinka ne muutoin
voisivat tarjota oletetulle juutalaisvihalle ”vähemmän antisemitismiltä tuoksahtavan mahdollisuuden”? Vai ovatko
salaliittoteoriat hänen käsityksissään jonkinlaista piiloantisemitismiä?)
Näissä tunnoissa ja aatoksissa Rothschildin pankkiirisukukin
herättää ainoastaan kysymyksen: ”[E]i kai
[…] pankkitoimintaan siirtyminen voi yksinään luoda käsitystä siitä, että
juutalaiset havittelevat maailmanherruutta kyltymättömän rahanahneutensa takia
keinoja kaihtamatta?” (115) (Maybe the money doesn't make the world go round.)
Tästä sitten edetään yhdessä dosentin kanssa muistelemaan,
millaisia vainoja, kansanmurhia ja pogromeja juutalaiset ovat saaneet
vuosisatojen saatossa kestää. Mutta entä muiden kansojen kärsimykset, tai oletetut
salaliittoteoriat heitä vastaan?
Mikäli teemana on salaliittoteorioinnin merkitys rasistisessa ideologiassa,
käsittely on hyvin suppeaa. Tämä on omiaan ruokkimaan ajatusta jonkinlaisesta
valkopesusta: miksi ainoastaan yhden ihmisryhmän asemasta syntipukkina tehdään
numero? Syntipukittamista ei nähdä kaikkia ihmisryhmiä leimaavana inhimillisenä käyttäytymisenä - vaan juuri juutalaisiin kohdistuvana pahantahtoisuutena.
Kuten edellisessä kirjoituksessa totesin, tutkija alkaa nyt
keskittyä salaliittoteoriaan rasistisena ongelmana, tiettyä ihmisryhmää
syyllistävänä hankkeena. (Tämä siis on tutkijan käsityksissä
salaliittoteorioinnin pimeä puoli – yhdessä apokalyptisen maailmankatsomuksen
kera.) Pohdinnat ovat kulttuurihistoriallisia ja kulkevat kauas
salaliittoteorioiden arvioimisesta hyvinä tarinoina. Nyt niitä arvioidaan
juurikin suhteessa totuuteen sekä tarkastellaan niiden merkitystä todellisuuskäsitysten
rakentajana.
Tästä syystä kappale on, kuten aikaisemmin todettua, aloitettu
varoittavalla esimerkillä. Magnettimedia
–niminen julkaisu on tuomittu kiihottamisesta kansanryhmää vastaan, eikä se ole
”ainoa taho, joka välittää
antisemitistisiä ajatuksia” (111).
[Tällainen julkisuus on herättänyt Magneettimediassa ilmeistä turhautumista. ”Tietenkään julkaisu ei ruodi lainkaan holokaustiartikkelin sisältöä”,
Arvi Pihkala kirjoittaa vastineeksi ymmärrettävässä kirjoituksessaan Magneettimedia uudessa ”salaliittokirjassa”
(10.10.2015). Pihkala kritisoi dosentilta kirjaan kopioituja käsityksiä siitä,
että juutalaisvastaisuus olisi identiteettiään etsivien, kristinuskon
omaksuneiden eurooppalaisten keksintöä. ”[Dosentti] tuntuu unohtaneen, että jo kauan ennen kristinuskon ja islamin syntyä
Ciceron ja Strabonin kaltaiset hahmot julkaisivat kannanottoja, joiden sisältö
on täysin samanlainen kuin 2000-luvun ’antisemitistisiksi’ leimatuissa
teksteissä.” Artikkelissa ihmetellään kaikesta päätellen myös sitä, että
ainoastaan juutalainen itse kertoo, mistä antisemitismi johtuu. Tämä aiheuttaa hyvin
yksipuolisena ja puolueellisena pidetyn näkökulmaan, ja tutkija saakin
kritiikkiä älyllisestä laiskuudesta: ”Sivelä [ei] tahdo argumentoida”, tukeutuu absoluuttisen pahan käsitteeseen,
”[eikä] kysy, miksi juutalaiset on
karkotettu lähes sadasta maasta historian aikana. Vika on automaattisesti
ei-juutalaisissa, jotka ovat muodostaneet jonkinlaisen historiallisen
salaliiton.” Myös tutkijan yleissivistystä ihmetellään. Pihkala huomauttaa,
että ”[tutkijan mielestä] on esimerkiksi
salaliittoteoria väittää, että Ilta-Sanomat perustettiin Lapuan liikkeen
vastustamiseksi.”
Onko tutkija jo siis niin varpaillaan aiheensa kanssa, että
alkaa nähdä salaliittoteoriointia sielläkin missä sitä ei ole…?]
Juutalaiset syyllistävien salaliittoteorioiden eräänä
keskeisenä alkulähteenä nähdään tietyntyyppinen kirjallisuus. Näistä kirjoista
”ehkä merkittävimpänä” mainitaan Siionin
viisaiden pöytäkirjat, ”jossa
esitetään toimia, joilla juutalaiset saavuttavat maailmanherruuden”.
Teoksen vaikutusta ei dosentin mukaan voi väheksyä (117). Virallisen totuuden
mukaan kyse on kuulemma satiirisesta poliittisesta pamfletista, joka on
salaisen poliisin tilaustyö, ja julkaistu 1900-luvun alussa Venäjällä. (116)
(Miksi tarvitaan salainen poliisi valmistamaan satiirinen pamfletti?) Seuraavaksi ei niinkään tarkastella
pamfletin sisältöä kuin esitellään yhteyksiä, joissa sitä aikoinaan käytettiin.
”Juutalaiset saivat syntipukin aseman, ja
Siionin viisaiden pöytäkirjat vahvistivat
Hitlerin Taisteluni –kirjan kanssa
yleistä mielipidettä yhä juutalaisvastaisempaan suuntaan” (119).
[Tähän täytyy sanoa, etten itse ole koskaan kuullutkaan
moisesta teoksesta. Onko sillä vankkakin asema kollektiivitietoisuudessamme (vähän
kuin myyteillä)? Kyllähän esimerkiksi Raamattu ja Kalevala vaikuttavan etnisen
suomalaisen kollektiivitietoisuudessa, jo alitajuisesti, mutta minun on silti
vaikeaa kuvitella Siionin viisaiden
pöytäkirjalle samaa merkitystä. En myöskään aisti itsessäni antisemitismin
värähdystäkään. (Minähän kuljin teininä Daavidin tähti kaulassani – vaikka
sittemmin sainkin kuulla, ettei se oikeastaan edes ollut Daavidin tähti vaan
heksagrammi.) Tarkoitan sanoa, että omasta puolestani on kiistettävä väite
siitä, että ”juutalaisvastaisuus” olisi jotenkin siirtynyt ”eurooppalaisen
kulttuurin perintönä”. Kristinuskon vaikutuksen
kyllä tunnustan, myös alitajuisen; onko juutalaisvastaisuus jotenkin
sisäänrakennettu siihen? Siinä
tapauksessa pitäisi syyttää maailmanlaajuista uskontoa, ei valkoihoista
väestöä, etenkään, koska he eivät ole ainoa kristinuskoa kannattava ihmisrotu.]
(Entä kirjoitelma The
Protocols of the Learned Elders of Zion. Se olisi ollut paljon
jännittävämpi käsiteltävä. Kuinka sitä perusteltaisiin?
Missä yhteydessä se on Siionin viisaiden
pöytäkirjoihin?)
Kappaletta lukiessa herää helposti vaikutelma siitä, että
ainoa oikea tapa puhua sionisteista on olla poliittisesti korrekti, ja välttää
kyseenalaistamista ja syyllistäväksi tulkittavaa kritiikkiä. Eikö tällaista
perinteisesti pidetä kritiikin yläpuolelle asettumisesta? (Retorinen kysymys.)
Kun tutkija siis kysyy, ”Mistä
juutalaisvastaisuus on peräisin?”, on johdonmukaista, ettei hän pidä
juutalaisiin kohdistuvien väitteiden mahdollista todenperäisyyttä varteenotettavana
vaihtoehtona; suhtautuminen heihin on syntynyt ennemmin pahantahtoisuudesta ja
katkeruudesta kuin todellisista tapahtumista. Kuten Pihkala toteaa: ”[Tutkija] pyrkii tarjoamaan psykologisia
selityksiä antisemitismille.”
Niinpä tutkija näkee juutalaisten aseman
salaliittotarinoiden arkkiroistoina ilmauksena siitä kielteisyydestä, jota
heihin kohdistetaan. ”Juutalaisista on
tullut arkkiroistoja vapaamuurareiden, Yhdysvaltojen, erilaisten
kolmikirjaimisten tiedustelutahojen ja muiden maailmanherruuteen pyrkivien
juonittelevien organisaatioiden ohella” (112). ”Syntipukkien etsiminen on hyvin tyypillistä ihmiselle. […]
Salaliittoteoriat voivat suojata uhattuna olevaa maailmankatsomusta ja
itsetuntoa. Projisoimalla ahdistustaan johonkin helpompaan tai sopivampaan
kohteeseen on ahdistuksen syytä helpompi käsitellä” (197). ”Salaliittoteorioita on monesti tulkittu
juuri erilaisten pahoinvointien oireena. Myös liiketalouden professorit
Jennifer Whitson ja Adam Galinsky ovat pohtineet, voisiko ihmisten kokema
henkinen pahoinvointi ja etenkin voimattomuuden tunne ruokkia uskoa
salaliittoteorioihin” (193).
[Sikäli että salaliittoteoria on tutkijalle tarina,
tarkoittaako hän, että on olemassa vaarallisia tarinoita? Tarkoittaako tämä,
ettei ihmisille saa kertoa liian vaarallisia tarinoita? Ja tarkoittaako tämä
puolestaan sitä, ettei ihminen itse osaa arvioida tarinan vaarallisuutta tai
vaarallisen tarinan vaikutusta itseensä ja toisiin? Milloin tarina sitten on
liian vaarallinen? Jos vaaralliset tarinat ovat huono juttu, kuinka siinä
tapauksessa pitäisi suhtautua tarinoihin, joiden seurauksena ihmiset elävät
kuolemanpelossa tai rajoittavat merkittävällä tavalla toisten ihmisryhmien
(esimerkiksi naiset) elämää? Eivätkö esimerkiksi uskonnolliset tarinat ole –
mustavalkoisessa erottelussaan ”meihin” ja ”niihin” – merkittävästi
rasistisempia kuin yksikään salaliittoteoria?
Sekin on tässä salaliittoteorioiden pimeän puolen
tarkastelussa kuvaavaa, että ”apokalyptisestä” maailmankatsomuksesta syytetään
juuri niitä. Tästä huolimatta
esimerkiksi Raamatun kertomukset ovat huomattavasti apokalyptisempiä, mistä
kertoo jo se, että koko käsite – ”apokaplyptinen” – on peräisin suoraan
Ilmestyskirjan nimestä.
Onko kristillinen maailmankatsomus - tai mikä tahansa
maailmanlopulla, kuolemanjälkeisellä kadotuksella ja tuomiolla uhkaileva
uskonnollinen katsanto - siis syyllistynyt siihen samaan häiritsevään pelolla
lietsomiseen ja vahingoittavan ahdistuksen ruokkimiseen, josta salaliittoteorioita
syytetään? Ei tietenkään ole - siis yleisessä näkemyksessä - sillä
raamatulliset kertomukset eivät uhkaa status quoa. Päinvastoin. ”Jostain
syystä” emme ole kyseenalaistaneet Raamatun kertomuksia helvetillä
pelottelusta, edes pienten lasten keskuudessa. Samaan aikaan kun varotaan kertomasta
liian pelottavista menninkäisistä ja ikäraja moniin lasten elokuviin nostetaan
kouluikäisyyteen, pyhäkouluun tai kirkkoon voi mennä jo taaperoikäisenä. Sillä
lailla. Uskonto on sokea piste ja arvostelun yläpuolella. Noh, ainakin se
opettaa kaksoisajattelua.]
Lisäksi, olisin toivonut - jälleen - hieman täsmällisempää
käsitteellisyyttä. Puutteen osoittaakseni siteeraan Seligmania (Lars Von
Trierin elokuvasta Nymphomaniac).
S: No more stories,
you need to sleep.
J: No, no. Just starting to enjoy myself.
S: I do not even know your name.
J: My name is Joe.
S: I’m Seligman.
J: What a fucking ridiculous name.
S: It’s Jewish.
J: You said you were not religious.
S: No, but my grandfather was. And my parents
gave me this name as...a kind of sentimental to Judaism membership. But we have
always been anti-Zionists. That is not the same as being anti-Semitic, as
certain political powers try to convince us. Seligman means ‘the happy one’.
J: So you’re happy?
S: Well, I think so. My way.
Käsittääkseni suuret salaliittoteoriat eivät kieri
rotukysymyksissä (elleivät sitten ”bloodline” –kysymyksissä, mutta se
puolestaan on aivan eri juttu). Päinvastoin; suurissa salaliittoteorioissa
perusoletuksena on, että ihmisten pitäminen omissa, toisiaan vastustavissa
ryhmissään on osa salaliittoa.
Rotuviha ja uskontojen väliset konfliktit ovat tarkoituksella lietsottuja,
jotta ihmiset pysyttelisivät erillään toisistaan, entistä suojattomampina ja
voimattomampina. Divide et impera. (Tämä tarinahan kerrotaan jo myytissä Baabelin tornista.)
[Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, ettei etnistä identiteettiä
tarvittaisi tai että kaikkien pitäisi olla yhtä ja samaa massaa, tai ettei
”displaced people” olisi hyvin huono asia. Etninen identiteetti ja kansallinen
identiteetti ovat yhtä tavoiteltavia ja suojeltavia asioita kuin
persoonallisuus ja yksilöityminen. Ne ovat tärkeä osa johonkin kuulumisen
tunnetta, oman paikkansa ja minuutensa määrittelyä. Tämä on itsestään selvää –
erityisesti heille, jotka yllyttävät kansojen välisiä konflikteja esimerkiksi
kuljettelemalla ihmisiä paikkoihin joihin he eivät kuulu tuomaan hämmennystä
kaikille tilanteen osapuoliksi joutuville.]
* * *
Toisen paluun teen kirjan ensimmäiseen osioon, joka
käsittelee reissua Etelä-Afrikkaan.
Aids on länsimaiden
salajuoni.
Tämä kappale on merkittävä syystä, että reissussa syttynyt kipinä salaliittoteorioihin ja siellä valittu näkökulma niihin sävyttää koko salaliittoteoriatutkimusta. Tästä voi päätellä paljon kirjaan valitusta linjasta ja sen ohjailemista mielikuvista ja käsityksistä, kuten myös viittauksesta Hofstadterin tutkimuksiin. Ne ovat tarjonneet tutkijalle hänen mielestään uskottavan tulkinnan sille, mistä salaliittoteorioiden kehittelyssä on kyse.
Tämä kappale on merkittävä syystä, että reissussa syttynyt kipinä salaliittoteorioihin ja siellä valittu näkökulma niihin sävyttää koko salaliittoteoriatutkimusta. Tästä voi päätellä paljon kirjaan valitusta linjasta ja sen ohjailemista mielikuvista ja käsityksistä, kuten myös viittauksesta Hofstadterin tutkimuksiin. Ne ovat tarjonneet tutkijalle hänen mielestään uskottavan tulkinnan sille, mistä salaliittoteorioiden kehittelyssä on kyse.
Kaikesta huomaa, että kyse on aikaisemmin työstetyn
tutkimuksen käsittelystä: kappale on kirjan huolellisin ja selkeimmin laadittu.
Tekstistä tulee selkeästi esiin halu kertoa hyvä tarina ja tehdä se
mahdollisimman tyylikkäästi; kaunokirjallinen kunnianhimo on ilmeistä.
(Kappaleessa pysähdytäänkin - teoksen muuhun sisältöön nähden - hieman liiankin
pitkiksi ajoiksi idyllien, tunnelmien ja tuntojen kuvauksiin.)
Mielenkiintoista tässä kappaleessa on - suhteessa edellä käsittelemääni kappaleeseen - se, että vaikka tässäkin syytetään valkoihoista väestönosaa (vrt. edellinen
kappalekäsittely), se ei kirvoita tutkijassa pienimpiäkään syyllisyydentuntoja.
Päinvastoin: ”Mitä helvettiä?[…] mietin
kiukusta pihisten, vaikka tiesin, että minun olisi tutkijana pitänyt suhtautua
kuulemaani objektiivisesti” (19-20, jossa tutkija pitää mustien
eteläafrikkalaisten salaliittoteoria-ajatuksia täysin käsittämättöminä ja
terveydelle haitallisina).
Aidsiin liittyvillä salaliittoteorioilla on tutkijan mukaan
”juurensa maan vaikeassa historiassa”. Mustaihoiset eteläfrikkalaiset ovat
olleet hierarkian alimmalla portaalla valkoihoisten suorittamasta
valloituksesta asti (joka tapahtui vuonna1652), ja ”[v]anhat rintamalijat jäsentävät elämää edelleen” (27). Lisäksi
mustilla on suhteessa paljon enemmän aids-tartuntoja kuin valkoisilla, eikä
aidsin leviäminen ole merkittävästi hiipunut. Niinpä ”ajatus siitä, että yhteiskunnallinen angsti ruokkii salaliittoteorioita,
ei tunnu kovin kaukaa haetulta” (27).
Kuinka ollakaan, afrikkalaisilla on melkoisen länsimaisia
salaliittoteorioita:”[S]uosittuja
toimijoita salaliittoteorioissa olivat valkoiset ihmiset yleisesti,
Yhdysvallat, CIA tai jopa Hitler ja natsi-Saksa, ja joskus peräti kaikki nämä
yhdessä. Salaliiton tarkoitus oli aina pahansuopa, ja se oli aina kohdistettu
mustiin eteläafrikkalaisiin. […] Motiivien ymmärrettiin kumpuavan ahneudesta,
rasismista tai vain puhtaasta pahuudesta” (20, 23-34). Tutkija kuvailee,
että alueella yleisesti tiedossa olevan käsityksen mukaan valkoihoiset olivat
levittäneet aidsin mustien keskuuteen.
Tutkija painottaa salaliittoteoriaan kiinteästi kuuluvaa
irrationaalista käsitystä siitä, että kondomit ovat
vaarallisia, siis mustien uskomuksissa. Tämä ei kuitenkaan ole, mielestäni, heidän salaliittoteoriansa
pointti. Se on, että valkoihoiset
ovat tarkoituksella levittäneet
aidsin heidän keskuuteensa. Viruksen voi heidän käsitystensä mukaan saada nimittäin myös appelsiinista, joka on saastutettu virusruiskeella (24).
Tutkija jatkaa, että mustien mukaan amerikkalaiset olisivat tehneet yhteistyötä
natsi-Saksan ja jopa Hitlerin kanssa. Erään informantin mukaan amerikkalaiset
halusivat jopa oppia natseilta. ”[A]merikkalaiset halusivat kaikkien mustien
kuolevan. […] He menivät hänen [Hitlerin] luokseen ja sanoivat, että hän tekee
oikein. […] Hitler tappoi kaikki Euroopan juutalaiset jotta Saksaan jäisi vain
saksalaisia. Ja siksi amerikkalaiset päättivät tartuttaa hiv:n meihin – jotta
kuolisimme ja he saisivat tämän maan itselleen.” (26)
Tutkijan mukaan informantin puhekin ”alkoi resonoida oudolla
ja vainoharhaisella tavalla” (25). ”Yhteispeli
amerikkalaisten ja natsien välillä kalskahtaa […] vieraalta” (27) (Siis
mitä häh täh, eikö salaliittoteorioiden tutkija ole koskaan kuullut teoriaa Project Paper Clipistä?) ”Eikä hiv:istä tiedetty vielä Hitlerin
aikoihin” (28). Niinhän meille, suurelle yleisölle, kerrotaan.
[Mutta
esimerkiksi Leonard G. Horowitz kertoo, artikkelissaan Man-Made Origin of HIV/AIDS seuraavaa: ”[S]cientific consensus holds 1931 as the approximate date of
HIV origination”. William Campbell Douglas puolestaan kirjoittaa,
artikkelissaan WHO Murdered Africa,
seuraavaa ”The World Health Organization,
in published articles, called for scientists to work with these deadly agents
and attempt to make a hybrid virus that would be deadly to humans. ’And attempt
should be made to see if viruses can in fact exert selective effects on immune
function. The possibility should be looked into that the immune response to the
virus itself may be impaired if the infecting virus damages, more or less
selectively, the cell responding to the virus.’ That’s AIDS. What the WHO is
saying in plain English is, ‘Let’s cook up a virus that selectively destroys
the T-cell system of man, an acquired immune deficiency.”]
Aids-salaliittoteorioiden ydin oli kuulemma viesti: ”Onhan täällä aidsia, mutta se ei ole meidän
syymme – sehän tuotiin tänne jostain Etelä-Afrikan ulkopuolelta” (23).
”[Tämä] ei kuitenkaan
ole ihan järjenvastaista. Sosiaalipsykologi Dean G. Pruittin mielestä on
ymmärrettävää, että salaliittoteorioissa luodaan yhteyksiä eri toimijoiden
välille. […] Natsien ja amerikkalaisten – arkkipahisten – kantama pahuuden
mielikuvataakka on valtava. Yhdessä he ovat pahimpia mahdollisia roistoja.”
(28)
Tutkija liittääkin keräämiinsä tarinoihin käsitteen urbaanilegenda. ”[Uskomuksissa] on piirteitä urbaanilegendoista. […]
[N]iitä kerrotaan niin kuin ne olisivat totta, tai ainakin uskottavia. […]
[N]iitä pidetään tehokkaina tarinallisina keinoina käsitellä kaikkea sitä, mitä
muuten on vaikea käsitellä: pelkoja, turhautumista, vihaa ja ahdistusta”
(21) – tai ajatusta depopulaatiosta? ”[Eteläafrikkalaiset salaliittoteoriat] muistuttivat minua monesta sellaisesta
salaliittoepäilystä, joihin olin törmännyt myös […] Suomessa.” (20)
”Salaliittoteoriat
tarjoavat ihmisille mahdollisuuden purkaa vaikeisiin tilanteisiin liittyvää
turhautumistaan” (196). Varmasti. Mutta niin tarjoaa moni muukin asia.
Päätelmä on siis liian väljä. Siitä pitäisi edetä pohtimaan, miksi joku valitsee ”turhautumisensa
purkamisväyläksi” juuri salaliittoteoriat. Toisekseen ”halu purkaa
turhautumista” ei sinällään selitä salaliittoteoriaa ”tunnepitoiseksi
humpuukiksi”. (Onhan moni älykkäänä pidetty keksintökin, filosofinen teoria tai
tieteellinen tutkimus kummunnut ”halusta purkaa turhautumista”. Kenkälusikka on
oletettavasti keksitty turhautumisesta yrittää sujauttaa kenkä sujuvasti
jalkaan, nitojan tai murtohälyttimien taustalla kyteneestä turhautumisesta puhumattakaan.
Entä millainen turhautuminen sijaitsee vaikkapa ”terrorismin vastaisen sodan”
taustalla?)
Teorioiden kehittely on pohjimmiltaan ongelmanratkaisua. Millaisesta turhautumisesta siis on kyse, ja kuinka perusteltua tuo turhautuminen on?
Teorioiden kehittely on pohjimmiltaan ongelmanratkaisua. Millaisesta turhautumisesta siis on kyse, ja kuinka perusteltua tuo turhautuminen on?
Tutkija antaa rivien välistä ymmärtää, että se turhatutuminen, joka on otollista
maaperää salaliittoteorioiden kehittelylle, koskee yleensä sellaisia asioita ja
ilmiöitä, joille kukaan ei voi
mitään, tai ongelmia, joita kukaan ei ole tahallaan
aiheuttanut tai osannut ennustaa.
Tämän reissu Etelä-Afrikkaan hänelle opetti. (Näin
tulkitsen.)
* * *
Kolmannen osan viimeisen luvun, Sankarin kuolema, otan erilliseen tarkasteluun syystä, että se
havainnollistaa tutkijan kuningasajatusta: käsitystä salaliittoteorioista tarinoina.
Ensinnäkin otsikko on harhaanjohtava. Kappaleessa ei
tarkastella sankaruuden [sankaruus konseptina ja ilmiönä] kuolemaa; sankaruus
ei tee kuolemaa. Sen sijaan tutkija tarkastelee kirjaimellisesti sankarin asemaan nostettujen henkilöiden kuolemaa
– ja perustelee sillä sankarikultin elinvoimaisuutta. (Tällainen
kirjaimellisuus herättää helposti vaikutelman latteudesta – tai huumorista.)
Kappaleessa tulee selkeästi - selkeämmin kuin muissa kappaleissa -
esille se, kuinka tutkija on rakentamassa salaliittoteoriaa hyvän tarinan konseptiin. Tämä puuha tarvitsee hänen ylimalkaista teoriaansa tukevia päätelmiä.
”Kun olen tutustunut
erilaisiin julkisuuden henkilöihin liittyviin salaliittoteorioihin, en voi olla
ajattelematta sitä, kuinka paljon ja millä tavalla henkilön tunnettuus ja maine
on vaikuttanut salaliittoteorioiden syntyyn. […] Sankarin kuolemaa käsittelevän
myytin syntymekanismi on sama” (91).
Millainen tämä mekanismi siis on? Olisi kiinnostavaa kuulla
siitä. Vai pitääkö se päätellä tekstistä, kerronnasta? Siinä tapauksessa se on
tällainen: ”Superjulkkiksia” ympäröi ”ikoninen aura”, ja heihin liittyvää
sankarimyyttiä ”rakennettiin tietoisesti jo heidän eläessään”. Kuoleman jälkeen
heistä sitten puhutaan tavalla, jossa heidän henkilönsä ja elämänsä yhdistetään
hyvin tunnettuun mytologiaan. ”Yhdistämällä
vertauskuvallisesti miehensä ja kuningas Arthurin Jacqueline Kennedy loi
todennäköisesti pohjan sille sankaruuden auralle […] joka lisäsi ikonista
loistoa John F. Kennedyn muiston ympärille.” Niinpä ikonisen loiston
ympäröivästä superjulkkiksesta tulee ”symboli”, ehkä jopa pyhimys. Ja voila,
sankari on syntynyt (ellei ollut sankari jo eläessään).
Kappale siis keskittyy ”mekanismiin”, jolla sankari
synnytetään. Miksi otsikko silti julistaa sankarin kuolemaa? Näin ollen otsikko
on myös ristiriitainen.
(Vai onko otsikkoon lipsahtanut lapsusta, jotakin hieman
freudilaista? Sellainen antaisi ymmärtää, ettei sankareita oikeastaan ole tai heitä ei enää tarvita - sen enempää kuin Suuria Kertomuksia -, jolloin
sankarin merkitys ja asema rikotaan ja siirretään muualle: salaliittoteoriaan!)
Kun sankareita käsitellään narratiiveina, kuinka tämä
yhdistyy salaliittoteorioihin?
”Sankarit eivät ole
niin kuin me tavalliset kuolevaiset. Siksi myös heidän kuolemansa tulee olla
erityinen. Ennen vanhaan hyvyydestään tunnetuista sankareista laulettiin ja
kerrottiin tarinoita. Salaliittoteoriat voivat nykyään täyttää saman tehtävän”
(92-93).
(Ahaa, siksi siis
on salaliittoteorioita.)
”Sankari edustaa
jotakin täydellisen hyvää, ja hyvän vastakohta on paha. Tämä vastapari on
Raamattua myöten järjestänyt sitä, miten ihmiset ymmärtävät maailmaa.
Tällaisessa kaksijakoisessa maailmannäkemyksessä on lopulta kyse hyvän ja pahan
välisestä taistelusta.”
Kuulostaa kivalta (vaikka hieman mahtipontiselta). Nätisti abstrahoitu ja siististi
pelkistetty.
Ehkä tutkija haluaa auttaa ihmisiä hahmottamaan suuria
kokonaisuuksia ja ymmärtämään syy-yhteyksiä, kuten tarinoiden asiantuntijalta
voidaan edellyttää. Niinpä hän halaa koko (salaliittoteorioiden) maailmaa, ja
rutistaa siitä pallon – symboloihan ympyrä (ja myös sen kolmiulotteinen versio)
harmonista kokonaisuutta.
Tässä tarinamallinnuksen huumassa - johdonmukaisuuden ja
tarkoituksenmukaisuuden tunteiden kehittymisessä sekä oivalluksen syntymisen
ilossa - suuretkin ristiriidat saattavat jäädä käsittelemättä. Tutkija huomaa
vian itsekin: hän on listannut myös Hitlerin sankarien rinnalle selvittäessään
”myytin syntymekanismia” – ”vaikkakin […]
kieroutuneella tavalla kääntei[sesti]” (91). Eikö olisi vain voinut todeta
jotakin sellaista, että Myös Hitler on -
ainakin ollut – sankari joillekin, jos ja kun hänet on buukattu samaan
luetteloon ja tarkoitus on pysytellä johdonmukaisena omalle teorialle? (Mutta
sellainen saattaisi olla poliittisesti kestämätöntä. On tarkkaan säädeltyä,
kuka saa olla sankarin asemassa ja kuka ei, ja keiden sankarit (tai jumalat)
ovat oikeita ja keiden vääriä.)
Niinpä erääksi tutkimusvastaukseksi tarjoiltu ”tarinamalli”
– ’salaliittoteorioita kehitellään ja niitä suositaan, koska ihmiset haluavat
luoda omaan maailmankuvaansa sopivia ja inhimillisesti ymmärrettäviä
kokonaisuuksia käsittämättömistä tai ikävistä tapahtumista’ - ei ole
johdonmukainen, ja vielä vähemmän se on kattava. Näin ollen se ei myöskään ole
uskottava – muutoin kuin vastauksena siihen, kuinka tutkija itse ymmärtää salaliittoteorioinnin. Hänelle se siis ilmaisee inhimillistä
tarvetta tarinointiin, jossa toistuu ikiaikainen malli (vähintään siis
raamatullisista ajoista asti peräisin oleva) ja tarinoinnin halu, se, jonka taustalta
häämöttää tarve tehdä sekavaa maailmaa hieman ymmärrettävämmäksi.
Vakavasti otettavuus ei siis sovi käsitykseen
salaliittoteoriasta silloin, kun se ymmärretään hyvänä tarinana. Jos
salaliittoteoriat kertovat jotain tärkeää oikeasta todellisuudesta, ne tekevät
sen kuten tarinat tekevät: heijastelemalla aikakautta ja kertojaansa, ajan
ilmiöitä ja ahdistuksia. Esimerkiksi pelko suuresta joukkotuhosta on vertauskuva maailmantuskasta, elämän ja
tulevaisuuden epävarmuudesta. Vakuuttavuutta salaliittotarinalla saa toki olla,
mutta ainoastaan siinä tapauksessa, ettei vakuuttavuuden kokemuksessa siirrytä tunnekokemuksen ulkopuolelle,
tosiasioihin ja tosimaailmaan. Silloin kosketellaan jo paranoiaa tai
juridisesti arveluttavia asioita.
* * *
”Sanotaan, että elämme
salaliittoteorioiden kulta-aikaa” (7). Tutkija ei kerro, missä puhutaan salaliittoteorioiden
kulta-ajasta tai onko tämä väite paheksuva, mutta jatkaa, että ”[Väitettä
kulta-ajasta] on vaikea kieltää.”
Pointtinsa osoittaakseen hän kysyy: ”onko
olemassa yhtään merkittävää tapahtumaa, jonka kulusta ja motiiveista ei olisi
esitetty vaihtoehtoista, epäilyksenkatkuista teoriaa?” (7) Mahdollisesti
ei. Mutta onko sen kaltaisia merkittäviä tapahtumia ollut koskaan?
Asioiden kuluista ja motiiveista on oletettavasti esitetty
vaihtoehtoisia teorioita niin kauan kuin ihminen ylipäätään on osannut esitellä
asioiden kulkuja ja motiiveja. Jo eri yhteisöt, keskenään erilaisine
käsityksineen tapahtumista, ovat taanneet tämän – ja epäluottamus toisen bändin
näkemykseen voi luoda ”epäilyksenkatkua”.
[Kuten kirjassakin puolitoistasataa sivua myöhemmin
kuvataan: ”Jokainen osapuoli, jolla on
etuja valvottavanaan, esittää Söyringin mielestä omaa tarinaansa. Hänen
mukaansa on tärkeää tiedostaa, että erilaiset viranomaisten ja hallitusten
julkilausumat eivät aina vastaa totuutta, vaan ovat ensisijaisesti politiikkaa.”
Söyring tähdentää myös kaksijakoisen mallin virhettä tai tarkoitushakuisuutta: ”Kun jotain asiaa lähestytään
vastakkainasettelun kautta, jää Söyringin mukaan keskustelun ulkopuolelle
havainto siitä, että vaihtoehtoja on aina enemmän kuin kaksi. ’Keskustelu pysyy
näin helpommin ohjailtavana. Se on siis yksi tapa hallita massoja ja toimii
molempien osapuolien suhteen. Se on hajota ja hallitse –menetelmän eräs
sovellutus.’”(158-159)]
Mikä siis tekee juuri tämän
ajan ”salaliittoteorioiden kulta-ajaksi”?
Jo muinaisten kreikkalaisten elämä oli kuulemma
”salaliittoteorioiden kyllästämä”. Millainen on salaliittoteorioiden kulta-aika, jo jos sitä ennen on ollut niillä kyllästetty
aika? Ehkäpä antiikki oli
salaliittoteorioiden kulta-aikaa, ja nyt on meneillään pelkkä uusi tuleminen.
Retroiluhan on ajan henkeä.
Johdannossa tutkija löytää helppoja yhteneväisyyksiä menneen
ja nykyisen välillä: antiikin aikaisista Harmodiuksesta ja Aristogeitonista, ”jotka murhasivat tyrannihallitsija
Hipparkhoksen vuonna 514” (8), ei kuulemma ole symbolisesti pitkä matka
nykyajan vapaustaistelijoihin, sellaisiin kuin Julian Assange ja Edward
Snowden. Eikö muka? Mielestäni on pikkuisen eri asia murhauttaa joku kuin
vuotaa tietoa.
(Pitäisikö olla huolissaan siitä, jos näkee Harmodiuksen ja
Aristogeitonin puuhastelut hyvänä asiana: ”[m]otiivit
muinaisten kreikkalaisten salaliittoteorioiden takana eivät aina kuitenkaan
olleet pahansuopia” (7). Eikö murhahanke ole aika pahansuopaa? Vai eikö
sillä ole väliä silloin, kun ”hyvikset” murhaavat ”pahiksia”? Mutta entä, jos
hyvisten pahikset ovat pahisten hyviksiä? Keiden totuus on aidointa ja keiden
jumala on paras?)
Tutkija jatkaa, että mainittuja antiikin miekkosia pidettiin
”demokraattisen vapauden symboleina” (8). Sellaisia nykyaikakin siis ilmeisesti
tarvitsee. (Onko ehdokaslistalle päässyt esimerkiksi Alex Jones?)
Mutta jos yhteneväisyyksiä aletaan tutkailla, tässäkin on
yksi: kun”[s]alaliittoja epäiltiin
esimerkiksi omaisuuteen, uraan, ihmishenkiin ja maineeseen liittyvissä
asioissa” (7), siinä tapauksessa rinnastukseen myöhempien aikojen
salaliittoteorioista sopivat mainiosti esimerkiksi noitavainot. Eivätkö myös ne
lukeudu edeltävän perusteella salaliittoteorioihin (varsinkin kun ajatellaan,
mistä kaikesta ”noitia” syytettiin) – tosin valtion
suosimiin? (Nykyaikana noitavainojen on tulkittu saaneet nimekseen ”terrorismin
vastainen sota”. Voiko sen paranoidisemmaksi enää mennä?)
Palataksemme varsinaiseen kysymykseen: miksi
salaliittoteoriat sitten ovat niin suuressa suosiossa, että voidaan puhua jopa
niiden kulta-ajasta?
Vastaus on selvä: vapaa tiedonvälitys, aikaisempaan
verrattuna suorastaan ilmiömäisen vapaa. Koskaan ennen ei virallisen selityksen
ole tarvinnut kilpailla asemastaan
”vaihtoehtoisten selitysten” kanssa. Jopa Raamatun kaanonin haastavat tulkinnat
on voitu kääriä kaikessa hiljaisuudessa apokryfeiksi.
Tälle yksinkertaiselle seikalle - tiedonvälityksen
vapautumiselle - tutkija ei aivan anna sen ansaitsemaa tunnustusta. ”Netin
noste” toki mainitaan, mutta lähinnä väylänä ”ajatustenvaihdolle” ja yhteisöjen
järjestäytymiselle. Kaikki kuulostaa melkein jännittävältä virtuaalipeliltä. ”[S]alaliittoteorioihin liittyvä
ajatustenvaihto ja aktiviteetti nousivat hetkessä uudelle tasolle. […]
Erilaiset yhteisöt pystyivät järjestäytymään helpommin virtuaalimaailmassa.”
(11) Tämä antaa ymmärtää, että salaliittoteorioiden kehittelyssä on ennemmin
kyse yhteisöjen muodostamisesta erilaisten leirinuotioiden ääreen halussa
tarinoida, ei niinkään pimitetyn tiedon aivan uudenlaisesta väylästä lähteä
levitykseen. Erilaisia sivustoja on kuulemma tuhansia, mutta jostain syystä
niistä ei mainita tässä yhteydessä ainuttakaan. (Kyllä minä olisin maininnut,
vähintään sivustot kuten Project Camelot, Biblioteca Pleyades,
Educate-Yourself, Whalo.to, ehkä myös Vigilant Citizen. Blogeista mahdollisesti intheknow7, jonka sivupalkkiin on listattu myös luettelon muista mainioista. Mutta saattaa olla,
ettei niihin viittaaminen olisi soveltunut tarinamallinnuksen käyttöyhteyteen.)
Ehkä tämä - tapa ymmärtää ”netin noste” - johtuu tutkijan
omasta suhtautumisesta salaliittoteorioihin. Hänelle ne ovat yksittäisiä
tarinoita, verrattain pieniä, ainakin suhteessa koko elämään (sillä kaiken
takana ei voi olla salaliittoa). ”[E]päilyksen
skaala voi olla [myös] laajempi, ja
salaliittoja uskotaan olevan useamman tapahtuman tai asian taustalla” (11).
Kokonaiskuva siis puuttuu. Ei ihme, että tuntuu sekavalta.
Tutkija näyttää kuitenkin välttelevän kokonaiskuvaa, toisinaan suorastaan tarkoituksella.
Tämä saattaa olla yhteydessä hänen käsitykseensä siitä, että kokonaiskuvan
luominen tarkoittaa yleensä naiivia, mustavalkoista pelkistämistä, jyrkän
kaksijakoista maailmaa (9). Sellaisina hän salaliittoteoriat, ainakin aluksi ja
pohjimmiltaan, ymmärtää. Jostain syystä niitä ei silloin voi myöskään käsitellä pelkistävästi, jos ei halua syyllistyä samaan naiiviuteen.
Niinpä hän on innokkaasti pelkistämässä salaliittoteoreetikon
maailmankatsomusta. (191-192) Tarinamallinnuksensa
ohessa hän käyttää latautuneita sanoja kuten ”paha”, ja lisää kiteytyksiin
usein sarkastisen ponnekkaan ”tietystin”. Tämä kuitenkin tapahtuu ennen kuin
hän törmää korkeamman asteen polynomifunktioihin.
Saattaa olla, että juurikin tämän ”suuren kuvan”
puuttumisen tähden tutkija hämmästyy saamaansa palautetta, väitettä hänestä
jonkinlaisena ”kätyrinä” (151): hän ei ole suhteuttanut omaa ajattelutapaansa
suhteessa ”suurempaan kuvioon” - siis siihen salaliittotarinan mukaiseen. ”Söyringin mukaan kohteet kuitenkin harvoin
ymmärtävät olevansa manipuloituja. ’Sekotoriajattelu tuottaa
perspektiiviharhoja ja kapea-alaisuutta. Näitä harhoja sitten puolustetaan,
koska ihmisen pää toimii niin, että mitä enemmän omaa näkökulmaasi puolustat,
sen enemmän se tuntuu omalta ja sen vaikeampi sitä on muuttaa. Kuka nyt
haluaisi olla väärässä.' ” (159)
Tutkijan ajattelu on silti notkeampaa ja rohkeampaa kuin
hätäisesti ajateltuna luulisi: ”Minun on
toisaalta pakko myöntää, etten ole edes ajatellut asiaa toiselta kantilta. […]
Mistä [mielikuvani] ovat syntyneet?
Lehdistä, radiosta, televisiosta, internetistä.” (159-160) Toisin sanoen tutkija uskaltautuu kyseenalaistamaan itsensä tai omat kantansa, ainakin osittain. (Tämä on se kivulias vaihe.)
Kirjan lopussa tutkija päätyykin kyseenalaistamaan alussa esitetyn
väitteensä. Nyt hän kysyy: ”Sopivatko salaliittoteoriat
huonosti nykykulttuuriin ja ajatusmaailmaamme?” (171) [Hän ei myöskään pidä
salaliittoteoriaa enää yksiselitteisesti tarinana, ainakaan ”sanan kapeimmassa
merkityksessä” (197). Tarkoittaako tämä samalla sitä, ettei salaliittoteorioita
voida hänen käsityksissään, sittenkään, palauttaa raamatulliseen klassisuuteen ja
mahtipontisuuteen, sillä mikäpä voisi olla perinteisempi - ja siten myös
kapeampi - käsitys tarinasta ja sen kaaresta?]
Kirjansa alkuun nähden tutkijan ihmettely on ongelmallista: Kuinka
salaliittoteoriat voisivat sopia huonosti nykykulttuuriin ja ajatusmaailmaamme,
jos ”elämme salaliittoteorioiden kulta-aikaa”? Eikö ole jo lähtökohtaisesti
selvää, ettei massakulttuuri voi synnyttää ilmiöitä, jotka sopivat huonosti sen
mekanismiin? Ja kuinka kummassa
vaihtoehtoiset tulkintamallit - oikeus ja mahdollisuus niihin - voisivat sopia
huonosti yhteen ajan hengen kanssa?
En keksi tutkijan hassulle kysymykselle muuta selitystä kuin
sen, että kirjansa loppuun mennessä hän on jo sekaisin kaiken aineistonsa
kanssa ja sen hämmentämä. Kun on ne korkeamman asteen polynomiset funktiot ja
kaikki. ”Hän asuu Sipoossa vanhassa
mielisairaalassa eikä enää tiedä, mikä on totta ja mikä ei” (kansilehdet).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti